Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Burde skolen vært mer involvert her? Passet på at ingen blir utestengt? Er sikkert noen som ikke velger å være russ og det er jo greit. Eller kanskje noen ikke har råd til det. 

Min sønn er russ i år og der kjøper skolen lik hettegenser(russ) til alle russ. Det løser ikke problemet, men det hjelper kanskje litt?

Anonymkode: 80a93...cd6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Går ikke ann å kontrollere. 

Anonymkode: 3d349...86c

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Nei, det er er grenser for hvor mye skolen skal involvere seg i livene til det som straks er voksne mennesker. Vi kan ikke forvente at skolene skal engasjere seg i enda mer som ikke handler om læring. Skolene skal drive utdanning, foreldrene oppdragelse. 

• Liker 14
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

H ordan skal det fungere? Tror du de som blir utestengt føler noe mindre på det om det kreves at de får være med en buss feks? Det er utrolig vanskelig å gjøre noe med det. Håper hele russetiden snart blir avviklet, for det har utviklet seg i negativ retning

Anonymkode: f29d9...96d

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Er vel litt sent å tenke på dette nå om en er russ i år. Skolen har absolutt ingenting med russefeiring å gjøre.

Anonymkode: d7033...451

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Burde skolen vært mer involvert her? Passet på at ingen blir utestengt? Er sikkert noen som ikke velger å være russ og det er jo greit. Eller kanskje noen ikke har råd til det. 

Min sønn er russ i år og der kjøper skolen lik hettegenser(russ) til alle russ. Det løser ikke problemet, men det hjelper kanskje litt?

Hvordan hjelper det å ha lik hettegenser hvis ingen vil henge med deg?

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er foreldrene sin oppgave å oppdra ungene sine. Foreldre kan innvolvere seg, bidra, organisere osv. Det er deres unger. 
Så kan skolen gjøre det skolen skal: Sørge for utdannelse, og ikke bruke tid på russetid 

Anonymkode: 3af9b...394

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er foreldrene sin oppgave å oppdra ungene sine. Foreldre kan innvolvere seg, bidra, organisere osv. Det er deres unger. 
Så kan skolen gjøre det skolen skal: Sørge for utdannelse, og ikke bruke tid på russetid 

It takes a village!

Anonymkode: 1a10d...d0a

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig i praksis og gjerne ikke skolen som skal ta den rollen. Skolen skal undervise. Festingen er etter skoletid og noe voksne mennesker gjør sammen er ikke Skolen sitt ansvar. 

Men det er mye du som foreldre kan gjøre. F.eks kan du tillate å ha fest hjemme hos dere men sette som krav at hele klassen skal bli invitert. Eller ta initiativ til at hele håndball laget skal ha grillfest. Kanskje du kan gå sammen med noen av de andre foreldrene og spandere mat og brusen/blande vannet. Kanskje det at maten er gratis kan være forskjellen på at noen kommer fordi de ellers ikke ville hatt råd. Gjøre det lett for ungdommen å inkludere og lett for ungdommer å komme. 

Mine foreldre hadde ikke peiling på hvem jeg gikk i klasse med siste året på vgs, vet ikke om det har endret seg? Jeg gikk også yrkesfag to år og påbygg tredje året som gjorde at for min del var "gjengen" min splittet over forskjellige klasser. Du kan helt fint gå i 3 helt forskjellige klasser alle 3 årene på vgs, så da er det naturlig at folk har venner både i forskjellige klasser og forskjellige skoler. 

Inkludering er da vanskelig for hvem skal du inkludere? Alle fra alle tre årene? Det kan bli over 100 stykker. 

For min del som tok bussen inn til byen for å gå vgs (og dette var jeg ikke alene om) så den geografiske avstanden mellom hvor vi bodde var stor. Russebuss var ikke så utbredt og kanskje fordi vi alle ville bruke tid på å drikke 😂 men noe som hadde vært et supert inkluderingstiltak for oss hadde vært om noen foreldre hadde kjørt. Da hadde det vært fester og ting jeg kunne deltatt på om jeg viste at jeg kom meg hjem.

Høres ut som du har en russ i hus? Kjenner du noen av de andre foreldrene og kan organisere noen sammenkomster eller være taxi for hverandre? 😊

Anonymkode: 51a04...194

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Litt kan de jo involvere seg. Jeg var russ i 2008 og da var det en greie med svartelister. Det fikk man ikke lov til lenger bestemte rektor fra det året. Men bortsett fra litt rivalisering mellom skoler og farger så var russetiden ganske inkluderende. Det er synd at det er blitt som det er blitt. Det bunner vel i de bussgreiene som innskrenker hvor mange man faktisk får plass til. Også bruker de det for å sortere ut folk. 

Det er ikke så lett å gjøre noe med for skolene når det er såppass etablert som det er i samfunnet. I hele Norge. Det meste av russetiden foregår jo på fritiden. 

Anonymkode: 6f9be...f8b

AnonymBruker
Skrevet

Der eldste gikk var skolen delvis involvert i russefeiring. De la opp til at russen kunne overnatte i kantina, og da laget russen frokost til alle på skolen dagen etter. Skolen hjalp til å leie et festlokale det stod vi foreldre vakt kun avgangs elever vg3 eller vg2 yrkesfag og påbygg fikk komme inn, måtte vise skolebeviset at de gikk på den skolen. Ingen buss.  De brukte biler og traktorer. Og var heler ikke på noen store stevner, de holdt seg i nærmiljøet. Og festet hjemme . Vi hadde 40 stk i hagen her på grillfest .

Yngste gikk på Anne  skole og der var det mer pulverisert.  Noen var med russ på skoler i annen kommune der de var på den eneste bussen som var. Ikke noe felles arrangement,  de fikk genser av skolen. Forbud om bruk av klær med logoer. Var en del vandre russ. Få som traff hverandre til fest. Var kun de ungdommen som var pengesterke familier som fester og drakk, de andre ble utestengt og beskjed om at de ikke tilhørte omeråde fordi de ikke kom fra kommunen, desverre så vi og den holdningen fra rektor på avslutning festen og, snakket varmt om ungdommen i fra kommunen der skolen lå,mens nevnte ikke noe om de som kom fra ometåderne rundt

Anonymkode: ea007...93c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Lik hette genser løser ikke alt, men jeg tenker det hjelper litt. Å ha feks tekst med russ og skolens navn på.

På en annen måte tenker jeg at russetiden oppløser seg selv etterhvert, når en halvpart ikke har råd til å delta, og halvparten av de som har råd, blir utestengt. Da er det ikke så kult å være russ lengre. 

Russetiden er ikke lengre det den er ment for. En avslutningsfest for å være ferdig med mange år på skolen. Og den er for alle.  Jeg vet ikke helt jeg. Ville egentlig vært litt skeptisk til å ansette noen som ikke klarer å inkludere alle i egen klasse..... 

Anonymkode: 53968...2c3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

It takes a village!

Anonymkode: 1a10d...d0a

Foreldre, naboer, storfamilien, nettverk osv. 

Det offentlige skal ikke være verken fremst eller organisere landsbyen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Der eldste gikk var skolen delvis involvert i russefeiring. De la opp til at russen kunne overnatte i kantina, og da laget russen frokost til alle på skolen dagen etter. Skolen hjalp til å leie et festlokale det stod vi foreldre vakt kun avgangs elever vg3 eller vg2 yrkesfag og påbygg fikk komme inn, måtte vise skolebeviset at de gikk på den skolen. Ingen buss.  De brukte biler og traktorer. Og var heler ikke på noen store stevner, de holdt seg i nærmiljøet. Og festet hjemme . Vi hadde 40 stk i hagen her på grillfest .

Yngste gikk på Anne  skole og der var det mer pulverisert.  Noen var med russ på skoler i annen kommune der de var på den eneste bussen som var. Ikke noe felles arrangement,  de fikk genser av skolen. Forbud om bruk av klær med logoer. Var en del vandre russ. Få som traff hverandre til fest. Var kun de ungdommen som var pengesterke familier som fester og drakk, de andre ble utestengt og beskjed om at de ikke tilhørte omeråde fordi de ikke kom fra kommunen, desverre så vi og den holdningen fra rektor på avslutning festen og, snakket varmt om ungdommen i fra kommunen der skolen lå,mens nevnte ikke noe om de som kom fra ometåderne rundt

Det var supre tiltak i første avsnittet. Veldig trist med den rektoren i avsnitt to 😕

AnonymBruker
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (32 minutter siden):

Nei, det er er grenser for hvor mye skolen skal involvere seg i livene til det som straks er voksne mennesker. Vi kan ikke forvente at skolene skal engasjere seg i enda mer som ikke handler om læring. Skolene skal drive utdanning, foreldrene oppdragelse. 

