AnonymBruker Skrevet 3. mai #21 Skrevet 3. mai Selvsagt skal og bør skolen innvolveres, å mene noe annet blir for dumt. Heldigvis finnes det mange supre rektorer som tar ansvar , der det det ikke er lov med russeklær på skolen, det åpner skolen/gymsal for å ha fest for alle i kullet , forbud mot russebuss osv, de rektorene heier jeg på. Så har vi rektor der min gikk som påsto han ikke kunne gjøre noe uten føringer fra regjeringen 🤦🏻♀️ vel det viste seg at datteren var russ samme år som min , så det var nok den største grunnen til å ikke gjøre noe Anonymkode: f0704...fd5 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai #22 Skrevet 3. mai Eneste måten å få slutt på det på et jo å legge ned russefeiringen. Gjøre salg av alle typer busser ulovlig. Anonymkode: cf665...7a8
AnonymBruker Skrevet 3. mai #23 Skrevet 3. mai NoaideBiehtar skrev (28 minutter siden): Jeg syns ikke arbeidsgiver skal kjøpe like gensere til sine ansatte for å hindre utenforskap etter arbeidstid, nei. Syns du? Jeg sier ikke at skolene ikke skal involvere seg, jeg sier det er grenser for hvor mye. Jeg syns skolene gjør nok og ikke skal involvere seg mer, som er spørsmålet i HI. Det er på tide at vi behandler russen som det de er - voksne mennesker. Er så lei av at Alle Andre skal tilpasse seg for at russen skal få tidenes russetid uten mas om eksamen og regler for russebusser og what not. Alt er så urettferdig og vanskelig. Skolene drukner i oppgaver som ikke handler om utdanning, ikke legg på de enda mer. Her må de voksne ta ansvar - den voksne russen og deres voksne foreldre. Nå handler vel ikke tråden om kun gensere, den handler om utenforskap på skolene og i fritiden. Så klart har skolen ansvar akkurat som arbeidsgivere har ansvar for dette på sin plass. Skolen drukner i oppgaver ja, men inkludering har alltid vært en av hovedoppgavene til skolen. Så klart skal foreldre også ta ansvar, det ene utelukker ikke det andre. Anonymkode: b6bb9...586
AnonymBruker Skrevet 3. mai #24 Skrevet 3. mai Det går faktisk ikke an å kontrollere. Og er det egentlig utestengning eller er det at enkelte ikke er en del av en vennegruppe? Jeg mener det siste. Forstår godt at det er kjipt å ikke være en del av en vennegruppe og at det er ensomt å være venneløs. Men man kan altså ikke tvinge noen til å være venner. Det handler ikke om å ekskludere heller, når en gruppe venner møtes, det er ingen som blir holdt utenfor, de har aldri vært en del av akkurat den vennengruppen. Ingen har prøvd å være slem. Mobbing foregår selvsagt, ingen tvil om det, men de fleste russegrupper er etablerte vennegjenger med historie sammen, hvorfor skulle de plutselig inkludere bekjente? Jeg på 45 har også flere grupper av venner som det ikke er naturlig å blande inn nye folk i. Og det handler jo ikke om ekskludering i det hele tatt. De store russetreffene er dessuten for all russ, det går fint an å møte opp, blende inn og feste med ukjente. Dette skjer jo på ethvert utested hver eneste helg. Anonymkode: 12872...6d8 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai #25 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Min sønn er russ i år og der kjøper skolen lik hettegenser(russ) til alle russ. Det løser ikke problemet, men det hjelper kanskje litt? Anonymkode: 80a93...cd6 Det er jo som å si at dersom skolene hadde hatt uniform fra 1. klasse, hadde det ikke vært noe utestenging. Bare vi alle ser like ut, hadde alt vært så meget bedre 🤷♀️ Folk vil være med de de vil være med. Det gjelder jo både store og små. Det eneste vi kan gjøre med, er hvordan vi omtaler andre. Selv om vi ikke vil være med andre, trenger vi ikke å snakke stygt om de. Skal skolen tvinge andre i kullet å være med sønnen din? Min datter sliter også med å finne sin plass. Hun sliter også med å ta initiativ overfor andre. At hun (og vi) er tilflyttere hjelper ikke, ei heller at hun er sjenert og ikke tør å fortelle andre hva hennes interesser er. Men skolen skal jo selvsagt ikke tvinge andre å ta henne med. Det gjelder å finne 'gjengen' sin. Om det er ti eller en person, noen liker å være med mange, noen vil være med få. Noen liker epler, andre liker appelsin. Andre foretrekker kiwi. Det samme gjelder jo mennesker. Anonymkode: e7783...35a
