Modni Skrevet 27. mai #101 Skrevet 27. mai Margit777 skrev (1 time siden): 3,7 liter. Skal prøve Arendahlia style i år. Kjøpt de på temu. For er alt for dyrt for kun en sånn potte i Norge. Wow - da snakker vi str.. har noen få i den, får rydde i boden 🙈
skrue Skrevet 6. juni #102 Skrevet 6. juni Satte ut mange av mine ut forrige helg. Men, jeg tror det ikke blir et stort blomsterår i år for mange av dem som står igjen. Drivingen i år ble komplisert med litt for lave temperaturer ute i første halvdel av mai til at de fikk stå mye der. Dermed stod mange inne i litt dårlig lys for lenge og har strukket seg. Så jeg må nok klippe endel noe ned for at de ikke skal bli helt umulig å ha med å gjøre. Men, med dahlia så er jo noe av poenget å sikre knollene til neste sesong så får leve med det.
Margit777 Skrevet 8. juni Forfatter #103 Skrevet 8. juni (endret) skrue skrev (På 6.6.2026 den 12.35): Satte ut mange av mine ut forrige helg. Men, jeg tror det ikke blir et stort blomsterår i år for mange av dem som står igjen. Drivingen i år ble komplisert med litt for lave temperaturer ute i første halvdel av mai til at de fikk stå mye der. Dermed stod mange inne i litt dårlig lys for lenge og har strukket seg. Så jeg må nok klippe endel noe ned for at de ikke skal bli helt umulig å ha med å gjøre. Men, med dahlia så er jo noe av poenget å sikre knollene til neste sesong så får leve med det. Neste år skal jeg ikke starte like tidlig, kun med få favoritter som tar lang tid. Har et godt vekstlys. Har akkurat fått plantet ut alle i småpottene, kanskje ca 30 i bed. Jeg vil se an virus nå. Har sånn ca kontroll på gall føler jeg. Har mange doble også, som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med, får kjøpe murbaljer 😄 Noen havner kanskje på komposten, se om de blomstrer der også, har en del fyll dahliaer jeg kun kjøpte pga å få gratis frakt 😁 Av firmaet plukkselv, har jeg kastet over halvparten, bestilte 8 stk der mener jeg. Endret 8. juni av Margit777
Margit777 Skrevet 8. juni Forfatter #104 Skrevet 8. juni Jeg tror jeg har litt over 80 dahliaer nå, har kastet mange i det siste pga virus nå da 🙄 De fleste har ikke kommet opp enda. Har beholdt noen fra Nederland jeg ikke har sett gall på, har en med veldig kraftige spirer, så har ett lite håp om at den er frisk. Salmon runner. Men de skal i krukker unna. Har også sådd noen Blomster erter, de er litt morsomme, og føler de var veldig enkle å så, alle har overlevd hittil men sådde bare 3 😄 Og en haug med zinnia 😊 Hvis det bare går driit med dahliane i år skal jeg satser mer på zinniaer neste år 😄
Margit777 Skrevet 8. juni Forfatter #105 Skrevet 8. juni Modni skrev (På 27.5.2026 den 15.02): Wow - da snakker vi str.. har noen få i den, får rydde i boden 🙈 Kjøpte noen litt større til de største dinnerplatene jeg har, eller de som blir høyest, cafe au lait, cafe au lait royal og break out 😊 De var på 7 liter. De hadde de også på temu, kostet noe over 200 kr for 18 stk på temu, i Norge koster en sånn ca 40 kr.
Margit777 Skrevet 24. september Forfatter #106 Skrevet 24. september Pennhill Watermelon, på gjødselhaugen 😄 Den holdt på å råtne der den var, så flyttet den. Den er vel ca 35 - 40 cm og rakk og blomstre før frosten 😄 1 1
Margit777 Skrevet 24. september Forfatter #108 Skrevet 24. september (endret) Cafe au lait Royal. Tror jeg er den eneste som ikke er helt besatt av Dinnerplate variantene. Må ha pose på ganske lenge, ellers blir de brune og oppspist av innsekter 😆 Neste år skal jeg forsøke ett eksperiment, å pode en dinnerplate stikling inn i en blind knoll. En knoll som tilhører en annen raskere variant, en Collarette eller lignende. Det skal visst gi planten ekstra boost så den blomstrer før. Finner absolutt ingenting om dette på norsk, og kun noen tegninger fra 1800 tallet. Finner poding når det gjelder dahliaer som er koblet på hverandre ved greiner. Men er ikke det jeg skal gjøre. Vil booster så jeg får blomstring tidligere enn i år. Alles andre dinnerplate er høye, men mine er 30 - 50 cm. De blåser ikke over i stormen akkurat 😄😄 Endret 24. september av Margit777
Margit777 Skrevet fredag kl. 21:19 Forfatter #109 Skrevet fredag kl. 21:19 (endret) Når man ikke får nok ❤️ Så kjøper man frøø. Jeg har tatt noen frø fra mine også. Drømmer om min egen perfekt og egenskapt Dahlia. Så jeg må vinne i lotto og kjøpe meg en gård tenkte jeg 😄 Gubben vil ikke ha flere blomster nå så kjøpte nye 40, og noen 100 frø. Det blir bra 😊 Han får ikke vite det før til våren. Endret lørdag kl. 12:58 av Margit777 2
Margit777 Skrevet mandag kl. 01:47 Forfatter #111 Skrevet mandag kl. 01:47 (endret) Bestilte ett par fra Magnolia. De har begynt forslaget. I realiteten blir der vel rundt 20 hvis jeg er heldig. I år fikk jeg ihvertfall de fleste jeg skulle ha riktig. Men det hjelper ikke når jeg kasta mange 😄 Kan jo hende det var en del feil i de som aldri kom opp 😄 Pluss sykdommer 🤪 Endret mandag kl. 01:51 av Margit777
Margit777 Skrevet mandag kl. 01:57 Forfatter #112 Skrevet mandag kl. 01:57 (endret) Dette her har jeg ikke bestilt! Men står ett annet sted for ble redda fra og råtne så har ikke merket akkurat denne. De andre har jeg sett hvilke typer det er. En feil av 35 planter, ja, det var en annen som var feil. Men den var i det minste ikke en billig frøblomst 😄 Denne blir ikke med til neste år. Den vokser jo fint med lange stammer, kunne ønske flere gjorde det. Har masse blomster inni buskasbladene med mange 😄 Endret mandag kl. 02:25 av Margit777
Modni Skrevet mandag kl. 21:18 #113 Skrevet mandag kl. 21:18 Har du begynt å forberede ovetvintring ennå?
skrue Skrevet tirsdag kl. 10:10 #114 Skrevet tirsdag kl. 10:10 Modni skrev (12 timer siden): Har du begynt å forberede ovetvintring ennå? Overvintring er ikke så stress om man er sikker på at frosten i bakken er et stykke unna. Jeg tar alt i løpet av oktober, fordi det ofte ikke er spesielt artig å stå ute og grave, rense og skylle knoller i november. Etter rensing og før jeg tar dem inn tørker jeg knollene ute om temperaturen er grei eller i en garasje der en eventuell frostnatt eller to ikke påvirker temperaturen mye i oktober eller november. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå