Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Når jeg klipper i knollen bytter jeg også underlegspapir per plante. Klipper jeg ikke i den og ikke ser tydelig tegn på sykdom kan jeg gjenbruke det et par ganger. Svigermor kjøper aviser, så får av henne.

Tar ut stiften i avisa og teiper over hullene, så jorda ikke renner ut til neste side i avisen.

Beklager skrivefeil. Beskyttelsesfilm på mobil, gjør det umulig å skrive 😄😄

Endret av Margit777
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Denne har så tydelig gall, så jeg har aldri sett et så godt eksempelt: Screenshot_20260416_000713_Gallery.thumb.jpg.84cde13e1f90e5972ad9a84bda36bb90.jpg

Er den første jeg har funnet. Og er ekstrem. Men, i vitenskapens navn, så kaster jeg den ikke enda.  (Noobens navn)

Vi dokumentere gall også, og annet unormalt.

Tror ikke det er første året denne har gall.

Merket også at den hadde flere løse tuber, den virket ikke frisk når jeg tok i den utenpå posen. Tuberne datt av. Men den har fortsatt en massiv del. Denne ligger med andre gall mistenkte. 

Jeg tviler egentlig ikke. Men denne har overlevd noen år med sykdommen. Jeg har hatt gall på blomster i ca 2 år.

De blomstrer mindre og så dør de, for knollen skyter ut masse skudd som ikke fører til blomster.

Jeg visste ikke det da, og tok heller ingen bilder.

Men ifra i år så skal jeg dokumenter det meste. 100% hittil, blir verre etter 1 juni 😄😄

Men jeg har tagget de mistenkte, og de blir kasta. 

Endret av Margit777
  • Liker 1
Skrevet
Margit777 skrev (7 timer siden):

Denne har så tydelig gall, så jeg har aldri sett et så godt eksempelt: Screenshot_20260416_000713_Gallery.thumb.jpg.84cde13e1f90e5972ad9a84bda36bb90.jpg

Er den første jeg har funnet. Og er ekstrem. Men, i vitenskapens navn, så kaster jeg den ikke enda.  (Noobens navn)

Vi dokumentere gall også, og annet unormalt.

Tror ikke det er første året denne har gall.

Merket også at den hadde flere løse tuber, den virket ikke frisk når jeg tok i den utenpå posen. Tuberne datt av. Men den har fortsatt en massiv del. Denne ligger med andre gall mistenkte. 

Jeg tviler egentlig ikke. Men denne har overlevd noen år med sykdommen. Jeg har hatt gall på blomster i ca 2 år.

De blomstrer mindre og så dør de, for knollen skyter ut masse skudd som ikke fører til blomster.

Jeg visste ikke det da, og tok heller ingen bilder.

Men ifra i år så skal jeg dokumenter det meste. 100% hittil, blir verre etter 1 juni 😄😄

Men jeg har tagget de mistenkte, og de blir kasta. 

Takk - denne var nyttig - godt med et tydelig eksempel 

Skrevet

Sendte bilde til der jeg kjøpte og får igjen pengene ihvertfall 

• Liker 1
Skrevet

Har en jeg også som jeg mistenker gall på. Lar den komme litt mer før jeg sender bilde til leverandøren.

Skrevet
Mhmjadda skrev (På 16.4.2026 den 15.14):

Har en jeg også som jeg mistenker gall på. Lar den komme litt mer før jeg sender bilde til leverandøren.

Er lurt å gjøre det nå i vår. Oppdager du det til høsten så skylder de på alt mulig annet. Som jorda di, innsekter og div.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har ikke plass til å sette flere i potte 😭😭😭😭

Jeg ser folk har de i plastpose, men de blir jo så stygge og hengslete uten ordentlig vekstlys. Så jeg nekter å torturer dahliane mine med sånt 😭

Typisk, har nok potter. Men ikke noe bra sted å sette de 😄😄

Og jeg har bestilt 6 til for jeg er så jævla syk i hodet så tror jeg legger meg inn snart 😅😅😅😅

Endret av Margit777
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg fulgte han på instagram,

Instagram · Arendahlia - Dahliahagen i Arendal

image.jpeg.e8877fc914f2624d1d676bc68a083f70.jpeg

, som er så flink med dette, men fikk masse masse blader og svært lite blomstring. Tok masse stiklinger også. Så lovende ut. Gledet meg i flere måneder...Kastet alt i søppelet etter sesongen. Orker ikke slike planter jeg må passe på hele tiden. Som egentlig ikke blir til noe... Enten tørker dem, eller så råtner dem,,, huff...

De stod i stor blomsterpotte. 

AnonymBruker
Skrevet

Lageret med dahliaknoller blir bare større og større, jeg aner ikke når jeg skal få tid til å potte de opp og heller ikke hvor jeg skal ha plass til dem alle 😅

Anonymkode: 6d32b...aab

• Liker 1
Skrevet (endret)
Wonders skrev (På 28.4.2026 den 13.00):

Jeg fulgte han på instagram,

Instagram · Arendahlia - Dahliahagen i Arendal

image.jpeg.e8877fc914f2624d1d676bc68a083f70.jpeg

, som er så flink med dette, men fikk masse masse blader og svært lite blomstring. Tok masse stiklinger også. Så lovende ut. Gledet meg i flere måneder...Kastet alt i søppelet etter sesongen. Orker ikke slike planter jeg må passe på hele tiden. Som egentlig ikke blir til noe... Enten tørker dem, eller så råtner dem,,, huff...

De stod i stor blomsterpotte. 

Ja. Jeg har gjort mye feil. Tatt de i masse kukompost blandt annet. Da blomstret de ikke. Ble bare masse blader 😄 Og har hatt de i potter, da må man passe på at potta er stor nok, og helst ha bare en hvis det er en av de store variantene blomster. Helst ha lyse potter, for mørke og svarte blir så tørste så vannet forsvinner fort. Sola sluker vannet ut av de. Nå skal jeg gå ut å herde en flokk. Prøve å liste meg forbi hunden som bare tenker mat med engang han ser meg 😁

Skal stå opp klokka 8 på en lørdag. Har ikke gjort det siden barna var små, eller man må noe ekstremt viktig 😄

Endret av miagunda
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 29.4.2026 den 6.31):

Lageret med dahliaknoller blir bare større og større, jeg aner ikke når jeg skal få tid til å potte de opp og heller ikke hvor jeg skal ha plass til dem alle 😅

Anonymkode: 6d32b...aab

Jeg er nødt til å kaste eller gi bort. Det som gjør at jeg heller vil kaste enn å gi bort er at jeg er redd de har virus, eller noen annen sykdom som jeg ødelegger bedet til noen andre. For jeg har ikke testet de ut. De er kjøpt i år. Men har hatt shoppe galskap, og flere jeg kjøpte fra samme sted har gall 🙄

Jeg har fulgt arendahlia nøye i vår, men nå i det siste synes jeg han har virket litt lei av alt. Kanskje bare min oppfatning, har ikke fått den samme feelgood viben av han. Men han er vel lei dritt nettroll og folk som bryter seg inn.

Jeg hadde en større plan i år om å lage stort dahlia bed. Men har ikke hatt råd til å fylle opp med nok jord hvis jeg skal få plass til alle.

Råd og råd, har jeg vel. Men 8000-1000 på jord sitter langt inne. 

Har spadd opp et bed på 3×5m. Nå er jeg ferdig med å grave men savner det. Jeg vil ut og grave 😄😄

Endret av miagunda
  • 2 uker senere...
Skrevet

Planta ut de første i bedd i dag- stått ute til herding noen dager allerede - hvordan for det med dere? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde også det for et par år siden. Tenkte dette skulle være løsningen på blomster i hagen - permanent! Det ble masse styr. Først med fordrivingen. Det var iskaldt det året, og de måtte være inne til juni. Så herding. Så utplanting. 
Det endte med at ganske mange ikke fikk blomster før det ble høst, eller de fikk blomster i september. Flere av selve plantene var lite dekorative. Og de blomstene som var, var nydelige, men ofte få. 
Jeg gravde opp knollene og oppbevarte dem etter alle kunstens regler. Nesten alle døde i løpet av vinteren. Av de som klarte det og spiret neste år, var det INGEN som blomstret. 
Alt i alt: Masse styr for lite! Jeg har nå gått for peoner i stedet, jeg orker ikke styret. Jeg har kjøpt tre dahliaer jeg har i potte på trappa nå i år, for å se hvordan det går. Men jeg gidder ikke ta inn knollene hvis det går bra. 

Anonymkode: 2cbdd...b10

• 2 uker senere...
Skrevet

Bare slå ifra dere ALL tanke på å bestille fra Nederland, spesielt Dutch Grown.

De har veldig bra anmeldelser på nettet, derfor turte jeg og bestille derfra. 

Men av 40 stk så har ihvertfall litt over 20 gall, og da tørr jeg ikke tenke på hva de andre har. 

Så der var en lærerpenge, heldigvis kosta det ikke all verden. Lurer på om jeg skal kaste resten også.

Da vet man det til en annen gang. Og når jeg bestillte så sent så var det greie priser. Glad jeg ikke har forhåndsbestilt noe dyrt derfra 😐

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg setter de ihvertfall ikke ut med de andre jeg har. Da får jeg ha de inne under vekstlys.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.5.2026 den 11.50):

Jeg gjorde også det for et par år siden. Tenkte dette skulle være løsningen på blomster i hagen - permanent! Det ble masse styr. Først med fordrivingen. Det var iskaldt det året, og de måtte være inne til juni. Så herding. Så utplanting. 
Det endte med at ganske mange ikke fikk blomster før det ble høst, eller de fikk blomster i september. Flere av selve plantene var lite dekorative. Og de blomstene som var, var nydelige, men ofte få. 
Jeg gravde opp knollene og oppbevarte dem etter alle kunstens regler. Nesten alle døde i løpet av vinteren. Av de som klarte det og spiret neste år, var det INGEN som blomstret. 
Alt i alt: Masse styr for lite! Jeg har nå gått for peoner i stedet, jeg orker ikke styret. Jeg har kjøpt tre dahliaer jeg har i potte på trappa nå i år, for å se hvordan det går. Men jeg gidder ikke ta inn knollene hvis det går bra. 

Anonymkode: 2cbdd...b10

Nei, har man bare noe få, som man ikke bryr seg noe om så er det ingen vits å ta de inn 😊 Men jeg har planlagt å ta frø og krysspollinere, og da må jeg ha friske planter jeg kan stole på, for sykdommer følger videre i frø.

Derfor kommer jeg til å spare en del for å ha en liten trygghet 😊

Skrevet
Modni skrev (På 16.5.2026 den 20.27):

Planta ut de første i bedd i dag- stått ute til herding noen dager allerede - hvordan for det med dere? 

Har de ute i småpottene jeg planta de i nå. De fleste har ikke kommet opp enda, for kunne ikke ha 63 planter inne samtidig, så jeg tar de i rykk og napp. Har latt de stått ute der en uke, 3 er mulig virus. De er inne. Har en med mulig virus ute, men den er langt unna de andre, og det er den jeg gleder meg mest til, den har også blitt så stor med kraftig rett og fin stamme, så jeg gruer meg litt.

Bestilte den samme sorten fra ett annet sted ifra også. Men er synd når den har kommet så langt på vei, de jeg har inne, bryr jeg meg ikke så mye om. Men har ikke klart å kaste de enda heller 😁

Jeg har også mitt eget Gall-eri på vaskerommet. De må jeg også få pælma. Noen jeg hadde gledet meg til å se blomstre 😭 

Skrevet

Kastet 4 med virus i går, liquid desire, som jeg har venta på, toppet og begynte å få store forhåpninger til. Var kraftig og fin stamme på den, men så begynte bladene å blø ut og bli gule og årene og den virket slapp. Vannet den og vente, men den tok seg ikke. Så kastet den. Hadde allerede kjøpt en ny fra et annet sted, men den har jo ingen skudd enda 😭 

Hapet daydream var det ikke så farlig med, var en av fyll dahliaene jeg valgte for å få gratis frakt. 

Nå har jeg telt og fått satt ned 63 stk i små potter, sånn som arendahlia. Har hatt de ute nå ei uke. Har ikke plantet de ut i bedet enda. 

Alle har ikke kommet opp så jeg vil se om de mulig er syke før de havner i bedet.

Skrevet

Hvor store Potter har du dem i ( som skal videre ut i beddet?) 

her ombestemte jeg meg og tok de ut av pottene da jeg satte dem i bedd. Stiklingene tenkte jeg imidlertid sette over i Potter som kan gå i bedd men usikker på om «vanlig» str er nok- innspill? 

Skrevet
Modni skrev (1 time siden):

Hvor store Potter har du dem i ( som skal videre ut i beddet?) 

her ombestemte jeg meg og tok de ut av pottene da jeg satte dem i bedd. Stiklingene tenkte jeg imidlertid sette over i Potter som kan gå i bedd men usikker på om «vanlig» str er nok- innspill? 

3,7 liter. 

Skal prøve Arendahlia style i år.

Kjøpt de på temu.  For er alt for dyrt for kun en sånn potte i Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...