Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som bruker appen Hudd? 
Blir ikke klok på den jeg, skal liksom erstatte facebook, men ligner jo ikke på noen måte. 
Tips til hvodan bruke den å forstå den?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg bruker den. Hva er det du ikke forstår?

Anonymkode: 7f241...5ff

AnonymBruker
Skrevet
Teardrop skrev (19 timer siden):

Noen som bruker appen Hudd? 
Blir ikke klok på den jeg, skal liksom erstatte facebook, men ligner jo ikke på noen måte.

Det er jo det som gjør den så bra. Den viser poster fra folk du følger, ikke noe annet. Ingen AI-videoer, falske reklamer osv. Slik som Facebook var helt i starten før det ble oversvømt av dritt.

Anonymkode: 8d685...bd5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei bruker ikke hudd og heller ingen planer om å gjøre det 

Anonymkode: 1554b...e89

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har prøvd, men det er ingenting der så ga opp.

Anonymkode: 76559...6a2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg bruker den. Selvsagt går det alltid litt trått i starten, og veldig få venner av meg har begynt å bruke appen. Jeg liker den bedre og bedre, og har troen 😊

Anonymkode: 9c524...ee2

• Liker 2
Skrevet

Jeg har registrert meg der, og har vært der noen ganger, men det blir veldig sporadisk... har ikke fått helt "teken" på det

• Liker 1
Skrevet

Jeg skyr amerikanske apper som sporer personopplysninger som pesten. Jeg logget av fb og Messenger for flere år siden, og det har vært en lise. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (1 minutt siden):

Jeg skyr amerikanske apper som sporer personopplysninger som pesten. Jeg logget av fb og Messenger for flere år siden, og det har vært en lise. 

Hva er en lise?

Anonymkode: 0be72...d17

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er en lise?

Anonymkode: 0be72...d17

En lettelse eller befrielse.

https://naob.no/ordbok/lise

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (1 time siden):

Nå er jo Hudd ikke amerikansk, men norsk. Det er en ganske stor del av poenget med den. Men det er jo ikke en kjeft der. 

Anonymkode: a55f8...255

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nå er jo Hudd ikke amerikansk, men norsk. Det er en ganske stor del av poenget med den. Men det er jo ikke en kjeft der. 

Anonymkode: a55f8...255

Nei, derfor må flere melde seg inn og begynne å bruke det.

Jeg syns Hudd har stort potensiale, men det fordrer selvfølgelig aktivitet.

Eneste grunn for å bruke Facebook er pga gruppe for hobbyen, og hvis man skal ha et arrangement. Aller helst har jeg lyst til å slippe, og å få slettet hele dritten.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Angående arrangementer: Hudd har et kart. Her blir arrangementer lagt inn, så hvis man f.eks. er på tur til en annen by, kan man bare klikke seg inn på kartet og sjekke hva som skjer.

Politiloggen kommer rett inn på Hudd, for de som ikke bruker appen.

Det er også mange grupper, for ulike interesser. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Screenshot_20260508_152606_Hudd.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har profil der og er veldig positivt innstilt. Prøver å dele der i stedet for Facebook. Etter nesten 20 år med facebook (er det mulig...) føles det selvsagt rart å skulle venne seg til noe helt nytt, men jo flere man er som flytter seg over fra Facebook til Hudd, jo mer liv blir det jo der.
Det jeg liker med Hudd er selvsagt den totale mangel på bots, digitale skapere og falske kontoer, og algoritmer som pusher på meg reklame og "følg denne siden/digitale skaperen!" fremfor å vise hva vennene mine skriver og legger ut.

Nå skal Hudd begynne å la oss sortere feeden etter interesser og hva vi ønsker å se mest av, og dette kombinert med kronologisk feed, høres helt nydelig ut. Men ja, flere må bli med der og bli med å lage liv så vi kan begynne å bruke det på samme måte som vi tidligere har brukt facebook; følge venner, følge interessante grupper/sider, diskutere i kommentarfeltene (med folk som skriver under eget navn), kjøpe/selge og invitere til arrangementer.
Selv om ikke Hudd kan erstatte Facebook, så håper jeg den dagen kommer at folk flytter seg over dit, så man kan forlate Facebook for godt uten å føle at man ramler helt ut av samfunnet. Facebook-appen er allerede slettet fra mobilen, men det er dessverre enda noen ting som holder meg igjen der...

Anonymkode: e426b...aac

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Var medlem i en gruppe på Facebook som det var mye aktivitet i. Nå er gruppen flyttet til Hudd og det er nesten ingen aktivitet der. Det har blitt til at folk bruker en annen nabolagsgruppe på Facebook til å diskutere det som var i den nedlagte Facebook-gruppen. Er ikke Fanavegen Hudd. 

Anonymkode: 4d002...e94

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Må ha konto på Facebook av ulike grunner, og orker ikke enda et sosialt medium. Vet mange av de jeg kjenner er både der og på blusky, men føler ikke jeg går glipp av noe. Er generelt lei av SoMe, men er det fordi jeg "må".

Anonymkode: 9f60f...e28

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke grunnen til å skaffe flere sosiale medium. Jeg klarer meg fint med Snapchat og TikTok.

Anonymkode: 20408...551

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (19 timer siden):

Det hjelper lite å logge av eller å slette kontoen. Det gjør at de naturlig nok ikke lenger kan spore hva du gjør på Facebook, men Meta har cookies og annen sporing overalt, så de har allerede detaljerte profiler også på folk som aldri har brukt hverken Facebook eller Instagram. Første steg for å beskytte seg er å droppe Edge eller Chrome som nettleser. Bruk Brave eller i det minste Firefox, som kan blokkere det meste av uønsket sporing og reklame.

Husk også at mange bruker Messenger som sin sms-app. Det vil si at Meta gjennom den har tilgang til alle disse personenes kontaktlister og meldinger. Det er som å sende epost til en Gmail-konto. Selv om du bruker en helt annen eposttjeneste, får mottakeren, og dermed Google, full tilgang til alt du sender dit. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det hjelper lite å logge av eller å slette kontoen. Det gjør at de naturlig nok ikke lenger kan spore hva du gjør på Facebook, men Meta har cookies og annen sporing overalt, så de har allerede detaljerte profiler også på folk som aldri har brukt hverken Facebook eller Instagram. Første steg for å beskytte seg er å droppe Edge eller Chrome som nettleser. Bruk Brave eller i det minste Firefox, som kan blokkere det meste av uønsket sporing og reklame.

Husk også at mange bruker Messenger som sin sms-app. Det vil si at Meta gjennom den har tilgang til alle disse personenes kontaktlister og meldinger. Det er som å sende epost til en Gmail-konto. Selv om du bruker en helt annen eposttjeneste, får mottakeren, og dermed Google, full tilgang til alt du sender dit. 

Jeg bruker Vivaldi som browser, Signal til messaging og Ecosia som AI-agent. Alle forholder seg til europeisk GDPR.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...