Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Margit777 skrev (1 time siden):

3,7 liter. 

Skal prøve Arendahlia style i år.

Kjøpt de på temu.  For er alt for dyrt for kun en sånn potte i Norge.

Wow - da snakker vi str.. har noen få i den, får rydde i boden 🙈

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Satte ut mange av mine ut forrige helg. Men, jeg tror det ikke blir et stort blomsterår i år for mange av dem som står igjen. Drivingen i år ble komplisert med litt for lave temperaturer ute i første halvdel av mai til at de fikk stå mye der. Dermed stod mange inne i litt dårlig lys for lenge og har strukket seg. Så jeg må nok klippe endel noe ned for at de ikke skal bli helt umulig å ha med å gjøre. Men, med dahlia så er jo noe av poenget å sikre knollene til neste sesong så får leve med det. 

Skrevet (endret)
skrue skrev (På 6.6.2026 den 12.35):

Satte ut mange av mine ut forrige helg. Men, jeg tror det ikke blir et stort blomsterår i år for mange av dem som står igjen. Drivingen i år ble komplisert med litt for lave temperaturer ute i første halvdel av mai til at de fikk stå mye der. Dermed stod mange inne i litt dårlig lys for lenge og har strukket seg. Så jeg må nok klippe endel noe ned for at de ikke skal bli helt umulig å ha med å gjøre. Men, med dahlia så er jo noe av poenget å sikre knollene til neste sesong så får leve med det. 

Neste år skal jeg ikke starte like tidlig, kun med få favoritter som tar lang tid. Har et godt vekstlys. Har akkurat fått plantet ut alle i småpottene, kanskje ca 30 i bed. Jeg vil se an virus nå. Har sånn ca kontroll på gall føler jeg. 

Har mange doble også, som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med, får kjøpe murbaljer 😄 Noen havner kanskje på komposten, se om de blomstrer der også, har en del fyll dahliaer jeg kun kjøpte pga å få gratis frakt 😁

Av firmaet plukkselv, har jeg kastet over halvparten, bestilte 8 stk der mener jeg. 

Endret av Margit777
Skrevet

Jeg tror jeg har litt over 80 dahliaer nå, har kastet mange i det siste pga virus nå da 🙄 De fleste har ikke kommet opp enda. 

Har beholdt noen fra Nederland jeg ikke har sett gall på, har en med veldig kraftige spirer, så har ett lite håp om at den er frisk. Salmon runner. Men de skal i krukker unna. 

Har også sådd noen Blomster erter, de er litt morsomme, og føler de var veldig enkle å så, alle har overlevd hittil men sådde bare 3 😄

Og en haug med zinnia 😊

Hvis det bare går driit med dahliane i år skal jeg satser mer på zinniaer neste år 😄

Skrevet
Modni skrev (På 27.5.2026 den 15.02):

Wow - da snakker vi str.. har noen få i den, får rydde i boden 🙈

Kjøpte noen litt større til de største dinnerplatene jeg har, eller de som blir høyest, cafe au lait, cafe au lait royal og break out 😊 De var på 7 liter. De hadde de også på temu, kostet noe over 200 kr for 18 stk på temu, i Norge koster en sånn ca 40 kr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...