Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2010 #21 Skrevet 7. mai 2010 Hei! Jeg er ei jente på 16 år som akkurat har fått herpes. Jeg lurer litt på om hvor normalt det er å få det i en så ung alder? Blir utrolig sliten og lei meg av smertene og følelsen av å være den eneste på min alder som har det. Hjelp!
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. mai 2010 #22 Skrevet 7. mai 2010 Hei! Jeg er ei jente på 16 år som akkurat har fått herpes. Jeg lurer litt på om hvor normalt det er å få det i en så ung alder? Blir utrolig sliten og lei meg av smertene og følelsen av å være den eneste på min alder som har det. Hjelp! Herpes er en kjønnsykdom, så har du sex så kan du få herpes. Selv ved bruk av kondom kan du være uheldig å bli smittet. Jeg fikk selv et (kraftig!!!) utbrudd da jeg var 16 år gammel. Det var grusom vondt, klarte ikke å gå nesten. Et eneste stort sår i underlivet, vondt å tisse og en ekkel utflod. Den salven jeg liksom skulle smøre på, var ekstremt smertefull, så det sluttet jeg fort med. Lindret heller med en salve vi hadde hjemme som er ment for åpne sår. Bacsilyn eller noe i den duren, husker ikke. Det lindret både svie og kløe, plus at det gjorde at kjønnshårene ikke gnisset sånn når jeg gikk. Men heldig som jeg var så fikk jeg kun det ene utbruddet, så det tyder med andre ord på at herpesviruset mitt er i en skikkelig dvale. Så tror ikke det vil skape problemer i framtiden. Men det er uten tvil jævelig når det står på. Ikke noe særlig for en 16-åring å få en slik sykdom.
Gjest gjest_Herpes Skrevet 23. juni 2010 #23 Skrevet 23. juni 2010 Glad over å høre at det faktisk er en del som har herpes og at de fleste opplever det likt . Jeg merket det her om natten og kunne ikke sove,tisse gå eller røre meg så dro på legevakta. fikk sjokk da det ble bekreftet at det var herpes. Er kjempe hoven og blemmer og åpne sår. Jeg velger å tisse i en balje mens jeg dusjer uansett hvor ekkelt det er (man blir desperat etter å lindre smerten!). Jeg føler meg ofte kvalm på morgenen og svimmel/vondt i hodet så blir det bedre utover dagen. smertene i underlive er konstante så misbruker litt voltaren og bedøvelsesdempende kremen:P flere som er dårlige utenom smertene? Det virker også som jeg har fått en infeksjon for kommer mye infeksjonsveske lignene saker ut som er brunt/gult..er det vanlig ved herpes? hvor mange dager tar det før man faktisk tør å gå ut av huset? mvh. fru førstegangsutbrudd!
Gjest jente 19 Skrevet 23. juni 2010 #24 Skrevet 23. juni 2010 hei! Har akkurat hatt mitt førstegangsutbrudd og deilig å høre at det er mange fler som har det for trodde ikke det var så utbredt! Lurer litt på en ting. Er mange av dere som skriver at dere ikke vil ut av faste forholdet og ikke vil date og ikke kan ha random sex fordi man har herpes:S? er vel ikke helt sånn det fungerer eller? Legen min sa hvertfall at eneste man bør passe på er rett før et utbrudd og rett etter et utbrudd fordi da er man mest smittsom. Dessuten kan man jo bare bruke kondom når man er ute på byen! vi har vel alle lært at det kan være lurt å beskytte seg litt:) tenk på alle som har herpes latent i kroppen og ikke vet om at de har det og smitter andre..de er fortsatt på byen og koser seg selv om de har herpes..? Når man får mindre utbrudd og færre og færre og kanskje ikke har det på flere år så er sjansen mindre for å smitte eller? jeg vil hvertfall date en del til før jeg blir gift så prøver finne noe positivt i dette helvette; vi har mindre sjanse for å få herpes simplex(munnen) og vi kan ikke få et førstegangsutbrudd 2 ganger;) er i motgang det går oppover. vi blir godt kjent med underlivet:) og jeg vil date masse mer!
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juni 2010 #25 Skrevet 23. juni 2010 Hei alle sammen! Har lest alle innleggene, og må si at det høres jo helt forferdelig ut ... Visste ikke at det var så ille å få herpes... Det høres skikkelig ille ut, og jeg kan ikke tenke meg smertene alle dere må gå igjennom. Jeg hadde selv urinveisinfeksjon da jeg var barn/tenåring, og det sve skikkelig når jeg skulle tisse, og jeg grudde meg for å tisse, men herpes må være 10 x værre... Syns det er rart at man ikke lærte om dette på skolen? Vi lærte bare om de forskjellige kjønnssykdommene som hiv, herpes, syfilis, gonore ... har jeg glemt noen? Men det alle dere beskriver om herpes, det visste jeg ikke! Det som er fælt er jo at dere har fått det selv om dere har fast partner, har vært forsiktig og brukt kondom osv ... det er nok mange fordomme mot kjønnssykdommer som kunne vært unngått om alle hadde lest denne tråden. Syns dette var en veldig bra tråd, for å fortelle om erfaringer og for at andre kan lese om hvordan det virkelig er. For å se det på den lyse siden - det er bedre med herpes enn hiv, iallfall...
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juni 2010 #26 Skrevet 23. juni 2010 Og ja, man kan faktisk ha et liv med herpes. Det er mange som dater og har sex - med kondom selvsagt! Jeg har ingen kjønnsykdommer, men om jeg hadde møtt en som hadde det og jeg virkelig elsket denne personen, så hadde vi funnet en måte å leve med det på. De med kjønnsykdommer er jo mennesker de også, og har akkuratt samme behov som de uten. Så det er bare å date og være åpen om det, og heller forklare ting nøye til de som rygger unna. Intelligente mennesker har ikke fordommer og det fins mange der ute
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. juni 2010 #27 Skrevet 23. juni 2010 Og ja, man kan faktisk ha et liv med herpes. Det er mange som dater og har sex - med kondom selvsagt! Jeg har ingen kjønnsykdommer, men om jeg hadde møtt en som hadde det og jeg virkelig elsket denne personen, så hadde vi funnet en måte å leve med det på. De med kjønnsykdommer er jo mennesker de også, og har akkuratt samme behov som de uten. Så det er bare å date og være åpen om det, og heller forklare ting nøye til de som rygger unna. Intelligente mennesker har ikke fordommer og det fins mange der ute Ja, intelligente mennesker har ikke fordommer, og er mer opplyste
Gjest Yvonne Skrevet 5. juli 2010 #28 Skrevet 5. juli 2010 Jeg fikk for ca 3-4 dager siden noen blemmer og litt svie i underlivet. jeg tenkte det var en soppinfeksjon og stresset ikke noe med å dra til legen (dette var en fredag). dagen etter ble svien MYE verre og jeg gråt hver gang jeg tisset og blemmene ble større. jeg dro til legevakten etter jobb, hvor de tok blodprøver og urinprøver (heller 1000 blodprøver til enn en eneste urinprøve). Legen sa prøvene var helt fine, viste ingenting. han tok ingen undersøkelse av meg men ba meg kjøpe canesten. Jeg tok canestenen og lot den virke over natten. har aldri brukt dette før så vet ikke hva som er normalt, men den "rant" ut av meg morgenen etter. men den hjalp ingenting mot smerter eller blemmer. dro til legen i dag(mandag) og tok nye blodprøver og urinprøver (hat!) og fikk konstantert nyrebekkenbetennelse som følge av urinveisinfeksjon. dette har jeg hatt før og fortalte legen at disse smertene var noe helt annet. kan ikke sammenlignes og er mye verre. det brenner jo! hun sa det kunne være forskjellig typer smerte. hun tok også en rask underlivsundersøkelse men kunne ikke ta så mye for det var fryktelig smertefullt. hun spurte om jeg hadde hatt herpes før, noe jeg ikke har. da sa hun at hvis blemmene ble veskefylte måtte jeg ta kontakt. hun sendte med meg en resept på selexid for en uke og med en ny time på torsdag og 3 dager. da jeg kom hjem har jeg lest alt jeg kommer over av info om herpes, inkl. denne tråden. og det er helt likt som jeg har det. det må være herpes :S men hvorfor så ikke legen det? og smitter det bare ved sex? jeg har vært i et fast forhold i ett år og ingen av oss har hatt noe utbrudd før, han har heller ikke fått nå. jeg er livredd for at det er herpes, men ser ikke ut til at det kan være noe annet :S
Gjest Anonym Skrevet 28. oktober 2010 #29 Skrevet 28. oktober 2010 Jeg har funnet en krem som hindrer *bank i bordet* at mitt herpes 2 utvikler seg mer enn noen små nupper. Fikk kremen av en venninne fra Tsjekkia, men klarte å finne den på en engelsk side. Har bare utbrudd på venusberget og med en gang jeg kjenner at kjertlene blir større, kløen kommer snikende og nuppene kommer fram smører jeg på kremen, dag og natt, eller så ofte jeg har tid! Ble så overrasket da den faktisk funket, og ville gjerne dele det med alle andre som sliter med herpesutbrudd til tide og utide.. Prøv den, den funket på meg! Min lenke
Gjest Nettopp fått det Skrevet 29. juni 2011 #30 Skrevet 29. juni 2011 Hei! synes dette var veldig godt skrevet. Jeg fikk høre i går at jeg har fått herpes og er bare 16 år. Føler meg skitten og ekkel og vet ikke helt hvilke tanker jeg skal ha om dette. Jeg hadde en kjæreste i over 1 år og tenkte ikke tanken i det hele tatt på at han kunne ha herpes. Men nå ett halvt år etter det ble slutt fikk jeg sårene. Han vet mest sannsynelig ikke at han har det og smitter andre jenter. Dette føler jeg som veldig trist. Jeg vet jeg fikk det fra han etter som han er den eneste jeg har hatt sex med som ikke var jomfru. Jeg har mitt første utbrudd nå og det har ikke vert spesielt smertefult, har bare noen få prikker ved siden av underlivet som ikke plager meg spesielt, de er heller ikke spesielt stygge. Håper virkelig at dette er det eneste utbruddet jeg får, er veldig redd for å bli plaget resten av livet. Jeg kunne virkelig tenkt meg noen å snakke med dette om her på nettet. Helst noen som har litt ''positiv'' tankegang, som kanskje kan hjelpe meg til å se litt lysere på mitt fremtidige sexliv. Er det noen som kunne tenke seg å hjelpe meg litt?
tøydokka Skrevet 26. august 2011 #31 Skrevet 26. august 2011 (endret) Da var det visst min tur Hadde sex med min ex her for en uke siden. To dager etter kom sårene. Han fikk sitt første utbrudd for to år siden etter at vi hadde hatt sex, og vi antok således at det var jeg som smittet han, selv om jeg aldri hadde hatt noen utbrudd. Så jeg har liksom trodd at jeg har vært smittet allerede, men ikke fått utbrudd.. Fortsatte derfor å ha sex uten kondom med han, siden vi trodde begge bar smitten. Nå har det vært slutt et halvt års- tid, men som sagt heiv vi oss rundt igjen her for en uke siden, og så fikk jeg plutselig utbrudd etter dette, og vet ikke hva jeg skal tro. Er det mulig at jeg har gått med denne smitten i kroppen så lenge uten å ha utbrudd, også plutselig får jeg det etter å ha sex med han igjen?? Endret 26. august 2011 av tøydokka
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #32 Skrevet 5. juni 2012 Hopper meg på denne gamle tråden. Sitter å venter svar fra legen om jeg har herpes, men han virket ganske sikker når han så på "symptomene" Er gutt da. Jenta jeg dater trodde ikke hun hadde Herpes, så her har vel ting ligget latent. Vet dere om om man kan sjekke seg for herpes utenfor utbrudd? Fikk store smerter før helgen etter å hatt sex med min nye flamme i ca 1 uke, tenkte ikke så mye om det siden strengen fikk seg et godt rift også oppe i all den ville sexen. Når det søndagen kom tenkte jeg at dette er ikke riktig. Vondt som søren bare man kom borti lillemann, så bestemte meg gå til legen for å sjekke. Fikk en rask beskjed om hva han mente var tilfelle, og han ga meg en pillekur: "Valtrex" "valtrex" har jeg nå gått på i 2 dager og syns ikke ting har blitt så mye bedre. Er et helvete å gå på jobb, når jeg nesten ikke kan forlate kontoret pga av smerter Mitt spørsmål er ved førsteutbrudd og "valtrex" kur hvor lang tid må jeg regne med at smertene fortsetter?
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #33 Skrevet 5. juni 2012 Da var det visst min tur Hadde sex med min ex her for en uke siden. To dager etter kom sårene. Han fikk sitt første utbrudd for to år siden etter at vi hadde hatt sex, og vi antok således at det var jeg som smittet han, selv om jeg aldri hadde hatt noen utbrudd. Så jeg har liksom trodd at jeg har vært smittet allerede, men ikke fått utbrudd.. Fortsatte derfor å ha sex uten kondom med han, siden vi trodde begge bar smitten. Nå har det vært slutt et halvt års- tid, men som sagt heiv vi oss rundt igjen her for en uke siden, og så fikk jeg plutselig utbrudd etter dette, og vet ikke hva jeg skal tro. Er det mulig at jeg har gått med denne smitten i kroppen så lenge uten å ha utbrudd, også plutselig får jeg det etter å ha sex med han igjen?? Det finnes herpes type 1 og herpes type 2. Type 2 er vanligst i underlivet og type 2 er munnsår viruset. Men man kan få type 2 på munnen og type 1 nedentil. Om det blir utført munnsex feks. opptil 70-90% voksne har latent herpes type 1, dette kan bli reaktivert og da være smittsomt. Mulig at du kan ha fått den ene så den andre, det er to ulike virus altså. Begge gir blemmer og lignende symptomer.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2012 #34 Skrevet 5. juni 2012 Det er også mulig at den herpes typen du allerede var smittet med ble reaktivert.
Gjest gjest Skrevet 17. juni 2013 #35 Skrevet 17. juni 2013 Hei! Har hatt herpes i underlivet i akkurat en uke i dag, jeg var hos legen og fikk resept på noen tabletter jeg klarte å glemme igjen i sekken til noen jeg møtte etter legebesøket så jeg tok aldri tablettene, noe som kanskje hadde vært smart og jeg er SÅ sint på meg selv for å ha glemt de! Så dagen etter merket jeg at jeg var blitt enda mer syk og blemmene større og det hadde blitt mer av det. Jeg fikk ikke til å gå så jeg fikk noen til å hente noe resept på en krem jeg tar nå, som man skal ta på 5 ganger daglig, svir helt sykt men jeg regner med det er verdt det til slutt. Jeg får enda ikke til å tisse ordentlig, det svir helt sykt og jeg har sår overalt, jeg har vondt i både 1ern og 2ern og det er nesten helt umulig å dra på do.. Jeg har også hatt feber siden dag 1, halsen min er så tett at det er vondt å svelge og jeg har tørrhoste konstant. Håper dette tar slutt snart, jeg er så over det og det her er den verste opplevelsen jeg har hatt noen gang. sikkert ikke så oppmuntrende for folk som leser men.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2013 #36 Skrevet 21. juni 2013 Lurer på hvordan det har gått med alle som har skrevet på denne tråden?
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2013 #37 Skrevet 21. juni 2013 Da jeg fikk herpes første gang (4år siden) fikk jeg beskjed på legevakta at det var det verste utbruddet han hadde sett noen gang. Kunne ikke gå, det verket i underlivet og jeg hadde blemmer og sår overalt. Jeg lå bare å gråt fordi det var så vondt.mEt hissig utbrudd. Men har pr dags dato ikke hatt et slikt utbrudd igjen. Har kun vært en blemme på disse fire årene. Anonymous poster hash: def6b...60f
tøydokka Skrevet 24. juni 2013 #38 Skrevet 24. juni 2013 mitt førstegangsutbrudd august 2011 var langvarig, dvs nesten 2 måneder, litt av og på. Det angrep både kjønnsleppen, inni vagina og etterhvert også i tarmen. Det siste gav mye magesmerter, akutt avføringstrang, blodig avføring med unormal konsistens. Jeg fikk også feber, muskel- og leddsmerter og følte meg elendig. Heldigvis har utbruddene blitt mindre og mindre. Det er nå minst 2 måneder siden, og da får jeg kun litt rødhet og ømhet. Ikke blemmer og sår. Og det går over etter et par dager. For meg vil jeg si det var det første utbruddet som var en plage. Etter dette gikk over har jeg ikke opplevd herpesen som plagsom. Merker det nesten ikke..
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2013 #39 Skrevet 24. juni 2013 mitt førstegangsutbrudd august 2011 var langvarig, dvs nesten 2 måneder, litt av og på. Det angrep både kjønnsleppen, inni vagina og etterhvert også i tarmen. Det siste gav mye magesmerter, akutt avføringstrang, blodig avføring med unormal konsistens. Jeg fikk også feber, muskel- og leddsmerter og følte meg elendig. Heldigvis har utbruddene blitt mindre og mindre. Det er nå minst 2 måneder siden, og da får jeg kun litt rødhet og ømhet. Ikke blemmer og sår. Og det går over etter et par dager. For meg vil jeg si det var det første utbruddet som var en plage. Etter dette gikk over har jeg ikke opplevd herpesen som plagsom. Merker det nesten ikke.. Stor klem Jeg fikk herpes på samme måte som deg, gikk tilbake og pulte eksen etter at det ble slutt. Han slikket meg i underlivet, må ha hatt munnsår, for plutselig fikk jeg herpes type 1 der nede. Det er noe av det mest smertefulle jeg har opplevd, satt i en badebalje i dusjen og gråt fordi det gjorde vondt å tisse, vondt å sitte, vondt å leve, fikk ikke sove, fikk feber og leddsmerter, kjentes ut som en hard influensa var på gang. Fikk det utbruddet, men ikke langt nær så ille som ditt, fikk byller og kuler som væsket, grusomt. Mitt var over etter ca 5-6 uker, det skjedde for et år siden, har ikke merket noe mer til det, heldigvis. Men er livredd for å smitte andre.. Selv med kondom er jo smittefaren stor. Anonymous poster hash: d3077...5cc
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2013 #40 Skrevet 25. juni 2013 Jeg fikk herpes i underlivet forrige lørdag. Trodde først at jeg bare hadde hatt "hard sex" fordi det kjentes ut som om det var en tampong inni skjeden min som stakk halvveis ut da jeg satt. Dro til legen og da fant hun en stor rift i skjedeåpningen. Sa at det gjorde vondt å tisse også. Hun spurte om partneren min hadde hatt herpes, noe jeg ikke hadde spurt om (Selvfølgelig......). Fikk antibiotikakur pga riften, men skrev ikke ut noen medisiner på herpes pga at jeg fikk vondt med en gang. 1-2 dager etter fant jeg blemmer Dro på legevakten. Tok blodprøver og urinprøve. Fikk en krem som skal smøres 5 ganger daglig... Nå er det 3 dager siden jeg begynte å smøre, men det gjør fortsatt vondt å tisse.. Ser også ut som blemmene har sprukket. Lurer på om det vil gjøre vondt å gå når de sprekker? Ved senere utbrudd, vil det gjøre vondt å tisse da? Eller er det bare blemmer? Huff, dette har ikke vært lett! Singel og sitter med en tanke om at ingen vil ha meg Jeg tror personlig ikke at dette vil plage mitt liv. Det eneste er at jeg må fortelle dette til min fremtidige partner... Heretter skal kondom altid brukes! Det kunne være så mye verre.... Jente, 23 år.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå