Sigrid_1956 Skrevet 14 timer siden #1 Skrevet 14 timer siden Hei, Jeg er gravid og har nylig blitt samboer med en utenlandsk mann som har fått midlertidig oppholdstillatelse i Norge pga. meg. Forholdet vårt er fint og jeg kan virkelig se for meg noe langsiktig med ham, men jeg merker at kulturforskjellene sliter på oss. Jeg har termin i september, og mens vi har diskutert barnenavn, blir vi ikke enige da vi har to helt forskjellige type navn vi ønsker. Det vi for så vidt har blitt enige om er fornavnet, som er et relativt vanlig navn: Helene, oppkalt etter min bestemor. Samboeren min har en eldre kvinnelig kollega som heter Donat og har av en eller annen grunn festet seg bom fast ved dette navnet fordi han mener ordlyden høres filipinsk ut. Han er nå fast bestemt på å ha navnet Donat som barnets mellomnavn, så vi får noe fra begge familiene (selv om Donat tydeligvis er et norsk navn). Jeg forstår at han gjerne vil ivareta og hedre den filipinske kulturen sin, men han er jo ikke barnets far, og for å være helt ærlig så synes jeg Donat er grusomt. For min del klinger heller ikke Helene Donat så godt, og jeg frykter at barnet mitt vil slite på skolen med dette navnet. Vi har kranglet så mye opp og ned om dette at det nesten begynner å tære litt på forholdet vårt, og jeg setter veldig pris på råd. Har noen stått i lignende situasjon? 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #2 Skrevet 14 timer siden Ja, jeg pleier også å bli samboer med en utenlandsk mann med midlertidig oppholdstillatelse som ikke er far til barnet og så krangle med ham om mellomnavn. Hva med Donatella? Anonymkode: a4885...d0e 16 3
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #3 Skrevet 14 timer siden Hæ? Er det hans barn eller ikke? Anonymkode: e8ed1...8bd 4
Sigrid_1956 Skrevet 14 timer siden Forfatter #4 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hæ? Er det hans barn eller ikke? Anonymkode: e8ed1...8bd Han er ikke faren, nei
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #5 Skrevet 14 timer siden Sigrid_1956 skrev (3 minutter siden): Han er ikke faren, nei Da har han ingenting han skulle sagt om navnet til ditt barn, så det kan han bare hoppe og drite i for å si det sånn. Og det kan du si til han, det spiller ingen rolle hva han vil for han har ikke stemmerett. Anonymkode: 180ba...4fb 15 3
Plexi Skrevet 14 timer siden #6 Skrevet 14 timer siden At du krangler om dette med en mann som ikke engang er barnefar er et rødt flagg. 17 4
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #7 Skrevet 14 timer siden Det er jo veldig mange rare mellommavn rundt om, så tror ikke det blir krise så lenge som hun har et mer normalt fornavn. Samtidig så skjønner jeg ikke hvorfor han skal vere med å bestemme siden han ikke er far til barnet. Er det et donorbarn siden det ikke høres ut som det er en far i bilde? Anonymkode: 3bd31...f77 6
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #8 Skrevet 14 timer siden Donat er et mannsnavn, så vidt jeg kan finne ut. Det er vel grunn god nok til å ikke ville gi barnet dette navnet? Det er heller ikke norsk, som du sier. Kall ditt barn hva du vil, det virker jo ikke som dette forholdet er liv laga når forholdet skrangler etter så kort tid. Anonymkode: 155cc...b77 5 2
Sigrid_1956 Skrevet 13 timer siden Forfatter #9 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er jo veldig mange rare mellommavn rundt om, så tror ikke det blir krise så lenge som hun har et mer normalt fornavn. Samtidig så skjønner jeg ikke hvorfor han skal vere med å bestemme siden han ikke er far til barnet. Er det et donorbarn siden det ikke høres ut som det er en far i bilde? Anonymkode: 3bd31...f77 Nei, ikke et donorbarn, men ble ved uhell gravid i fjor og hadde egentlig bestemt meg for å oppdra dette barnet alene, før jeg møtte samboeren min. Jeg kan virkelig se for meg et langsiktig forhold med denne mannen, og det er også derfor jeg vil at han skal være med og bestemme navnet til barnet. Men det kan ikke være Donat.
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #10 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ja, jeg pleier også å bli samboer med en utenlandsk mann med midlertidig oppholdstillatelse som ikke er far til barnet og så krangle med ham om mellomnavn. Hva med Donatella? Anonymkode: a4885...d0e Eller Donatello hvis han var en ninja turtle. Med brødrene Leonardo, Raphael og Michaelangelo. Anonymkode: bb341...cae 4 3 1
Sigrid_1956 Skrevet 13 timer siden Forfatter #11 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ja, jeg pleier også å bli samboer med en utenlandsk mann med midlertidig oppholdstillatelse som ikke er far til barnet og så krangle med ham om mellomnavn. Hva med Donatella? Anonymkode: a4885...d0e Donatella er fint, men blir litt som å kalle barnet for Beyoncé, og blir litt for "unikt" for min del! Liker de klassiske Ibsen-navnene som f.eks. Nora og Ingrid !
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #12 Skrevet 13 timer siden Hva med Donald? Et navn som er skikkelig i vinden om dagen, men merkelig nok ikke høyt på norske navnelister. Anonymkode: 74306...bc4
Sigrid_1956 Skrevet 13 timer siden Forfatter #13 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva med Donald? Et navn som er skikkelig i vinden om dagen, men merkelig nok ikke høyt på norske navnelister. Anonymkode: 74306...bc4 For så vidt mye bedre enn Donat, men det er en jente.
Plexi Skrevet 13 timer siden #14 Skrevet 13 timer siden Sigrid_1956 skrev (Akkurat nå): For så vidt mye bedre enn Donat, men det er en jente. Da er jo Dolly åpenbart" 1 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #15 Skrevet 13 timer siden Plexi skrev (Akkurat nå): Da er jo Dolly åpenbart" Ja, eller Melania. Anonymkode: 74306...bc4
Asle345 Skrevet 13 timer siden #16 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Eller Donatello hvis han var en ninja turtle. Med brødrene Leonardo, Raphael og Michaelangelo. Anonymkode: bb341...cae 11 stykker i Norge som heter Donatello, 15 heter Donat.. er så stort mangfold av navn nå om dagen at jeg har sluttet å bli overrasket 2 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #17 Skrevet 13 timer siden Donat er ikke et norsk navn. Det er heller ikke jentenavn. Skriv Donat på https://www.ssb.no/befolkning/navn/statistikk/navn#navnesok så ser du at bare 15 menn har dette navnet i Norge. Anonymkode: 920db...811 2 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #18 Skrevet 13 timer siden Hva med Donut? Anonymkode: 1bc39...91d 3
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #19 Skrevet 13 timer siden Høres ut som oppskriften på suksess dette her. Anonymkode: 685e9...24b 2
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #20 Skrevet 13 timer siden Tror ikke du finner mange her inne som har stått i samme situasjon. Jeg blir usikker på om du tuller? At du ble gravid ved et uhell er jo helt innafor, men hvordan kan du flytte inn med en annen mann så fort? Dere kan jo ikke ha vært sammen mange mnd.? Er barnet halvt filippinsk ? Kanskje litt rart med et filippinsk navn om barnet ikke har aner derifra? Er forøvrig et hav av navn som er brukt både i Filippinene og i Norge. Anonymkode: a6393...8ac 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå