Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor trekkes man egentlig i lønn? På den måten "mister" man jo egentlig feriepengene vs de som har timelønn og får feriepenger i tillegg. Nei, de får ikke lønn når de har ferie, men de får sin fulle årslønn pluss feriepenger, ikke månedslønn pluss feriepenger. Jeg hadde tjent på å ha timelønn vs månedslønn, taper nesten 100k i feriepenger på ferietrekket.

Anonymkode: b9416...c79

Hvordan i all verden er det mulig? Feriepenger er jo ikke en del av feriepengegrunnlaget for året etter? Og om man trekkes fem uker i juni eller to i juli og tre i august, det utgjør jo ingen økonomisk forskjell? Det er igrunn bare arbeidsgiver som sparer pengene dine, man gis ikke anledning til å blåse av lønna på fjas når man får omtrentlig dobbelt opp med penger 😁

de som kan taper noe, er de som faktisk ikke tar ut sine fem uker ferie. De kan tjene noe mer, men det er jo fordi de jobber mer enn et vanlig arbeidsår. For har man ferietrekk trekkes det fem uker lønn uansett om man egentlig ikke føler behov for fem uker ferie.

Også er det jo en mulighet når man får mye penger i juni å investere feriepengene på noe veldig innbringende om sommeren, og ikke ta de ut igjen før man ta ut ferie senere på året. Det skal noe til å tjene penger med så kort horisont, men er mulig.

men ellers er det ikke noe forskjell på å ha 5 uker ferietrekk i juni og å trekkes for fem uker etter hvert når man tar ut ferie. Summen blir jo den samme? har du tolket noe feil med ordningen?

Anonymkode: 7c905...44d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har 5 uker ferie, så er det 5 uker du ikke får lønn. Feriepengene skal du leve av de månedene du får ingenting/mindre utbetalt. Det er ikke sikkert at trekket er samtidig med når du faktisk har ferie. Det viktigste er at du får feriepenger før ferien, så du ikke må avlyse spaniaturen pga trekk i lønn og sen utbetaling av feriepenger 

Anonymkode: de99e...fdd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvorfor trekkes man egentlig i lønn? På den måten "mister" man jo egentlig feriepengene vs de som har timelønn og får feriepenger i tillegg. Nei, de får ikke lønn når de har ferie, men de får sin fulle årslønn pluss feriepenger, ikke månedslønn pluss feriepenger. Jeg hadde tjent på å ha timelønn vs månedslønn, taper nesten 100k i feriepenger på ferietrekket.

Du taper ingenting. Ingen får lønn i ferien, verken de som har fastlønn eller de som har timelønn. At ferietrekket skjer i juni og ikke når du tar ut ferien er bare en praktisk ordning for arbeidsgiver. Totalen blir uansett den samme.

Anonymkode: 34e01...de5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Her er det noe du misforstår.

Jeg har hatt timelønn i mange år og fått alt av feriepenger i mai. Den eneste måten å "tjene" på dette , er ved ikke å ta ut full ferie. Mange av mine kolleger tok ofte ikke ut den siste uken, og tjente litt på det, men ikke i nærheten av de 100.000 du hevder å tape på ferietrekket ditt.

Anonymkode: 741d5...2a6

Skrevet

AI er dårlig egnet til å stille faktaspørsmål om snevre, norske forhold. Dette er dårlig bruk av AI, ts. 

Dessuten er det flere nyanser til svaret. Svaret kommer blant annet an på når du ble ansatt hos nåværende arbeidsgiver. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.5.2026 den 21.49):

Dette er helt feil. Timelønnede får heller ikke sin "fulle årslønn" når de tar ut ferie. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.5.2026 den 21.49):

Jeg tror du misforstår. 

Utbetalinga i juni er

Månedslønn + 12 % av feriepengegrunnlaget - lønn for de 5 ukene.

Det høres ut som du tror det bare er 

12 % av feriepengegrunnlaget - lønn for de 5 ukene

Anonymkode: 93add...5c2

AnonymBruker
Skrevet

Jobber du turnus før du dårligere betalt når du før lønn for feriemåneden. 
For meg utgjør det ca 20.000, så ferielønna er alltid litt kjip.

Ferielønna er feriepenger+grunnlønn + tillegg -minus ferien min. 
Selv med tillegg, trekkes jeg godt inn i feriepengene. Aldri skjønt hvorfor ferien har så høy verdi. Har spurt, men sånn er det er svaret. 

Anonymkode: 70640...6d9

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jobber du turnus før du dårligere betalt når du før lønn for feriemåneden. 
For meg utgjør det ca 20.000, så ferielønna er alltid litt kjip.

Ferielønna er feriepenger+grunnlønn + tillegg -minus ferien min. 
Selv med tillegg, trekkes jeg godt inn i feriepengene. Aldri skjønt hvorfor ferien har så høy verdi. Har spurt, men sånn er det er svaret. 

Du trekkes lønn per dag med ferie - det er ikke mer hokus pokus enn det.

Siden du har mer enn en måned ferie blir ferietrekket mer enn lønna. Som regel blir det trukket 4 dagslønner av feriepengene i tillegg til en hel månedlønn.

AnonymBruker
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (6 minutter siden):

Du trekkes lønn per dag med ferie - det er ikke mer hokus pokus enn det.

Siden du har mer enn en måned ferie blir ferietrekket mer enn lønna. Som regel blir det trukket 4 dagslønner av feriepengene i tillegg til en hel månedlønn.

Blir trukket 17 dager ferie ja, men jeg blir trukket alt av grunnlønn, pluss tillegg som er på over 20.000 og deler av feriepengene mine. Så ferietrekk er høyere enn 5 uker med lønn (som da er 17 dager i min stilling). Det ble slik etter jeg begynte å jobbe redusert, jeg har samme høye trekket som de som jobber fullt og har fulle ferie uker, men lavere grunnlønn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...