Gå til innhold

Hvordan panikkrydder du?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om du har dårlig tid til rydding, hvordan panikkrydder du? 

Jeg kan f.eks sette oppvask inni steike rommet om oppvaskmaskinen er nyvasket eller helt full. Ting kan gives i en balje og settes på soverommet osv..

Har du noen sånne tjuvtriks ? Jeg vil gjerne høre fra deg som er uperfekte og tar snarveier sånn som jeg må iblant. 

Anonymkode: bf235...025

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om du har dårlig tid til rydding, hvordan panikkrydder du? 

Jeg kan f.eks sette oppvask inni steike rommet om oppvaskmaskinen er nyvasket eller helt full. Ting kan gives i en balje og settes på soverommet osv..

Har du noen sånne tjuvtriks ? Jeg vil gjerne høre fra deg som er uperfekte og tar snarveier sånn som jeg må iblant. 

Jeg fikk telefon om at en venninne og mannen var i nærheten og ville inn på kaffe, hadde ca 10 min til å få det til å se levelig ut her. Hev alt av papir og ting som lå på bordet inn under sofaen og mot veggen der, alt rot på kjøkkenet i stekeovnen og hengte kjøkkenhåndkle foran, skittentøy under senga osv 😅 ryddet alt når de hadde dratt haha

Anonymkode: ce45c...b0c

• Liker 7
Skrevet

Ville nok lukket døra til kjøkkenet og satt ting inn dit. Og lagt klær som ikke er lagt sammen/sortert/vasket på soverommet og lukket døren.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Rydder bord og ting som er fremme. Oppvask kan stå samlet på benken hvis det er fullt inni

Anonymkode: cf8bc...519

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg ikke særlig stor leilighet men:
Samler og kaster søppel, Sjekker at skittentøy er i kurven, slenger på en kjapp oppvask (bor alene og har en liten benkmaskin så er ikke så mye oppvask heldigvis), går fort over gulv og overflater med mopp og lukt, og slenger alt jeg ikke rakk å rydde inn på soverommet til senere rydding siden vi ikke skal være der inne uansett. Tar også en rask graving i kattedoen og tar på meg rene klær, vasker hender og pusser tennene.

Så rydder jeg ordentlig etter de har dratt. Så lenge det ser ryddig ut og ikke er skittent/lukter vondt = Godt nok for panikkrydding.

Jeg har gitt alle jeg kjenner streng beskjed om at jeg må ha MINST en halvtimes varsel før besøk så jeg rekker å ta en kjapp rydding før de kommer og det har fungert veldig fint til nå.

Anonymkode: f6f71...793

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå har jeg ikke særlig stor leilighet men:
Samler og kaster søppel, Sjekker at skittentøy er i kurven, slenger på en kjapp oppvask (bor alene og har en liten benkmaskin så er ikke så mye oppvask heldigvis), går fort over gulv og overflater med mopp og lukt, og slenger alt jeg ikke rakk å rydde inn på soverommet til senere rydding siden vi ikke skal være der inne uansett. Tar også en rask graving i kattedoen og tar på meg rene klær, vasker hender og pusser tennene.

Så rydder jeg ordentlig etter de har dratt. Så lenge det ser ryddig ut og ikke er skittent/lukter vondt = Godt nok for panikkrydding.

Jeg har gitt alle jeg kjenner streng beskjed om at jeg må ha MINST en halvtimes varsel før besøk så jeg rekker å ta en kjapp rydding før de kommer og det har fungert veldig fint til nå.

KLUT*** ikke lukt.

AnonymBruker
Skrevet

Tja, å få det "ryddig" er én sak, men er det rotete her er det sikkert møkkete også, så å få det fint på 10 minutter går ikke.

(For eksempel hadde en av ungene fylt vottene sine med jord og bestemt seg for å "vaske dem selv" med balsam i en bøtte på badegulvet i går kveld... sølevann OVERALT...)

Men ja, triks:

- Trappa til loftet er utmerket for oppbevaring av rot! Må bare huske å rydde der innimellom.

- Tar alt av poser, vesker, sekker og jakker fra gangen og slenger dem på soverommet. 

