AnonymBruker Skrevet 9. mai #1 Skrevet 9. mai Festdrakt er søtt på små barn. På barn som ikke er konfirmert. Men det ser veldig billig og tragisk ut på voksne folk. Jeg har bunad og bruker den, men om jeg ikke orker bunad et år så har jeg en fin kjole. mye bedre med en fin kjole enn en festdrakt som skal forestille en bunad. Anonymkode: 0991f...06c 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai #2 Skrevet 9. mai Og jeg synes mange festdrakt og fantasi drakter er mye finere enn bunader men jeg gidder ikke å være så opphengt I det at jeg gidder å lage tråder om det på kg. Smak er subjektiv og delt. Datteren til en bekjent av meg fikk valget om hun ønsket bunad eller festdrakt til konfirmasjonen, valget var fritt og hennes å ta, hun valgte festdrakt. Og stod konfirmant i fjor nydelig, smell vakker og en fin ungdom med et klokt hode på toppen som tar sine egne selvstendige valg. Så selv om du tydeligvis mener noe såpass sterkt at du må lage din egen tråd om andres valg så er det andre igjen som mener det stikk motsatte av deg. Anonymkode: f233d...a75 12 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai #3 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (17 minutter siden): mye bedre med en fin kjole enn en festdrakt som skal forestille en bunad. Anonymkode: 0991f...06c De fleste bunader er oppkonstruerte plagg som skal forestille noe. Anonymkode: 5b12f...b4d 5 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #4 Skrevet 9. mai Festdrakt er jo per def en kjole da, så argumentet ditt faller jo i fisk. Mye finere med en festdrakt enn en halvbillig kjole i dårlig kvalitet. Anonymkode: de30f...bcf 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #5 Skrevet 9. mai Deg og din mening. For andre handler det om å føle at de passer inn, men uten å vokse ut av dyr bunad hvert år. Vår datter får ikke bunad til konfen, men til 18-årsdagen. Har to år etter konfen vokst MYE i både høyde og bredde. Bunader er som andre sier også oppkonstruert, kanskje bare et lite lokalt broderi eller bånd. Anonymkode: 6ebce...c47 1 1
GammelKaktus Skrevet 9. mai #6 Skrevet 9. mai Det viktigste er vel at den som bruker plagget er fornøyd. Hvem bryr seg om hva vi andre tenker om bunad, festdrakt og vanlige kjoler. 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai #7 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Deg og din mening. For andre handler det om å føle at de passer inn, men uten å vokse ut av dyr bunad hvert år. Vår datter får ikke bunad til konfen, men til 18-årsdagen. Har to år etter konfen vokst MYE i både høyde og bredde. Bunader er som andre sier også oppkonstruert, kanskje bare et lite lokalt broderi eller bånd. Anonymkode: 6ebce...c47 Oii, du snakker ned bunaden? Man vokser ikke ut av bunaden hvert år. Anonymkode: 0991f...06c 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #8 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Oii, du snakker ned bunaden? Man vokser ikke ut av bunaden hvert år. Anonymkode: 0991f...06c Bunaden har ingen følelser, det er et plagg. Som alle andre plagg i verden er det noen som mener den er fin og noen som mener den er mindre fin og noen som mener den er direkte stygg. Det må du tåle. Fra en står konfirmant til en er 18 er det noen som vokser veldig mye. Anonymkode: f233d...a75 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai #9 Skrevet 9. mai Jeg har bunad som jeg fikk til konfirmasjonen. Har bare brukt den 2 ganger og aldri mer da jeg selv synes bunaden er noe av det styggeste plagget jeg kan se. Jeg har hatt finere morgenkåper som ser bedre ut. Det er min mening. Så den bunaden henger i skapet og blir møllspist Anonymkode: e4859...696 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai #10 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Bunaden har ingen følelser, det er et plagg. Som alle andre plagg i verden er det noen som mener den er fin og noen som mener den er mindre fin og noen som mener den er direkte stygg. Det må du tåle. Fra en står konfirmant til en er 18 er det noen som vokser veldig mye. Anonymkode: f233d...a75 Bunad er dyrt, derfor mange velger å sonden er stygg fremfor at de ikke har råd. Her jeg bor har alle konfirmanter bunad. Alle. Anonymkode: 0991f...06c 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #11 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bunad er dyrt, derfor mange velger å sonden er stygg fremfor at de ikke har råd. Her jeg bor har alle konfirmanter bunad. Alle. Anonymkode: 0991f...06c Der alle tenker likt, tenker ingen særlig mye. Det er det jeg tenker da. Jeg har en bunad men bruker den aldri fordi jeg ikke synes det er fin. Det går an å ha noen selvstendige tanker og tenke på hva en selv synes er fint fremfor "alle andrr gjør så da må jeg også... Jeg vet at de fleste synes bunad er fint og flott men det spiller absolutt ingen rolle for hva jeg ønsker å kle meg med. Anonymkode: f233d...a75 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai #12 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Bunaden har ingen følelser, det er et plagg. Som alle andre plagg i verden er det noen som mener den er fin og noen som mener den er mindre fin og noen som mener den er direkte stygg. Det må du tåle. Fra en står konfirmant til en er 18 er det noen som vokser veldig mye. Anonymkode: f233d...a75 De fleste bunader er sydd slik at de kan legges ut i bredden og legges ned i høyden. Anonymkode: 6d7ca...995 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai #13 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De fleste bunader er sydd slik at de kan legges ut i bredden og legges ned i høyden. Anonymkode: 6d7ca...995 Ja nå var det ikke jeg som skreiv at datteren skulle få bunad til 18 års dagen og ikke konfirmasjonen. Jeg bare skreiv det opplagte, at en vokser ganske mye i løpet av de 3-4 årene. Når en er 18 er en mer ferdig utviklet enn en 14-15 åring er. Om en rekner med å ha bunaden så og si hele livet er det jo måte på hvor mye ekstra stoff en kan putte i (vi forandrer oss, føder barn, går opp i vekt etc.) Men igjen, ikke mitt innlegg. Jeg gir rett og slett blaffen i hele bunaden som sagt men jeg skjønner heller logikken å gi til 18 årsdagen enn ved konfirmasjon. Anonymkode: f233d...a75
AnonymBruker Skrevet 9. mai #14 Skrevet 9. mai Jeg er veldig glad i min bunad, men har dessverre blitt syk og jeg ser ikke helt ut som meg selv for tiden. I fjor kjøpte jeg meg en festdrakt på sparkjøp som jeg syntes var fin. Siden jeg håper sykdommen er forbigående ønsker jeg ikke sy ut bunaden og bruke mange tusen kroner på det for så å måtte sy den inn igjen. Da bruker jeg en billig festdrakt i mellomtiden når kroppen min er som den er. Senest i dag brukte jeg den, og igjen fikk jeg overveldende respons på hvor fin jeg var i den og folk måpte da jeg fortalte hvor den var kjøpt. Jeg liker den så godt at jeg skal sy den om litt til å passe meg enda bedre slik jeg kan bruke den et år til. Anonymkode: 5b750...880 1 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai #15 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg har bunad som jeg fikk til konfirmasjonen. Har bare brukt den 2 ganger og aldri mer da jeg selv synes bunaden er noe av det styggeste plagget jeg kan se. Jeg har hatt finere morgenkåper som ser bedre ut. Det er min mening. Så den bunaden henger i skapet og blir møllspist Anonymkode: e4859...696 Hvilken bunad er det du har? Anonymkode: d545c...ebb
AnonymBruker Skrevet 9. mai #16 Skrevet 9. mai For min del har jeg det heldigvis så godt med meg selv at jeg ikke trenger å dømme andre på denne måten. Ha en fin kveld, trollet! Håper du har mer å gjøre i morgen! Anonymkode: 01f84...b02 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #17 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvilken bunad er det du har? Anonymkode: d545c...ebb Tysnes, ligner på hardangerbunaden. Ikke at det spiller noen rolle, de aller fleste bunader er ganske ille. Jeg har ikke sett en som jeg synes er vakker eller fin. Noen er ok, men de aller fleste kjoler er langt finere (er min mening da). Anonymkode: e4859...696
AnonymBruker Skrevet 9. mai #18 Skrevet 9. mai Jeg er enig med TS her, og festdrakt er bare en billig kopi. Enten så lar man være å kjøpe, ellers så må man tåle at folk ser ned på en med festdrakt. Jeg anser de som går med festdrakt langt ned på rangstigen. Sorry. Anonymkode: be33f...e04 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #19 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg er enig med TS her, og festdrakt er bare en billig kopi. Enten så lar man være å kjøpe, ellers så må man tåle at folk ser ned på en med festdrakt. Jeg anser de som går med festdrakt langt ned på rangstigen. Sorry. Anonymkode: be33f...e04 Vel, det er mange som er nede på rangstigen med bunad altså bare så du vet det. Trodde man visste bedre i 2026. Anonymkode: 3e211...c01 4
Kålrota Skrevet 9. mai #20 Skrevet 9. mai Javel. Voksne mennesker bryr seg ikke andres valg og prioriteringer. Voks opp. 1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå