AnonymBruker Skrevet 26. april #41 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Har selv blitt utsatt for ekstrem omsorgsvikt så nei det er absolutt ikke ett hån! Snakker ikke om macceren generelt. Men de som henger rundt sentrum og lignende sent på kveld og natten lang. Jobber med barn og ser og hører mye rart. Ville holdt barna vekke fra slike steder sent! Å være hos en venninne/nabo og se film og kose seg eller spille fotball kl. 23 nær hjemmt er noe helt annet! DU som forelder har plikt å oppdra og ta vare på barna dine! Det er mange griser rundt som sikler etter små jenter, selv om de ikke sier noe til dere så opplever en del uønsket oppmerksomhet og annet! Politiet sier gang på gang at hvor er foreldrene , kom å hent barna deres,de har INGENTING å gjøre i byen så sent! Problemet her er vel heller du! Vær forelder for barna dine du! De tar ikke skade av det, er vel heller omvendt! Og JO det er omsorgsvikt! Anonymkode: 38560...600 Jo det er virkelig et hån og komme med det i denne tråden ! Og igjen hvorfor roper du, blir ufin og skrive ting du ikke aner noe om? Skremmende oppførsel av en voksen Anonymkode: 4868c...e36 2
Raven.Writingdesk Skrevet 26. april #42 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jo det er virkelig et hån og komme med det i denne tråden ! Og igjen hvorfor roper du, blir ufin og skrive ting du ikke aner noe om? Skremmende oppførsel av en voksen Anonymkode: 4868c...e36 Skjønner godt AB som reagerer på innlegget ditt fordi det er så langt i tråden veldig svart/hvitt : det hevdes at man duller for mye med barna, det er helt uproblematisk å sitte på mac’ern og ett hån å kritisere dette mot de som lider av så kalt ekte omsorgssvikt. Det er ikke noe klart fasit her, for en Macdonalds i en by er ikke ensbetydende med nøyaktig det samme i en annen. I min by for eksempel så vet vi at politiet kronisk rykker ut nettopp til macern fredag kveld (gjerne i dette tidsrommet) fordi mindreårige møtes der for å henge (og noen: ruse seg) det er rapportert om mange ubehagelige og ugreie episoder, så ja: jeg ville virkelig tenkt mitt om en 14 åring satt kl 22 fredag kveld med (eldre?) gutter og jeg visste at det var minst 30 min (jf HI) hjemreisetid for denne jenta. Jeg ville ikke tenkt omsorgssvikt nei; men stusset. Mine barn får ikke det. Med mindre de er med en voksen så sent. Jeg skjønner at dette kan utspille seg annerledes andre steder i landet hvor mac’ern fredag kl 22 ikke er ensbetydende med politilogg, ungdomsbråk og uro, samt potensiell rus. Men det er harde fakta her hvor vi bor. Dessverre. Til TS. Innetid for en 14 åring er for meg avhengig av hvor 14 åringen er, hvis det er i nabohuset hvor jeg kjenner familien og det er altså under 2 minutter å gå hjem (ikke en gang trafikkert vei) så stiller jo det seg annerledes enn å være i sentrum nære velkjente områder med fest og rus. Og ja: er barna i disse områdene til støtt og stadighet er det definitivt potensielt omsorgssvikt/bv- mat. 