AnonymBruker Skrevet 18. april #21 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (På 13.4.2026 den 16.27): Grok er vel kanskje den som er mest uten moral Anonymkode: 4fdf3...cbd Noe som også betyr at Grok kaster bort minst ressurser på å svare med "beklager, dette strider mot retningslinjene mine og jeg kan derfor ikke hjelpe deg" i forhold til de fleste andre. Anonymkode: 42a2e...23e 4
AnonymBruker Skrevet 18. april #22 Skrevet 18. april Kan potensielt bruke Gemini til å begå hacking i chrome (gjennom utviklings modus, hvor den kan analysere og modifisere datatrafikk, modifisere script, html, css, og modifisere - altså en kan jukse på hackTheBox og alle mulige "hacke trening websider"). Google prøver å skremme folk fra å gjøre dette da, med å si ifra at all bruk raporteres til Google - antar de har en alarm knapp eller noe, hvis en f.eks driver muffins på noe annet enn "hacke spill websider". Anonymkode: 8a6e6...171
AnonymBruker Skrevet 18. april #23 Skrevet 18. april Kan potensielt bruke Gemini til å begå hacking i chrome (gjennom utviklings modus, hvor den kan analysere og modifisere datatrafikk, samt modifisere script, html og css (også reverse engineere til typescript) - altså en kan jukse på hackTheBox og alle mulige "hacke trening websider"). Google prøver å skremme folk fra å gjøre dette da, med å si ifra at all bruk raporteres til Google - antar de har en alarm knapp eller noe, hvis en f.eks driver muffins på noe annet enn "hacke spill websider". Anonymkode: 8a6e6...171
Fossegrimen Skrevet 9. juli #24 Skrevet 9. juli ChatGPT og Grok er vel to av verstingane, heilt klart. Her er mine forslag du kan vurdere Nettlesarar og søkemotorar: Ecosia - fransk selskap, og har både nettlesar, søkemotor og ein samtalerobot. Det fantastiske med Ecosia er både at dei tar personvern på alvor OG at dei plantar tre og investerer i fornybar energi for pengane dei får inn. Eg har ikkje prøvd nettlesaren, men søkemotoren er eg veldig nøgd med. Det her er i alle fall den mest miljøvennlege aktøren, ikkje minst når det kjem til samtalerobotar. No har dei planta 250 millionar tre! Vivaldi: Norsk nettlesar som gir deg kjempegod oversikt og høve til å dele opp nettlesaren din i både arbeid- og fritids"sektorar". Er kjend for å vera lettare å køyre enn Google, og dessutan mykje meir oppteken av personvern. Mozilla Firefox: Amerikansk nettlesar, men i alle fall bygd på open kjeldekode (og ikkje på Chromium), og representerer dermed noko grunnleggjande anna enn kjeltringane i Google. Sosiale medium Hudd: Eit norsk alternativ til Facebook. Her slepp du algoritme-manipulert feed, og ingen falske profilar. Ein må stadfeste seg gjennom BankID for å komma seg inn. Mastodon: Eit alternativ til Twitter/X, berre mykje betre: Det her er open kjeldekode, kor kven som helst kan lage seg sin eigen "utgåve" av plattforma, med eigne reglar og innstillingar. Desse "utgåvene" kallast "serverar" eller "instansar". Eg trur det finst ca. 10 norske sånne. Plattformen er altså ikkje berre ikkje-kommersiell, men også desentralisert. Elon Musk (eller andre) kan faktisk ikkje kjøpe opp og øydelegge Mastodon. Om dei som styrer serveren du er på gjer noko du ikkje liker, er det berre å bytte. Slik eg ser det var det sånn ein opphavleg ønska at samfunn på internett skulle sjå ut. Har ein brukar på Mastodon, kan ein dessutan interagere og følgje folk på andre plattformer i same digitale økosystem ("Fødiverset"). Ein treng dermed ikkje å vera "på same stad" for å halde kontakten. (Dei kommersielle aktørane har sjølvsagt passa på at dei IKKJE kan samhandle. Unntaket er (delvis) Bluesky) Pixelfed: Alternativ til Instagram. Her styrer du feeden din sjølv, og det er ikkje forstyrrande reels og anna drit som held deg fast til skjermen. Pixelfed er dessutan kopla saman med Mastodon (og andre "fødererte" plattformer), slik at du kan følgje folk på Pixelfed frå Mastodon, og motsett. Også her kan du velje mellom ulike serverar. Akkurat som med Mastodon, er det ingen som "eig" heile Pixelfed. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli #25 Skrevet 10. juli Fossegrimen skrev (23 timer siden): ChatGPT og Grok er vel to av verstingane, heilt klart. Her er mine forslag du kan vurdere Nettlesarar og søkemotorar: Ecosia - fransk selskap, og har både nettlesar, søkemotor og ein samtalerobot. Det fantastiske med Ecosia er både at dei tar personvern på alvor OG at dei plantar tre og investerer i fornybar energi for pengane dei får inn. Eg har ikkje prøvd nettlesaren, men søkemotoren er eg veldig nøgd med. Det her er i alle fall den mest miljøvennlege aktøren, ikkje minst når det kjem til samtalerobotar. No har dei planta 250 millionar tre! Vivaldi: Norsk nettlesar som gir deg kjempegod oversikt og høve til å dele opp nettlesaren din i både arbeid- og fritids"sektorar". Er kjend for å vera lettare å køyre enn Google, og dessutan mykje meir oppteken av personvern. Mozilla Firefox: Amerikansk nettlesar, men i alle fall bygd på open kjeldekode (og ikkje på Chromium), og representerer dermed noko grunnleggjande anna enn kjeltringane i Google. Sosiale medium Hudd: Eit norsk alternativ til Facebook. Her slepp du algoritme-manipulert feed, og ingen falske profilar. Ein må stadfeste seg gjennom BankID for å komma seg inn. Mastodon: Eit alternativ til Twitter/X, berre mykje betre: Det her er open kjeldekode, kor kven som helst kan lage seg sin eigen "utgåve" av plattforma, med eigne reglar og innstillingar. Desse "utgåvene" kallast "serverar" eller "instansar". Eg trur det finst ca. 10 norske sånne. Plattformen er altså ikkje berre ikkje-kommersiell, men også desentralisert. Elon Musk (eller andre) kan faktisk ikkje kjøpe opp og øydelegge Mastodon. Om dei som styrer serveren du er på gjer noko du ikkje liker, er det berre å bytte. Slik eg ser det var det sånn ein opphavleg ønska at samfunn på internett skulle sjå ut. Har ein brukar på Mastodon, kan ein dessutan interagere og følgje folk på andre plattformer i same digitale økosystem ("Fødiverset"). Ein treng dermed ikkje å vera "på same stad" for å halde kontakten. (Dei kommersielle aktørane har sjølvsagt passa på at dei IKKJE kan samhandle. Unntaket er (delvis) Bluesky) Pixelfed: Alternativ til Instagram. Her styrer du feeden din sjølv, og det er ikkje forstyrrande reels og anna drit som held deg fast til skjermen. Pixelfed er dessutan kopla saman med Mastodon (og andre "fødererte" plattformer), slik at du kan følgje folk på Pixelfed frå Mastodon, og motsett. Også her kan du velje mellom ulike serverar. Akkurat som med Mastodon, er det ingen som "eig" heile Pixelfed. Dette er gull, takk! Hvordan er det med «nordmenn flest» nå, har folk blitt mer bevisste og bruker disse alternativene? Føler at både Snap, FB og Insta er mer og mer for influensere og virksomheter fremfor noen god sosial plattform. Substack er vel også et bedre alternativ? Anonymkode: 7ffb3...391 1
Fossegrimen Skrevet 10. juli #26 Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er gull, takk! Hvordan er det med «nordmenn flest» nå, har folk blitt mer bevisste og bruker disse alternativene? Føler at både Snap, FB og Insta er mer og mer for influensere og virksomheter fremfor noen god sosial plattform. Substack er vel også et bedre alternativ? Anonymkode: 7ffb3...391 Nordmenn flest trur eg er ganske treigem folk syt over "enshittification" hos Meta, men gjer lite med det. Substack er vel først og fremst for sjølvstendige journalistar som vil tene pengar, og ikkje for oss andre. Eg held ein knapp på Pixelfed og Mastodon! (og "Signal" som alternativ til Messenger!)
