Gå til innhold

Jobajoba-olje


Tusseline

Anbefalte innlegg

Har sett flere som skryter av Jobajoba-olje her inne. Selvsagt blir jeg litt nyskjerrig, men hva bruker dere den til?

Huden min kan settes inn i katogorien normal/sensitiv/litt fuktmangel. Har ikke behov for mye fett, men dette er jo en olje, og den inneholder vel fett? Eller?

Endret av Tusseline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

Den trekker lett inn, og etterlater seg ikke spor. Jeg blander den i kremer, men mest i bodylotion. Har også brukt den i ansiktet under kremen.

Når det er sagt, foretrekker jeg faktisk mandelolje, nettopp fordi den er litt tyngre/fetere, og også fordi jeg på en eller annen måte synes jojobaoljen lukter litt merkelig. Men jojobaolje er tilnærmet helt lik hudens eget fett, og vil aldri gi kviser, for eksempel.

På apotek koster 100 ml olje 125 kroner (eller var det motsatt? :klø:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Bommet visst litt på stavelsen.... Jobajobaolje endres til jojobaolje. :) Hjelper den feks. mot tørre partier? Sliter nemlig spesielt med tørre flekker rundt nesen, som jeg aldri ser ut til å bli kvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobajobaolje eller jubajubaolje (fritt etter Knudsen og Ludvigsen, he he). Jeg bruker det isteden for bodylotion og i badekaret istedenfor skum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Takk for svar.

Bommet visst litt på stavelsen.... Jobajobaolje endres til jojobaolje. :) Hjelper den feks. mot tørre partier? Sliter nemlig spesielt med tørre flekker rundt nesen, som jeg aldri ser ut til å bli kvitt.

Jeg vil tro jubajubaolje :ler: kan hjelpe mot tørre flekker. I hvertfall gjør den det hos sambo, som har tendenser til eksemhud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker den nærmest som flytende fuktighetskrem. Smører på, og lar trekke inn til jeg eventuelt skal sminke meg, eller jeg synes det blir for fett utseendemessig. Jojobaolje er også svært god som sminkefjerner.

Eksem er den svært bra mot på meg, og den skal visstnok være kjent for å hjelpe mot psoriasis og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobajobaolje eller jubajubaolje (fritt etter Knudsen og Ludvigsen, he he). Jeg bruker det isteden for bodylotion og i badekaret istedenfor skum.

:ler2: jubajubaolje :ler2:

Hvor kjøper man det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går det an å bruke i hår og hodebunn tro? :sjenert:

sliter veldig med tørr hodebunn og tørt hår, har foreløpig ikke funnet noe naturlig som jeg synes hjelper godt nok.

så de hadde jojobaolje på apoteket her borte, og lurte på om jeg kunne bruke det evt som kur som beholdes i også vaskes ut etter en stund, eller ta det i fuktig hår og la det være i.

noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min på Life helsekost. Kostet 185 kr.

Funker finfint til nå. :) Har litt eksem rundt munnen som pleier å blusse opp i ny og ne, og det ser ut til å dempe seg litt. Har enda ikke funnet en god nok krem til å dempe eksemen betraktelig (inkl. reseptkremer), så ingenting må være uprøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojobaolje er egentlig ikke en olje. Det er en flytende plantevoks, og kan fint brukes i håret.

supert, tusen takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Olje i håret er helt umulig å få ut!

kjenner mange som bruker olivenolje i håret, om du tar i shampo FØR du gjør håret vått igjen, altså før du prøver å skylle ut oljen, så skal det visst gå helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ta tre-fire dråper i ansiktet etter at jeg har renset, før jeg tørker. Det fungerer veldig bra. Bruker den også som bodylotion, også da på våt hud. Syns den trekker bedre inn da. Som "barberskum" er den uvurdelig og intimbarberingen går lekende lett. Som nevnt er den også fin som sminkefjerner og i håret.

(Sluttet med Diane p-piller for snart en måned siden og har fortsatt ikke fått en eneste kvise (bank i bordet). Tror jojobaoljen skal ha mye av æren. Har lest et sted at den kan hjelpe på kviser, men at man ikke må ta på for mye om gangen.)

:hjerte::hjerte::hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest gjest1

Fantastisk olje. Jeg bruker den som fuktighetskrem, men husk at man skal bruke lite! Jeg bruker 3-4 dråper. Noe mer gjør gir fenomenet blank hud en ny mening ;) Har lest et eller annet sted at jojoba-olje har antibakterielle egenskaper.

Bruker den av og til i hodebunnen om natten. Synes ikke det er spesielt vanskelig å få bort heller.

Ps, hvordan uttaler man jojoba-olje? Helsekostdamen sa noe slikt som hojoba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...