Skal arbeidsgiver involvere seg når det er utenforskap på arbeidsplassen blant voksene mennesker? Eller skal de ringe hjem til foreldrene? 
Klart skolen skal involveres, også foreldre når foreldrene fortsatt har forsørgeransvar.

Jeg håper ikke på avvikling av russetiden, men mer ro og mer regler. 
Jeg hadde en veldig finn russetid, det er tradisjon i Norge, russen må roe ned. Slutte med buss og klare å skape et trygt miljø for alle. 

Anonymkode: b6bb9...586

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det var supre tiltak i første avsnittet. Veldig trist med den rektoren i avsnitt to 😕

Ja. Yngste telte ned for når ho ville ble ferdig på skolen. Ho trivdes ikke i det hele tatt. Fikk ikke venner eller noe . Fikk ofte høre ho kom utenfra og ikke burde gått der. Men hadde jo ikke noe valg siden fylket la ned skoler som var nærmere. Tok jo og på å ha 45 km til skolen. Det som reddet ho var utplassering i bedrift ho stor koste seg og fikk lærlingplass, og en lærer som så ho og så at yrkesfagene ho gikk var noe ho virkelig kunne.

Men at et skolemiljø kunne være så pulverisert syns jeg var ekstremt, hjalp heler ikke å si noe. Vi så flere fra områdene vi bor i droppet ut siden de følte de ikke fikk innpass på skolen og ledelse som ikke tok tak i hvordan ting var

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Blåttvann skrev (51 minutter siden):

Hvordan hjelper det å ha lik hettegenser hvis ingen vil henge med deg?

Hjelper ikke, men det er vel ikke skolens ansvar. Skal lærerne si til «kule» gutter: «Yo, dere, husk å inkludere Henrik», hvis de ikke vil? 

Anonymkode: 09c6c...128

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skolen sønnen på har forbud mot russeklær på skolen.  Elevene sokner fra stort område så ikke naturlig med russebusser heller. Sønnen har derfor som størstedelen av kullet valgt å ikke være russ. 

Anonymkode: 12444...e5e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skal arbeidsgiver involvere seg når det er utenforskap på arbeidsplassen blant voksene mennesker? Eller skal de ringe hjem til foreldrene? 
Klart skolen skal involveres, også foreldre når foreldrene fortsatt har forsørgeransvar.

Jeg håper ikke på avvikling av russetiden, men mer ro og mer regler. 
Jeg hadde en veldig finn russetid, det er tradisjon i Norge, russen må roe ned. Slutte med buss og klare å skape et trygt miljø for alle. 

Anonymkode: b6bb9...586

Jeg syns ikke arbeidsgiver skal kjøpe like gensere til sine ansatte for å hindre utenforskap etter arbeidstid, nei. Syns du? 

Jeg sier ikke at skolene ikke skal involvere seg, jeg sier det er grenser for hvor mye. Jeg syns skolene gjør nok og ikke skal involvere seg mer, som er spørsmålet i HI. Det er på tide at vi behandler russen som det de er - voksne mennesker. Er så lei av at Alle Andre skal tilpasse seg for at russen skal få tidenes russetid uten mas om eksamen og regler for russebusser og what not. Alt er så urettferdig og vanskelig. 

Skolene drukner i oppgaver som ikke handler om utdanning, ikke legg på de enda mer. Her må de voksne ta ansvar - den voksne russen og deres voksne foreldre. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at russebussene er hovedproblemet. Mange ønsker å bli de «beste» bussene, og da tar de mange virkemidler i bruk. Hovedvirkemiddelet er jo å skape skiller, hvem er best og hvem er dårligst. Det bidrar også til at det blir lite liv på andre arrangement- mens de selv vil bestemme hvem som skal få innpass på deres buss. 
 Skolene kan til en viss grad styre om de vil være en busskole eller ikke. I Bergen har f.eks den mest populære skolen (Amalie Skram) vært veldig klar på at de ikke ønsker busser, noe de har klart. Mens Nordahl Grieg har tiltrukket seg elever som ønsker å være på buss. Dette har forresten også ført til at snittet og populariteten til denne skolen har gått vesentlig ned de siste årene. 
Foreldre er nok fremdeles de viktigste i den kampen, men jeg er også sikker på at skolen kan ta noen grep som på sikt er upopulære (blant de som skriker høyest), mens det på lang sikt vil gjøre skolen mer attraktiv. 

Anonymkode: 8ec39...62c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...