AnonymBruker Skrevet i går, 08:48 #21 Skrevet i går, 08:48 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg også! Så rotete er det aldri her, heldigvis… Vi rydder forløpende etter oss. Anonymkode: 2145b...e0c Ha deg ut av slike tråder da! For Guds skyld,la oss ikke-perfekte få ha en klubb her! Anonymkode: bf235...025 3 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 08:49 #22 Skrevet i går, 08:49 Steike rommet? Har du en ovn som er på størrelse med et helt rom? Anonymkode: 029c2...cf7
AnonymBruker Skrevet i går, 08:53 #23 Skrevet i går, 08:53 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Steike rommet? Har du en ovn som er på størrelse med et helt rom? Anonymkode: 029c2...cf7 Steikerommet. Anonymkode: bf235...025
AnonymBruker Skrevet i går, 08:57 #24 Skrevet i går, 08:57 Vi har jobbet taktfast over de siste 5 årene for å ha mindre dilldall. Pynteting er byttet i færre og større, vi har ikke mer håndklær og sengetøy enn til et par skift, og vi har på denne måten ikke lengre et typisk "roterom" der ting blir slengt i tide og utide. Det er herlig! Men litt rot blir det alltid likevel, man lever jo i huset 😅 Vi ruller bånn gass over med støvsugeren, lukker døren til vaskerommet sånn at gjestene ikke ser på skittentøyet fra do, vasker over vask/ wc, og over bordflater i stuen. Kjøkkenbenk tas etter hvert måltid og pleier heldigvis ikke være skittent. Samme med oppvask. Anonymkode: 48417...3bf 1
AnonymBruker Skrevet i går, 08:59 #25 Skrevet i går, 08:59 Haha, ingenting er som å få overraskelsesbesøk når huset ser bomba ut 😂 Jeg er et rotehode, og i en travel hverdag med jobb og småbarn er det fort at ting sklir ut. Ved overraskelsesbesøk prioriterer jeg å få 1.etasje noenlunde ryddig. Det er stort sett der gjestene er. Ting vi ikke helt vet hvor skal være, går midlertidig på vaskerommet🤪 Mannen min er av typen som plutselig skal begynne å sortere bøker etter farge og sånt midt i stresset. Argh! jeg prioriterer at det ser noenlunde ryddig ut sånn overordnet. Vi haaar en plan om stor-opprydding og kaste masse osv, men vi har bare ikke kommet så langt. Anonymkode: 5f163...b25 1
AnonymBruker Skrevet i går, 09:01 #26 Skrevet i går, 09:01 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Steike rommet? Har du en ovn som er på størrelse med et helt rom? Anonymkode: 029c2...cf7 Steikerommet. Anonymkode: bf235...025
AnonymBruker Skrevet i går, 09:26 #27 Skrevet i går, 09:26 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Men er huset ditt alltid perfekt så trenger du ikke svare her. Her samles vi som ikke er perfekte og er nødt til å ty til panikkrydding av og til. Anonymkode: bf235...025 🙄 Leste du begge innleggene mine? Jeg hadde det sånn fra jeg flyttet på hybel som 17-åring, til for 5 år siden, et liv i kaos og rot og krangel med mannen om husarbeid siden vi aldri kom gjennom alt. Det tok flere timer å rydde til besøk og jeg hadde aldri overskudd. Så gjennomførte vi det KonMari-prosjektet, og som jeg forklarer har det forandret livet vårt til det bedre. Jeg tenkte kanskje at hvis folk sliter på den måten vi gjorde, så ville et sånt prosjekt kanskje gjøre livet deres enklere også, så jeg ville dele. De fleste som lever i rot hele tiden har 3 utfordringer: 1. For mye ting 2. For dårlige oppbevaringsløsninger 3. For lite tid De to første kan fikses. Det krever noen uker med intensiv jobb, men det vil også gi mer av nr 3 på sikt. Jeg dømmer ikke folk som har det rotete, men hvis du ikke trives med det, så kanskje dette kan hjelpe deg til å endre praksis? Anonymkode: a06fd...2cf 2 2
