Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg diskuterer med chatgpt, og klarer ikke helt å finne ut hvordan det faktisk er med feriepenger og ferietrekk. Jeg og chatgpt er sterkt uenige😅

Jeg jobber i kommunen, og får feriepenger og blir trukket for ferie i juni. Jeg skal ha ferie i august. Jeg mener da at jeg får fast månedslønn i august, siden jeg ble trukket i juni? Chatgpt mener at jeg blir trukket i både juni og august, og at feriepengene dekker dette. Jeg kan ikke huske at det var slik ifjor, men da tok jeg veldig lite ferie.

Blir helt gal av dette. Når jeg finner linker som støtter min teori, mener chatgpt at jeg misforstår. Trenger noen som kan forklare meg dette med teskje. 

Anonymkode: 6f8ab...aa5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lønnen for juni blir trukket, du får feriepenger utbetalt denne måneden. I august får du lønn som vanlig.

Anonymkode: 72d31...7a9

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fra Googlesøk om feriepenger:

Skal ifølge ferieloven utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien, eller senest en uke før. Mange arbeidsgivere utbetaler alt i juni, og trekker da vanlig lønn for ferieukene

Anonymkode: 72d31...7a9

AnonymBruker
Skrevet

Takk, da hadde jeg rett. Jeg siterte mange googlesøk til chatgpt, men «han» mente fortsatt jeg hadde feil. 

AnonymBruker
Skrevet

Veldig sært at jeg sitter og krangler med chatgpt på natten, men han gir seg faktisk ikke. Bra det ikke er et menneske med følelser jeg krangler med.

• Liker 2
Skrevet

Du blir trukket for ferie på juni og får utbetalt feriepenger. I juli, august osv får du vanlig lønn 😊 hilsen merkantil ansatt kommunen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Takk, da hadde jeg rett. Jeg siterte mange googlesøk til chatgpt, men «han» mente fortsatt jeg hadde feil. 

Chatgpt er kun en språkmodell, så den kan fint skrive og fortelle ting som ikke er riktig.

Anonymkode: 741d5...2a6

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke stole på chatgpt!

Anonymkode: 34e01...de5

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det som er med Chatgpt er at den saumfarer informasjon på internett og lager en oppsummering. Om informasjonen er korrekt eller ikke er det ingen sjekk på

Anonymkode: 195e6...f57

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Den fantaserer innimellom, ChatGPT. Den kan gi ti ulike svar på akkurat det samme spørsmålet. 

Anonymkode: 629af...f70

AnonymBruker
Skrevet

Du får lønn både i juni, juli og august. Dog trekkes det for fem uker i junilønnen. Dvs det trekkes mer enn du har i månedslønn. Samtidig utbetales feriepenger opptjent fra i fjor.

Anonymkode: c38db...1e8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hun kan ikke ha rett (eller feil). Det er kun en språkmodell som bruker tilgjengelige data for å gi deg et troverdig svar.

AnonymBruker
Skrevet

Du har rett, og derfor må folk slutte å ta alt KI kommer med for gitt.

Det er skremmende å se hvor menneskeheten er på vei. KI kommer til å bli vår undergang.

Anonymkode: 7626b...b53

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei! Jeg diskuterer med chatgpt, og klarer ikke helt å finne ut hvordan det faktisk er med feriepenger og ferietrekk. Jeg og chatgpt er sterkt uenige😅

Jeg jobber i kommunen, og får feriepenger og blir trukket for ferie i juni. Jeg skal ha ferie i august. Jeg mener da at jeg får fast månedslønn i august, siden jeg ble trukket i juni? Chatgpt mener at jeg blir trukket i både juni og august, og at feriepengene dekker dette. Jeg kan ikke huske at det var slik ifjor, men da tok jeg veldig lite ferie.

Blir helt gal av dette. Når jeg finner linker som støtter min teori, mener chatgpt at jeg misforstår. Trenger noen som kan forklare meg dette med teskje. 

Hun at du blir sannsynligvis blir trukket for 5 uker pga 5 uker ferie, ikke en månedslønn 

Anonymkode: 558ad...c8b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

ChatGPT mener nok at du blir trukket for 5 uker ferie, altså "trukket" en uke lønn for august. Det er nok bare en klønete formulering

Du får feriepenger, pluss lønn og så blir du trukket 5 uker ferie. 

Anonymkode: 5421d...063

AnonymBruker
Skrevet

Foreløpig vil man alltid få bedre svar her enn av ChatGPT på økonomiske spørsmål, er min erfaring.

Anonymkode: 93add...5c2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.4.2026 den 10.06):

Du har rett, og derfor må folk slutte å ta alt KI kommer med for gitt.

Det er skremmende å se hvor menneskeheten er på vei. KI kommer til å bli vår undergang.

Anonymkode: 7626b...b53

Jeg tar jo ikke alt KI kommer med for gitt, da hadde jeg jo ikke spurt her :) Jeg bruker det mye for å få litt oversikt over tema, men bruker dobbeltsjekker alltid, spesielt om noe høres rart ut.

Takk for alle svarene folkens!

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor trekkes man egentlig i lønn? På den måten "mister" man jo egentlig feriepengene vs de som har timelønn og får feriepenger i tillegg. Nei, de får ikke lønn når de har ferie, men de får sin fulle årslønn pluss feriepenger, ikke månedslønn pluss feriepenger. Jeg hadde tjent på å ha timelønn vs månedslønn, taper nesten 100k i feriepenger på ferietrekket.

Anonymkode: b9416...c79

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor trekkes man egentlig i lønn? På den måten "mister" man jo egentlig feriepengene vs de som har timelønn og får feriepenger i tillegg. Nei, de får ikke lønn når de har ferie, men de får sin fulle årslønn pluss feriepenger, ikke månedslønn pluss feriepenger. Jeg hadde tjent på å ha timelønn vs månedslønn, taper nesten 100k i feriepenger på ferietrekket.

Anonymkode: b9416...c79

Jeg skulle likt å se regnestykket på at du taper på å ha fastlønn vs timelønn når det gjelder ferietrekk. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Skremmende at folk tenker de "diskuterer" med chatGPT. Det første man bør gjøre når man søker etter info er å sile ut det som er AI-generert. Det kommer nok en tid da AI er smartere enn i dag, men den er langt fra der foreløpig.

Anonymkode: a848f...bb2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...