AnonymBruker Skrevet 3. mai #26 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det går faktisk ikke an å kontrollere. Og er det egentlig utestengning eller er det at enkelte ikke er en del av en vennegruppe? Jeg mener det siste. Forstår godt at det er kjipt å ikke være en del av en vennegruppe og at det er ensomt å være venneløs. Men man kan altså ikke tvinge noen til å være venner. Det handler ikke om å ekskludere heller, når en gruppe venner møtes, det er ingen som blir holdt utenfor, de har aldri vært en del av akkurat den vennengruppen. Ingen har prøvd å være slem. Mobbing foregår selvsagt, ingen tvil om det, men de fleste russegrupper er etablerte vennegjenger med historie sammen, hvorfor skulle de plutselig inkludere bekjente? Jeg på 45 har også flere grupper av venner som det ikke er naturlig å blande inn nye folk i. Og det handler jo ikke om ekskludering i det hele tatt. De store russetreffene er dessuten for all russ, det går fint an å møte opp, blende inn og feste med ukjente. Dette skjer jo på ethvert utested hver eneste helg. Anonymkode: 12872...6d8 Jeg har alltid oppfordret min sønn til å se rundt seg, hvem er alene, hvem ser utilpass ut, å bry seg. Det betyr at russegruppen hans består av mange forskjellige mennesker, men de er inkludert. Vi foreldre kan lære barn å se rundt seg, inkludere den ene eller de to som er utenfor, min russebil bestod av også 3 andre vi ikke pleide å være med. De var alene så derfor inviterte vi med oss. Det er ikke vanskelig, men det må læres fra de er barn. Anonymkode: b6bb9...586 1
fru Alving Skrevet 3. mai #27 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er jo som å si at dersom skolene hadde hatt uniform fra 1. klasse, hadde det ikke vært noe utestenging. Bare vi alle ser like ut, hadde alt vært så meget bedre 🤷♀️ Folk vil være med de de vil være med. Det gjelder jo både store og små. Det eneste vi kan gjøre med, er hvordan vi omtaler andre. Selv om vi ikke vil være med andre, trenger vi ikke å snakke stygt om de. Skal skolen tvinge andre i kullet å være med sønnen din? Min datter sliter også med å finne sin plass. Hun sliter også med å ta initiativ overfor andre. At hun (og vi) er tilflyttere hjelper ikke, ei heller at hun er sjenert og ikke tør å fortelle andre hva hennes interesser er. Men skolen skal jo selvsagt ikke tvinge andre å ta henne med. Det gjelder å finne 'gjengen' sin. Om det er ti eller en person, noen liker å være med mange, noen vil være med få. Noen liker epler, andre liker appelsin. Andre foretrekker kiwi. Det samme gjelder jo mennesker. Anonymkode: e7783...35a Altså du har jo helt rett i alt dette. russetiden virker som et forstørrelsesglass på allerede etablerte vennskap. Likevel må jeg si at russetiden sånn den er i dag det har gått utover det som det var ment som. Det skal være en feiring av at vi har fått til noe sammen. Vi har kommet oss gjennom videregående sammen. Istedet har det blitt en arena for posisjonering og utvising av dårlig dømmekraft. Dette er godt hjulpet av at mange har alt for mye penger og at foreldrene mangler evne til å si nei. Vi må få tilbake det at de feirer med de som de går sammen med. At klassen og skolen feirer i lag og at alle som ønsker kan være med. 1
NoaideBiehtar Skrevet 3. mai #28 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Det går faktisk ikke an å kontrollere. Og er det egentlig utestengning eller er det at enkelte ikke er en del av en vennegruppe? Jeg mener det siste. Forstår godt at det er kjipt å ikke være en del av en vennegruppe og at det er ensomt å være venneløs. Men man kan altså ikke tvinge noen til å være venner. Det handler ikke om å ekskludere heller, når en gruppe venner møtes, det er ingen som blir holdt utenfor, de har aldri vært en del av akkurat den vennengruppen. Ingen har prøvd å være slem. Mobbing foregår selvsagt, ingen tvil om det, men de fleste russegrupper er etablerte vennegjenger med historie sammen, hvorfor skulle de plutselig inkludere bekjente? Jeg på 45 har også flere grupper av venner som det ikke er naturlig å blande inn nye folk i. Og det handler jo ikke om ekskludering i det hele tatt. De store russetreffene er dessuten for all russ, det går fint an å møte opp, blende inn og feste med ukjente. Dette skjer jo på ethvert utested hver eneste helg. Anonymkode: 12872...6d8 Tja, mye kan styres ved å forby de idiotiske bussene. Bussene skaper jo utenforskap fordi man må investere penger og ta stor risiko for å ta del i aktiviteten, og at man må være med i en definert gruppe. Når man slipper pengejaget er det også mer åpent for alle å delta på noe. Men det er ikke skolens ansvar å engasjere seg i dette. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai #29 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Det går faktisk ikke an å kontrollere. Og er det egentlig utestengning eller er det at enkelte ikke er en del av en vennegruppe? Jeg mener det siste. Forstår godt at det er kjipt å ikke være en del av en vennegruppe og at det er ensomt å være venneløs. Men man kan altså ikke tvinge noen til å være venner. Det handler ikke om å ekskludere heller, når en gruppe venner møtes, det er ingen som blir holdt utenfor, de har aldri vært en del av akkurat den vennengruppen. Ingen har prøvd å være slem. Mobbing foregår selvsagt, ingen tvil om det, men de fleste russegrupper er etablerte vennegjenger med historie sammen, hvorfor skulle de plutselig inkludere bekjente? Jeg på 45 har også flere grupper av venner som det ikke er naturlig å blande inn nye folk i. Og det handler jo ikke om ekskludering i det hele tatt. De store russetreffene er dessuten for all russ, det går fint an å møte opp, blende inn og feste med ukjente. Dette skjer jo på ethvert utested hver eneste helg. Anonymkode: 12872...6d8 Jo det er regelrett utestengelse fo de som f.eks. ikke har råd til å være med på buss, da blir man ikke invitert på ting heller og vel det er brutalt når man har vært venner i mange år Anonymkode: f0704...fd5 1
NoaideBiehtar Skrevet 3. mai #30 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Nå handler vel ikke tråden om kun gensere, den handler om utenforskap på skolene og i fritiden. Så klart har skolen ansvar akkurat som arbeidsgivere har ansvar for dette på sin plass. Skolen drukner i oppgaver ja, men inkludering har alltid vært en av hovedoppgavene til skolen. Så klart skal foreldre også ta ansvar, det ene utelukker ikke det andre. Anonymkode: b6bb9...586 Nøyaktig hvordan mener du skolen skal involvere seg mer enn i dag? Du formulerer deg veldig vagt, det er vanskelig å forstå hva du egentlig står for. Og hvordan engasjerer arbeidsgivere seg i hva deres ansatte gjør på fritiden og hvem de inkluderer i sin private pengesløsing??
miagunda Skrevet 3. mai #31 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Burde skolen vært mer involvert her? Passet på at ingen blir utestengt? Er sikkert noen som ikke velger å være russ og det er jo greit. Eller kanskje noen ikke har råd til det. Min sønn er russ i år og der kjøper skolen lik hettegenser(russ) til alle russ. Det løser ikke problemet, men det hjelper kanskje litt? Anonymkode: 80a93...cd6 Ble utestengt selv når jeg var med på russebil i førsten av 2000 tallet. Ikke bare meg men et par til. Var noen som heller ville bruke opp plassen våres på gutter de var interessert i. Irriterende når vi alle hadde vært med å betale like mye. Men det var moren til en av de andre som sto på forsikringa, så da måtte bilen stå der. De kom ikke å plukket oss opp på 17 mai engang 🙄
AnonymBruker Skrevet 3. mai #32 Skrevet 3. mai NoaideBiehtar skrev (3 minutter siden): Nøyaktig hvordan mener du skolen skal involvere seg mer enn i dag? Du formulerer deg veldig vagt, det er vanskelig å forstå hva du egentlig står for. Og hvordan engasjerer arbeidsgivere seg i hva deres ansatte gjør på fritiden og hvem de inkluderer i sin private pengesløsing?? Har du ikke vært med å jobbe for inkludering og mobbing på arbeidsplassen din, det er faktisk nedfelt i lov at man skal ha et inkluderende arbeidsmiljø. Det jobbes med å skape engasjement utenfor arbeidstid også, inviterer alle og det vil på sikt gjøre at man blir bedre kjent. Nå er utenforskap like mye på skolen som i fritiden, og en av løsningene er dessverre å forby russegensere med tilhørighet. Skape arrangement for russen på skolen, også i fritiden. Vår skole gjorde dette, russestyret var også en stod bidragsyter til å inkludere og skape interesse rundt arrangementer der man sikret at alle som ønsket hadde plass Anonymkode: b6bb9...586
AnonymBruker Skrevet 3. mai #33 Skrevet 3. mai En måte å gjøre dette på er at alle arrangement for russen er åpne for alle, russekroer eller samlingssteder. Og sånn er det vel og. Så kunne vi endret tradisjonen til at klassene feirer sammen som klasser slik som de gjør i Danmark, der leier de en kassebil og drar rundt dagen etter eksamen, innom alle i klassen. Et sted tar de en øl et annet får de kanskje noe og spise, et tredje kan de sitte litt i hagen osv... Når jeg var russ så feiret vi i samme klasse ilag, vi var de eneste som var russ på vår skole og de som ville kjøpte dress og dro på ting. Noe ville ikke, syntes det var dumt og det var helt ok. men det var ingen som ikke fikk være med. Anonymkode: 33222...e8b
NoaideBiehtar Skrevet 3. mai #34 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har du ikke vært med å jobbe for inkludering og mobbing på arbeidsplassen din, det er faktisk nedfelt i lov at man skal ha et inkluderende arbeidsmiljø. Det jobbes med å skape engasjement utenfor arbeidstid også, inviterer alle og det vil på sikt gjøre at man blir bedre kjent. Nå er utenforskap like mye på skolen som i fritiden, og en av løsningene er dessverre å forby russegensere med tilhørighet. Skape arrangement for russen på skolen, også i fritiden. Vår skole gjorde dette, russestyret var også en stod bidragsyter til å inkludere og skape interesse rundt arrangementer der man sikret at alle som ønsket hadde plass Anonymkode: b6bb9...586 Nei, ingen av mine arbeidsplasser har gått inn for å styre inkludering på ansattes fritid, det høres ganske uvanlig ut. Å legge tilrette for et arrangement skaper ikke inkludering, da forstår man egentlig utenforskap og dynamikken i russegruppene veldig dårlig. Så lenge russen får lov til å kaste millioner av kroner inn i farlige busser er det tilnærmet umulig for skolen å gjøre noe. Å forby gensere med tilhørighet er flott, men dette gjør jo mange allerede? Det løser dessverre lite i den tiden som betyr mest, nemlig fritiden. Jeg syns det er på tide at vi ansvarliggjør russen som de voksne de faktisk er, og forventer at de selv tar mer ansvar. Det er ikke unger vi snakker om, men voksne folk! Denne kulturen har tatt helt av de siste 10 årene.
AnonymBruker Skrevet 3. mai #35 Skrevet 3. mai NoaideBiehtar skrev (4 minutter siden): Nei, ingen av mine arbeidsplasser har gått inn for å styre inkludering på ansattes fritid, det høres ganske uvanlig ut. Å legge tilrette for et arrangement skaper ikke inkludering, da forstår man egentlig utenforskap og dynamikken i russegruppene veldig dårlig. Så lenge russen får lov til å kaste millioner av kroner inn i farlige busser er det tilnærmet umulig for skolen å gjøre noe. Å forby gensere med tilhørighet er flott, men dette gjør jo mange allerede? Det løser dessverre lite i den tiden som betyr mest, nemlig fritiden. Jeg syns det er på tide at vi ansvarliggjør russen som de voksne de faktisk er, og forventer at de selv tar mer ansvar. Det er ikke unger vi snakker om, men voksne folk! Denne kulturen har tatt helt av de siste 10 årene. Hvorfor skal det ene utelukkes fra det andre? Du er i mot alt bortsett fra å forby russebusser, jeg er ikke i mot dette. Men det er ikke en løsning. Det må læres fra de er små (foreldre). Det må skapes arenaer der alle er inkuldert (skolen. Og russebusser, russebusskåringer, og sløsing med mang milioner skal forbys. Det er veldig vanlig med både julebord, påskelunsj, 1 mai frokost, sommerfest osv på alle jobber jeg har hatt. Det skaper inkludering for man blir kjent også utenom arbeidstid. Anonymkode: b6bb9...586
AnonymBruker Skrevet 3. mai #36 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Burde skolen vært mer involvert her? Passet på at ingen blir utestengt? Er sikkert noen som ikke velger å være russ og det er jo greit. Eller kanskje noen ikke har råd til det. Min sønn er russ i år og der kjøper skolen lik hettegenser(russ) til alle russ. Det løser ikke problemet, men det hjelper kanskje litt? Anonymkode: 80a93...cd6 Kjøper skolen det? Trodde man måtte kjøpe fra russeservics eller lignende. Anonymkode: 4b394...e8c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå