FionaLi Skrevet 8. mai #1 Skrevet 8. mai Hvorfor bruker folk ordet "mammahjertet"? Det høres utrolig dumt ut. Som om det er et annet hjerte enn det hjertet vi allerede har. 😝 Jeg må innrømme at jeg ikke får skikkelig med meg budskapet i det som skrives, når jeg leser dette ordet. Jeg er mamma selv, men får helt spader av det ordet. "Vondt i mammahjertet", "det stikker i mammahjertet" og så videre. Blæh! Det går an å skrive "vondt i hjertet", "vondt langt inn i hjerteroten" i stedet. Slutt, bare slutt! å bruke det ordet! 22 10
Nordlending1 Skrevet 8. mai #2 Skrevet 8. mai Ja liker ikke ordet spesielt godt jeg heller. Vet ikke helt hvorfor. jeg trooor folk mener de får ekstra vondt fordi de kan kjenne litt på følelsen siden de har barn selv. bare å ikke bruke ordet om du ikke liker det😊 5
AnonymBruker Skrevet 8. mai #3 Skrevet 8. mai Jeg har også litt delte følelser rundt ordet. Det brukes ofte som en hersketeknikk, eller for å forsterke mamma-martyr- forherligelsen noen driver med. Anonymkode: 38a1a...d62 17 5
AnonymBruker Skrevet 8. mai #4 Skrevet 8. mai Helt tragisk tøysete ord. Hjertet utvikler ikke et ekstra kammer ved graviditet eller adopsjon. Uttrykket kommer nok fra noen med ekstremt markeringsbehov mot typ en fraskilt far eller stemor 😅 Anonymkode: 3924a...0d3 8 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai #5 Skrevet 8. mai Å det er et så kvalmende ord, får gulp i munnen bare det nevnes. Sikkert de samme som sier "prinsen" og "prinsessen" om barna sine, yuck. Noen mennesker er veldig spesiell, de som omtaler "mammahjerte" er av den sorten, de prøver dyrt og helliig å gjøre seg litt bedre enn andre men egentlig fremstår de bare som store klovner for omverden Anonymkode: 5cc05...839 15 4
FionaLi Skrevet 8. mai Forfatter #7 Skrevet 8. mai HMK skrev (4 minutter siden): Mamming er enda verre. Mamming? Det har jeg ikke hørt før. Hva menes med det ordet? 3 1
HMK Skrevet 8. mai #8 Skrevet 8. mai FionaLi skrev (Akkurat nå): Mamming? Det har jeg ikke hørt før. Hva menes med det ordet? "Mamming før amming" sier de. Når man strever med ammingen og går over til erstatning. 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai #9 Skrevet 8. mai Bruker mammahjertet fordi det er ekstra sårt for meg når det skjer noe vondt med barna mine. Ikke bare at det er leit eller gjør vondt, men fordi det er sårt i tillegg. En ønsker å skjerme barna fra vonde ting og når en opplever at en ikke lykkes (hvilket som er en helt uoppnåelig mål) så ligger det også følelsen av at en selv har sviktet. Det ligger så mye mer bak "vondt i mammahjertet" enn "jeg fikk vondt av venninna mi" (som er voksen og strengt talt klarer seg selv. Barna er avhengig av meg, det er ikke venninna). Anonymkode: ea788...d68 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai #10 Skrevet 8. mai HMK skrev (55 minutter siden): "Mamming før amming" sier de. Når man strever med ammingen og går over til erstatning. Og det er den eneste forbindelse jeg noengang har hørt noen bruke ordet. Anonymkode: ea788...d68
AnonymBruker Skrevet 8. mai #11 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bruker mammahjertet fordi det er ekstra sårt for meg når det skjer noe vondt med barna mine. Ikke bare at det er leit eller gjør vondt, men fordi det er sårt i tillegg. En ønsker å skjerme barna fra vonde ting og når en opplever at en ikke lykkes (hvilket som er en helt uoppnåelig mål) så ligger det også følelsen av at en selv har sviktet. Det ligger så mye mer bak "vondt i mammahjertet" enn "jeg fikk vondt av venninna mi" (som er voksen og strengt talt klarer seg selv. Barna er avhengig av meg, det er ikke venninna). Anonymkode: ea788...d68 Du også er en voksen, bruk voksen ord ikke sånt barnehagespråk, ingen tar deg seriøst når du bruker det ordet. Anonymkode: 5cc05...839 10 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai #12 Skrevet 8. mai FionaLi skrev (1 time siden): Jeg må innrømme at jeg ikke får skikkelig med meg budskapet i det som skrives, når jeg leser dette ordet. Jeg er mamma selv, men får helt spader av det ordet. "Vondt i mammahjertet", "det stikker i mammahjertet" og så videre. Blæh! Slutt, bare slutt! å bruke det ordet! Bra at også noen mødre reagerer på dette, det er bare så tullete. Og de følger gjerne opp med sånt som "når man får barn så føler man sånn og sånn og ingen andre har noensinne følt sånn kjærlighet som vi føler. Barf-o-rama. Anonymkode: 770fe...f98 7 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai #13 Skrevet 8. mai "Mammahjertet blør..." æh, grusomt! For noen år siden hadde det lokale kjøpesenteret en slags konkurranse, og det endte med 20 vinnere av 10000 som hadde kommentert. Sønnen til en bekjent vant ikke, så da skrev mammaen i kommentarfeltet "huff, så leit at Knut ikke vant, han sitter nå å griner, og mammahjertet blør..." Det er jo helt psykt. Det er så grusomt. Anonymkode: 4c6c6...888 12 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai #14 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): "Mammahjertet blør..." æh, grusomt! For noen år siden hadde det lokale kjøpesenteret en slags konkurranse, og det endte med 20 vinnere av 10000 som hadde kommentert. Sønnen til en bekjent vant ikke, så da skrev mammaen i kommentarfeltet "huff, så leit at Knut ikke vant, han sitter nå å griner, og mammahjertet blør..." Det er jo helt psykt. Det er så grusomt. Anonymkode: 4c6c6...888 Haha, her høres det ut som mor burde gitt den lille prinsen et kurs i sannsynlighetsberegning før hun meldte ham på. 😅 Anonymkode: 770fe...f98 3 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai #15 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Bruker mammahjertet fordi det er ekstra sårt for meg når det skjer noe vondt med barna mine. Ikke bare at det er leit eller gjør vondt, men fordi det er sårt i tillegg. En ønsker å skjerme barna fra vonde ting og når en opplever at en ikke lykkes (hvilket som er en helt uoppnåelig mål) så ligger det også følelsen av at en selv har sviktet. Det ligger så mye mer bak "vondt i mammahjertet" enn "jeg fikk vondt av venninna mi" (som er voksen og strengt talt klarer seg selv. Barna er avhengig av meg, det er ikke venninna). Anonymkode: ea788...d68 Du høres bare utrolig dum ut når man gjør det… Anonymkode: 5938d...184 3 5
AnonymBruker Skrevet 8. mai #16 Skrevet 8. mai For meg så høres ordet ut som ett ord som kommer fra en 8-10 åring. Anonymkode: 005ea...9be 3 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai #17 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Bruker mammahjertet fordi det er ekstra sårt for meg når det skjer noe vondt med barna mine. Ikke bare at det er leit eller gjør vondt, men fordi det er sårt i tillegg. En ønsker å skjerme barna fra vonde ting og når en opplever at en ikke lykkes (hvilket som er en helt uoppnåelig mål) så ligger det også følelsen av at en selv har sviktet. Det ligger så mye mer bak "vondt i mammahjertet" enn "jeg fikk vondt av venninna mi" (som er voksen og strengt talt klarer seg selv. Barna er avhengig av meg, det er ikke venninna). Anonymkode: ea788...d68 Det kan da være sårt om din lillesøster, hund eller ektemann får det vondt også. "Alle" ønsker å skjerme barna sine. Og alle skjønner at det gjør ekstra vondt når barna har det vondt. Det sier seg helt selv.. Anonymkode: 3924a...0d3 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai #18 Skrevet 8. mai "Mammahjertet" er et så utrolig barnslig ord at jeg ikke skjønner at voksne kvinner kan finne på å bruke det. Jeg får inntrykk av at det brukes av mødre som er veeeeeldig opptatte av å fortelle alle andre hvor utrolig gode, flinke og omsorgsfulle mødre de er, og samtidig at det derfor er ekstra grusomt for dem dersom lille Per fikk et skrubbsår da han lekte. Jeg får samme inntrykk av folk som sier "jeg/han/hun lå i fosterstilling og gråt". I fosterstilling? Det er så ekstremt viktig å dramatisere alt mulig, og å ligge i fosterstilling høres da tydeligvis mye tristere ut enn andre stillinger så da må man smykke setningen med det. Æsj. Anonymkode: b2933...2c8 11
AnonymBruker Skrevet 8. mai #19 Skrevet 8. mai Bruken av ordet "mammahjerte" har blitt en hersketeknikk for meg etter at en venninne brukte det på den måten. Hun sa for eksempel alltid at hun fikk så vondt i "mammahjertet" når hun måtte sette grenser for barna sine, fordi hun elsket dem så høyt. Flere ganger sa hun indirekte at hun var mye mer glad i barna sine enn alle andre, og "mammahjertet" var alltid med. Anonymkode: ba5f2...55b 5 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai #20 Skrevet 8. mai FionaLi skrev (5 timer siden): Hvorfor bruker folk ordet "mammahjertet"? Det høres utrolig dumt ut. Som om det er et annet hjerte enn det hjertet vi allerede har. 😝 Jeg må innrømme at jeg ikke får skikkelig med meg budskapet i det som skrives, når jeg leser dette ordet. Jeg er mamma selv, men får helt spader av det ordet. "Vondt i mammahjertet", "det stikker i mammahjertet" og så videre. Blæh! Det går an å skrive "vondt i hjertet", "vondt langt inn i hjerteroten" i stedet. Slutt, bare slutt! å bruke det ordet! Fordi det å være mamma er noe helt annet enn relasjoner med andre."Mammahjertet " er et utmerket ord ❤️ Anonymkode: 344be...20a 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå