Roci Skrevet 9. mai #21 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det var nytt for meg at retinol og tretinoin er det samme. Betyr det at jeg kan bruke tretinoin kremen jeg har hjemme i hele ansiktet? Anonymkode: e2f80...98a Retinol og tretinoin er ikke helt det samme, men det er relativt vanlig å få utskrevet tretinoin til behandling av rynker og solskader. Både retinol esters, retinol retinaldehyd (retinal) omdannes til tretinoin (retinsyre) når de kommer i kontakt med enzymene i huden, prosessen kan enkelt forklares slik: retinol esterst -> blir til retinol-> som blir til retinaldehyd -> som blir til tretinoin/retinsyre. Jo flere trinn fra tretinoin, desto lavere konsentrasjon av tretinoin på huden. Retinol er f.eks. 10-20 ganger mindre potent enn tretinoin. Det betyr ikke at det ikke er effektivt, bare at det tar noe lengre tid før virkestoffet har effekt. Mens man kan se virkning av tretinoin etter noen uker, kan det ta flere måneder å se effekt av retinol, spesielt på rynker og fine linjer. Samtidig er det mye større sjanse for å oppleve irritasjon, tørrhet, flassing og "purging" med tretinoin enn med mildere retinoider. Når det er sagt, innebærer all bruk av retinoider og andre aktive virkestoffer en liten risiko for hudirritasjon, slik at man alltid bør starte med lave konsentrasjoner og gradvis bruk. Så ja, du kan bruke tretinoin i hele ansiktet, men start gradvis med et par kvelder i uka på de områdene av ansiktet som ikke er vant til tretinoin. Bruk evt. også en krem som "buffer" til å begynne med, dvs. at du legger et tynt lag fuktigetskrem (uten aktive ingredienser) før du påfører tretinoin.
Roci Skrevet 9. mai #22 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (På 6.5.2026 den 8.37): Det er visst veldig anbefalt for moden hud.. Jeg ser etter det samme.. Har fått anbefalt Vitamin C og retinol som er noe jeg mangler i min hudpleierutine. Anonymkode: e7310...233 Hvis du gir meg litt informasjon om hudtypen din, hvilke andre produkter du bruker og eventuelt ønsket prisnivå, kommer jeg gjerne med forslag til produkter
AnonymBruker Skrevet 10. mai #23 Skrevet 10. mai Takk for svar Roci. Vi har isotretinoin tabletter liggende, kan det brukes til noe utenom acne behandling? Anonymkode: e2f80...98a
Roci Skrevet 11. mai #24 Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (9 timer siden): Takk for svar Roci. Vi har isotretinoin tabletter liggende, kan det brukes til noe utenom acne behandling? Anonymkode: e2f80...98a Det er et reseptbelagt legemiddel som kan gi alvorlige bivirkninger, og skal kun brukes i samråd med lege. Det foreligger ingen dokumentasjon på at det har effekt på rynker., etter det jeg har klart å finne ut. Du kan få resept på tretinoin krem til behandling av rynker. En annen mulighet er å starte med retinol.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå