AnonymBruker Skrevet 19. april #42 Skrevet 19. april Jeg var 10 år, datteren min var 11 år. Ingen av oss var overvektige, men litt sånn "normalvektig pluss", kanskje rundt BMI på 23-24. Anonymkode: cef61...cdb
AnonymBruker Skrevet 19. april #43 Skrevet 19. april Det er jo litt tidligere enn snittet, men ikke sjokkerende tidlig? Jeg fikk den et par uker før jeg fylte tretten, som var heelt gjennomsnittlig da. Ikke vant til å føle meg normal og gjennomsnittlig på andre områder Anonymkode: 0424c...f14
AnonymBruker Skrevet 19. april #44 Skrevet 19. april Jeg var vel rundt 11-12 år. Jeg var radmager, den gangen. I dag har jeg gått opp til vektklasse «tynn». Anonymkode: 11589...2c1
AnonymBruker Skrevet 19. april #46 Skrevet 19. april Jeg var 12 år, 163 cm høy, 49 kilo. Vi var tre i klassen som fikk før vi startet på ungdomsskolen (ja, dette måtte vi svare på i plenum hos helsesøster , den ene var desidert minst i klassen, nummer to var sterkt overvektig og så jeg, som var helt vanlig. Jeg brukte ikke sminke på den tiden. Anonymkode: 4f7f9...9b9
AnonymBruker Skrevet 20. april #47 Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg var 10 år lettere overvektig. Jenta mi er overvektig og er 9 år. Venter egentlig pp den. Leste en rapport om at jenter får mensen når de er rundt 48 kilo Anonymkode: 38e4a...1ae Jeg veide 41 kg da jeg fikk mensen, så det stemmer nok ikke - men 48 kg på en som er 160 er ikke det samme som 48 kg på en som er 170, så BMI har nok mer å si enn tallet på vekta. Anonymkode: 26ab5...63a
AnonymBruker Skrevet 20. april #48 Skrevet 20. april Fikk mensen 1 uke før jeg ble 15 år. Ingen smerter, lite blødninger, varte/varer kun i et par dager, lite pms. Har vært heldig, og håper det samme for mine døtre. Anonymkode: 7ba7b...af3
AnonymBruker Skrevet 20. april #49 Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (På 16.4.2026 den 23.56): Det var på åttitallet. Har aldri vært redd, men nå leser jeg at det har med helseplaga å gjøre. Når fikk du mensen, og er du bekymret om den kom for tidlig? https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/ny-studie-viser-at-miljogifter-forer-til-senere-pubertet-1.17683728 Anonymkode: 83c9b...aff Det er jo ukjent cocktaileffekt av alt; miljø, kosthold, gener, kosmetikk, klær osv. Jeg fikk mensen måneden før jeg fylte 15 år. Alltid brukt lite sminke, mascara og øyeskygge, med eyeliner og noe på leppene fra tid til annen. Født tidlig 80-tallet. Det er lite å gjøre med det som har skjedd, vi kan kun gjøre noe med det som skjer framover. Du kan styre det du spiser, det du tar på deg av klær, hva du vasker klær med. Du kan delvis kontrollere det du puster inn, munnbind kan redusere noe. Du kan redusere utslippet ditt, du kan kontrollere hva du tar på huden, sminken du nå velger å bruke, hudpleie osv osv. Jeg har noen helseplager, men hva de kommer av klarer ikke legene å si. De har faktisk gjort meg ufør. Alt er faktisk nevrologisk. Men som sagt, sminke har jeg aldri brukt mye av og aldri brukt heldekkende sminke. Anonymkode: 8bfa7...409
AnonymBruker Skrevet 20. april #50 Skrevet 20. april Fikk den da jeg var 11. Jeg hadde allerede hår og bryster (begynte å utvikle da jeg var 8). Min ene datter var nesten 12 da hun fikk mensen, merket at hun ble mer hormonell fra ca 10 år, fikk hår og bryster også. Yngste datter er straks 11 og har ingenting sånt (kun små knupper til bryster, så noe er jo i ferd med å skje). Jeg var tynn, ca 38 kg og 160 cm (undervektig etter barns KMI å regne), datter som har fått mensen er også veldig slank, men mye muskulatur pga fritidsaktivitet og var ca 45 kg og 155 cm (normalvektig etter barns KMI å regne). Yngste datter er både tynn og lav for alderen, og som sagt, ingen tegn til pubertet enda med unntak av små knupper. Ingen sminke eller helseplager. Min mor var 11, vet jeg, det samme var min bestemor. Vi er en slank gjeng, og jeg er ikke kjent med at noen av dem hadde helseplager. Jeg vet at min mor ikke brukte sminke. Anonymkode: 1fc37...061
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå