Gå til innhold

Uenig om navn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Han skal vel ikke være med på å bestemme navn. Dette er opp til deg og faren til barnet. 
blir helt merkelig om du og far som norsk, har et fillipinsk navn på barnet fordi en samboer du hadde var fillipinsk og ønsket det. 

dette er ikke normalt

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Sigrid_1956 skrev (1 time siden):

Setter pris på alle råd så langt, men vil ikke ha noe heksejakt på samboeren min! Han er en veldig fin fyr, og jeg har kjent han lenger enn et halvt år. Vi ble kjent over sosiale medier og har snakket over internett, på tross av tidssonene, i snart to år. Vi har snakket masse på telefonen, samt på FaceTime. Dette er ikke en fremmed mann som jeg tok inn fra utlandet. 

Så du kjenner altså til hans kranglete og kontrollerende sider fra før, og derfor mente du det var riktig å flytte sammen med ham umiddelbart mens du venter barn?

Dette er definitivt en fremmed mann du vil utsette ditt ufødte barn for.

Men, jeg greier ikke ta deg på alvor.

Trolling eller ei - søk hjelp, Ts, for du ødelegger livet ditt!

Anonymkode: f9a35...c51

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Donat er ikke et norsk navn.

Det er heller ikke jentenavn.

Skriv Donat på https://www.ssb.no/befolkning/navn/statistikk/navn#navnesok

så ser du at bare 15 menn har dette navnet i Norge.

Anonymkode: 920db...811

So?

Jeg er dame med guttenavn, funker fint 

Anonymkode: 88031...fc4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ha ha. Ingen er så dumme at de blir sammen med muslimer, trolletråd. Nice try.

Anonymkode: 61313...9c4

For det første tar du åpenbart feil, folk blir sammen med muslimer hele tiden. For det andre, hvor står det at han er muslim? Filippinere er som regel kristne.

Anonymkode: 84954...037

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hæ, er han ikke faren engang men skal bestemme navn? Det kan du ikke godta? Barnet har vel en biologisk far som har noe han skulle ha sagt? Du kan ikke gi et barn Donat. Du kaller det mellomnavn, men i realiteten vil det være barnets andre fornavn. Jeg er redd barnet vil blir mobbet og kalt Donut. Du kan ikke la han bestemme dette, det er jo ikke hans sak? 

Anonymkode: 5e7d5...a55

AnonymBruker
Skrevet
Sigrid_1956 skrev (9 timer siden):

Nei, ikke et donorbarn, men ble ved uhell gravid i fjor og hadde egentlig bestemt meg for å oppdra dette barnet alene, før jeg møtte samboeren min. Jeg kan virkelig se for meg et langsiktig forhold med denne mannen, og det er også derfor jeg vil at han skal være med og bestemme navnet til barnet. Men det kan ikke være Donat. 

Du er samboer med en mann du nettopp har møtt som kun har midlertidig opphold i landet som tror han skal bestemme navnet på et barn han ikke er faren til?? Seriøst?? 

Anonymkode: 709e6...9ae

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Sigrid_1956 skrev (8 timer siden):

Setter pris på alle råd så langt, men vil ikke ha noe heksejakt på samboeren min! Han er en veldig fin fyr, og jeg har kjent han lenger enn et halvt år. Vi ble kjent over sosiale medier og har snakket over internett, på tross av tidssonene, i snart to år. Vi har snakket masse på telefonen, samt på FaceTime. Dette er ikke en fremmed mann som jeg tok inn fra utlandet. 

Du er jo til de grader naiv og lettlurt. At du har snakket med en dude på nett i i noen år betyr faktisk svært lite. Dere har store kulturforskjeller som så vidt er begynt å bli synlig, og han bruker deg. Alle har fine sider. Men dette er ikke liv laga. Han har null stemme når det kommer til navnet som ditt barn skal ha. 

Du må ikke finne på å skrive han på fødselsattesten til ungen når den blir født!! 

Anonymkode: 709e6...9ae

• Nyttig 1
Skrevet

Dere kan jo ikke ha vært sammen så lenge, nødvendigvis, hvorfor skal han bestemme navn? Hvis intensjonen er at han skal fungere som barnefar så er jo det fint, men det forandrer jo ikke på det faktum at han ikke er det. Er det for å gi ham mer «eierskap» til barnet? 

• Liker 1
Skrevet

Dersom han gjerne vil at barnet skal ha et VANLIG FILIPPINSK JENTENAVN som mellomnavn, så finner du mange fine navn som fungerer like godt i Norge på topplisten over filippinske jentenavn, som for eksempel:

Andrea

Kristine

Christina

Nathalie

Aurora

Maria

Og litt mer uvanlige, men like fullt normale navn som:
Evangeline

Jasmine

Gloria

Samantha

Og hvis han absolutt skal ha et "innfødt" navn og ikke et "vestlig importert" navn, selv om de er veldig vanlige på Filippinene, så har du fremdeles navn som høres mye mer ut som norske jentenavn å velge blandt - for eksempel:

Tala (betyr "stjerne")

Myra

Imelda

Zarina

Og så må du huske at samboeren din antagelig er ute av livet til datteren din lenge før hun lærer å snakke, så hold det for all del så nøytralt at dere IKKE trenger å forklare til folk at "exen min som var filippinsk, ikke faren hennes nei, men en ex valgte det navnet". 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
FCC skrev (8 timer siden):

???

Filippinene er hovedsaklig katolsk.

Men mange er muslimer også.

Forresten, jeg er ganske enig med mange her, men husk at det er TS som sa til ham at hun ville ha ham med på å bestemme navn.

Anonymkode: 961e0...85e

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan har han fått midlertidig oppholdstillatelse pga deg? Høres ut som om han ønsker å stå oppført som far på fødselsattesten slik at han kan få permanent oppholdstillatelse

Anonymkode: 664ac...813

AnonymBruker
Skrevet

Noe helt annet:

I realiteten skal du bli alenemor, men når du har skaffet deg samboer regnes du likevel ikke som det. Det betyr at du ikke får dobbel barnetrygd og at far kan kreve å betale lavere bidrag. Du taper økonomisk, og i tillegg har du påtatt deg forsørgeransvar for en med midlertidig opphold. Hadde revurdert situasjonen, om jeg var deg. 

Anonymkode: 65c99...55a

• Liker 5
Skrevet

Høres veldig dumt ut å la en mann som sannsynligvis kommer til å være ute av livet ditt om noen måneder få være med å bestemme navnet på barnet ditt.

Skriver ellers under på de høyst relevante opplysningene oppgitt i #52. Du skaffer deg en mann du må forsørge i tillegg til at du mister aleneforelder-stønader.

AnonymBruker
Skrevet

Utrolig hvor mange dumme mennesker det finnes.

Anonymkode: 2d374...61e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja dette er bare tåpelig. Du har vært med ham i 4 måneder eller mindre, og du merker allerede at kulturforskjellene sliter på deg. Å du ser for deg noe langsiktig 🙄, han har allerede begynt å prøve å bestemme og herse med deg virker det som. Han har jo virkelig ingenting han skulle sagt, med navnet på en baby som ikke er hans. Det virker egentlig som du trenger hjelp, håper du får det. 

Anonymkode: e9f1f...155

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...