Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men seks-sju måneder er jo veldig lite. Mange arbeidsplasser som går dukken hvis det blir slutt på reising (igjen). Nå som ting begynte å komme ovenpå etter pandemien. Det er alltid noen tullinger som tror dette bare handler om at folk vil på ferie.

Det vi får håpe på er at Trump avslutter krigen ved å late som han har vunnet (igjen). Og så vil han ha fredsprisen for å ha avsluttet en krig han startet. 

Anonymkode: 99267...08e

Kan jo lage mer flydrivstoff i mellomtiden, jeg er mer bekymret for diesel mangelen som det kan bli rasjonering på faktisk 

Anonymkode: b3bff...3ce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal reise om to uker, og den turen regner jeg med går greit. Men så vurderte jeg en reise på sensommeren også, og den spøker det kanskje litt mer for. 

Anonymkode: 219d0...fe6

Skrevet

Jeg har bestilt 3 forskjellige flyturer i sommer og satser på flyene vil gå som vanlig. Om ikke så er det ikke krise, da finner vi på noe annet. Har feriebolig i utlandet, så er ikke avhengig av å reise til spesifikke tider, men kan kaste rundt på reisetider om det skulle bli nødvendig.

AnonymBruker
Skrevet

Dersom det blir mangel, kommer alle til å bli berørte uansett hvilken måte man evt velger å reise på. 

På en måte håper jeg at trumpen fortsetter krigen og blokkaden, og at stredet forblir stengt til juli. For da blir også fotball-VM direkte berørt. 

At vi ikke får reist på ferie, er faktisk ikke så veldig farlig når man ser på det store bildet. 

Anonymkode: f9d82...9fc

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal til Karibien og flyr. Har ventet i årevis på denne turen, så håper virkelig ikke det skjærer seg. 

Anonymkode: 4beca...a46

Skrevet

Vi hadde egentlig planlagt en 14 dagers reise i Storbritannia i juli, planen var å fly over og å leie bil med rattet på rett side der, men vi har droppet det pga usikkerheten rundt flytrafikken. Vi vurderte å kjøre til/fra, med en overnatting eller to på veien, men da må vi enten legge til noen dager på turen eller bli kortere tid i Storbritannia. Ingen av delene er veldig aktuelt, så vi venter et år eller tre. Stedene vi ønsker å besøke ligger der da også.

Ferien i år blir en kombinasjon av Norge og Sverige, med bil.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dersom det blir mangel, kommer alle til å bli berørte uansett hvilken måte man evt velger å reise på. 

På en måte håper jeg at trumpen fortsetter krigen og blokkaden, og at stredet forblir stengt til juli. For da blir også fotball-VM direkte berørt. 

At vi ikke får reist på ferie, er faktisk ikke så veldig farlig når man ser på det store bildet. 

Hva har du mot fotball-VM?

Jeg er spent på hvem som får regningen for alt folk har bestilt på tur, hoteller, arrangementer osv hvis grunnen til kanselleringer er mangel på flybensin. Blir vel kanskje som under pandemien, at man får nada igjen bortsett fra for flybilletten. Og der kan man regne med det tar lang tid å utbetale hvis det gjelder de fleste flyvninger etter hvert. Men får håpe dette ordner seg. Helt vanvittig at en gal mann kan holde omtrent hele verden som gissel og på sikt rasere verdensøkonomien.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Liker du ikke fotball siden du skriver at du håper VM blir berørt? 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har tre internasjonale flyturer planlagt for mai, juni og juli og håper ingen av de ryker. Har familie i utlandet (to av turene) og ellers årets sommerferie. Alt er i Europa. Alt ble bestilt før dette.

Anonymkode: ad3f3...3b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.4.2026 den 17.58):

Har tenkt det samme, men vurderer charter (pleier egentlig fikse selv)... Tenker at charterselskapene i så fall kanskje har noe ekstra ansvar? Kan hende jeg tar feil altså....

Anonymkode: 403e6...4f4

Kan hede du tar feil der, altså.

Må de prioritere, så prioriterer de nok forretningsreisende til New York framfor turister til Bulgaria. Sorry.

AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (15 minutter siden):

Kan hede du tar feil der, altså.

Må de prioritere, så prioriterer de nok forretningsreisende til New York framfor turister til Bulgaria. Sorry.

Jeg tror ikke det var det hun mente. Det kan godt hende reisen blir kansellert, men da får hun igjen hele summen - flyreisen og hotell. For oss som har kjøpt det hver for seg, må vi fortsatt betale for hotellet selv om flyet blir kansellert.

Anonymkode: ad3f3...3b4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hotell bestiller jeg alltid refunderbart, så den biten går greit så lenge det ikke kanselleres i løpet av de siste par dagene. Men jeg er spent på hvor ansvaret ligger for resten. Har du feks en ikke refunderbar utflukt eller konsertbilletter, blir det vanligvis dekket av reiseforsikringen. Men dette blir en ekstraordinær situasjon ala pandemien og de fraskriver seg ansvaret. 

Ang om forretningsreiser bør prioriteres foran ferier, nja, i noen tilfeller kanskje. Men under pandemien viste det seg jo at svært mye av jobbreiser egentlig ikke var nødvendig. Folk som møtes kan i mange, kanskje de fleste tilfeller ta det på teams selv om noen kommer på at det er "nyttig å møtes". Men en ferie man har gledet seg til og spart til i et år blir stusselig om den skal tas digitalt. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke bestilt fly ennå, men planlegger tur innenlands.

Heldigvis kan hotellet avbestilles fram til samme dag som ankomst.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.4.2026 den 18.08):

Vi besluttet å reise gjennom Europa med bil i år. Vi vil ikke få ferien ødelagt av denne flykrisen. Gleder oss masse☺️

Anonymkode: 0ce1c...c66

Drivstoffkrise betyr også at det blir dyrt eller vanskelig å skaffe drivstoff til bil. Og skal du bruke elbil må du belage deg på priser rundt 10-15 kr/kw nedover i Europa.

Anonymkode: 68369...c20

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel snart rasjonering av drivstoff og ny stay the f*** home-kampanje, med bitching mot de som våger seg utenfor heimen. 

Skrevet
Tvist skrev (På 16.4.2026 den 9.40):

Hva gjør dere med bestillinger av flyturer? Er kjipt om alt går i vasken fordi flyet blir kansellert

Bestilt charter som vanlig når vi reiser til Syden. Rhodos denne gangen. Vi gleder oss.

Jeg tar hele oljeprisproblematikken med knusende ro 

AnonymBruker
Skrevet
Tvist skrev (3 timer siden):

Usikker. Lufthansa har jo allerede kansellert veldig mange flyvinger. 

Jeg kjøper meg interrailbilett.

Skal du kjøre dieseltog? 😅

Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro, folk sier jo så mye forskjellig. De verste spådommene at det går helt tomt i Europa innen få uker, andre som også bør ha peiling er lite bekymret. Så hvem skal man tro på? Lufthansa kansellerer 20 000 avganger, som i utgangspunktet høres voldsomt ut. Men dette er i løpet av et halvår, og utgjør visstnok bare 3-4% av flightene deres. Og selv om det påvirker mange, så bør man jo isåfall klare å få de fleste med andre avganger. 

Det sies også fra andre hold at det er rundt 20% som påvirkes av leveransene fra midt-Østen, som jo er vesentlig verre. Men samtidig veldig langt unna at det skal gå helt tomt. Støre følger som vanlig situasjonen nøye, og ser ikke behov for å oppgradere vår beredskap som er vesentlig dårligere enn svenskenes. Tror han at de kommer til å forsyne oss med det vi trenger, hvis de selv får mangel?

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge hormuz-stredet er stengt, så tror jeg man skal ta advarselen om å gå tom for drivstoff på alvor.

Det vil nok bli flykaos i sommer, med masse avlysninger. Jeg ser ingen grunn til å legge utenlandsferien til i sommer når tilstanden er slik som den er pr idag.

Anonymkode: b0ab8...97c

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...