Gjest auauau! Skrevet 10. april 2006 #1 Skrevet 10. april 2006 Ok. Jeg har visst fått enten herpes, eller et kraftig utbrudd sopp i underlivet. har gått med det i tre dager, i går hadde jeg så vondt at det var ingen bønn, jeg måtte til legevakta.... klarte ikke tisse, for det sved noe så j***** der nede, og hele underlivet var fullt av blemmer Legen sa det var veldig hovent der nede, og det var en hissig utgave... fikk resept på doxylin, og canesten, og begynte på doxylin i går... nå er smertene mye mindre når jeg tisser, men jeg har et stooort problem! Jeg klarer nemlig ikke gå!! Det er helt flaut!! Jeg klarer faktisk ikke gå normalt i det hele tatt, må gå med bena langt fra hverandre, hvis ikke gnisser det så der nede at jeg svimler!! lurer på, noen andre som har hatt det slik?? eventuelt, hvor lang tid tok det før medisinene begynte å virke?? må jo holde meg inne nå, ser jo ut som jeg har blitt tatt hardt bak!
Aeriana Skrevet 10. april 2006 #2 Skrevet 10. april 2006 Uffda, høres ikke bra ut i det hele tatt. Har aldri hatt noe sånt før, så jeg har dessverre ingen råd eller erfaringer å komme med her. Håper iallfall at du har det bedre nå
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2006 #3 Skrevet 10. april 2006 jeg vet veeeeeldig godt hvordan det der er...har hatt det selv, det er som brennende piggsvin i skrittet hva...og å tisse! ja det er som tusenvis av nesehorn dytter det rundt omkring der... for meg tok det desverre 3 uker før jeg ble nogenlunde bra...men det var bare 1 uka som var værst, og da sykemeldte jeg meg...umulig å gå...ha på vanlige bomullstruser, litt store... om det er noen trøst har jeg vært veldig lite plaget i etterkant da
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2006 #4 Skrevet 10. april 2006 Jeg har herpes men har aldri hatt så harde utbrudd som du beskriver. Får kun en blemme, så er heldig slik sett... Kjøp solhatt og ha på en bomullsdott, og smør alle blemmene med ren ufortynnet solhatt. Det gjør at blemmene forsvinner raskere, og i tillegg bør du også drikke solhatt, som om du kun var forkjølet. Ta også c-vitaminer, opptil 2000 mg per dag, og hold deg unna nøtter (og alt som kan ha spor av nøtter... is, sjokolade osv.) Jeg har aldri brukt medisiner ved utbrudd, men solhatt reduserer varigheten med cirka 50 prosent, så jeg ville brukt det i tillegg til den medisinen du har fått av legen.
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2006 #5 Skrevet 10. april 2006 Å, jeg kjenner meg igjen da jeg hadde mitt første utbrudd, det var akkurat som du beskriver! Antibiotikaen du fikk, vil gi mindre plager ganske fort, men likevel vil du kjenne herpesen i flere dager. Cowboy-gangen, den har jeg hatt Jeg måtte holde senga de første dagene, så ille var det. Og jeg måtte ha hjelp for å få til å tisse (kateter). Det hjelper å sette seg med baken i et kar med grønnsåpevann, det lindrer. Videre kan du få resept på Xylocain gel bedøvelsesmiddel som du smører på selve sårene. De lindrer et par timer. Men ikke prøv med den reseptfrie kremen du kan kjøpe på apoteket, for den svir..... Får du flere utbrudd, så få resept på Valtrex eller Zovirax tbl. som du starter med så snart du kjenner de første symptomene (svien som kommer før blemmene). Da får du kun lette symptomer som forsvinner raskt. Selv har jeg hatt herpes i nesten 15 år, men det blir færre og færre utbrudd med årene, og de blir mindre hissige. Men jeg føler med deg, for det er innmari vondt når det står på. Verst første gangen, hvis det er en trøst.....
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2006 #6 Skrevet 10. april 2006 Jeg anbefalte solhatt, men glemte å skrive at herpes virker på psyken, dvs. ikke kun pga at du har utbrudd... det er jo til å bli deppa av, men forskning har vist at ved et utbrudd påvirker det hjernen slik at du blir "fysisk" deppa i tillegg.. Skal du velge bruke solhatt, så gjør det helst fra første dag.
Gjest mann78 Skrevet 11. april 2006 #7 Skrevet 11. april 2006 du kan få tabletter, husker ikke hva de heter, som kan gjøre førstegangsutbruddet mildere og gjøre prognosen bedre for din del. kjæresten min fikk herpes i underlivet, antagelig smittet av min munnherpes (som jeg ikke var klar over at jeg hadde).. vi kjørte henne på akutten pga av formen hennes var så dårlig. de konstanterte hissig herpesutbrudd og sendte henne hjem. i ettertid har fastlegen hennes sagt at med medisiner kunne det langvarige førsteutbruddet vært mye mildere med de tablettene og kremene som er tilgjengelig. så anbefaler å snakke med fastlegen/gynekologen om dette..
Gjest mann78 Skrevet 11. april 2006 #8 Skrevet 11. april 2006 glemte å si at med medisiner tar det nok noen dager før det værste er over. uten medisiner tar det lenger tid dessverre..
FrøkenHobart Skrevet 12. april 2006 #9 Skrevet 12. april 2006 ....denne tråden burde vært printet ut og limt opp i drosjer, nattbussen, delt ut til alle tenåringer på skolen..... 2
Gjest Gjest_Fredrikke_* Skrevet 30. april 2006 #10 Skrevet 30. april 2006 ....denne tråden burde vært printet ut og limt opp i drosjer, nattbussen, delt ut til alle tenåringer på skolen..... ← hei, godt å lese at andre har opplevd det samme, blir liksom litt greiere å takle. Er midt i mitt første utbrudd og forventer at det skal bli enda værre, kanskje det eneste minus med å lese andres opplevelser? Uansett: lurer på om det er flere som har opplevd å få store smerter i lysken? Lymfene er svært hovne, går derfor som en sliten 90-åring, dette i tillegg til sårene der nede.. vakkert.. (feber og forkjølelse har også kommet på toppen av alt) Jeg har valgt å klare det uten medisiner da den store medisinboka viser til noen ekle bivirkninger, også legen anbefalte å "holde ut" pga oppbyggingen av antistoffer.. Ikke vet jeg, men takk til dere som har fortalt hva dette går ut på, og at det jo faktisk går an å leve med etter hvert..
Gjest Gjest Skrevet 30. april 2006 #11 Skrevet 30. april 2006 hei, godt å lese at andre har opplevd det samme, blir liksom litt greiere å takle. Er midt i mitt første utbrudd og forventer at det skal bli enda værre, kanskje det eneste minus med å lese andres opplevelser? Uansett: lurer på om det er flere som har opplevd å få store smerter i lysken? Lymfene er svært hovne, går derfor som en sliten 90-åring, dette i tillegg til sårene der nede.. vakkert.. (feber og forkjølelse har også kommet på toppen av alt) Jeg har valgt å klare det uten medisiner da den store medisinboka viser til noen ekle bivirkninger, også legen anbefalte å "holde ut" pga oppbyggingen av antistoffer.. Ikke vet jeg, men takk til dere som har fortalt hva dette går ut på, og at det jo faktisk går an å leve med etter hvert.. ← Ja, jeg hadde mye smerter også i lysken, og jeg fikk relativt høy feber, rundt 39 grader. Hadde hovne lymfekjertler både her og der. Pga at jeg også hadde bakteriell infeksjon i sårene første gang, så måtte jeg ha antibiotika for å bli bra. Men det var bare denne ene gangen, ellers har jeg klart meg uten antibiotika de andre gangene. Men av og til kjenner jeg ny infeksjon komme med lett feber og influensasymptomer i hele kroppen, i tillegg til svie akkurat på et par-tre faste steder. Kjenner jeg at flere steder blusser opp samtidig, begynner jeg på Valtrex. Dette gjør at utbruddene blir betydelig mildere og "klinger av" etter bare et par dager. Pass på å ikke ha ubeskyttet sex disse dagene med utbrudd (hvis du orker sex i det hele tatt...) Det smitter kun ved utbrudd.....
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 27. august 2009 #12 Skrevet 27. august 2009 Huff, ja, var akkurat sånn som mitt første utbrudd i mai i år. Trodde til den første uken det dreide seg om verdens værste UVI, og kjøpte sterke tranebær/cvitamin tab. Men da jeg ikke lenger kunne gå, reise og sette meg eller ta på klær forstod jeg at dette ikke var noen uvi. Var veldig flau og har kun sagt det til typen min, er redd å si det til venner og familie i fare for fordommer og bli sett på som en smittekilde. Etter 1,5 uke med brennende smerter og prob med vannlating fikk jeg høy feber og sår hals i 2 døgn, etter det kom 3-4 hudfargede blemmer, som ble værende 4-5 dager uten å sprikke, og forsvant helt plutselig. Etter dette varte vannlatingssmertene 2 uker til, men siste uken i mindre grad. Det som va litt rart er at legen sa at blemmene sprikker vanligvis innen 36 timer etter de dukket opp, men mine gjorde ikke det, de trakk seg tilbake, men det var svææææært vondt for det, det gjorde utrolig vondt før blemmene kom, det føltes som om å ha flytende lava over hele området der nede. Kom som et stort sjokk å få dette, har aldri hatt et munnsår eller en kjønnssykdom i hele mitt liv. Og må selv si jeg er en av de som har hatt slike fordommer til sykdommen, rammer kun mennesker i spes utsatte miljø osv, men neida. Men det hjalp å lese seg opp på nettet, og se at det er langt mere vanlig enn man tror, for få som snakker om sånn. Men parteneren min hadde INGEN syptomer på herpes utbrudd i den perioden jeg ble smittet, ikke rødhet/ømhet osv. Så man skal ikke alltid vær for skråsikker selv om det tilsynelatende ser og viker bra. Har blitt ekstremt grundig med håndvask etc. etter toalett besøk, pga. hindre smitte og også selv smitte til øyner,nese og munn. Har hørt at herpes vil kunne fungere på en indirekte smittemåte, dvs uten direkte fysisk kontakt men feks. fra vannkran til øye.. Det jeg har hatt problemer med i etterkant er tømming av blæren, kan være det er utbrudd i urinrøret som gjør det, ikke vet jeg. Har fått 5 nesten utbrudd, og det starter med smertefull vannlatning og ettehver ømt ømråde med eller uten blemme, alltid samme sted og kun 1 blemme. Kan vær at viruset ikka har trukket seg tilbake enda, siden jeg aldri fikk sår, derfor det vagler sånn frem og tilbake hele tiden. Meeen langt ifra sammenlignbart som med aller første utbrudd. Men skal gå til innkjøp av L-lysin, som skal forebygge utbrudd pga herpes simplex næres av L-arginin, anbefaler alle dere å kjøpe noe tilsvarende, og håper dere blir bedre og ikke depper helt ned. Det første man tenker på er jo når man evt skal treffe ny partner og hvordan det vil bli, nå er jo jeg i fast forhold men er ikke sikkert det varer evig, og da er det jo klart litt frustrerende å vite at man bringer herpes med i et evt nytt forhold, men azycklovir(?) skal hjelpe med å gjøre en mindre smittefarlig, så det må jeg og få kjøpt PS: denne linken er veldig nyttig til hva man selv kan gjøre for å ha en så herpes fri hverdag som mulig ved hjelp av noen kostholdsråd :D http://www.globalherbalsupplies.com/herpes...information.htm Huff, ble et veldig langt innlegg jente 22
Gjest antisukkerGjest Skrevet 27. august 2009 #13 Skrevet 27. august 2009 Åh stakkars stakkars deg..Jeg føler med deg virkelig. Du skriver utbrudd av 'sopp eller herpes'. Om du har et stort problem med sopp så vil jeg tipse med å kutte ned eller ut på gjærbakst sopp og sukker i din diett. Desse produktene gir næring til sopp som vokser i kroppen. Vi som er mye plaget med sopp, har ikke bare soppen i underlivet, men i tarm og i kroppen generellt. Du kan søke på google - candida tounge, så får du se hvordan tunga til en kropp med mye candida ser ut.. En forrandring i matveien hjalp meg, og jeg har ikke hatt utbrudd av sopp og plagsom kløe siden jeg begynte på dietten.
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2009 #14 Skrevet 27. august 2009 Litt off topic men jeg vet delvis hvordan du har det for jeg har nettopp hatt ett lignende utbrudd i munnen. Var ikke herpes men fungerte på samme måte. Var godt å ha mamma når 25 åringen hylgråt når hun svelget XD Huff! God Bedring!
Gjest deppa Skrevet 11. februar 2010 #15 Skrevet 11. februar 2010 For noen dager siden fikk jeg vite at jeg har type 2 herpes. Jeg fikk sjokk, for nå mente jeg at livet mitt var over. Ikke visste jeg at så mange hadde det. Det er jo som dere sier tabu, så hvordan kunne jeg vite det? Men kjennes fortsatt ut som om hele livet mitt slutter. Jeg har kjæreste, og det kjennes ut som om jeg må holde på ham for å slippe å fortelle flere dette enn familien. Jeg vet ikke om jeg vil ha ham for resten av livet, eller om ham vil ha meg resten av livet. Når jeg blir singel og skal ut dit igjen, kan jeg aldri ha det morro med one night stands noe mer. Vet det høres feil ut, men det å vite at jeg nå må slutte med det og bare se etter seriøse forhold, tar litt knekken på meg. Kjennes jo ut som om jeg er skikkelig gammel synes jeg, selv om jeg nå har nesten har nettopp fylt 18. Dette skal jo liksom være mitt beste år, det året jeg har lov til å drikke og ut på fest. Akkurat nå kjennes det ut som om jeg MÅ vokse det av meg på grunn av denne herpesen. Føler meg skikkelig deppa, håper dette går over snart.
Gjest Gjest_Meg_* Skrevet 23. februar 2010 #16 Skrevet 23. februar 2010 Joda, som en sier her. Det er helt klart verst når man får det første utbruddet. Jeg ble smittet i sommer av typen min, jeg hadde utbrudd i ca 14 dager mener jeg å huske, fikk aldri vært hos legen min for hun hadde ferie, jeg ville ikke til noen andre, så jeg holdt ut med smertene, og cowboy stil, jepp hadde den jeg også. Jeg prøvde canesten men syntes ikke den hjalp noe. Så vask med dr.greve var det jeg gjorde. og vide luftige (stygge) bukser som ikke klemte noen steder. Ikke noe hjalp egentlig.. I ettertid har jeg hatt utbrudd, til å begynne med før mens..nå etter jul har jeg hatt utbrudd både før og etter mens. Det er ganske mye syntes jeg. Men man kan visst få utbrudd om man er stresset. Og det har jeg vært. Indre demoner.(jeg benytter sjansen til å lette de demonene når jeg først har funnet en link med flere historier) Det å få herpes når man er 26 år og ikke har ligget rundt, syntes jeg er grusomt. Føler meg litt som om jeg skulle hatt pest, sånn for å overdrive litt.. Jeg er i fast forhold med han som smittet meg, før vi lå sammen, spurte jeg om han hadde noen sykdommer. Nei var svaret. Da jeg først fikk utbrudd fikk sa han. "Oi sann, du..jeg har forresten herpes, har nok hatt ett utbrudd uten å ha merket det, det er nok det du har fått også." Grunnen til at han ikke hadde fortalt meg det, var fordi at han ikke så på herpes som noen kjønnssykdom, og han hadde glemt av det. Åssen i helvete er det mulig? Jeg har lekset han inn...gjør det ennå når jeg har utbrudd av herpes og aggresjon. Jeg følte meg lurt, gjør det enda. Grunnen til at jeg fremdeles er sammen med han, er nok som ei annen her sier, at man vil ikke smitte andre, man kan ikke ha sex med hvem som helst lenger.. om man har samvittighet. Ikke at det noe stort behov, men det hadde vært fint å bare vite at man hadde hatt muligheten. Og hva når forholdet ryker? Mitt forhold kommer ikke til å vare, for jeg sliter så med å ha blitt lurt. I tillegg fortalte jeg (x-)bestevenninna mi om det, som ikke klarte å holde munnen sin lukket om det, føler at alle som ser på meg vet det..derfor er det fint med forum som dette, godt å vite at det finnes andre. Uh, dette innlegget sklei litt ut.. Så lykke til alle sammen. Håper dere får minst mulig med utbrudd og smerter i fremtiden.. Hilsen meg.. Fant også ett par linker: http://www.side2.no/helse/article2605043.ece (myter og fakta) http://www.herpes.com/ (fakta)
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2010 #17 Skrevet 24. februar 2010 Her er også et par linker Trygg dating med Herpes type 2 Olafia-klinikken
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mars 2010 #18 Skrevet 31. mars 2010 hei ! er nå i uke to av mitt herpes helvete...trodde først det va sopp jeg hadde siden jeg har hatt det flere ganger før, og kløen var lik i starten, så prøvde med canesten i 5 dager uten bedring, og på det tidspunktet var hele underlivet et åpent sår. Men jeg har ikke hatt blemmer, bare store rift i huden og flate åpne sår...Kjentes ut som om underlivet var dyppet i syre og tent på....helt for jævlig, så dro på legevakta, der fikk jeg resept på Zovirax 200mg. Er nå på dag fem i kuren og som dere andre har jeg også cowboy gangen hehe ^^ eneste som hjelper for meg er å ligge helt stille i sengen og klappe på i stedet for å klø, og når jeg må gå på kjøkkenet eller badet har jeg funnet ut at skjørt er best for meg (uten undertøy selvf.) godt og luftig ^^ Det ser endelig ut til å så smått begynne å gro der nede, så jeg beveger meg minst mulig for ikke at rurene skal sprekke...har også fått tørrhoste, men den er ikke så ille så lenge jeg har solbærsirups safta å drikke ^^ og siden det nok tar lang tid før jeg blir helt frisk er jeg sjeleglad for å ha laptop med internett ! hadde blitt gal om jeg bare måtte ligge og glo i taket ^^ Det kjipe er dette med at folk har fordommer og tror man er en rundbrenner om man får dette, selv mamma sa at jeg nesten fortjente det når jeg hadde hatt ubeskyttet sex....greia er bare at jeg ikke har det ! jeg ble smittet av å kysse noen med herpes, og på et eller annet vis klart å smitte meg selv sørover...men jeg velger å ikke tie om det til vennene mine. Jeg sier bare jeg ikke kan treffe dem pga dette og forteller hvordan jeg har det, og at man faktisk kan smittes på andre måter enn samleie. De er veldig forståelsesfulle og oppmuntrende og spør jevnlig om status og ønsker meg god bedring. Jeg forteller dem det rett og slett for å opplyse slik at om dem får liknende symptomer så kan dem søke legehjelp raskere og muligens bli frisk raskere enn meg. Ønsker alle riktig god bedring og håper inderlig vi alle som har dette slipper flere slike utbrudd som dette ! -og god påske ! vennlig hilsen Jente 24
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mars 2010 #19 Skrevet 31. mars 2010 hei ! er nå i uke to av mitt herpes helvete...trodde først det va sopp jeg hadde siden jeg har hatt det flere ganger før, og kløen var lik i starten, så prøvde med canesten i 5 dager uten bedring, og på det tidspunktet var hele underlivet et åpent sår. Men jeg har ikke hatt blemmer, bare store rift i huden og flate åpne sår...Kjentes ut som om underlivet var dyppet i syre og tent på....helt for jævlig, så dro på legevakta, der fikk jeg resept på Zovirax 200mg. Er nå på dag fem i kuren og som dere andre har jeg også cowboy gangen hehe ^^ eneste som hjelper for meg er å ligge helt stille i sengen og klappe på i stedet for å klø, og når jeg må gå på kjøkkenet eller badet har jeg funnet ut at skjørt er best for meg (uten undertøy selvf.) godt og luftig ^^ Det ser endelig ut til å så smått begynne å gro der nede, så jeg beveger meg minst mulig for ikke at rurene skal sprekke...har også fått tørrhoste, men den er ikke så ille så lenge jeg har solbærsirups safta å drikke ^^ og siden det nok tar lang tid før jeg blir helt frisk er jeg sjeleglad for å ha laptop med internett ! hadde blitt gal om jeg bare måtte ligge og glo i taket ^^ Det kjipe er dette med at folk har fordommer og tror man er en rundbrenner om man får dette, selv mamma sa at jeg nesten fortjente det når jeg hadde hatt ubeskyttet sex....greia er bare at jeg ikke har det ! jeg ble smittet av å kysse noen med herpes, og på et eller annet vis klart å smitte meg selv sørover...men jeg velger å ikke tie om det til vennene mine. Jeg sier bare jeg ikke kan treffe dem pga dette og forteller hvordan jeg har det, og at man faktisk kan smittes på andre måter enn samleie. De er veldig forståelsesfulle og oppmuntrende og spør jevnlig om status og ønsker meg god bedring. Jeg forteller dem det rett og slett for å opplyse slik at om dem får liknende symptomer så kan dem søke legehjelp raskere og muligens bli frisk raskere enn meg. Ønsker alle riktig god bedring og håper inderlig vi alle som har dette slipper flere slike utbrudd som dette ! -og god påske ! vennlig hilsen Jente 24
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2010 #20 Skrevet 7. mai 2010 Hei! Jeg hadde de samme plagene og dro til legevakten for et par dager siden. Sliter selv med å gå på do og å gå ordentlig, så lurer selv også på når ting vil bli bedre. Jente 16
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå