Margit777 Skrevet 9. april Forfatter #61 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Åå jeg fant georginer for noen år siden, så nå er det georginer hvert år! Jeg har en liten balkong bare, fikk skviset inn 3 der i fjor . Nydeligste blomstene 😍 Anonymkode: 5b9e7...df6 Ja. Jeg hadde 1 for 6 år siden. Den var så søt. Skikkelig gul pompon. Så den på plantasjen og måtte ha den. Så fant jeg ut at det fantes enda flere. Nå tror jeg at jeg har rundt 100. Og dårlig rygg 😄😄😄 2
Margit777 Skrevet 10. april Forfatter #62 Skrevet 10. april (endret) Liquid Desire Da fikk ikke disse parret seg hos meg i år. Gall begge to. Litt for uklare bilder enda, men sett de ekle kjønnsvortene på knoller før. Rhubarb and Custard Har fått tak i Liquid Desire fra et annet sted. Men denne er umulig å finne nå. Endret 10. april av Margit777
AnonymBruker Skrevet 10. april #63 Skrevet 10. april Margit777 skrev (11 timer siden): 40 knoller fra Nederland kostet rundt 1200 kr. Kommer aldri til å bestille noe annet sted. Men samboer har leilighet i Sverige. Så har adresse der. Er det skikkelig dårlig kvalitet så har man jo ikke tapt så mye. Men de hadde fått bra anmeldelser og er jo derfra vi får de uansett. Det var faktisk 49 knoller, for den ene pakka er det 3 knoller i. Altså femtish knoller for 1200 kr. Har gitt sikkert 4000 for 40 før det. Bare er nysgjerrig - hva er lovene/reglene på å ta knoller over grensen? Er det noe antall-tak eller sånt? Anonymkode: 94715...8f7
Modni Skrevet 10. april #64 Skrevet 10. april (endret) Margit777 skrev (11 timer siden): 40 knoller fra Nederland kostet rundt 1200 kr. Kommer aldri til å bestille noe annet sted. Men samboer har leilighet i Sverige. Så har adresse der. Er det skikkelig dårlig kvalitet så har man jo ikke tapt så mye. Men de hadde fått bra anmeldelser og er jo derfra vi får de uansett. Det var faktisk 49 knoller, for den ene pakka er det 3 knoller i. Altså femtish knoller for 1200 kr. Har gitt sikkert 4000 for 40 før det. Det er billig!!! Hm… må se litt på muligheter.. Endret 10. april av Modni
Margit777 Skrevet 10. april Forfatter #66 Skrevet 10. april (endret) AnonymBruker skrev (13 timer siden): Bare er nysgjerrig - hva er lovene/reglene på å ta knoller over grensen? Er det noe antall-tak eller sånt? Anonymkode: 94715...8f7 hva er toll begrensning på blomsterknoll +1 Du kan ta med deg inntil 3 kg blomsterløk og blomsterknoller fra utlandet (inkludert EU-land) uten plantesunnhetssertifikat. Mattilsynet Her er de viktigste reglene for privat innførsel av blomsterknoller til Norge: Mengdebegrensning: Maks 3 kg per person. Plantesunnhetssertifikat: Trengs ikke så lenge mengden er under 3 kg. Forbudte planter: Det er generelt forbudt å ta med planter fra land utenfor EU/EØS uten spesielle tillatelser (på grunn av risiko for skadegjørere). Toll/Moms: Hvis du bestiller blomsterknoller på nett fra utlandet, må du betale 25 % merverdiavgift fra første krone. Hvis varen koster under 3000 kroner og nettbutikken er VOEC-registrert, betaler du momsen i kassen og slipper fortollingsgebyr. Skatteetaten +3 Viktig: Planter og knoller må være fri for jord og andre vekstmedier, da jord kan overføre alvorlig plantesykdom. Endret 10. april av Margit777 1
Margit777 Skrevet 10. april Forfatter #67 Skrevet 10. april (endret) Disse mener jeg kommer med planteserifikat. Jeg skal holde dere oppdaterte 😄 Når jeg får overprisa knoller med jævla gall, fra Norge. Så går jeg rett til leverandør istedet. For under halve prisen. Får jeg gall da. Eller noe annet dritt får jeg skylde meg selv 🙃 Uupps Blir levert av UPS. Der er det mye dårlig anmeldelser. Bare ikke den blir sendt tilbake Endret 10. april av Margit777
skrue Skrevet 11. april #68 Skrevet 11. april Basile skrev (På 1.4.2026 den 12.01): Elsker georginer og i år satser jeg på å så frøa jeg samla fra egne i fjor. Det sies at georginer ikke er frøekte og derfor kan man få andre blomster enn morblomsten. Jeg har ikke sådd i år, har altfor mange knoller nå, men ja, noen av dem jeg liker best har jeg dyrket fram fra egne frø og de er helt forskjellige fra opphavet.
Margit777 Skrevet 12. april Forfatter #69 Skrevet 12. april (endret) skrue skrev (På 11.4.2026 den 14.11): Jeg har ikke sådd i år, har altfor mange knoller nå, men ja, noen av dem jeg liker best har jeg dyrket fram fra egne frø og de er helt forskjellige fra opphavet. Du er så heldig. Jeg gleder meg til å ta frø selv og så. Blir ikke før til neste år det da. Og jeg skal dokumentere alle uansett for mislykket de blir 😄 Har du fått til noen fulle blomster enda? Og får du som regel bare gule? Om jeg kan spørre. Jeg synes dette er det mest spennende og interessante😊 Endret 12. april av Margit777
skrue Skrevet 12. april #70 Skrevet 12. april Margit777 skrev (4 timer siden): Du er så heldig. Jeg gleder meg til å ta frø selv og så. Blir ikke før til neste år det da. Og jeg skal dokumentere alle uansett for mislykket de blir 😄 Har du fått til noen fulle blomster enda? Og får du som regel bare gule? Om jeg kan spørre. Jeg synes dette er det mest spennende og interessante😊 Tre varianter der jeg har klart å holde to i gang. Den siste har jeg én liten knoll av i år etter at de har skrantet endel sesonger (en blanding av oransje og rødt). En hvit som er noe gul innover og med doble sett kronblader. En annen som er lys gul og en anelse rosa innover og er enkel. Jeg ønsker åpne blomster da jeg vil ha insektsvennlige planter. Det blir ofte gule ja, de pleier jeg stort sett ikke lagre videre.
Margit777 Skrevet onsdag kl. 19:11 Forfatter #71 Skrevet onsdag kl. 19:11 (endret) Dette var den første jeg pakket opp. Kom i masse jord, den har jeg vært ute og ristet ut i en avfallspose, for klok av skade, så ville jeg ikke ha hærmygg inne denne gangen. Men har ikke sett en eneste en hittil 😄 Dette er et beist, pakkningen er veldig enkel, men det spiller ingen rolle det var billig. Endret onsdag kl. 19:16 av Margit777 1
Margit777 Skrevet onsdag kl. 19:18 Forfatter #72 Skrevet onsdag kl. 19:18 (endret) Bestilte 46 til sammen. To av hver uten om noen det bare var 1 av. Ble 1210 kr. Endret onsdag kl. 19:20 av Margit777 1
Margit777 Skrevet onsdag kl. 20:03 Forfatter #73 Skrevet onsdag kl. 20:03 Har gått igjennom 6 stk. Ikke sett antydning til gall enda, men det er ikke sikkert man ser før slutten av sesongen. Aner heller ikke noe om virus, det vet jeg ikke fra noen andre steder jeg har bestilt i år heller. Men alle knollene er ferske og fine. Ingen uttørket og masse knekte tuber. De er massive og fine. Er en hittil, etter 6 stk som ikke var så stor. Men den var ferske og fast. 2
Margit777 Skrevet onsdag kl. 20:16 Forfatter #74 Skrevet onsdag kl. 20:16 Dette er litt sånn, dere burde se det selv. De er kjempestore, massive og ingen uttørket. I fasong og str. er dette de fineste jeg har kjøpt i år. Men jeg kan ikke svare på enda om de har gall, eller virus. Men nå forstår jeg hva andre firmaer tjener penger på. Jeg har kun sett en stilk på de jeg har sett hittil. Men det ser ut som de har fått nok næring pga str. Det er veldig lite knekte. Og ingen løse i posene. Det ligner ikke på dritten jeg har kjøpt til overpris i år. Jeg er fornøyd med utseende ihvertfall. Ikke at det hjelper i alle tilfeller. Men kommer tilbake med oppdateringer
Margit777 Skrevet onsdag kl. 20:21 Forfatter #75 Skrevet onsdag kl. 20:21 Dette har jeg fått mye av i år, fra flere steder. Med løse tubere i posen. Og veldig tørre
Margit777 Skrevet onsdag kl. 20:39 Forfatter #76 Skrevet onsdag kl. 20:39 (endret) Stammen er 3 og en halv cm. Dette er Cartouche Høyde ca 100 bloms ca 10. Dekorativ. Lilla/ rosa/burgunder.Er forskjeller på nettet. Og jeg har dårlig fargesyn sa min lærer en gang 😄 Endret onsdag kl. 21:05 av Margit777
Margit777 Skrevet onsdag kl. 21:35 Forfatter #77 Skrevet onsdag kl. 21:35 (endret) For å være litt lat, og sikre meg for hærmygg og andre flyvende basselusker, så tar jeg jorda i bøtte og plastikk med strikk man kan kjøpe på rusta. Kaster jorda i restavfall. Endret onsdag kl. 21:37 av Margit777
Margit777 Skrevet onsdag kl. 21:38 Forfatter #78 Skrevet onsdag kl. 21:38 (endret) Endret onsdag kl. 21:38 av Margit777
Margit777 Skrevet onsdag kl. 21:39 Forfatter #79 Skrevet onsdag kl. 21:39 (endret) Klipper av litt av penselen og teiper den, per plante. Kaster den, eller legger den i samme pose, samme plass som samme plante. Bruker aldri den samme med flere forskjellige. Har jeg dårlig tid teiper jeg den ikke, men kaster. Er det en jeg må bruke tid på taiper jeg den i andre enden. Fikk ikke plass til bilde i dette innlegget, så det kommer ett etter dette. Endret onsdag kl. 21:43 av Margit777
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå