Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dine omgivelser er ikke sterile de heller så det har lite å si. Dessuten: du bruker klær eller? Dette er bare overtenking og tull. 

Det er jo ikke dusjer på enhver do, svært uvanlig her . Jeg kan ikke huske å ha vært noe sted det var det. Så veldig vanlig er det ikke 

Anonymkode: 466f0...f03

I Norge er det ikke vanlig nei, men i store deler av verden bruke man vann. Du skal ikke lenger enn til Finland der du finner en hånddusj hver ethvert offentlig og privat toalett. Hvis du tenker deg litt om er det faktisk veldig rart at vi i det hele tatt bruker papir til å tørke oss med og bruker tusenvis av kroner i året på det.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.4.2026 den 12.34):

Hvordan greier dere å slite ut en dobørste? 

Det er jo ikke noe vanskelig, akkurat som med en oppvaskbørste så blir den jo slitt.

Går riktignok ca ett år mellom hver gang, og da bruker jeg den et par ganger i uka eller oftere. Ikke totalt utslitt, men såpass at jeg vil bytte den ut.

• Liker 2
Skrevet

Burde sikkert byttet ut oftere 🤣 Glemmer de liksom. Veit egentlig ikke helt hvor ofte eller sjeldent det gjøres her. Når vi tilfeldigvis ser det på butikken en gang i blant, så byttes den ut

Skrevet
Leo skrev (6 timer siden):

Og akkurat derfor kan det være lurt å vaske under skyllekanten fra tid til annen også fordi det som befinner seg der løser seg sakte, men sikkert, opp og gjør at toalettet misfarges fortere enn nødvendig. 

Jeg skal vurdere det hvis problemet oppstår.

Skrevet (endret)

Når den begynner å se stygge ut eller plasthårene begynner å sitte dårlig. Det kan fint gå et år imellom, og sikkert mer. Rengjør den etter hver bruk ved å trekke ned i do og holde den under vannstrålen. Har ikke problemer med at det sitter ting igjen på den eller at den lukter (altså: den hverken lukter eller det har ting sittende fast) 🤷‍♀️ Kan noen ganger putte den i do med litt klor oppi over natta. 

Endret av katties
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2026 den 16.43):

Av ren nysgjerrighet, hvor ofte bytter dere dobørste?

Anonymkode: 370ae...f60

Bare hvis den går i stykker. Jeg klorer den regelmessig. 

Anonymkode: eed89...b9a

• Liker 1
Skrevet

Når hårene har falt av.

Kjører den i oppvaskmaskinen, så blir den som ny.

Anonymkode: 5f34f...225

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.4.2026 den 22.03):

Når hårene har falt av.

Kjører den i oppvaskmaskinen, så blir den som ny.

Anonymkode: 5f34f...225

🤮

Anonymkode: 6f362...42e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Byttet til den vi har nå for et års tid siden. Den forrige hadde vi sikkert 5-6 år, "pent" brukt (ikke tendens til bremsespor i huset) og renset med klorin. Den vi har nå har  utbyttbare hoder i plast bare - selve beholderen er lukket og er i tre og metall. Og så har vi to ekstra av de børstehodene utenom det som er i bruk. Ikke noen fan av å produsere mer plastsøppel enn nødvendig. Og med lukket beholder ser det også veldig ryddig og nøytralt ut.

Anonymkode: 06f91...38e

Skrevet
Hensatt skrev (På 20.4.2026 den 14.05):

I Norge er det ikke vanlig nei, men i store deler av verden bruke man vann. Du skal ikke lenger enn til Finland der du finner en hånddusj hver ethvert offentlig og privat toalett. Hvis du tenker deg litt om er det faktisk veldig rart at vi i det hele tatt bruker papir til å tørke oss med og bruker tusenvis av kroner i året på det.

Signerer denne. Ønsker meg et finskkonstruert bad. Der er ofte alt, inkludert alt av baderomsmøbler osv., 100% vanntett og man kan rett of slett spyle ned hele badet fra tak til gulv når man vasker. For det er ogås naturligvis sluk på gulvet utenom selve dusjen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Signerer denne. Ønsker meg et finskkonstruert bad. Der er ofte alt, inkludert alt av baderomsmøbler osv., 100% vanntett og man kan rett of slett spyle ned hele badet fra tak til gulv når man vasker. For det er ogås naturligvis sluk på gulvet utenom selve dusjen.

Ehm, det kan man da gjøre i Norge også om man har et bad som er definert som våtrom. Gulv og vegger er tette på et bad og er utstyrt med sluk i gulvet. Jeg spyler ned hele badet (vegger og gulv) med dusjen når jeg vasker badet.

Skrevet (endret)
Hensatt skrev (11 timer siden):

Ehm, det kan man da gjøre i Norge også om man har et bad som er definert som våtrom. Gulv og vegger er tette på et bad og er utstyrt med sluk i gulvet. Jeg spyler ned hele badet (vegger og gulv) med dusjen når jeg vasker badet.

Skulle ønske det, men vi har fått baderomsskapet ødelagt TO ganger fordi det visst er helt greit å produsere slike baderomsskap i Norge som ikke tåler vann. Altså: her er det snakk om at 1) vasken har ikke en opphøyning som stopper vann fra å renne ned på siden 2) SMÅ mengder vann har visst kommet sed dit (på baksiden av skapet), og trekt inn i det. Produsent og Forbrukerrådet mener at baderomsskap som ikke tåler vann er helt innafor, og at man må tørke vasken og skapet, inkludert der det er finér, etter hver gang man vasker hendene..... da jeg var i Japan var dette et ikke-problem: der kunne alt spyles av, mens her tåler ikke skapet at litt vann sniker sag langs veggen og ned på siden. 

Endret av katties
Skrevet
Hensatt skrev (På 20.4.2026 den 11.14):

I 2026 bruker man hånddusj eller spyledo. Gnikke bæsjen utover med papir er slikt man gjorde for 100 år siden...

Er helt enig. Lurer på hva folk gjør når dem får noe dritt/søl/ eller hva det nå er på hendene. Tørker seg bare med papir så? Nei, regner med at dem fleste hadde brukt vann og eventuelt såpe. 

Anonymkode: 2e618...73c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er helt enig. Lurer på hva folk gjør når dem får noe dritt/søl/ eller hva det nå er på hendene. Tørker seg bare med papir så? Nei, regner med at dem fleste hadde brukt vann og eventuelt såpe. 

Jeg bruker ikke rompa når jeg lager mat og jeg hilser heller ikke på deg med rompa. Så det kan overhode ikke sammenlignes! 

Akkurat som at det tillates flere bakterier på et gulv enn på et spisebord. Enkel logikk. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Hensatt skrev (På 20.4.2026 den 12.55):

De bakteriene tar du med deg ut og setter igjen hvorenn du setter deg ned, så ja, jeg tenker det er greit å få det så reint som mulig. Det er også uendelig mye mer skånsomt for huden der bak.

Poenget mitt er uansett at det er svært gammeldags å drive å tørke seg med papir når utviklingen har kommet så mye lenger. Mer økonomisk og miljøvennlig er det også å bruke vann. 

Forresten er det ikke veldig nymotens med å bruke vann. Resten av verden gjør det, så hvorfor vi henger sånn etter er meg en gåte.

Hvis du kun bruker vann, så blir du ikke så veldig ren.

For å bli noenlunde ren og "bakteriefri" må du såpe deg inn og vaske og skylle med vann.

Anonymkode: 593aa...9cf

Skrevet

Bytter hver 2. - 3. mnd ca, kjøper billige på Ikea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg bruker ikke rompa når jeg lager mat og jeg hilser heller ikke på deg med rompa. Så det kan overhode ikke sammenlignes! 

Akkurat som at det tillates flere bakterier på et gulv enn på et spisebord. Enkel logikk. 

Helt greit å gå rundt med dritt rundt ræva, noen liker det jo. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Helt greit å gå rundt med dritt rundt ræva, noen liker det jo. 

Det er forskjell på "dritt i ræva" og sterilt. Man legger seg på "godt nok" så er det greit. Det er der de fleste ligger. Det som kommer fram her med alle bakteriefobikerne er ikkje gjennomsnitt personen. 

Skrevet

Par ganger i året tenker jeg... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.4.2026 den 10.13):

Siden jeg ikke gnikker rumpa i maten før jeg spiser går det helt greit at rumpa ikke er steril.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...