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #43 Skrevet 26. april Raven.Writingdesk skrev (2 timer siden): Skjønner godt AB som reagerer på innlegget ditt fordi det er så langt i tråden veldig svart/hvitt : det hevdes at man duller for mye med barna, det er helt uproblematisk å sitte på mac’ern og ett hån å kritisere dette mot de som lider av så kalt ekte omsorgssvikt. Det er ikke noe klart fasit her, for en Macdonalds i en by er ikke ensbetydende med nøyaktig det samme i en annen. I min by for eksempel så vet vi at politiet kronisk rykker ut nettopp til macern fredag kveld (gjerne i dette tidsrommet) fordi mindreårige møtes der for å henge (og noen: ruse seg) det er rapportert om mange ubehagelige og ugreie episoder, så ja: jeg ville virkelig tenkt mitt om en 14 åring satt kl 22 fredag kveld med (eldre?) gutter og jeg visste at det var minst 30 min (jf HI) hjemreisetid for denne jenta. Jeg ville ikke tenkt omsorgssvikt nei; men stusset. Mine barn får ikke det. Med mindre de er med en voksen så sent. Jeg skjønner at dette kan utspille seg annerledes andre steder i landet hvor mac’ern fredag kl 22 ikke er ensbetydende med politilogg, ungdomsbråk og uro, samt potensiell rus. Men det er harde fakta her hvor vi bor. Dessverre. Til TS. Innetid for en 14 åring er for meg avhengig av hvor 14 åringen er, hvis det er i nabohuset hvor jeg kjenner familien og det er altså under 2 minutter å gå hjem (ikke en gang trafikkert vei) så stiller jo det seg annerledes enn å være i sentrum nære velkjente områder med fest og rus. Og ja: er barna i disse områdene til støtt og stadighet er det definitivt potensielt omsorgssvikt/bv- mat. Selvfølgelig er det ingen omsorgssvikt å la barna være på McDonalds, i Sentrum eller hvor enn de oppholder seg i SEG SELV. Det går selvsagt på hva de gjør, hvorfor og om man har kontroll og vet hva som foregår, som alt annet i livet. Det kan like fullt være omsorgsvikt å la 14 åring sykle sammen med Anne kl 18 og at de ruser seg. Men det er ingen omsorgssvikt å la barn på 14 være i sentrum hvor de samler seg og har gode rammer rundt seg og kontroll på hva som foregår. Nå må dere slutte opp med hysteriet. Jeg mishandler barna mine hver dag og bedriver omsorgssvikt i følge halvparten av dere som kommuniserer her. I min by er det mye farligere å være i nærheten av fotballhallen nettopp fordi det er et kjent rusmiljø der. McDonalds derimot har det aldri vært noe problem med. Alle bor ikke i Oslo hvor det daglig er knivstikking, rus og dårlig miljø. Anonymkode: a28d6...da9 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #44 Skrevet 26. april Da jeg var 14 fikk jeg lov å dra på diskotek i Bergen sentrum hver fredag kveld. Vi kom som regel hjem i 24:30-01 tiden, og vi så mange som ruset seg og hadde sex etter at diskoteket lukket for kvelden. Å være så sent ute hadde jeg aldri tillatt overfor mine egne barn. Tenker at innetid i helger vil bli satt til maks kl.21.00 Anonymkode: 3feda...f85
AnonymBruker Skrevet 26. april #45 Skrevet 26. april Etter kl 21.00 får ikke mine fått være ute å henge. De har fått lov til å være på ungdomsklubben på fredag til 22. men har da blitt hentet. De har også fått være hos venner til 22-23, men blir da også hentet. Selv om vi bor på bygda, er det miljøer som ikke er bra for ungdommer og som rekrutterer de som ikke har tilsyn eller faste rammer. Anonymkode: 593b0...6e4 2
Raven.Writingdesk Skrevet 26. april #46 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Selvfølgelig er det ingen omsorgssvikt å la barna være på McDonalds, i Sentrum eller hvor enn de oppholder seg i SEG SELV. Det går selvsagt på hva de gjør, hvorfor og om man har kontroll og vet hva som foregår, som alt annet i livet. Det kan like fullt være omsorgsvikt å la 14 åring sykle sammen med Anne kl 18 og at de ruser seg. Men det er ingen omsorgssvikt å la barn på 14 være i sentrum hvor de samler seg og har gode rammer rundt seg og kontroll på hva som foregår. Nå må dere slutte opp med hysteriet. Jeg mishandler barna mine hver dag og bedriver omsorgssvikt i følge halvparten av dere som kommuniserer her. I min by er det mye farligere å være i nærheten av fotballhallen nettopp fordi det er et kjent rusmiljø der. McDonalds derimot har det aldri vært noe problem med. Alle bor ikke i Oslo hvor det daglig er knivstikking, rus og dårlig miljø. Anonymkode: a28d6...da9 For en fin måte å si at vi er enig på
AnonymBruker Skrevet 26. april #47 Skrevet 26. april Raven.Writingdesk skrev (5 timer siden): Skjønner godt AB som reagerer på innlegget ditt fordi det er så langt i tråden veldig svart/hvitt : det hevdes at man duller for mye med barna, det er helt uproblematisk å sitte på mac’ern og ett hån å kritisere dette mot de som lider av så kalt ekte omsorgssvikt. Det er ikke noe klart fasit her, for en Macdonalds i en by er ikke ensbetydende med nøyaktig det samme i en annen. I min by for eksempel så vet vi at politiet kronisk rykker ut nettopp til macern fredag kveld (gjerne i dette tidsrommet) fordi mindreårige møtes der for å henge (og noen: ruse seg) det er rapportert om mange ubehagelige og ugreie episoder, så ja: jeg ville virkelig tenkt mitt om en 14 åring satt kl 22 fredag kveld med (eldre?) gutter og jeg visste at det var minst 30 min (jf HI) hjemreisetid for denne jenta. Jeg ville ikke tenkt omsorgssvikt nei; men stusset. Mine barn får ikke det. Med mindre de er med en voksen så sent. Jeg skjønner at dette kan utspille seg annerledes andre steder i landet hvor mac’ern fredag kl 22 ikke er ensbetydende med politilogg, ungdomsbråk og uro, samt potensiell rus. Men det er harde fakta her hvor vi bor. Dessverre. Til TS. Innetid for en 14 åring er for meg avhengig av hvor 14 åringen er, hvis det er i nabohuset hvor jeg kjenner familien og det er altså under 2 minutter å gå hjem (ikke en gang trafikkert vei) så stiller jo det seg annerledes enn å være i sentrum nære velkjente områder med fest og rus. Og ja: er barna i disse områdene til støtt og stadighet er det definitivt potensielt omsorgssvikt/bv- mat. I denne tråden er det snakk om ei som har sett en ungdom hun kjenner på Mac Donalds en kveld og lager tråd utfra det , det er det tråden handler om , ikke et sted har ts skrevet noe av det dere drar frem Anonymkode: 4868c...e36 2
AnonymBruker Skrevet 26. april #48 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da jeg var 14 fikk jeg lov å dra på diskotek i Bergen sentrum hver fredag kveld. Vi kom som regel hjem i 24:30-01 tiden, og vi så mange som ruset seg og hadde sex etter at diskoteket lukket for kvelden. Å være så sent ute hadde jeg aldri tillatt overfor mine egne barn. Tenker at innetid i helger vil bli satt til maks kl.21.00 Anonymkode: 3feda...f85 Lett å si det før du har så gamle barn, 21 er veldig strengt Anonymkode: 4868c...e36 2
Raven.Writingdesk Skrevet 26. april #49 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I denne tråden er det snakk om ei som har sett en ungdom hun kjenner på Mac Donalds en kveld og lager tråd utfra det , det er det tråden handler om , ikke et sted har ts skrevet noe av det dere drar frem Anonymkode: 4868c...e36 Hva er det jeg drar frem? At macern i enkelte byer betyr mye mer enn et restaurantbesøk? 2
AnonymBruker Skrevet 26. april #50 Skrevet 26. april Tror ikke så mange er klar over dette, vet ikke om McDonalds er offentlig sted, men dette fant jeg på ung.no. —————- Det fremgår i politiloven § 13 første ledd at politiet kan vise eller bringe hjem barn som driver omkring på egen hånd på offentlig sted etter kl. 22.00. I tredje ledd står det at dette hovedsakelig gjelder for barn som er under 15 år, men at politiet i noen tilfeller også kan gripe inn overfor barn over 15 år. Dette betyr at politiet faktisk kan bestemme at barn (under 15 år) ikke får være ute etter kl. 22 uten foreldrene eller andre voksne tilstede. ———— Anonymkode: 724a0...6e9 1 1
Al34n0nym1 Skrevet 26. april #51 Skrevet 26. april Denne tråden beviser på hvorfor det burde være 16års aldergrense på some. Mange av dere her inne klarer jo ikke å si nei. Ikke rart at staten må inn i bildet når dere ikke klarer å kontrollere deres egne barn. Skam! 3
AnonymBruker Skrevet 26. april #52 Skrevet 26. april Al34n0nym1 skrev (1 time siden): Denne tråden beviser på hvorfor det burde være 16års aldergrense på some. Mange av dere her inne klarer jo ikke å si nei. Ikke rart at staten må inn i bildet når dere ikke klarer å kontrollere deres egne barn. Skam! Hø? For en merkelig antagelse Anonymkode: 4868c...e36
AnonymBruker Skrevet 26. april #53 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (På 25.4.2026 den 16.06): Fullstendig uproblematisk! Mine på 12 og 15 oppholder seg ute fra morgen til seint på kvelden og lever glade og fine dager. Blir oppriktig sint og irritert når jeg hører alle der ute som skal problematisere alt rundt barn og unge. Gjør de sånn og sånn så driver de med kriminalitet, er de på SOME så blir de utsatt for overgrep, sykler de til byen så driver de dank. Ikke alle ungdommer driver med rus og dårlig adferd. Hva med å gi litt tillit til ungdommen? Alt ungdommen gjør, som vi voksne ikke liker, trenger ikke være farlig eller ha negative hensikter. Frihet under ansvar! Skjerp dere! Anonymkode: a28d6...da9 Så du har null grenser for unga dine? Ikke veldig sunt med fri oppdragelse. Er sånne som deg som skaper ungdom med null respekt for voksne mennesker. Skjerp deg selv Anonymkode: ed806...416
AnonymBruker Skrevet 27. april #54 Skrevet 27. april Jeg er ikke streng på inne tid men jeg er streng på når ungdommen får lov til å dra hjem fra steder uten å bli hentet eller når ungdommen får lov til å være i sentrum. Klokken kan gjerne bli 1 på natten den men da må ungdommen hentes. Å sitte på McDonald's kl 22 er ikke noe jeg ville tillatt men kino som slutter kl 23 er helt greit. Jeg er streng der jeg ser behov men ønsker også at ungdommen skal føle litt frihet å få vært med venner. Føler det fungerer best med god kommunikasjon. Anonymkode: 1fa51...c43 1
Nordlending1 Skrevet 27. april #55 Skrevet 27. april Vi hadde en fast innetid i hverdager, og ble enige om helger eller om det var noe spesielt. kunne godt bli 23 og 24 i 14-15 års alderen, i helgene. Samarbeidet bra og aldri vært noe problem, og var ofte inne tidligere enn «maks-tid» uansett, spesielt om vi hadde planer tidlig på dagen neste dag. De lærer ansvar og tillit, og viktigheten av en god natts søvn. Jeg og mine klassekamerater flyttet jo på hybler og skulle klare oss selv da vi var 15-16 år. Så det er greit at ungene lærer å ta litt ansvar selv og tenke litt lenger enn her og nå.
AnonymBruker Skrevet 27. april #56 Skrevet 27. april Hadde jeg bodd i storby hadde ikke barna fått være ute så sent. men vi bor på bygda der alle kjenner alle, så dei får være ute til 23 i helgene, av og til lengre så lenge jeg vet hvor dei er ☺️ Anonymkode: 229d4...dfa
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå