Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
PITTY skrev (6 timer siden):

Jeg skal ikke dømme deg siden jeg ikke vet noe som helst om deg, ikke minst alder Men kjenner jeg blir provosert over pågangen til dette yrket. Det finnes mer enn nok fjortiser der ute uten 1% livserfaring som skal leke menneskekjenner og skape relasjon i en sensitiv setting.

Profesjon eller ikke. Det er en god del emner i dette studiet som er relativt irrasjonelt(fyllmasse) for psykologi som helhet. For ikke å glemme, du skal faktisk som menneske egne deg til dette yrket. Du har et ansvar for mennesker farlig nær grenser for tragiske hendelser overfor seg selv og andre.

Studieplasser er én ting, men det burde vært høy aldersgrense for å starte opp en slik utdanning.

Beklager utageringen, er ikke nyttig, vet..

Det burde vært høyere alder, men egentlig fungerer det vel dårlig kun fokusere på karakterer. At en har toppkarakterer betyr ikke akkurat at en er egnet for jobben, kan godt hende noen som har "dårlige" karakterer ville gjort en bedre jobb. Gått til psykolog selv i mange år som barn/ungdom. Har vel hatt 10-15 behandlere, og kun en av dem ville jeg anbefalt. Det kan være kjemi, men kan være at psykologene hadde vært flinkere på andre felt en det jeg slet med. 

Anonymkode: e09b4...286

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2026 den 12.56):

Antall studieplasser skulle vært 0, i og med at arbeidsledigheten er stadig økende for dette yrket. Er ikke nok stillinger der ute, det kuttes over hele fjøla. Politikere sier at man trenger ditten og datten, men det hjelper ikke at man "trenger noe" når stillinger ikke blir opprettet.

Om du skal gå denne linja, så må du belage deg på å bli en "markedsfører" som må ut i det private "næringsliv" for å markedsføre deg selv som nyutdannet psykolog og det ville jeg personlig følt er ydmykende - nesten som amerikanske tilstander. Det er for øvrig allerede fullt nok som det er av "private" psykologer på Oslos vestkant som har riking kaksene som "pasienter", så egentlig er det begrenset med nye kundegrupper. 

Kanskje folk i Finnmark, som er skremt av Russland. En mulig "pasient" gruppe med potensial 😂

Anonymkode: 0f134...5a5

Vi i Finnmark er ikke skremt av Russland, så det er null potensial i den "pasientgruppen" :P 

Anonymkode: aa9d3...474

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Helt enig med deg. Er meg du svarte. Nå mente jeg 0 studieplasser ved UiA, for det utdannes for mange allerede som det er.

Når det gjelder de andre tingene du påpeker, så har du rett. Mye ullent i en rekke emner er et annet, stort problem, og så har du på toppen av dette ekstrem kvinnedominans på studiet. Dette skal være et samfunnskritisk yrke, og likevel er det blitt enda en arena der altfor unge kvinner uten livserfaring får boltre seg på og en mann på 45 år som kommer fra krigen i Ukraina kommer til å ha store problemer med å relatere seg til ei etnisk norsk, nyutdannet kvinne på 25 år. Og det samme gjelder den andre veien. 

Jeg kjenner selv flere som aldri burde vært på dette studiet, for de sier rett ut at det er fordi det angivelig er en slags "prestisje", og de fulgte i foreldrene sine fotspor og det at jobben er fysisk lett, ingen løfting eller noe. Bare sitte og bable. Det er for galt. To av de er arbeidsledige, så de har ikke funnet jobb ennå siden i fjor.

Til og med psykologiforeningen har sagt klart fra at den skjeve kjønnsubalansen er forferdelig:

https://www.psykologforeningen.no/aktuelt/samordna-opptak-trenger-jevnere-kjonnsbalanse

Det har også vært kraftige advarsler for et par år siden angående skikkehets problemer ved dette studiet. Hele 140 studenter skrev under på denne artikkelen:

https://www.khrono.no/140-psykologistudenter-roper-varsko-om-for-darlig-vurdering-av-skikkethet/866769

I praksis, vil det si, at det er mye rart som kommer inn bare fordi de har visse karakterer, men de burde aldri vært der likevel. 