AnonymBruker Skrevet i går, 09:28 #28 Skrevet i går, 09:28 Vil også si at vi startet prosjektet i påskeferien, da hadde vi mange fridager etter hverandre og fikk en skikkelig start. Så tok vi et og et punkt på lista i ett og ett rom hver helg i flere mnd. Hele greia tok et halvt år første runden, med to fulle jobber og barn i bhg og skole. Andre runde tok et par uker. Anonymkode: a06fd...2cf 1 1
Mei88 Skrevet i går, 09:35 #29 Skrevet i går, 09:35 Jeg rydder først og fremst gangen og stua, det er 90% sikkert at folk ikke skal inn i andre rom. Hiver alt skittentøy i kurven å legger på lokket, rydder av badromsbenken å tørker av den. Oppvask "ryddes" og settes evt oppi kummen da jeg ikke har maskin. Prøver utenom det å ha det ganske ryddig alltid så jeg slipper det med å panikk rydde. Og de jeg får besøk av er jo stort sett familie,så kan evt rydde mens de er her, er aldri så effektiv som når jeg har noen å skravle med mens jeg rydder 😃 1
AnonymBruker Skrevet i går, 09:42 #30 Skrevet i går, 09:42 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her er det som regel både ryddig og rent. Men jeg husker lett panikk når min datter bodde hjemme og fikk besøk. Da var det godt å kunne legge ting inn på gjesterommet de ikke skulle bruke uansett,og raskt gå over med støvsugeren,og gjerne en rask vask av toalettet. Anonymkode: af227...418 Godt å se at det er étt menneske som legger ting et sted og ikke denne slengingen alle driver med. Anonymkode: b8ca3...1c3
AnonymBruker Skrevet i går, 09:52 #31 Skrevet i går, 09:52 Det er stort sett ganske ryddig og rent her, men ved besøk på kort varsel gjør vi følgende: * Rydder i yttergangen (sko, jakker, ev. søppelposer som skal ut osv.) * Sjekker at gjestetoalettet er rent, tørker raskt over og henger opp nytt håndhåndkle * Fyller oppvaskmaskinen og tørker over kjøkkenbenken * Rydder eventuelt annet rot/papirer * Kjapp runde med trådløs støvsuger Anonymkode: 10a34...917 1
Aureka Skrevet i går, 10:04 #32 Skrevet i går, 10:04 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): 🙄 Leste du begge innleggene mine? Jeg hadde det sånn fra jeg flyttet på hybel som 17-åring, til for 5 år siden, et liv i kaos og rot og krangel med mannen om husarbeid siden vi aldri kom gjennom alt. Det tok flere timer å rydde til besøk og jeg hadde aldri overskudd. Så gjennomførte vi det KonMari-prosjektet, og som jeg forklarer har det forandret livet vårt til det bedre. Jeg tenkte kanskje at hvis folk sliter på den måten vi gjorde, så ville et sånt prosjekt kanskje gjøre livet deres enklere også, så jeg ville dele. De fleste som lever i rot hele tiden har 3 utfordringer: 1. For mye ting 2. For dårlige oppbevaringsløsninger 3. For lite tid De to første kan fikses. Det krever noen uker med intensiv jobb, men det vil også gi mer av nr 3 på sikt. Jeg dømmer ikke folk som har det rotete, men hvis du ikke trives med det, så kanskje dette kan hjelpe deg til å endre praksis? Anonymkode: a06fd...2cf Synes bidragene dine var nyttige, så takk for at du delte. 2 1
AnonymBruker Skrevet i går, 10:07 #33 Skrevet i går, 10:07 Vi bor i hus da og ingen gjester går ned i underetasjen hvor soverommene våre er. Så jeg kan bære ting ned dit, inkludert litt yttertøy og sko dersom det flyter litt over der. Stuen vår er stort sett noenlunde ryddig. Det bretter jeg sammen tepper og tar puter på plass. Det er et under hvor mye rydding jeg får gjort på kjøkkenet ila 10 min, men vet ikke om jeg har noen spesielle tips der. Vi har åpent kjøkken, så det er ikke mulig å lukke døren der. dersom jeg har fem min til overs prioriterer jeg å vaske gulvet i gangen. Både fordi den lett blir skitten, men også fordi det da lukter litt rent når gjestene kommer. Anonymkode: 64089...655
AnonymBruker Skrevet i går, 10:11 #34 Skrevet i går, 10:11 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): 🙄 Leste du begge innleggene mine? Jeg hadde det sånn fra jeg flyttet på hybel som 17-åring, til for 5 år siden, et liv i kaos og rot og krangel med mannen om husarbeid siden vi aldri kom gjennom alt. Det tok flere timer å rydde til besøk og jeg hadde aldri overskudd. Så gjennomførte vi det KonMari-prosjektet, og som jeg forklarer har det forandret livet vårt til det bedre. Jeg tenkte kanskje at hvis folk sliter på den måten vi gjorde, så ville et sånt prosjekt kanskje gjøre livet deres enklere også, så jeg ville dele. De fleste som lever i rot hele tiden har 3 utfordringer: 1. For mye ting 2. For dårlige oppbevaringsløsninger 3. For lite tid De to første kan fikses. Det krever noen uker med intensiv jobb, men det vil også gi mer av nr 3 på sikt. Jeg dømmer ikke folk som har det rotete, men hvis du ikke trives med det, så kanskje dette kan hjelpe deg til å endre praksis? Anonymkode: a06fd...2cf Når er det dessverre slik at helse og rot i hodet gjør at jeg aldri får et hus som er ryddig hele tida så jeg trenger ikke moralpreken. Dine råd har jeg prøvd uten hell. Det er greit å innse hvordan ting er og akseptere det. Derfor denne tråden for jeg vet flere har det slik. Anonymkode: bf235...025
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #35 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (På 24.4.2026 den 11.01): Steikerommet. Anonymkode: bf235...025 På norsk kaller vi det for kjøkken. Anonymkode: 65407...1b1 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #36 Skrevet 8 timer siden Leste litt kjapt jeg, trodde det sto hvilket panikk krydder er du? Trodde du tenkte å svare at jeg nok ikke er noe piffikrydder eller gastromat men kanskje basilikum Anonymkode: 9915b...271
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #37 Skrevet 8 timer siden Har stort hus så jeg flytta det bare ned i kjelleren. Mannen er alltid flink til å ta ut av oppvaskmaskinen når den er rein. Og han setter den alltid på når det er fult. Så står det ting på benken så setter jeg det bare inn der. Men når barna flytta så ble det en annen hverdag her. Er stort sett ryddig no. Så ingen panikk når noen kommer. Eneste at vinduene mine ser ikke ut. For jeg er ikke så glad i å vaske dem. Så har jeg strosser. Som ikke går an å ta av for den er både innvendig og utvendig. Og vinduene mine på stua går ikke an å åpne så jeg lå ut og da bruke stige. Så dere forstår greia. Jeg gidder ikke. Eneste jeg «skjemmes» av. Men jeg husker at jeg synes det var mareritt når barna var små. Anonymkode: ced02...68f
Beneath the Moon Skrevet 8 timer siden #38 Skrevet 8 timer siden jeg pleier å smake meg til, den rette smaken.
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #39 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (På 24.4.2026 den 11.01): Steikerommet. Anonymkode: bf235...025 Hva er steikerommet da? Ovn eller kjøkken? Anonymkode: ced02...68f 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #40 Skrevet 7 timer siden det kommer an på hvordan maten smaker, men hvis den mangler salt så panikkrydrer jeg litt. Anonymkode: 222e5...fe3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå