AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:27 #21 Skrevet mandag kl. 21:27 Nei, jeg har ikke blitt uplanlagt gravid utenfor forhold, fått meg ny samboer som får opphold i Norge pga. meg og skal oppdra barnet med meg, latt denne delta i navnevalg og deretter opplevd at han foreslår at jenta skal få et hovedsakelig østeuropeisk mannsnavn som han oppfatter som et filippinsk kvinnenavn som mellomnavn. Så lover jeg å si fra hvis det skulle skje meg også i løpet av de nærmeste ukene. Anonymkode: 39dde...1b2 7 1 4
Sigrid_1956 Skrevet mandag kl. 21:32 Forfatter #22 Skrevet mandag kl. 21:32 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tror ikke du finner mange her inne som har stått i samme situasjon. Jeg blir usikker på om du tuller? At du ble gravid ved et uhell er jo helt innafor, men hvordan kan du flytte inn med en annen mann så fort? Dere kan jo ikke ha vært sammen mange mnd.? Er barnet halvt filippinsk ? Kanskje litt rart med et filippinsk navn om barnet ikke har aner derifra? Er forøvrig et hav av navn som er brukt både i Filippinene og i Norge. Anonymkode: a6393...8ac Jeg er for så vidt usikker på om barnet kommer til å være 100% norsk, men jeg vet i hvert fall at jeg er helt norsk og at barnefaren ikke er fiipinsk / asiatisk.
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:34 #23 Skrevet mandag kl. 21:34 Enkelt. Slutt å krangle om dette. Det gir han bare inntrykk av at han har medbestemmelsesrett. Når barnet er født sender du inn det navnet du ønsker. Anonymkode: 83277...819 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:34 #24 Skrevet mandag kl. 21:34 Sigrid_1956 skrev (9 minutter siden): Nei, ikke et donorbarn, men ble ved uhell gravid i fjor og hadde egentlig bestemt meg for å oppdra dette barnet alene, før jeg møtte samboeren min. Jeg kan virkelig se for meg et langsiktig forhold med denne mannen, og det er også derfor jeg vil at han skal være med og bestemme navnet til barnet. Men det kan ikke være Donat. Vet du, Ts, jeg har lyst å be deg om å skjerpe deg!!! Du skal bli mor, og det du holder på med nå, det er på ingen måte ansvarlig eller forsvarlig! Du venter barn i september. Dvs. du ble gravid i desember 2025. Så traff du han som du nå har valgt å bli samboer med. Det er åpenbart at dere to ikke kjenner hverandre godt nok! Og du har valgt å bli samboer med ham allerede. Og han har fått midlertidig oppholdstillatelse kun fordi han er sammen med deg. Allerede har dere problemer med kulturforskjeller, og han viser kontrollerende tendenser med at han skal bestemme hva ditt barn skal hete, et barn han selv ikke er far til. Dere har i deres svært korte forhold, etter at du ble gravid med en annen mann, etter at dere ble samboere, allerede kranglet mye om dette, hvor han vil bestemme navn på ditt barn. Altså - ser du i det hele tatt hva du selv skriver og hva du selv gjør?? Sånn dønn seriøst - hva i all verden tenker du med?? Nå som du venter et barn har du virkelig ikke den luksusen det er å ta en fremmed inn i livet ditt, en som allerede etter så kort tid viser kontrollerende tendenser som illrøde flagg. Ditt første og viktigste fokus og prioritering nå og fremover, det er å sikre et trygt og godt liv for ditt barn og deg selv. Det gjør du IKKE med å være samboer med en mann du har kjent så kort tid (hvordan ble dere egentlig kjent og hvor mange ganger har dere møtt hverandre før han kom hit og flyttet inn hos deg?), en mann som du i realiteten ikke kjenner godt nok, en mann som tydelig har kontrollerende tendenser som ikke henger på greip all den tid han ikke en gang er far til ditt barn! (Eller har dere oppgitt til myndighetene at han er far til barnet siden han har fått oppholdstillatelse for å bo hos deg?) Du er trolig i ferd med å begå ditt livs største feil. Og det vil skade ditt barn! Nå må du seriøst våkne opp og begynne å ta langt mer forsvarlige og ansvarlige valg enn du har tatt med denne mannen! IKKE vær samboer med ham før dere har vært kjærester minst et år til. Du kjenner ikkeham, du kjenner ikke hans kultur, og han veiver med knallrøde flagg foran deg hver eneste dag med sin væremåte og hva han krever å ha kontroll på. Få ham ut av huset. Fokuser på å få ditt barn. Oppgi biologisk far som far til ditt barn til Nav og Folkeregisteret, krev bidrag gjennom Nav. Og ta det veldig rolig på datefronten. Om og hvis denne mannen du har kjent så kort likevel skulle vise seg å bli en du på sikt skulle dele livet med, da vil han forstå at din situasjon nå er såpass spesiell at han er villig til å gi deg tiden til å gå gjennom graviditeten og finne ro i din nye livssituasjon som mor uten å presse deg. Vil han ikke gi deg den tiden så er det enorme vaiende røde faner som bør få deg til å kvitte deg med ham umiddelbart, før du og barnet får langt større problemer og kommer i fare pga. ham. Søk hjelp hos den lege og helsestasjonen! Du trenger hjelp og støtte i den situasjonen du er i! ❤️ Anonymkode: f9a35...c51 8 2 6
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:36 #25 Skrevet mandag kl. 21:36 Sigrid_1956 skrev (25 minutter siden): Nei, ikke et donorbarn, men ble ved uhell gravid i fjor og hadde egentlig bestemt meg for å oppdra dette barnet alene, før jeg møtte samboeren min. Jeg kan virkelig se for meg et langsiktig forhold med denne mannen, og det er også derfor jeg vil at han skal være med og bestemme navnet til barnet. Men det kan ikke være Donat. Du skjønner vel selv at det ikke blir noe langsiktig med en mann som krangler om et navn til et barn som han ikke er far til? Anonymkode: 89b2c...aec 3 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:40 #26 Skrevet mandag kl. 21:40 Takk til alle som svarar oppriktig på dette som for meg ser ut til å være ein tulletråd. Anonymkode: 11b6e...743 8
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:42 #27 Skrevet mandag kl. 21:42 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vet du, Ts, jeg har lyst å be deg om å skjerpe deg!!! Du skal bli mor, og det du holder på med nå, det er på ingen måte ansvarlig eller forsvarlig! Du venter barn i september. Dvs. du ble gravid i desember 2025. Så traff du han som du nå har valgt å bli samboer med. Det er åpenbart at dere to ikke kjenner hverandre godt nok! Og du har valgt å bli samboer med ham allerede. Og han har fått midlertidig oppholdstillatelse kun fordi han er sammen med deg. Allerede har dere problemer med kulturforskjeller, og han viser kontrollerende tendenser med at han skal bestemme hva ditt barn skal hete, et barn han selv ikke er far til. Dere har i deres svært korte forhold, etter at du ble gravid med en annen mann, etter at dere ble samboere, allerede kranglet mye om dette, hvor han vil bestemme navn på ditt barn. Altså - ser du i det hele tatt hva du selv skriver og hva du selv gjør?? Sånn dønn seriøst - hva i all verden tenker du med?? Nå som du venter et barn har du virkelig ikke den luksusen det er å ta en fremmed inn i livet ditt, en som allerede etter så kort tid viser kontrollerende tendenser som illrøde flagg. Ditt første og viktigste fokus og prioritering nå og fremover, det er å sikre et trygt og godt liv for ditt barn og deg selv. Det gjør du IKKE med å være samboer med en mann du har kjent så kort tid (hvordan ble dere egentlig kjent og hvor mange ganger har dere møtt hverandre før han kom hit og flyttet inn hos deg?), en mann som du i realiteten ikke kjenner godt nok, en mann som tydelig har kontrollerende tendenser som ikke henger på greip all den tid han ikke en gang er far til ditt barn! (Eller har dere oppgitt til myndighetene at han er far til barnet siden han har fått oppholdstillatelse for å bo hos deg?) Du er trolig i ferd med å begå ditt livs største feil. Og det vil skade ditt barn! Nå må du seriøst våkne opp og begynne å ta langt mer forsvarlige og ansvarlige valg enn du har tatt med denne mannen! IKKE vær samboer med ham før dere har vært kjærester minst et år til. Du kjenner ikkeham, du kjenner ikke hans kultur, og han veiver med knallrøde flagg foran deg hver eneste dag med sin væremåte og hva han krever å ha kontroll på. Få ham ut av huset. Fokuser på å få ditt barn. Oppgi biologisk far som far til ditt barn til Nav og Folkeregisteret, krev bidrag gjennom Nav. Og ta det veldig rolig på datefronten. Om og hvis denne mannen du har kjent så kort likevel skulle vise seg å bli en du på sikt skulle dele livet med, da vil han forstå at din situasjon nå er såpass spesiell at han er villig til å gi deg tiden til å gå gjennom graviditeten og finne ro i din nye livssituasjon som mor uten å presse deg. Vil han ikke gi deg den tiden så er det enorme vaiende røde faner som bør få deg til å kvitte deg med ham umiddelbart, før du og barnet får langt større problemer og kommer i fare pga. ham. Søk hjelp hos den lege og helsestasjonen! Du trenger hjelp og støtte i den situasjonen du er i! ❤️ Anonymkode: f9a35...c51 Enig at Ts må oppsøke NAV og legeapparat, men jeg synes vi må roe ned på fremmedfiendtligheten her. Bare fordi han er fra utlandet betyr vel ikke det at han har dårlige intensjoner, jeg tipper Ts vet at alt makt ligger hos henne (mtp oppholdstillatelse). Tydelig at det er noe kjærlighet i luften her.. og fortjener ikke barnet en far? Anonymkode: 1bc39...91d 1
Asle345 Skrevet mandag kl. 21:44 #28 Skrevet mandag kl. 21:44 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk til alle som svarar oppriktig på dette som for meg ser ut til å være ein tulletråd. Anonymkode: 11b6e...743 Sammenlignet med det jeg leser under seksualitet for tiden synes jeg ikke dette virker så urealistisk. 1
Sigrid_1956 Skrevet mandag kl. 21:44 Forfatter #29 Skrevet mandag kl. 21:44 Setter pris på alle råd så langt, men vil ikke ha noe heksejakt på samboeren min! Han er en veldig fin fyr, og jeg har kjent han lenger enn et halvt år. Vi ble kjent over sosiale medier og har snakket over internett, på tross av tidssonene, i snart to år. Vi har snakket masse på telefonen, samt på FaceTime. Dette er ikke en fremmed mann som jeg tok inn fra utlandet. 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:50 #30 Skrevet mandag kl. 21:50 Sigrid_1956 skrev (2 minutter siden): Setter pris på alle råd så langt, men vil ikke ha noe heksejakt på samboeren min! Han er en veldig fin fyr, og jeg har kjent han lenger enn et halvt år. Vi ble kjent over sosiale medier og har snakket over internett, på tross av tidssonene, i snart to år. Vi har snakket masse på telefonen, samt på FaceTime. Dette er ikke en fremmed mann som jeg tok inn fra utlandet. Yikes. Nå er jeg veldig nettvant, og dette er selve definisjonen på å tråkke i salaten ved å være overveldende godtroende og naiv, ts. Du trenger å snakke med noen utenforstående om dette som kan hjelpe deg med en perspektivendring, for det er skremmende at du ikke ser alle de røde flaggene selv. Ellers så får du ha lykke til med å bli utnyttet for oppholdstillatelse i et av verdens mest attraktive land å bo i for folk som søker lykken, samtidig som du drar barnet ditt inn i dette. Bare fordi han har fremstått som en "fin fyr" over nett og telefon - noe virkelig hvem som helst kan få til. Han er en fremmed, på alle måter. Anonymkode: 0b3c0...de4 4 6
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:57 #31 Skrevet mandag kl. 21:57 At du lar ham ha og ytre en mening om navn er greit nok, men det er faktisk ditt barn og du som bestemmer her. At han føler han kan herse med deg og overstyre deg på det her er et rødt flagg, og at du ikke tør å sette ned foten er enda ett. Dere må møtes på midten her, ellers så bestemmer du. At han bestemmer alene vil jo være helt vilt! Så hvis du nå skulle bestemme deg for å godta et filipinsk navn eller mellomnavn er det så utrolig mange å velge i som fungerer bedre på norsk. Her er de jeg fant på en random liste over 100 populære filipinske jentenavn. Isa, Kristine, Sofia, Katherine, Gloria, Cecilia, Myra, Evangelina, Aurora, Esmeralda, Imelda, Luciana, Miriam, Pia, Alma, Maria, Bianca... Hva med: Helene Sofia/Sofia Helene Helene Imelda Alma Helene Helene Cecilia/Cecilia Helene Miriam Helene Pia Helene Aurora Helene/Helene Aurora Maria Helene/Helene Maria Anonymkode: 8de56...e67 1 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:58 #32 Skrevet mandag kl. 21:58 Sigrid_1956 skrev (47 minutter siden): Nei, ikke et donorbarn, men ble ved uhell gravid i fjor og hadde egentlig bestemt meg for å oppdra dette barnet alene, før jeg møtte samboeren min. Jeg kan virkelig se for meg et langsiktig forhold med denne mannen, og det er også derfor jeg vil at han skal være med og bestemme navnet til barnet. Men det kan ikke være Donat. Da håper jeg biofar har fått beskjed sånn han kan vere med om han ønsker det. Anonymkode: 3bd31...f77 3 2
Sigrid_1956 Skrevet mandag kl. 22:00 Forfatter #33 Skrevet mandag kl. 22:00 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da håper jeg biofar har fått beskjed sånn han kan vere med om han ønsker det. Anonymkode: 3bd31...f77 Jeg har ikke kontaktinformasjonen til biofar.
Sigrid_1956 Skrevet mandag kl. 22:03 Forfatter #34 Skrevet mandag kl. 22:03 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): At du lar ham ha og ytre en mening om navn er greit nok, men det er faktisk ditt barn og du som bestemmer her. At han føler han kan herse med deg og overstyre deg på det her er et rødt flagg, og at du ikke tør å sette ned foten er enda ett. Dere må møtes på midten her, ellers så bestemmer du. At han bestemmer alene vil jo være helt vilt! Så hvis du nå skulle bestemme deg for å godta et filipinsk navn eller mellomnavn er det så utrolig mange å velge i som fungerer bedre på norsk. Her er de jeg fant på en random liste over 100 populære filipinske jentenavn. Isa, Kristine, Sofia, Katherine, Gloria, Cecilia, Myra, Evangelina, Aurora, Esmeralda, Imelda, Luciana, Miriam, Pia, Alma, Maria, Bianca... Hva med: Helene Sofia/Sofia Helene Helene Imelda Alma Helene Helene Cecilia/Cecilia Helene Miriam Helene Pia Helene Aurora Helene/Helene Aurora Maria Helene/Helene Maria Anonymkode: 8de56...e67 Takk for forslag! Det var mange fine navn på denne listen 😊 skal vise den til ham og prøve å pitche noen av dem, selv om han nok kommer til å prøve å igle inn Donat-navnet et eller annet sted. Men jeg tror nok han er mer tilbøyelig om han kjenner igjen noen av navnene fra Filippinene. 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 22:08 #35 Skrevet mandag kl. 22:08 Sigrid_1956 skrev (4 minutter siden): Takk for forslag! Det var mange fine navn på denne listen 😊 skal vise den til ham og prøve å pitche noen av dem, selv om han nok kommer til å prøve å igle inn Donat-navnet et eller annet sted. Men jeg tror nok han er mer tilbøyelig om han kjenner igjen noen av navnene fra Filippinene. Du finner sikkert mange andre aktuelle navn om du googler det. Jeg har møtt både en Monica, en Linda og en Anita fra filipinene i hvert fall. Anonymkode: 8de56...e67 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 22:09 #36 Skrevet mandag kl. 22:09 Sigrid_1956 skrev (1 time siden): Hei, Jeg er gravid og har nylig blitt samboer med en utenlandsk mann som har fått midlertidig oppholdstillatelse i Norge pga. meg. Forholdet vårt er fint og jeg kan virkelig se for meg noe langsiktig med ham, men jeg merker at kulturforskjellene sliter på oss. Jeg har termin i september, og mens vi har diskutert barnenavn, blir vi ikke enige da vi har to helt forskjellige type navn vi ønsker. Det vi for så vidt har blitt enige om er fornavnet, som er et relativt vanlig navn: Helene, oppkalt etter min bestemor. Samboeren min har en eldre kvinnelig kollega som heter Donat og har av en eller annen grunn festet seg bom fast ved dette navnet fordi han mener ordlyden høres filipinsk ut. Han er nå fast bestemt på å ha navnet Donat som barnets mellomnavn, så vi får noe fra begge familiene (selv om Donat tydeligvis er et norsk navn). Jeg forstår at han gjerne vil ivareta og hedre den filipinske kulturen sin, men han er jo ikke barnets far, og for å være helt ærlig så synes jeg Donat er grusomt. For min del klinger heller ikke Helene Donat så godt, og jeg frykter at barnet mitt vil slite på skolen med dette navnet. Vi har kranglet så mye opp og ned om dette at det nesten begynner å tære litt på forholdet vårt, og jeg setter veldig pris på råd. Har noen stått i lignende situasjon? Ha ha. Ingen er så dumme at de blir sammen med muslimer, trolletråd. Nice try. Anonymkode: 61313...9c4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 22:18 #37 Skrevet mandag kl. 22:18 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du finner sikkert mange andre aktuelle navn om du googler det. Jeg har møtt både en Monica, en Linda og en Anita fra filipinene i hvert fall. Anonymkode: 8de56...e67 Kajsa, Kaya, Katha, Lila, Kristel, Mariel, Andrea, Angelica, Anya, Clara, Maya, Luna, Adriana, Amelia, Eva, Iris, Olivia, Stella. Anonymkode: 8de56...e67 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 22:25 #38 Skrevet mandag kl. 22:25 Sigrid_1956 skrev (40 minutter siden): Setter pris på alle råd så langt, men vil ikke ha noe heksejakt på samboeren min! Han er en veldig fin fyr, og jeg har kjent han lenger enn et halvt år. Vi ble kjent over sosiale medier og har snakket over internett, på tross av tidssonene, i snart to år. Vi har snakket masse på telefonen, samt på FaceTime. Dette er ikke en fremmed mann som jeg tok inn fra utlandet. 😂😂 Anonymkode: 89b2c...aec 1
FCC Skrevet mandag kl. 22:36 #39 Skrevet mandag kl. 22:36 (endret) AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ha ha. Ingen er så dumme at de blir sammen med muslimer, trolletråd. Nice try. Anonymkode: 61313...9c4 ??? Filippinene er hovedsaklig katolsk. Endret mandag kl. 22:36 av FCC 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 23:07 #40 Skrevet mandag kl. 23:07 AnonymBruker skrev (1 time siden): Enig at Ts må oppsøke NAV og legeapparat, men jeg synes vi må roe ned på fremmedfiendtligheten her. Bare fordi han er fra utlandet betyr vel ikke det at han har dårlige intensjoner, jeg tipper Ts vet at alt makt ligger hos henne (mtp oppholdstillatelse). Tydelig at det er noe kjærlighet i luften her.. og fortjener ikke barnet en far? Anonymkode: 1bc39...91d Ts kjenner knapt denne mannen. At han kommer fra et annet land spiller en rolle, da de to ikke kjenner hverandre godt nok, ikke kjenner hverandres kultur. Det er på ingen måte fremmedfiendtlighet. Barnet fortjener å vokse opp i et trygt hjem. En mann som krangler om hva en annen manns barn skal hete, han er et vandrende rødt flagg, og definitivt ikke i nærheten av å være dette kommende barnet til den ev. trollmoren Ts. Om Ts sin sak er reell, så er hun ikke den første som tar lignende uansvarlige og uforsvarlige valg som påvirker barn negativ og potensielt utsetter dem for skade og fare. Anonymkode: f9a35...c51 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå