Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er 45 år gamle og har 3 barn. Har hus, utleieleiligheter, 2 biler, fond. Ca 7,5mill i nettoverdi. Noen dyre klokker og smykker.  Har en del lån igjen som vi ikke stresser med å betale tilbake på. Kommer til å arve en god del om ikke så mange år dessverre, dem skal gå rett til barna. 

Alt vi har, har vi oppnådd sammen. Vi lever veldig veldig bra og mangler ingenting. Kunne spart mye mer, men ønsker å leve.

Anonymkode: 3daa5...9ba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

K50. Ifølge sist3 skattemessig har jeg nettopp formue på 1,1. For 10 år siden  0kr. Så det er ikke så verst for en med sværtnlav inntekt.

Anonymkode: f3a93...f3c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har gått av med pensjon. Eier leilighet i Oslo uten gjeld, verdi ca 7 mill og har 2 mill i bankinnskudd og fond.

Angrer på at jeg ikke sparte mer da jeg var i jobb, pensjonen er lav og må stadig bruke av de oppsparte midlene.

Anonymkode: 78a9e...582

Hvorfor er det surt å bruke av oppsparte midler? Det er ikke lommer på likskjorta uansett. Skjønner ikke vitsen🤷‍♀️

Anonymkode: 2d3f3...e5f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Par, 45/47, tre barn. 
Til sammen har vi arvet 600k + en hytte (en hytte av det billige slaget, som i praksis er et pengesluk). Resten kommer fra lønn/investeringer. 

Vi har ca 3,5 millioner i egenkapital bolig (bor ikke et sted med høy prisstigning/dyre boliger)

To nedbetalte biler som er 5-10 år gamle. 
To hytter (en verdt ca 500-600k, den andre ca 850k, ikke noe lån på dem). 
Litt over 3 millioner i fond og aksjer 

ca 300k i krypto 

Ca 200-300k på sparekontoer. 

Anonymkode: fa7a1...713

AnonymBruker
Skrevet

Par i 40-årene med to barn. Jeg anslår at vår netto formue er 9,5-9,7 mill.

Bolig er vel verdt i underkant av 10 mill., bilen er verdt kanskje 100.000. Vi har ca 1,5 mill. i fond/aksjer.

Vi har 1,8 mill. i boliglån og litt over 100.000 i studielån.

Det er ikke nødvendigvis et mål å pensjonere seg tidlig. Men det å vite at vi har økonomisk trygghet gir meg ro i sjela.

Anonymkode: b7993...433

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er det surt å bruke av oppsparte midler? Det er ikke lommer på likskjorta uansett. Skjønner ikke vitsen🤷‍♀️

Problemet er vel at man ikke vet hvor lenge pengene må vare. Jeg må selv bruke av midlene når min pensjonstid kommer. Men det skyldes mye formuesskatt, nå når midlene kommer under grensen så slipper jeg forhåpentligvis å bli blakk.

Anonymkode: 7edce...6fc

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, er klar over at jeg ikke får noe med meg🤣, men foreløbig er jeg midt i 60-årene og ser at formuen minker. Det avhenger jo av hvor gammel jeg blir, om det går tomt eller ikke.

Min erfaring er at man bruker mer enn man kanskje har regnet med som pensjonist, så jeg skulle gjerne hatt mer penger til reiser, mat og vinopplevelser. 

Anonymkode: 78a9e...582

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har helt normal inntekt. Ca 48000 pr måned.

Verdien er boligen. Verdt 15 millioner. Vil ikke selge, så sånn sett avkaster den ingenting annet en formueskatt og utgifter.

Har 500000 i buffer og ca 3 mill i aksjer/fond.

Huset er slitt..💸💸, på en fantastisk tomt. 

Anonymkode: 28947...d82

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har rammelån på 500k, 4-5 gjeldfrie biler, enebolig verdt 4.5, hytte i utlandet til 1.5M og ca 2.5M i aksjer/ fond. Er 50, og har arvet sikkert halvparten. Helt gjennomsnitlig lønn, elendig pensjon, men har tjent godt på boligmarkedet, og vært vært fornuftig med pengene jeg har tjent de siste 6 årene (spart så mye som mulig+droppet alle ferier).   

Anonymkode: 47535...baa

AnonymBruker
Skrevet

Par på 35 år. Tre tenåringer. 

Eier enebolig (verdi 8,5mill - lån 4mill) og tre biler (total verdi ca 500 000 - gjeldsfrie). 

Har ca 100 000 i krypto, 300 000 i fond/aksjer og 300 000 på sparekonto/bufferkonto. 

Total formue 9,7mill - 4mill = 5,7mill.

Ingen av oss kommer fra noen rik familie. Vi fikk tre barn tidlig. Mannen har yrkesfaglig utdanning og tjener nå 900 000 i året. Jeg har vgs og har hatt diverse butikkjobber i ulike stillinger, men er nå på aap minstesats (295 000 i året). 

