Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver å holde meg oppdatert men blir helt svimmel av å prøve å lese meg opp, motsigelsene står i kø synes jeg 😅

ChatGPT er ikke bra har jeg fått med meg, er f.eks. Copilot 365 bedre? Eller andre? Bruker det stort sett til litt mer sammensatte budsjett-greier og forbrukerøkonomi (slipper lange utregninger om renter osv er ikke god på tall) og noen ganger bare hverdagsspørsmål. Google viser jo tusen treff på hver minste ting og blir upresist.

Rydder også i sosiale medier, hva er verstingene her? Er BlueSky og SubStack bedre enn andre, eller er alle samme ulla? Finnes det noen som er mer regulerte/etiske enn andre?

Anonymkode: 7ffb3...391

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

OpenAI - som til tross for navnet ikke tilbyr noen åpne standarder - støtter visst MAGA-lobbyen i USA, så jeg sa opp mitt abonnement på deres ChatGPT.

Konkurrenten Anthropic har derimot blitt designert som en potensiell risiko av forsvarsdepartementet, fordi de nekter å la deres AI, Claude, bli brukt til å ta operasjonelle avgjørelser i krigssituasjoner. Med andre ord, de vil ikke at Claude skal bli brukt til å bestemme hvem som skal drepes eller hvilke bygninger som skal bombes.

• Liker 4
Skrevet

Det kommer an på hva som er viktig for deg. Hvis du vil unngå å støtte amerikanske selskaper, kan du bruke europeiske Le Chat.

Hvis du vil ha en chatbot som samler minst mulig info om deg kan du bruke Leo, som er innebygd i nettleseren Brave. Brave er forøvrig en svært god nettleser, og om du bryr deg det minste om personvern bør du i alle fall droppe Chrome.

Både Brave og duck.ai lar deg bruke mange forskjellige AI ganske anonymt, det vil si at du kan bruke dem uten å logge inn noe sted.

Vil du ha det virkelig privat (og usensurert), prøv Venice AI.

Alle disse tilbyr både amerikanske, kinesiske og europeiske AI, men uten at hverken personopplysningene eller pengene dine går til dem. Det er i det hele tatt mange alternativer til ChatGPT. Modellene oppdateres hele tiden, men sist jeg testet var Le Chat ganske god på spørsmål jeg hadde om regnskap og skatt. En kul ting med Brave Leo, duck.ai og Venice er at du med et enkelt klikk kan velge en annen AI til å svare på det du nettopp spurte om, hvis du er usikker eller misfornøyd med svaret.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg prøver å holde meg oppdatert men blir helt svimmel av å prøve å lese meg opp, motsigelsene står i kø synes jeg 😅

ChatGPT er ikke bra har jeg fått med meg, er f.eks. Copilot 365 bedre? Eller andre? Bruker det stort sett til litt mer sammensatte budsjett-greier og forbrukerøkonomi (slipper lange utregninger om renter osv er ikke god på tall) og noen ganger bare hverdagsspørsmål. Google viser jo tusen treff på hver minste ting og blir upresist.

Rydder også i sosiale medier, hva er verstingene her? Er BlueSky og SubStack bedre enn andre, eller er alle samme ulla? Finnes det noen som er mer regulerte/etiske enn andre?

Copilot klarer ikke enkle multiple choice (da smart versjonen) i .NET i microsoft learn (har prøvd) - kan kun brukes til oppsummering, og vanlige ting.

Hvis en ønsker proft, så må en gå til gemini pro 3.1 eller GPT 5.4. Personlig bruker jeg Gordon (i docker desktop) for å sette opp zabbix og hele infrastruktur løsninger (webserver, database, hvor en kan sette opp hele systemer som ligner Telia sitt med geografisk simulering). 

Arkitektur tegning Gordon lagde til meg etter den satte opp zabbix 😇😶‍🌫️:

Spoiler

┌─────────────────────────────────────────────────────────┐
│                    Host (Windows)                        │
│                                                           │
│  ┌──────────────────────────────────────────────────┐   │
│  │          Docker Network (zabbix-network)         │   │
│  │                                                   │   │
│  │  ┌─────────────────┐  ┌─────────────────────┐   │   │
│  │  │  zabbix-web     │  │  zabbix-server      │   │   │
│  │  │ (Nginx + PHP)   │  │  (Core monitoring)  │   │   │
│  │  │                 │  │                     │   │   │
│  │  │ Port 8080/8443  │  │  Port 10051         │   │   │
│  │  │   (Web UI)      │  │  (Agent <-> Server) │   │   │
│  │  └────────┬────────┘  └────────┬────────────┘   │   │
│  │           │                    │                 │   │
│  │           └────────┬───────────┘                 │   │
│  │                    │                             │   │
│  │           ┌────────▼────────┐                   │   │
│  │           │    postgres     │                   │   │
│  │           │   (Database)    │                   │   │
│  │           │                 │                   │   │
│  │           │  Port 5432      │                   │   │
│  │           └─────────────────┘                   │   │
│  │                    │                             │   │
│  │  ┌─────────────────▼────────────┐              │   │
│  │  │   zabbix-agent              │              │   │
│  │  │  (System monitoring)         │              │   │
│  │  │  Port 10050                  │              │   │
│  │  └──────────────────────────────┘              │   │
│  │                                                   │   │
│  └──────────────────────────────────────────────────┘   │
│                                                           │
└─────────────────────────────────────────────────────────┘

Anonymkode: 8a6e6...171

AnonymBruker
Skrevet

Minst uetiske? Med andre ord: Mest etiske?

Anonymkode: ed2bc...cc0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hehe, ja, ordvalget avslører vel skepsisen min 😅 Jeg er ikke helt luddit, men jo mer jeg leser om vår digitale virkelighet, jo mer paranoid blir jeg. Finnes det i det hele tatt noen etiske medier? Ironisk nok har jeg iPhone, av gammel vane fordi jeg ble vant til formatet, så jeg er vel screwed uansett 🤡 Jeg liker å skrive og har en WordPressblogg, men skulle gjerne hatt en sosial kanal også for jeg lever litt isolert pga helse.

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.4.2026 den 11.58):

Ingen av de er etiske, så nei.

Anonymkode: 1436a...eff

• Liker 5
Skrevet

Det mest etiske må vel være en fri, åpen modell som kjører på din egen hardware, men kanskje ikke realistisk for de fleste.

Skal du bruke en av de store, kommersielle ville jeg gått for Claude fra Anthropic, som også er den suverent beste på koding, juridiske ting etc. Google Gemini er bedre enn Claude på tekst, men Google er forbrukerfiendtlig og misbruker sin markedsmakt, så kanskje ikke spesielt etisk. Vil si at verstingene uansett er OpenAI og evt. Grok.

Copilot365 er OpenAI/ChatGPT, bare levert av Microsoft.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Antothrophic mythos er på vei, er snakk om at den skal smadre alt mulig - sikkert den mest uetiske (eller kanskje mest etiske, hvis det medføre panikk som gjør at en autogenererer vekk alle sikkerhetshull gjennom github copilot + antothropic mythos... kult å bli tvunget å migrere (ai konvertere til bedre kode) pga giga trusselen, om ikke så lenge 😶‍🌫️😇)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

AI bruker så inni granskauen mye strøm til nedkjøling av maskinene. (Som kryptovaluta også)

Strøm som helt sikkert burde vært brukt bedre på andre måter. AI driver opp strømprisene m.a.o. mange steder i verden. Det er derfor mange av AI-gigantene ønsker seg norsk vannkraft. Fordi de mener de på den måten skal kunne imøtegå kritikere med "jammen vi bruker ren vannkraft vi altså" og så satse på at de fleste brukerne ikke akkurat er sjakkspillere som kan tenke ett trekk videre. Altså tenke at den samme rene strømmen heller burde vært brukt til å erstatte skitten men viktigere strømforbruk et annet sted.

Anonymkode: da802...aee

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ai bruker også fryktelig mye vann, så miljøvennlig er det definitivt ikke.

Ytre høyre har jo avblåst miljøkrisa, så sikkert ikke noe å bry seg om (ironi).

Anonymkode: 572c2...493

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Grok er vel kanskje den som er mest uten moral 

Anonymkode: 4fdf3...cbd

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.4.2026 den 11.58):

Å spørre hvilken AI som er mest etisk er vel som å spørre hvilke sigaretter som er de sunneste.

Anonymkode: da802...aee

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir nok spennende hva som skjer med Norsk tipping fremover, i og med en kan AI generere til en hvis grad et tipping system (en må bare være forsiktig med algoritmene som blir brukt i backend, at de ikke faktisk er random. Selv om tråd programmering ikke er lett, uten videre, så kan jo en igjen bruke mekanismer i kodespråket for å unngå å tenke på akkurat dette... dette kan AI ta hensyn til)

Det kommer nok mange nye Norsk tipping fremover, noe jeg tror NRK har skjønt i lys av  https://www.nrk.no/innlandet/slutt-for-ein-av-noregs-eldste-tv-tradisjonar-_-siste-lotto-trekking-pa-nrk-laurdag-1.17841178.  Så lenge lotteri tilsynet synes koden er ok (AI til lotteri tilsynet synes koden er ok), så tror jeg det skal gå ganske bra - en kan jo bli politi anmeldt hvis koden er fikset (blir kamp fiksing) til å gi penger når en ikke skal.

For å være ærlig så tror jeg en må lete langt for å finne dårligere koding enn i Norsk tipping, i lys av media saker, så det blir åpenbart ikke et argument heller for å åpne opp for AI genererte lotteri websider i Norge  - det blir bare snakk om hvorvidt, som sagt, lotteri tilsynet synes koden er ok.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si Google. Den baserer seg utelukkende på at USA er en verdens beste stormakt som ikke bør kritiseres. Det blir mer og mer tydelig jo mer du kommuniserer med den. Du må krangle, men kan etterhvert få skvist ut at det ikke er et Utopia og at USA faktisk står bak utrolig mye ødeleggelse verden over. Prøv å utfordre den med kritiske spørsmål om USA og deres forhold til resten av verden.

Anonymkode: 8ebd9...8ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Blir nok spennende hva som skjer med Norsk tipping fremover, i og med en kan AI generere til en hvis grad et tipping system (en må bare være forsiktig med algoritmene som blir brukt i backend, at de ikke faktisk er random. Selv om tråd programmering ikke er lett, uten videre, så kan jo en igjen bruke mekanismer i kodespråket for å unngå å tenke på akkurat dette... dette kan AI ta hensyn til)

Jeg jobbet for et av de største bettingselskapene i verden en periode, kan ikke si hvilket, men jeg kan fortelle deg at det er en åpen hemmelighet at de aldri har vært tilfeldig genererte. Gevinst er sikret for selskapet gjennom algoritmene, og det skjedde mange år før AI ble en realitet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2026 den 13.53):

Jeg jobbet for et av de største bettingselskapene i verden en periode, kan ikke si hvilket, men jeg kan fortelle deg at det er en åpen hemmelighet at de aldri har vært tilfeldig genererte. Gevinst er sikret for selskapet gjennom algoritmene, og det skjedde mange år før AI ble en realitet.

Trekkes ikke lottotallene med en fysisk maskin?

Anonymkode: 6fdb4...050

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Trekkes ikke lottotallene med en fysisk maskin?

Anonymkode: 6fdb4...050

Egne sikkerhets biblotek, og kun sikkerhets folk (med master) har egentlig (eller burde ha lov) til å røre den type ting.

Kan f.eks være (obs kode i spoiler):

Spoiler

using System;
using System.Security.Cryptography;

class Program
{
static void Main()
{
byte[] data = new byte[4];

RandomNumberGenerator.Fill(data);

int value = BitConverter.ToInt32(data, 0) & int.MaxValue;

Console.WriteLine(value);
}
}

AnonymBruker
Skrevet

Uetisk i mine øyne er å sette begrensninger basert på ideologi, kultur og religion. I så måte er deepseek og de kinesiske merkelig nok mest etiske .

Anonymkode: 64686...f03

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Uetisk i mine øyne er å sette begrensninger basert på ideologi, kultur og religion. I så måte er deepseek og de kinesiske merkelig nok mest etiske .

Anonymkode: 64686...f03

Deepseek er jo kjempeideologisk. Den kan ikke diskutere grunnleggende sannheter om marx eller ccp

Anonymkode: 2165d...449

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...