Gregarious Skrevet 10. juli #27 Skrevet 10. juli Problemet med mange alternativer til de mest populære SoMe-plattformene er ikke at de er teknisk dårlige løsninger, men at det lave antallet brukere gjør dem mindre interessante. Selv om X på mange måter er et horribelt sted, er plattformen fortsatt relevant for mange nettopp fordi så mange bruker den. Når det gjelder språkmodeller, kommer det mye an på hva man bruker dem til. Mange tjenester er imidlertid bare "wrappere", altså at de ikke har en egen modell, men bygger på modeller fra andre selskaper. Copilot 365 bruker for eksempel modeller fra blant andre OpenAI og Anthropic. Nå bruker jeg Fable 5(Mythos), men OpenAI har nettopp lansert GPT-5.6, så den må selvfølgelig testes. Har man mulighet, kan man også kjøre lokale modeller på egen maskin. Jeg bruker slike modeller til enklere oppgaver for å spare tokens. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #28 Skrevet 12. juli Korrupte landet Albania (bedre enn Norge, da 👈) her behov for å juridiske ting om til AI for å unngå at en dikter😊: https://www.anbud365.no/bransjer/albania-lanserer-verdens-forste-ai-minister-for-offentlige-anskaffelser-kan-norge-laere-noe/17272 Anonymkode: 8a6e6...171 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #29 Skrevet 12. juli Korrupte landet Albania (bedre enn Norge, da 👈) her behov for å håndtere juridiske ting om til AI for å unngå at en dikter😊: https://www.anbud365.no/bransjer/albania-lanserer-verdens-forste-ai-minister-for-offentlige-anskaffelser-kan-norge-laere-noe/17272 Anonymkode: 8a6e6...171
AnonymBruker Skrevet 12. juli #30 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (På 18.4.2026 den 4.15): Noe som også betyr at Grok kaster bort minst ressurser på å svare med "beklager, dette strider mot retningslinjene mine og jeg kan derfor ikke hjelpe deg" i forhold til de fleste andre. Anonymkode: 42a2e...23e Hvordan i det huleste kommer du i samtaler som sier dette? Anonymkode: 1b1fd...476
AnonymBruker Skrevet 12. juli #31 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvordan i det huleste kommer du i samtaler som sier dette? Anonymkode: 1b1fd...476 Det skal da virkelig ikke så mye til så sart som internett og retningslinjene har blitt. Anonymkode: da3ca...460
AnonymBruker Skrevet 25. juli #32 Skrevet 25. juli Redit moderator AI er definitivt uetisk - karma poeng; ingen karma, og en skal bli smadret med falske påstander (god karma og da skal en få bli behandlet bra) Anonymkode: 8a6e6...171
AnonymBruker Skrevet 25. juli #33 Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Redit moderator AI er definitivt uetisk - karma poeng; ingen karma, og en skal bli smadret med falske påstander (god karma og da skal en få bli behandlet bra) Anonymkode: 8a6e6...171 Reddit er grønnsak, og derfor er AI grønnsak; en dyrker dette med å ta avstand fra facebook, og instagram, og tåler ikke at en bruker ekte navn eller noe (dette blir endret med tvang)... alle skal være sånn anonyme, og en skal ta avstand fra sånt facebook og instagram er. Anonymkode: 8a6e6...171
megda Skrevet 25. juli #34 Skrevet 25. juli du burde helt klart bruke grok. har etiske retningslinjer, men er ganske åpen der andre er veldig politisk korrekt. 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 01:48 #35 Skrevet tirsdag kl. 01:48 Grok er brutal Anonymkode: 9bf2a...490
Fossegrimen Skrevet tirsdag kl. 07:53 #36 Skrevet tirsdag kl. 07:53 megda skrev (På 25.7.2026 den 17.30): du burde helt klart bruke grok. har etiske retningslinjer, men er ganske åpen der andre er veldig politisk korrekt. Om ein er p*dofil eller nazi bør ein bruke Grok. Normale folk bør styre langt unna. Bruk heller Ecosia sin KI, eller eventuelt Lumo. Førstnemnde nyttar overskotet til treplanting. Sistnemde er knallgod på personvern. 1
megda Skrevet tirsdag kl. 17:31 #37 Skrevet tirsdag kl. 17:31 Fossegrimen skrev (9 timer siden): Om ein er p*dofil eller nazi bør ein bruke Grok. Normale folk bør styre langt unna. Bruk heller Ecosia sin KI, eller eventuelt Lumo. Førstnemnde nyttar overskotet til treplanting. Sistnemde er knallgod på personvern. mest useriøse kommentaren du kunne klart å stable på beina. 1
Fossegrimen Skrevet tirsdag kl. 20:15 #38 Skrevet tirsdag kl. 20:15 megda skrev (2 timer siden): mest useriøse kommentaren du kunne klart å stable på beina. Nei. Du er berre ueinig, av ein eller annan grunn.
Chantielle Skrevet onsdag kl. 09:08 #39 Skrevet onsdag kl. 09:08 Ryddet for brukerangrep. Chantielle mod.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:17 #40 Skrevet onsdag kl. 10:17 Fossegrimen skrev (På 28.7.2026 den 9.53): Om ein er p*dofil eller nazi bør ein bruke Grok. Normale folk bør styre langt unna. Bruk heller Ecosia sin KI, eller eventuelt Lumo. Førstnemnde nyttar overskotet til treplanting. Sistnemde er knallgod på personvern. Flere aier er veldig vage, tør ikke ta skikkelig stilling til det du spør om og fremstår som de har en underliggende agenda. Grok er soleklart den AIen som er mest nøytral og har størst interesse for fakta og dokumentasjon. Svært spesiell kommentar fra deg, atter en gang... Kom gjerne med konkret dokumentasjon på dine påstander og utsagn, ellers fremstår du bare veldig dum og kunnskapsløs. De fleste aier er bare en shitty wrapper av noe annet. Anonymkode: 8ed6b...d82 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå