Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vel, skal man kanskje gå litt tilbake i tiden? Jeg er oppvokst i en drabantby utenfor Bergen og konfirmerte meg på midten av 70-tallet. Diger gjeng av ungdommer. 1 - en - i bunad. Husker at vi tenkte at det var veldig rart med bunad, 

Anonymkode: 3f97e...20a

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 55 år, har bunad og syns festdrakter er kjempefine 🙂. Har flere ganger vurdert å kjøpe en. 

Både bunader og festdrakter er pyntede klær som kan brukes til fine anledninger 

Jeg orker ikke folk med bunad som ser ned på folk med festdrakt. Det er tåpelig.

Anonymkode: 85b79...164

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Tysnes, ligner på hardangerbunaden. Ikke at det spiller noen rolle, de aller fleste bunader er ganske ille. Jeg har ikke sett en som jeg synes er vakker eller fin. Noen er ok, men de aller fleste kjoler er langt finere (er min mening da).

Anonymkode: e4859...696

Helt enig, objektivt sett finnes det så mange andre nydelige og mer kledelige plagg en bunad. Bunader er dessuten så konforme. 70 % norske kvinner eier visstnok en bunad, her går folk i takt. Har også bunad og det har datteren min også. Har vel brukt den under ti ganger siden konfirmasjonen for førti år siden. Datteren min har brukt sin tre-fire ganger på ti år. 

Anonymkode: 46c0e...50d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg er enig med TS her, og festdrakt er bare en billig kopi. Enten så lar man være å kjøpe, ellers så må man tåle at folk ser ned på en med festdrakt. Jeg anser de som går med festdrakt langt ned på rangstige Sorry.

Anonymkode: be33f...e04

Hva med oss som hverken har bunad eller festdrakt? Vi har vel ikke kommet oss opp i rangstigen en gang. 

Anonymkode: 5d917...f63

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg synes ikke festdrakt er særlig stas på voksne folk. Men så lenge de føler seg fine og er fornøyd så er det det viktigste 

Skrevet

Håper dette er en trolletråd.

Se ned på andre pga klær, det er tragisk.

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle ønske festdrakt ble normalen til konfirmasjoner. Det ville senket presset på alle betraktelig.

Anonymkode: 96287...3d7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er enig med TS her, og festdrakt er bare en billig kopi. Enten så lar man være å kjøpe, ellers så må man tåle at folk ser ned på en med festdrakt. Jeg anser de som går med festdrakt langt ned på rangstigen. Sorry.

Heldigvis deler ikke normalt oppegående mennesker din tankegang der. La oss håpe det er flest av dem. 

Anonymkode: fe7cb...b16

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er enig med TS her, og festdrakt er bare en billig kopi. Enten så lar man være å kjøpe, ellers så må man tåle at folk ser ned på en med festdrakt. Jeg anser de som går med festdrakt langt ned på rangstigen. Sorry.

Nederst på rangstigen? Frp velger?

Anonymkode: a04b2...124

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette syns jeg faktisk var skikkelig ekkelt. Ikke alle har råd til en «ekte» bunad til mange 10 tusen kroner.

Jeg jobbet på Obs når jeg var yngre og ett av mine beste minner derifra var ei dame som kom å kjøpte seg festdrakt der, hun var så glad og virka veldig stolt over å få seg en sånn. Og fortalte meg at hun hadde aldri hatt verken bunad eller festdrakt før så hun gledet seg så til 17 mai for å bruke denne ❤️

Anonymkode: 1ff40...355

• Liker 4
  • Hjerte 3
Skrevet

Jeg har selv bunad, men jeg synes festdrakt kan være veldig fint.

Jeg skjønner ikke hvorfor du gidder å bry deg egentlig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Festdrakt er søtt på små barn. På barn som ikke er konfirmert. Men det ser veldig billig og tragisk ut på voksne folk. Jeg har bunad og bruker den, men om jeg ikke orker bunad et år så har jeg en fin kjole. 
mye bedre med en fin kjole enn en festdrakt som skal forestille en bunad. 

Anonymkode: 0991f...06c

Driter i hva andre går i og jeg går i akkurat det som passer meg! Alle liker vi forskjellige ting. Ser ikke ned på andre av den grunn! Håper ikke du lærer barna dine dette..

Anonymkode: c7332...607

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er det sørgeligste jeg har hørt på lenge. Har bunad, den er viktig for meg og jeg kjøpte den selv i voksen alder. Nå har jeg en ekstrajobb som omviser som gjør at den titt og ofte blir tatt fram fra skapet. Føler meg fin og mange vil ta bilder og syns den er ekstra fin selv om hun som bærer den er godt voksen og ingen blussende konfirmant. 

Var innom på sparkjøp for litt siden, mange flotte festdrakter der! Synes det er supert at det finnes mange forskjellige drakter til å passe ulike kropper, lommebøker og tradisjoner. Elsker å gå festpyntet på 17 mai og se andre ha pyntet seg. Om de bruker bunad, sommerkjole, festdrakt eller smoking bryr jeg meg ikke om. At de møter barnetoget så nogenlunde edru og med et stort smil det er det jeg syns betyr noe. Hipp hurra for mangfold. 

Anonymkode: c0d10...78d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jenta mi konfirmerte seg i festdrakt, ville ikke ha bunad da festdrakten passet henne bedre.

Anonymkode: 4902d...82a

• Liker 6
Skrevet (endret)

Jeg har bunad. Men synes det er utrolig mange lekre fantasidrakter jeg heller ville hatt🥰 (Men kommer ikke til å kvitte meg med bunaden da den er sydd av eldre i familien og det ville blitt sårende for dem, og det er for meg et koselig minne om dem) 

Om folk kommer i kjole, festdrakt eller bunad er da revnende likegyldig vel? 🤷‍♀️

Endret av Lidhun
Redigert skrivefeil
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.5.2026 den 19.07):

Bunad er dyrt, derfor mange velger å sonden er stygg fremfor at de ikke har råd. Her jeg bor har alle konfirmanter bunad. Alle. 

Vil ikke ha en bunad gratis en gang 😄

Alle ser så stutte og butte ut der de kommer vraltende i bunaden sin 😆

Ser overvektige ut. Ikke særlig flatterende. 

Anonymkode: 28182...359

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at de som klarer å se det vakre i forskjellige plagg er smarte folk. Heller en smart dame i festdrakt enn en arrogant tulling i bunad.

Anonymkode: dce81...4b9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.5.2026 den 16.55):

Festdrakt er søtt på små barn. På barn som ikke er konfirmert. Men det ser veldig billig og tragisk ut på voksne folk. Jeg har bunad og bruker den, men om jeg ikke orker bunad et år så har jeg en fin kjole. 
mye bedre med en fin kjole enn en festdrakt som skal forestille en bunad. 

Festdrakter kan være fint om det er pent sydd og i fine materialer. Billige materialer av dårlig kvalitet synes i lang vei. Det samme gjelder dårlig søm og passform.  

Anonymkode: a1740...530

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk min første bunad da jeg ble 40 år. Nå har jeg kjøpt en til datteren min på syv. Synes det er sikkelig stas! Men festdrakt kan også være fint 🤩

Anonymkode: 718d2...f37

Skrevet

Jeg elsker bunader men har også sansen for festdrakter. Ikke så fan av de grelle draktene fra Fæbrik, men den kreative prosessen som ligger bak en festdrakt synes jeg er flott. Det er supert at festdrakter er blitt mer vanlige, og fremstår som et alternativ til de som ikke ønsker eller har økonomi til å kjøpe bunad.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...