Men på toppen av dette, som sagt, er ferske SSB prognoser som påpeker og viser helt klart at vi har allerede et lite overskudd av psykologer som det er og det eskalerer ganske så klart de neste årene. Overskuddet fremover blir såpass stort at selv statistiske justeringer til fordel for psykologene, vil likevel føre til at et betydelig overskudd består. Ikke en gang noe satsing fra Stortinget vil kunne absorbere et 4-sifret antall psykologer som er til overs. 

Javisst, det at bransjen retter et kritisk søkelys mot seg selv er vel og bra. Men hjelper det? Vil tiltak bli gjort? Vel..

Fordi en slags sikkerhetsklarering av en elev kunne kanskje ført til noe, via fokus på skikkethet og vurdering før plassen blir tildelt. Dette finnes ved andre studier. I høyere musikk utdanning f.eks, må det vises til et tilstrekkelig nivå på instrument(ene) sine.. (opptaksprøve.)

Så hvorfor ikke? 1st gangs interjuv/2nd gangs intervjuv..  Akkurat så grundig burde man være for plassen til psykolog studiet.

Dattera til et vennepar sliter med OCD samt et utall andre anliggende. Hun har kommet slukøret hjem fra behandler etter behandler. "DUSTER" sier hun åpenlys. Her dreier det seg om et titalls psykologer. Én snakket om seg selv hele timen. Etter tredje gang droppet jenta naturligvis ut. En annen serverte penn og papir med oppgave om tegning. Deretter skulle behandler tolke denne tegningen, men også tegne selv og gi den tilbake. Flere ganger skulle tegninger videretolkes seg i mellom. Dette ble gjort to timer, datteren droppet heldigvis ut. Dette ga da i henhold til behandlers eget hodet(i utdanningen får jeg ikke håpe et slikt prosjekt blir forevist) men altså gi godt grunnlag for å si noe om jenta.

Hva faen er dette for noe vås. Gå til en spåkone heller. Kona(videreutdanning i psykiatri) har tatt på seg en hjelpe rolle i samspill med en i dag behandlende psykolog som jenta har fått tillit til, ENDELIG!!

Hadde jeg slitt med noe psykisk, lukket opp døren til en ny-utklekket psykolog-babe tidlig i tyveårene, lipgloss, alt i rosa, sofa, klær, Iphone m.m... Beklager fordommene her, jeg overdriver fælt. Men jeg hadde faktisk snudd i døren, jeg hadde heller gått ut på gata og kjøpt meg en pølse med lompe. Jeg tror jeg hadde fått langt mer mentalt påfyll av det.. 

• Liker 4
Skrevet

Voldsomt til negativt fokus i denne tråden da. Tenker folk at vi bare burde legge ned psykologiutdanningene da? 

Forsåvidt er jeg nok enig i at det er et studie der det kunne vært en aldersgrense, 20-åringene blir veldig unge. Samtidig går de jo et 6-årig løp og de får erfaringer etterhvert.

Jeg også heller mot å tenke at deg trengs psykologer innen mange felt og steder, og at mindre steder trenger psykologer også.

Anonymkode: db2b8...9b3

Skrevet

Datteren min ble utdannet psykolog(dog fra utlandet) sist sommer. Topp karakterer, god cv med relevant jobber, gode referanser og ikke minst ikke ung. Hun har ikke fått et eneste intervju ut av 200 søknader. På alle søknadene er det 100 til 200 søkere.Det er så mange om beinet at man skal være klar for mye og lang søking hvis man vil studere dette nå. 

Anonymkode: 8754c...12b

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Datteren min ble utdannet psykolog(dog fra utlandet) sist sommer. Topp karakterer, god cv med relevant jobber, gode referanser og ikke minst ikke ung. Hun har ikke fått et eneste intervju ut av 200 søknader. På alle søknadene er det 100 til 200 søkere.Det er så mange om beinet at man skal være klar for mye og lang søking hvis man vil studere dette nå. 

Søker hun overalt? Alta, Båtsfjord, indre Telemark? Eller søker hun bare i de store byene? 

Anonymkode: c8910...af5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Søker hun overalt? Alta, Båtsfjord, indre Telemark? Eller søker hun bare i de store byene? 

Overalt. Alt fra Karasjok til Kristiansand og alt i mellom. Det er bare ekstremt mange om beinet akkurat nå, og om du får jobb er det kun vikariater.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Overalt. Alt fra Karasjok til Kristiansand og alt i mellom. Det er bare ekstremt mange om beinet akkurat nå, og om du får jobb er det kun vikariater.

Det er vanlig i mange bransjer at man må starte i vikariater. 
Men tallene i rapporten fra SSB det vises til over her er bekymringsfulle. Hvis det utdannes for mange, vil det gå ut over lønna. Det er bare å vente og se. Det går ut over alle, ikke bare nyutdannede. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er vanlig i mange bransjer at man må starte i vikariater. 
Men tallene i rapporten fra SSB det vises til over her er bekymringsfulle. Hvis det utdannes for mange, vil det gå ut over lønna. Det er bare å vente og se. Det går ut over alle, ikke bare nyutdannede. 

Hun hadde vært ekstremt glad for et vikariat for det hadde vært et sted å starte. Men når du ikke får et eneste intervju på 200 søknader, og det ikke er noe feil med søknad og cv, virker det klart at det er for mange som kjemper om de samme stillingene. Dette har dessverre skjedd de siste årene hun studerte, for det var ikke så vanskelig å få jobb for noen år tilbake.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hun hadde vært ekstremt glad for et vikariat for det hadde vært et sted å starte. Men når du ikke får et eneste intervju på 200 søknader, og det ikke er noe feil med søknad og cv, virker det klart at det er for mange som kjemper om de samme stillingene. Dette har dessverre skjedd de siste årene hun studerte, for det var ikke så vanskelig å få jobb for noen år tilbake.

Ja, høres ut som du har rett i det. Har stor forståelse for at det må være veldig frustrerende. Dette med at det ikke er prognoser om psykologmangel framover var et argument mot at det skulle opprettes to nye profesjonsstudier, og det var også andre faglige argumenter bak, for eksempel fragmentering av fagmiljø. Men de vant ikke fram i kampen mot distriktspolitikken. Personlig skjønner jeg ikke hvorfor de to universitetene skal starte opp så krevende studier. Det er veldig krevende og dyrt å drifte tunge profesjonsutdanninger, og psykologistudiet er ikke på høyeste betalingsnivå heller. Der er kun medisin-, tannlege- og veterinærstudiet. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg formulerte meg ikke klart, jeg skulle skrevet at jeg ikke skjønner hvorfor disse to universitetene ØNSKER å starte opp en så krevende profesjonsutdanning. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2026 den 13.09):

Å måtte være en slags "markedsfører" privat etter den amerikanske modellen. blir bare feil og er sikkert ikke det de fleste ser for seg på dette studiet. 

Altså……

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Personlig skjønner jeg ikke hvorfor de to universitetene skal starte opp så krevende studier. Det er veldig krevende og dyrt å drifte tunge profesjonsutdanninger, og psykologistudiet er ikke på høyeste betalingsnivå heller.

Hva er det som gjør psyk.studiet dyrt å drifte sett i forhold til f.eks marinteknikk eller veterinærstudiet?

Skrevet
Snok1 skrev (5 minutter siden):

Hva er det som gjør psyk.studiet dyrt å drifte sett i forhold til f.eks marinteknikk eller veterinærstudiet?

Psykologi er ikke like dyrt som veterinærstudiet, for de trenger ikke like mye utstyr. Men de må ha mye undervisning og veiledning i små grupper, praksis  etc. 

https://www.khrono.no/psykologutdannelsen-er-klinisk-det-ma-finansieres/911583

Når det er sagt: Jeg mener ikke at psykologistudiet er sammenlignbart med medisin, tannlege og veterinær. Men jeg ser at de nok kan være underfinansiert, og at det kanskje er for lite finmasket med bare tre kategorier, slik at psykolog-studiet kommer dårlig ut. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men jeg ser at de nok kan være underfinansiert,

Er psyk.studiet mer underfinansiert enn andre studier? Du poster en kilde som hevder det er underfinansiert, men gjør ingen sammenligninger. Jeg påstår ikke at du tar feil, men argumentasjonen din er svak til fraværende.

Skrevet

Jeg vet ikke noe om marinteknikkstudiet, så det kan jeg ikke uttale meg om. Men her er et sitat fra artikkelen i Khrono: 

«Mener Kunnskapsdepartementet at kyr har større behov for klinisk kvalitet enn mennesker med psykiske lidelser? Men la oss heller gå videre og slå fast at veterinærstudiet hører hjemme som et klinisk studium i kategori 3. Poenget er at det gjør også profesjonsstudiet i psykologi.»

https://www.khrono.no/psykologutdannelsen-er-klinisk-det-ma-finansieres/911583

Jeg synes ikke det er heldig å være flåsete, og det viser mangel på kunnskap om veterinærutdanningen. Det er bare å ta seg en tur til NMBU, og se på studieplanen, så skjønner man at dette er kjempedyrt. Alle som har driftet en lab vet også at det er ekstraordinært dyrt. Det er ikke bare det at studiet er klinisk, det handler også om nødvendige fasiliteter som er rådyre. Tannlegestudiet er i samme situasjon, men veterinær har nok enda større behov for dyrt utstyr og mye plass. 

Poenget mitt var at dette er et dyrt og  krevende studium å drifte, og så med bare 30 studenter… dette blir dyrt. Så jeg lurer på om dette handler kun om prestisje? 

• Liker 3
Skrevet
Snok1 skrev (4 minutter siden):

Er psyk.studiet mer underfinansiert enn andre studier? Du poster en kilde som hevder det er underfinansiert, men gjør ingen sammenligninger. Jeg påstår ikke at du tar feil, men argumentasjonen din er svak til fraværende.

Jeg har postet et innlegg til mens du skrev dette innlegget som muligens besvarer noen spørsmål. Jeg gjorde også direkte sammenligninger med andre studier. Jeg ser ikke hva som er «svak argumentasjon» når jeg poster en link til en artikkel skrevet av presidenten i Psykologforeningen? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ser ikke hva som er «svak argumentasjon» når jeg poster en link til en artikkel skrevet av presidenten i Psykologforeningen?

Jeg har forklart hva som gjør argumentasjonen svak. Over og ut.

Skrevet
Snok1 skrev (7 minutter siden):

Jeg har forklart hva som gjør argumentasjonen svak. Over og ut.

Like greit. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det er helt vilt, men jeg er som sagt, ikke overrasket. Derfor er det viktig å advare mot denne profesjonen nå. Folk utdanner seg til store problemer etter 6 år slik situasjonen er blitt.

Hele markedet for profesjonen har virkelig blitt snudd opp og ned på kun noen få år og det har i stor grad gått under radaren i nyhetsbildet fordi vi hadde pandemien i mellomtiden og da er man mye mer opptatt av hvor mange sykepleiere og leger man har tilgjengelig.

Ser også at utover det at UiA og UiS skal flomme markedet med enda flere psykologer, så planlegger det såkalte "universitetet" som inntil nylig var en høyskole, nemlig "Innlandet" å sette i gang og produsere enda flere psykologer fra og med august 2028.

https://www.khrono.no/psykologisoknad-er-levert-en-milepael-sier-rektor/1023487

Det SSB advarer imot, blir dermed enda verre fremover. 

UiA og UiS = august 2026

Innlandet = august 2028

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...