Vi fikk kjøpt vår første bolig da vi var 19 år med foreldre som kausjonister. Har kjøpt oss oppover ca hvert fjerde år. Jeg begynte å nerde rundt temaet privatøkonomi i første foreldrepermisjon (kom tilfeldigvis over en youtubefilm, og deretter var jeg solgt). Det har gjort at vi sitter bedre i det enn vi hadde gjort om jeg ikke hadde brydd meg om temaet. 

Vi har klart oss meget fint gjennom årene og prioritert sparing/nedbetaling av lån sånn at vi har kunnet kjøpe oss større bolig etter hvert som behovet har vært der. Nå bor vi i vårt "forever"-hjem med tre tenåringer som snart skal bevege seg ut av redet. Og vi funderer på om vi skal fylle huset med et nytt "barnekull", eller om vi skal begynne å reise mer nå når det bare blir oss to. Vi gjorde jo aldri det før vi startet livet som foreldre. 

Anonymkode: 857bb...6b1

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

45 år, bor alene, to barn. Eier nedbetalt bolig verdt ca 5,5-6 mill, 1,2 mill i fond og ca 2 mill i egen pensjonssparing. Jeg er ikke i nærheten av å kunne pensjonere meg, men jeg lever komfortabelt. Kjæresten har ca like mye i formue og tjener 2 mill+. Om vi ender opp med å leve sammen resten av livet vil vi sammen kunne leve et bekymringsløst liv økonomisk selv om vi ikke kan pensjonere oss enda.

Anonymkode: 5e647...e80

AnonymBruker
Skrevet

Har en leilighet på ca 2m, har ca halvparten igjen på lånet. En nedbetalt bil til en verdi på ca 150k sist jeg sjekket på finn. 130k igjen på studielånet. 200k i askje/buffer.

Selger jeg alt jeg eier, og betaler ned all gjeld så står jeg vell igjen naken og hjemløs med ca 1,2m i hendene.

M36

Anonymkode: cfc62...461

AnonymBruker
Skrevet

Starten av 30 årene. 2 barn. Noen hundre tusen tilsammen i fond og på konto. Ellers mest lån. Bolig verd rundt 5 mill, lån på 4 mill. 

Anonymkode: b0242...95a

AnonymBruker
Skrevet

Er 42 alene med en tenåring, har leilighet verdt rundt 4 milioner og det er det. Har rundt 850000 igjen på lånet.

Det er det jeg har og egentlig fornøyd med det.

Anonymkode: 044be...f8e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er tidlig i 40årene. Har studielån på cirka 500.000,- til sammen, en bolig som er verdt cirka 7 millioner, men med rett over 3 mill i lån og en bil som det er ca 200.000 i lån på. 

Har ca 150.000,- i fond, og klarer aldri å ligge på mer enn rundt 20.000,- i buffer. Hvis vi skulle gått fra hverandre i dag og solgt huset så ville jeg hatt halvannen million å kjøpe bolig for og en liten 6 år gammel fireseters elbil å kjøre rundt i. Mannen ville nok tatt den andre bilen, han tjener mest. 

Vi har 3 barn og jeg har vokst opp i et veldig fattig hjem, så jeg føler vi klarer oss greit lell. 

Anonymkode: fa73a...44b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hus og bil til rundt 7m. Samboer har utleieleilighet og bil til rundt 4,5m. Vi er 31 og 29, gjeldsfrie, noen millioner til sammen i aksjer, har ett barn og planlegger ett til etter at vi utvandrer.  

Anonymkode: 4c2b6...a58

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Er 42 alene med en tenåring, har leilighet verdt rundt 4 milioner og det er det. Har rundt 850000 igjen på lånet.

Det er det jeg har og egentlig fornøyd med det.

Anonymkode: 044be...f8e

Virkelig rikdom er å føle man har nok, og at man er fornøyd.

Anonymkode: f3a93...f3c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Midt i 40-årene. Gift.

Hus og hytte til ca 20 millioner, ca 10 i gjeld, kapital ellers fordelt mellom fond, en metaller (gull/sølv/platinum), litt i startupselskap og tidvis noe crypto. Drøyt 3,4 millioner på pensjonskonto, alt i aksjefond. Ingen enkeltaksjer, har for dårlig tid til å følge med..

Anonymkode: b82a7...7d8

AnonymBruker
Skrevet

Vi er 36 og 38 år. Eier et hus til ca 8,5 mill. 7 mill i boliglån. Hytte til ca 1,8 mill uten lån. Rundt 900 000 kr I fond. Ca 150 000 kr på konto i buffer osv men får noen større utgifter nå så den går nok ned.

Anonymkode: 0ac63...4aa

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det mulig å ha så mange millioner oppspart? Jeg er virkelig fattig. 

Anonymkode: d3d63...f37

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...