- Tar skittentøysdunken (som stort sett flyter over) inn på vaskerommet (står vanligvis på badet)

- Alle sko som ikke står pent i skohylla havner i en IKEA-pose under senga.

- Alle leker som ikke er på rommet til ungene havner i IKEA-poser i loftstrappa

- Oppvasken har jeg ingen triks med, den stables bare på kjøkkenbenken dersom oppvaskmaskina er full

Og så helt til slutt låser jeg døra til soverommet og til loftet, og så får ingen lov å gå inn og hente verken sekk eller leker før gjestene har gått igjen. 

Anonymkode: b3089...14d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg brå-leste overskriften og trodde det sto panikkrydrer… 

Anonymkode: 8270a...1b9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Samme her.

Anonymkode: 5e67d...7ae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det først skikkelig rotete her, så er løpet egentlig kjørt

Anonymkode: 755bf...1ee

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Her er det som regel både ryddig og rent. Men jeg husker lett panikk når min datter bodde hjemme og fikk besøk. Da var det godt å kunne legge ting inn på gjesterommet de ikke skulle bruke uansett,og raskt gå over med støvsugeren,og gjerne en rask vask av toalettet.

Anonymkode: af227...418

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at de som kommer tåler litt rot. Er jo folk en kjenner, og de får ta det som det er. Bare det er rent i leiligheten, så gjør ikke noe rot så mye. Men selvfølgelig om det ser ut som det har vært bombenedslag der så får en vel stue unna det verste.

Anonymkode: 16a81...6a5

AnonymBruker
Skrevet

For 7 år siden binga jeg den KonMari-serien på Netflix og leste boka hennes, og så tok vi en full gjennomgang av hele huset. Kvittet oss med rundt 1/4 av tingene våre. Møbler og nips og klær og bøker. Etter dette sluttet jeg helt å shoppe, og ble mye flinkere til å bare kjøpe ting vi trenger.

2 år senere tok vi en ny runde, og kvittet oss med alt som hadde vært for vanskelig å gi slipp på første gangen, og til sammen tror jeg vi reduserte innboet med 1/3. Alt som ble igjen ble grundig organisert, og fikk gode oppbevaringsløsninger. Alt har sin plass. Selv med et rotehode av en mann og to vimsete barn (1 med ADHD), er huset vårt alltid klart til besøk nå. Jeg trenger kanskje å rydde ut og inn igjen av vaskemaskina og tørke over benkeplatene og vaskene på kjøkken og bad, men det tar under 10 min. 

Jeg bruker rundt 15 min hver dag på rydding, inkl kjøkkenet. Til og med barnerommene ser ok ut, fordi de har lite leker. Én ting inn, gir én ting ut. Dette har faktisk endret hele livet vårt, før gjorde vi ikke annet enn å rydde og krangle om husarbeid. 

Anonymkode: a06fd...2cf

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

For 7 år siden binga jeg den KonMari-serien på Netflix og leste boka hennes, og så tok vi en full gjennomgang av hele huset. Kvittet oss med rundt 1/4 av tingene våre. Møbler og nips og klær og bøker. Etter dette sluttet jeg helt å shoppe, og ble mye flinkere til å bare kjøpe ting vi trenger.

2 år senere tok vi en ny runde, og kvittet oss med alt som hadde vært for vanskelig å gi slipp på første gangen, og til sammen tror jeg vi reduserte innboet med 1/3. Alt som ble igjen ble grundig organisert, og fikk gode oppbevaringsløsninger. Alt har sin plass. Selv med et rotehode av en mann og to vimsete barn (1 med ADHD), er huset vårt alltid klart til besøk nå. Jeg trenger kanskje å rydde ut og inn igjen av vaskemaskina og tørke over benkeplatene og vaskene på kjøkken og bad, men det tar under 10 min. 

Jeg bruker rundt 15 min hver dag på rydding, inkl kjøkkenet. Til og med barnerommene ser ok ut, fordi de har lite leker. Én ting inn, gir én ting ut. Dette har faktisk endret hele livet vårt, før gjorde vi ikke annet enn å rydde og krangle om husarbeid. 

Ikke at jeg ikke er imponert over innsatsen din, men hvor gamle var barna dine da - og hvor gamle er de nå?

Jeg har tvillinger på 6 år og et ganske mye eldre barn, og eldstebarnet har hatt "alt" ryddig siden hun var omtrent 10 år. Rommet hennes er (relativt) ryddig, men ikke bare det - hun holder alle lekene sine inne på eget rom, henger opp jakka og setter skoene pent på skohylla og setter matboksen på kjøkkenbenken og setter sekken ved pulten sin. Putter tallerkenen inn i oppvaskmaskina etter at hun har spist. Og så videre.

6-åringene er KAOS. De elsker å tegne og lage kreative prosjekter, så det er ark OVERALT. Gjerne teipet sammen i rare former som det er helt krise hvis jeg prøver å flatpakke, eller enda verre - kaste. De elsker å dekorere kongler og doruller og ispinner også. Igjen, krise om jeg kaster eller ødelegger noe.

De samler på småstein. Masse fine småstein. Overalt i huset.

Den ene samler også på insekter. På syltetøyglass. Og nå som det er vår så samles det på gåsunger og fine pinner og tørkede blomster og sikkert en haug ting jeg ikke engang vet at de samler på. 

Alle klær havner på gulvet akkurat der de tok dem av seg, uansett hvor mye jeg kjefter. Og de vil ikke leke på rommet sitt, de vil leke på stua. Favorittleken er "bygge om sofa eller kjøkkenbord til et piratskip". Nei nå lyver jeg, favorittleken er "søle vann og såpe overalt", men piratskip er en god andreplass.

Tenker at om 2-3 år så kan jeg ha spontan-besøk jeg også, men i mellomtiden klarer jeg ikke å KonMari-e to førsteklassinger med altfor mange dårlige ideer. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg også!

Så rotete er det aldri her, heldigvis… Vi rydder forløpende etter oss.

Anonymkode: 2145b...e0c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ingen bod, og det er mye som burde blitt plassert i en bod hadde vi hatt en. Det ser jo rotete ut. Og ikke alt er mulig å få plass i skap eller kommoder. Og det er ting vi trenger. Brukes ikke daglig, men må jo oppbevares et sted. Ene soverommet blir brukt til dette. Det er også gjesterom og kontor🙈  Får vi gjester forsøker vi å flytte noen av tingene inn på eget soverom så det ikke ser så rotete ut på gjesterommet. 

Forsøker å sette på en oppvask hvis vi rekker. Klær slenges inn på vaskerommet. Jeg tørrmopp er gulvet og setter på robotstøvsugeren etterpå. Da er det verste tatt, og lar robotstøvsugeren fortsette om besøket kommer og den ikke er ferdig. Den bruker litt tid, så derfor jeg mopper først så det ser ok ut. Har hund som røyter også. Har alltid en pakke rengjørings servietter. Vasker lett over bord og vinduskarmer. Øvrig rot som kan være alt fra leker som er strødd til papirer osv, samles i en balje som jeg setter på soverommet. Så kan jeg heller ta en ordentlig rydderunde senere eller dagen etter. Badet ser ofte bombet ut. Ungene griser og jeg har ikke tid til å fikse på morgenen før jobb. Så kommer det uventede gjester må det rengjøres litt. Jeg liker å dusje før gjester kommer, og tar da badet til slutt. Så tar enten jeg eller mannen i mot besøket, og den andre er i dusjen og får også tid til å vaske servant osv. Tenker uventede gjester ikke kan forvente at man er 100% klar når de kommer.

Anonymkode: 766f7...56d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke at jeg ikke er imponert over innsatsen din, men hvor gamle var barna dine da - og hvor gamle er de nå?

Jeg har tvillinger på 6 år og et ganske mye eldre barn, og eldstebarnet har hatt "alt" ryddig siden hun var omtrent 10 år. Rommet hennes er (relativt) ryddig, men ikke bare det - hun holder alle lekene sine inne på eget rom, henger opp jakka og setter skoene pent på skohylla og setter matboksen på kjøkkenbenken og setter sekken ved pulten sin. Putter tallerkenen inn i oppvaskmaskina etter at hun har spist. Og så videre.

6-åringene er KAOS. De elsker å tegne og lage kreative prosjekter, så det er ark OVERALT. Gjerne teipet sammen i rare former som det er helt krise hvis jeg prøver å flatpakke, eller enda verre - kaste. De elsker å dekorere kongler og doruller og ispinner også. Igjen, krise om jeg kaster eller ødelegger noe.

De samler på småstein. Masse fine småstein. Overalt i huset.

Den ene samler også på insekter. På syltetøyglass. Og nå som det er vår så samles det på gåsunger og fine pinner og tørkede blomster og sikkert en haug ting jeg ikke engang vet at de samler på. 

Alle klær havner på gulvet akkurat der de tok dem av seg, uansett hvor mye jeg kjefter. Og de vil ikke leke på rommet sitt, de vil leke på stua. Favorittleken er "bygge om sofa eller kjøkkenbord til et piratskip". Nei nå lyver jeg, favorittleken er "søle vann og såpe overalt", men piratskip er en god andreplass.

Tenker at om 2-3 år så kan jeg ha spontan-besøk jeg også, men i mellomtiden klarer jeg ikke å KonMari-e to førsteklassinger med altfor mange dårlige ideer. 

De er 13 og 11 nå, så da var de 6 og 4 da vi hadde første runde. Mine er også kreative typer som stadig begynner på ting og ikke fullfører, særlig eldste med ADHD. Reglene her er at ingen ute-ting (pinner, steiner, kongler osv) skal inn, de må være i lekehytta i hagen eller på terrassen. Vi rydder og kaster der et par ganger i året. 

Alle hobbyaktiviteter skal begrenses til rommet deres, og hvis pulten er for full må de rydde før de starter på noe nytt. Det er greit om de holder på på gulvet så lenge det er fri bane til senga om kvelden. Jeg bare lukker dørene når vi får besøk, resten av huset er strøkent. 

Men barnekaoset ble kraftig redusert av at vi kvittet oss med masse leker, samt at de ble mer kapasitet for oss foreldre til å hjelpe med å holde det under kontroll når alle "voksenting" var redusert først. 😊 

Vi tok med ungene på prosjektet og startet med våre egne ting, så de så at det ikke bare var de som var forventet å kvitte seg med ting, mamma sendte halve garderoben sin til fretex først. 😊 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Oi, jeg er ekspert på kriserydding, har bl.a. en elsker som er litt impulsiv og plutselig er rett rundt hjørnet (jeg kan si nei altså, men av og til passer det jo, sånn bortsett fra at leiligheten er bomba 😅). 

Bad: spruter raskt vann på speilet og tørker over med et håndkle fra skittentøyskirven. Alt rundt vasken settes inn i skap/skuffer, drar over med våtserviett (våtservietter er generelt gull). Sjekker at doen er ren, tørker vekk støv fra kanten bak setet. Mopper raskt over gulvet (vi er to jenter med langt hår og har lyse fliser, det ser aldri helt bra ut). Alt av klær som måtte befinne seg der slenges i skittentøyskurven.

Gang: slenger sko inn i skoskap/hylle. Støvsuger om tid (har teppe så kan ikke moppe).

Stue/kjøkken (åpen løsning): rensker raskt benken og tørker over, setter det som får plass i oppvaskmaskinen, eller i vasken. Mopper gulvet raskt om jeg ikke rekker å støvsuge (veldig liten leilighet så som regel rekker jeg det). Alt jeg ikke har tid til å rydde ordentlig settes inn på barns rom (han kommer selvfølgelig kun når det er hos far). Papirer samles i en bunke).

Soverom: kjapp mopp/støvsuging, alle klær slenges inn på senga til barn. Rer opp senga (den er aldri redd opp).

Anonymkode: 1283e...213

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har 2-roms med åpen kjøkken/stue, så her er det som regel kjøkkenet som er krise. Hvis jeg har 30 min fikser jeg kjøkkenet noenlunde, har jeg 10 min går det i ikeapose og på soverommet 😂 Ellers smårot ellers i leiligheten evt om jeg ikke hadde ryddet vekk makeup m.m på badet går også i en Ikea pose, klesstativ hives enten ut på terassen eller inn på soverommet. 

Anonymkode: d6927...c57

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men er huset ditt alltid perfekt så trenger du ikke svare her. Her samles vi som ikke er perfekte og er nødt til å ty til panikkrydding av og til. 

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...