Gå til innhold

Fikk mensen da jeg var 11

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Obs: feil fora. 

Anonymkode: 83c9b...aff

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er ikke greit å være helseplaga

Anonymkode: 8c2da...dd3

AnonymBruker
Skrevet

Var du veldig overvektig?

Anonymkode: 4bfb3...7f9

AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg var 15.. 

Har for øvrig store helseplager. Brukte ikke sminke eller hudpleie før jeg var godt voksen. 

Anonymkode: e3ace...015

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har faktisk ikke peiling på når jeg fikk mensen. Vet ikke engang om det var på mellomtrinnet eller ungdomsskolen. Jeg er sunn og frisk og har kun hatt mensen 2 ganger etter jeg ble 19(34 år nå), og det var i forbindelse med uttak av spiral for barneproduksjon.

Når man får mensen trodde jeg var svært avhengig av genetikk.

Anonymkode: f52e1...e8e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gynekolog min sier at alle husker når de fikk mensen første gangen. Alt skal jo noteres og registreres. Fra man ligger i magen til graven. Blir til og med skrevet vekt og høyde etter at man er død.

Anonymkode: ee3eb...533

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Var du veldig overvektig?

Anonymkode: 4bfb3...7f9

Min søster var 9! Og tynn som en strek. Jeg var 13.

Anonymkode: c3674...df3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gynekolog min sier at alle husker når de fikk mensen første gangen. Alt skal jo noteres og registreres. Fra man ligger i magen til graven. Blir til og med skrevet vekt og høyde etter at man er død.

Anonymkode: ee3eb...533

Nei alle vet ikke når man fikk mensen. Det er jo en helt uintressant og ubrukelig fakta.

Og vekt og høyde blir ikke tatt ved naturlige/forventede dødsfall.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 10 år. Barna mine var 11 år når dem fikk mensen

Anonymkode: 908c6...f2c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 13, så innafor normalen. Min datter derimot var 8. Tynn som en strek.

Anonymkode: f9ebd...46e

AnonymBruker
Skrevet

14 år

Anonymkode: 1fd3c...0de

Skrevet

Jeg var 16, og gikk første året på videregående. Dette var for på midten av 80-tallet, og jeg var ganske overvektig. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 11. Men, jeg skjønner ikke hvordan artikkelen har noe med helseplager å gjøre? Den sier at jenter som sminker seg får mensen 6 måneder senere på grunn av gifter? Jeg skumleste litt så mulig jeg ikke fikk med meg alt. 

Jeg modnet tidlig og var normalvektig. Har som voksen fått diagnose endometriose så mulig det påvirker. Aner ikke. Mamma var også tidlig som meg og min søster var 13. 

Anonymkode: 0db24...3ed

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg var 11. Tynn. Ikke no spesielt plaget med ting annet enn hormonell migrene som kom når jeg fikk mensen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 13, nesten 14, dette var i 1999. Var faktisk akkurat like gammel (i år og måneder) som min mor var da hun fikk den. Jeg har alltid hatt normal vekt.

Anonymkode: 683c7...173

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 10 år og normalvektig. Men jeg var generelt mer utviklet i høyde og kroppsfasong enn andre jevnaldrende.

Er halvt utenlandsk om det kan ha noe å si på det genetiske. Vet andre med utenlandsk bakgrunn i min klasse også kom tidligere i puberteten enn de norske.

Anonymkode: 2a7f7...ab8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det var på åttitallet. Har aldri vært redd, men nå leser jeg at det har med helseplaga å gjøre. Når fikk du mensen, og er du bekymret om den kom for tidlig?

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/ny-studie-viser-at-miljogifter-forer-til-senere-pubertet-1.17683728

Anonymkode: 83c9b...aff

Det som står er jo at det kan ha negative helseeffekter å få mensen sent. Hvorfor skulle du da være bekymret som fikk den tidlig?

Jeg fikk selv mensen da jeg var 14 (i 1983). Ingen helseplager. Brukte heller ikke noe sminke, og det gjorde heller ikke moren min. 

Jeg var en av de siste jentene i klassen til å få mensen, men det var nok fordi jeg var tynn.

Anonymkode: 1d929...daf

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk mensen når jeg var 9. 

Anonymkode: efa21...3c7

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nei alle vet ikke når man fikk mensen. Det er jo en helt uintressant og ubrukelig fakta.

Og vekt og høyde blir ikke tatt ved naturlige/forventede dødsfall.

99,9 % kvinner husker nok utmerket godt når de fikk mensen første gang. Ikke at de husker datoen, men de husker året og når på året det var. Det er jo tross alt en ganske stor omveltning i livet.

Anonymkode: 1d929...daf

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...