AnonymBruker Skrevet 19. april #21 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg anbefaler alle å sette av midler til ubetalt velferdspermisjon for sånne tilfeller. Jeg måtte bruke det en gang, og er sjeleglad for at jeg kunne være med faren min på slutten selv om jeg i teorien var frisk nok til å være på jobb. Noen ganger skal man velge familien selv om man ikke er syk. Anonymkode: df829...2e3 Ikke alle har råd til det. Anonymkode: 558c3...89f
AnonymBruker Skrevet 19. april #22 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Min mor døde nettopp,. Vi fikk beskjed et par uker før om at hun kom til å dø. Vi var 3 nærmeste pårørende. Mitt søsken, min voksne sønn og meg. Vi delte opp dagene, slik at en av oss alltid var der, fra 9 om morgenen til 22 om kvelden. Det ble ikke nødvendig med nattevåk, siden vi bor 10 min unna, og kunne komme raskt. Mitt søsken og mitt voksne barn hadde mulighet til å jobbe litt fra rommet på sykehjemmet. Det var bra nok for arbeidsgivere. Jeg tok ettermiddag/kveld. Da hun døde, var vi alle der. Ingen av oss trengte sykemelding. Jeg skjønner at ikke alle kan gjøre det sånn. Noen bor for langt unna, eller er alene som pårørende. Mitt søsken og jeg tok en uke ferie/avspasering etter dødsfallet. Mye å gjøre med begravelse, pluss at man gjerne er veldig sliten fysisk og psykisk etter langvarig sykdom hos en man er glad i. Etter det, var det godt å komme i gang med et normalt liv igjen. Vi hadde tatt oss av/hatt ansvar for min mor i flere år hjemme hos henne, så for oss ble livet mye roligere etter dødsfallet. Bortsett fra at vi måtte tømme og selge huset hennes osv. Tok oss god tid med det. Anonymkode: 9c2c6...8b7 Jeg må få legge til at sykehjemmet var fantastisk. Den som satt hos henne fikk servert lunsj, middag og kveldsmat inn på rommet. De passet på at vi alltid hadde en kanne kaffe, en mugge saft, et fat med kjeks, eller kake om de hadde det. Veldig godt å slippe og tenke på å dra hjem for å hive i seg mat ❤️ Anonymkode: 9c2c6...8b7 2
AnonymBruker Skrevet 19. april #23 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ikke alle har råd til det. Anonymkode: 558c3...89f Da har man heller ikke råd til å ikke ha rett på sykepenger (det er ikke alle sykemeldingsgrunnlag som gir rett til sykepenger) Anonymkode: ed8e4...ded
anonymLala Skrevet 19. april #24 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg anbefaler alle å sette av midler til ubetalt velferdspermisjon for sånne tilfeller. Jeg måtte bruke det en gang, og er sjeleglad for at jeg kunne være med faren min på slutten selv om jeg i teorien var frisk nok til å være på jobb. Noen ganger skal man velge familien selv om man ikke er syk. Anonymkode: df829...2e3 Det har jeg og gjort, men arbeidsgiver kan vel nekte å gi ubetalt permisjon og? Ved mangel på folk (f eks i helsevesenet?)
AnonymBruker Skrevet 19. april #25 Skrevet 19. april Men da var du syk. Du var ikke sykemeldt fordi din far var syk, men fordi du var syk. Det er en vesentlig opplysning som du ikke ta med i HI. Som det også virker som du ikke formidlet til arbeidsgiver heller. Han kan ikke respondere riktig uten riktig kunnskap. Om du oppgir til arbeidsgiver at du er sykemeldt fordi din far er syk skjønner jeg arbeidsgiver godt. Om du hadde sagt at DU er syk pga psykisk belastning ville ikke arbeidsgiver stilt spørsmålet. Men, du har som flere sier ikke plikt til å oppgi grunnen til sykemelding. Anonymkode: 90f27...461 3
AnonymBruker Skrevet 19. april #26 Skrevet 19. april anonymLala skrev (26 minutter siden): Det har jeg og gjort, men arbeidsgiver kan vel nekte å gi ubetalt permisjon og? Ved mangel på folk (f eks i helsevesenet?) Ikke hvis det er tariffestet. Anonymkode: 9cea7...afc
AnonymBruker Skrevet 19. april #27 Skrevet 19. april Det er riktig av arbeidsgiver å spørre om det. Så lenge du ikke var syk selv så hadde du ikke grunnlag for sykemelding. Ja, det er en påkjenning med syke foreldre, det vet jeg alt om, men sykemelding skal kun brukes for egen sykdom. I tilfeller hvor det er snakk om andre skal velferdspermisjon/ ferie/ avspasering brukes. Da min far lå for døden tok jeg en blanding av disse. Samme gjorde mannen min da hans far døde. Han tok en ukes ubetalt permisjon for å ordne til begravelsen og andre ting og fikk 3 dager fri i forbindelse med begravelsen. Nå er min mor syk og jeg bruker avspaseringstimer for å kjøre henne til sykehus og ordne andre ting. I ditt tilfelle så høres det ut som at arbeidsgiver kan bestride sykemelding. Anonymkode: 4a584...de6
AnonymBruker Skrevet 19. april #28 Skrevet 19. april Uansett om arbeidsgiver bestrider sykmelding så er det slik jeg forstår det da opp til NAV å vurdere om du innfrir retten til sykepenger også får du utbetalingen direkte fra dem om de mener du innfrir kravet. Det er dog sikkert en tungvint prosess for deg så det kan lønne seg å spille med åpne kort, om du ikke ønsker å oppgi sykefraværs årsak kan du si hvilke oppgaver du mener ikke var forenelig med funksjonsnivået ditt: det var ikke mulig for meg på det tidspunktet å utføre oppgave A,B,C. Personlig har jeg vært arbeidstaker i lignende situasjon som deg og jeg var synlig ikke i stand til å jobbe, nesten ikke føre en samtale. Jeg var åpen med arbeidsgiver om hvordan jeg hadde det, jeg aner faktisk ikke hva som sto på sykmeldingen min men i lang tid etterpå orket jeg nesten ikke ta en dusj, sette inn i oppvaskmaskinen og jeg var mest sannsynlig i en kortvarig depresjon, kortvarig i den forstand at den varte kanskje i ca 1 års tid.. (hos meg døde dog vedkommende) Anonymkode: 7619d...5fa
AnonymBruker Skrevet 19. april #29 Skrevet 19. april Jeg var i samme situasjon som deg ts. Min mor hadde hjertestans og ble lagt i koma. Fikk beskjed om at de ikke kunne si noe om hun kom til å våkne igjen eller ikke. Ble sykmeldt, for man blir faktisk syk selv av å stå i en sånn situasjon. Hun lå 2 uker i koma før hun våknet igjen. Var helt forferdelig den ventetiden. Vi satt hos henne hver dag hele besøkstiden, i 2 omganger. Hadde sjefen min bestridet sykmeldingen, så hadde hun ikke kommet noen vei med det. Legen min, og alle rundt meg, så hvordan jeg hadde det. Jeg hadde ikke fungert i jobb. Jobber i helse selv. Anonymkode: 07897...a93 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #30 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke hvis det er tariffestet. Anonymkode: 9cea7...afc Hvor står dette? Anonymkode: 41d36...6ab
AnonymBruker Skrevet 19. april #31 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke hvis det er tariffestet. Anonymkode: 9cea7...afc Ok, det er godt å høre. Synes det høres ut som om man kan ha samme opplevelse (ikke fungere i jobb), men ende opp med forskjellige løsninger ut i fra hvilken lege man har. Noen får sykemelding og slipper bruke sparepenger/ferie, mens andre kan gå på store økonomiske tap til tross for at de har det samme behovet for sykemelding. Anonymkode: 41d36...6ab
AnonymBruker Skrevet 20. april #32 Skrevet 20. april Typisk kg-svar og si at det bare er å ta ferie eller avspasering, eller at man ikke er syk. Null forståelse for at situasjoner kan være ulike. Ville du sagt til din kollega som hadde mistet en nær - hvorfor er du sykemeldt? Du er jo ikke syk? Da er du empatiløs, gratulerer med det. Uansett så er man klar over at det er hull her, og slik jeg har forstått det jobbes det for bedre ordninger for pårørende. Om det blir en realitet eller ikke vet jeg ikke, men politkerne er klar over at det her er et hull som dekkes med sykemeldinger. I min situasjon har jeg en alvorlig syk far som bor langt unna. Ingen pårørende å dele dette med pga sykdom/død der også. På et tidspunkt blir derfor dette aktuelt for meg. Jeg har to små barn og kan ikke bare bruke opp ferie, da det trengs til når barnehage og skole er stengt. Og jeg har ikke tenkt å sitte på jobb når min far ligger for døden. Det tror jeg jeg vil angre på. På jobb har vi bare to dager med velferdspermisjon ifm. dødsfall. Så ja, da sitter jeg eventuelt igjen med lengre tids ulønnet permisjon. Det er ikke super lett med to små barn og boliglån og det som er. For ikke å snakke om belastningen det er å være pårørende og miste en forelder i relativt ung alder. Jeg aner ikke hvordan jeg skal løse det. Det er vanskelig nok i dag. Men dersom jeg blir sykemeldt mener vel kg-mafiaen at det bare er å komme seg opp på hesten igjen og skjerpe seg. Anonymkode: 70a24...140 1
AnonymBruker Skrevet 21. april #33 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (På 20.4.2026 den 9.56): Typisk kg-svar og si at det bare er å ta ferie eller avspasering, eller at man ikke er syk. Null forståelse for at situasjoner kan være ulike. Ville du sagt til din kollega som hadde mistet en nær - hvorfor er du sykemeldt? Du er jo ikke syk? Da er du empatiløs, gratulerer med det. Uansett så er man klar over at det er hull her, og slik jeg har forstått det jobbes det for bedre ordninger for pårørende. Om det blir en realitet eller ikke vet jeg ikke, men politkerne er klar over at det her er et hull som dekkes med sykemeldinger. I min situasjon har jeg en alvorlig syk far som bor langt unna. Ingen pårørende å dele dette med pga sykdom/død der også. På et tidspunkt blir derfor dette aktuelt for meg. Jeg har to små barn og kan ikke bare bruke opp ferie, da det trengs til når barnehage og skole er stengt. Og jeg har ikke tenkt å sitte på jobb når min far ligger for døden. Det tror jeg jeg vil angre på. På jobb har vi bare to dager med velferdspermisjon ifm. dødsfall. Så ja, da sitter jeg eventuelt igjen med lengre tids ulønnet permisjon. Det er ikke super lett med to små barn og boliglån og det som er. For ikke å snakke om belastningen det er å være pårørende og miste en forelder i relativt ung alder. Jeg aner ikke hvordan jeg skal løse det. Det er vanskelig nok i dag. Men dersom jeg blir sykemeldt mener vel kg-mafiaen at det bare er å komme seg opp på hesten igjen og skjerpe seg. Anonymkode: 70a24...140 Det er ikke KG mafia som er «slemme» det er dere som misbruker systemet. Jeg er verken lite empatisk eller lite forståelsesfull men jeg mener så absolutt at trygdesystemet i Norge ofte blir misbrukt. Jeg jobber i en stor offentlig etat hvor det legges tilrette for spesielle situasjoner, og ved sykdom hos foreldre er det mulig å få ubetalt permisjon. Vi har ei som har tatt 6 mnd persmisjon for å være med sine syke foreldre. Mener du at vedkommende skulle blitt sykemeldt istedenfor? Det at folk ikke planlegger livet sitt mtp sine syke foreldre og setter av penger til perioder hvor de må ha fri skal ikke gå på bekostning av hele trygdesystemet. Anonymkode: 4a584...de6
AnonymBruker Skrevet 21. april #34 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (På 20.4.2026 den 9.56): Typisk kg-svar og si at det bare er å ta ferie eller avspasering, eller at man ikke er syk. Null forståelse for at situasjoner kan være ulike. Ville du sagt til din kollega som hadde mistet en nær - hvorfor er du sykemeldt? Du er jo ikke syk? Da er du empatiløs, gratulerer med det. Uansett så er man klar over at det er hull her, og slik jeg har forstått det jobbes det for bedre ordninger for pårørende. Om det blir en realitet eller ikke vet jeg ikke, men politkerne er klar over at det her er et hull som dekkes med sykemeldinger. I min situasjon har jeg en alvorlig syk far som bor langt unna. Ingen pårørende å dele dette med pga sykdom/død der også. På et tidspunkt blir derfor dette aktuelt for meg. Jeg har to små barn og kan ikke bare bruke opp ferie, da det trengs til når barnehage og skole er stengt. Og jeg har ikke tenkt å sitte på jobb når min far ligger for døden. Det tror jeg jeg vil angre på. På jobb har vi bare to dager med velferdspermisjon ifm. dødsfall. Så ja, da sitter jeg eventuelt igjen med lengre tids ulønnet permisjon. Det er ikke super lett med to små barn og boliglån og det som er. For ikke å snakke om belastningen det er å være pårørende og miste en forelder i relativt ung alder. Jeg aner ikke hvordan jeg skal løse det. Det er vanskelig nok i dag. Men dersom jeg blir sykemeldt mener vel kg-mafiaen at det bare er å komme seg opp på hesten igjen og skjerpe seg. Anonymkode: 70a24...140 Ingen har vel heller påstått at det er "superlett"? Anonymkode: 17988...771 1
AnonymBruker Skrevet 21. april #35 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er ikke KG mafia som er «slemme» det er dere som misbruker systemet. Jeg er verken lite empatisk eller lite forståelsesfull men jeg mener så absolutt at trygdesystemet i Norge ofte blir misbrukt. Jeg jobber i en stor offentlig etat hvor det legges tilrette for spesielle situasjoner, og ved sykdom hos foreldre er det mulig å få ubetalt permisjon. Vi har ei som har tatt 6 mnd persmisjon for å være med sine syke foreldre. Mener du at vedkommende skulle blitt sykemeldt istedenfor? Det at folk ikke planlegger livet sitt mtp sine syke foreldre og setter av penger til perioder hvor de må ha fri skal ikke gå på bekostning av hele trygdesystemet. Anonymkode: 4a584...de6 Jeg er 29 år?? Det er jo ikke så veldig vanlig å deale med dette så tidlig, på begge foreldre, så nei det har jeg ikke satt av penger til. I hvilken verden mener du det er normalt å sette av penger til dette. Dessuten vet du ingenting om hva slags sykdommer folk får av å stå i slike belastninger. Å si at det er et generelt misbruk er sneversynt. håper ikke du er min kollega, og at du skammer deg. Anonymkode: 70a24...140 1
AnonymBruker Skrevet 21. april #36 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ingen har vel heller påstått at det er "superlett"? Anonymkode: 17988...771 Nei men å dra alle over en kam og synes jeg er innsnevret og direkte idiotisk. Anonymkode: 70a24...140
AnonymBruker Skrevet 2. mai #37 Skrevet 2. mai Jeg ble sykemeldt når min mamma lå for døden med covid. Ikke fordi hun var syk og jeg måtte være tilgjengelig, men fordi jeg ikke sov om natta og jeg var så full av sorg at jeg ikke hadde klart å gjøre jobben min. Anonymkode: a0d68...1e9 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai #38 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (På 13.4.2026 den 20.55): Min pappa lå på intensiven med sepsis og det var i følge legene 8% sjanse for at han skulle klare seg, Min mor og jeg var naturligvis redde ,angstfylte og hadde behov for å være der tilstede hos ham og for hverandre til det vi trodde var det siste (Han klarte seg mot alle odds) Jeg var åpen med arbeidsgiver og ble sykemeldt av legen min i tre uker denne perioden. Underveis fikk jeg en telefon fra arbeidsgiver som stilte spørsmålstegn rundt om jeg også var syk og hvis ikke så var det derfor ikke var grunnlag for sykemelding i mitt tilfelle . Er det virkelig vanlig praksis for arbeidsgiver å tre frem sånn? Anonymkode: 08a42...d72 Ja. Du var ikke selv syk. Anonymkode: 7b948...d39
AnonymBruker Skrevet 3. mai #39 Skrevet 3. mai Det er også mulig å få pleiepenger for å være hos foreldre livets siste fase. Ganske vanlig at medarbeiderne benytter seg av den muligheten. Jobber som arbeidsgiver Anonymkode: 425fc...601
AnonymBruker Skrevet 3. mai #40 Skrevet 3. mai Jeg har selv tatt ferie eller spurt om ulønnet permisjon i slikt tilfelle. Reglene er nok dessverre (for ansatte) og heldigvis (for arbeidsglvere) slik at du må være syk for å få sykemld. blitt mer fokus på at folk får for lett sykemld nå, og ledere tør å røre mer i sykemelding, og evt bestride. Anonymkode: 8bb9c...96c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå