Gå til innhold

Endelig snart båndtvang

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.3.2026 den 0.06):

Endelig er det båndtvang tid snart. I dag så jeg hvordan folk slipper løs hunder mot fugler ved sjøen. Håper folk vil respektere dette nå . Virket som alle hunder fikk løpe løs i dag. Å håper de nå gjorde det, da vi vet nå blir det lenge til neste gang. Håper også katteeier tar litt ansvar også i hekketid.

Anonymkode: 37ebd...777

Å hunder overalt her. Aldri sett noen gå løst. Men kanskje de gjør det ute på turområder... Ikke at jeg har sett det der heller 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Men det er jo det? Det står helt tydelig i loven at du får kun ha hunden din løs mellom 21 august og 31 mars dersom den ikke farer mot, forfølger eller er til ulempe eller fare for andre. 

Anonymkode: 5118d...c37

Men den regelen følger dessverre fåtallet nettopp fordi "DERES hund er jo bare snill" selv om den ikke kommer på innkalling...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kontroll på hunden min, og det vet jeg bedre enn noen andre. Han løper ikke etter eller mot folk, andre hunder, ei heller vilt. Så fort han ser folk og/eller hunder, stopper han opp og venter til jeg kommer, hvis jeg ikke har kalt han inn fordi jeg ser dem først. Så passerer folk og hunder forbi, og vi fortsetter ferden vår. Han går løs hele året, og ja, jeg er veldig glad i alle dyr. Derfor er det for meg ikke riktig å frarøve hunden min frihet, vel og merke under ansvar, selv om det er båndtvang. Han har aldri i sitt 11 år gamle liv, gjort skade på en levende sjel. Vel, han har faktisk drept noen veps, men han har bokstavelig talt fått svi for det. 

Det verste jeg vet er når fremmede folk skal kjefte og smelle fordi han går løs. Selv om han ikke har gjort noe galt, skal de hyle høyt om at det er båndtvang, og slenger gjerne på at de er redde. 

Båndtvangen er ikke for deg! Eller din hund! Og jeg har tatt hensyn, slik jeg alltid gjør, selv om det ikke er båndtvang.  Jeg må betale boten jeg får den dagen jeg får det. Jeg har ingen andre å klage til da, når jeg velger å bryte loven. Jeg bestemmer selv hva jeg er villig til å risikere, ingen andre.  Jeg kjenner min hund. Jeg hadde ALDRI sluppet ham, hvis han hadde som vane å løpe etter eller spore opp vilt. Men jeg vet han ikke gjør det. 

Jeg er 100% sikker på at alle som klager på brudd på båndtvangen, bryter andre lover fra tid til annen. Så hvorfor er båndtvangen den ene loven der folk påberoper seg en autoritet de ikke har? Jeg står ikke i ankomsthallen når ferja fra Danmark legger til kai, for  å ta de som smugler. Jeg står ikke langs veien og stopper folk som kjører for fort i 50-sona, eller anmelder folk som snakker i mobilen mes de kjører bil. 

Så, fei for deres egen dør, før dere legger dere opp i andres saker! 

Anonymkode: 0de92...3af

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

I Kvinnherad driter de i båndtvang. Møter hunder hver dag. Naboens gamle collie er den mest skeptiske, men løs går hun. Lassie<3 

Anonymkode: d6266...a99

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg har kontroll på hunden min, og det vet jeg bedre enn noen andre. Han løper ikke etter eller mot folk, andre hunder, ei heller vilt. Så fort han ser folk og/eller hunder, stopper han opp og venter til jeg kommer, hvis jeg ikke har kalt han inn fordi jeg ser dem først. Så passerer folk og hunder forbi, og vi fortsetter ferden vår. Han går løs hele året, og ja, jeg er veldig glad i alle dyr. Derfor er det for meg ikke riktig å frarøve hunden min frihet, vel og merke under ansvar, selv om det er båndtvang. Han har aldri i sitt 11 år gamle liv, gjort skade på en levende sjel. Vel, han har faktisk drept noen veps, men han har bokstavelig talt fått svi for det. 

Det verste jeg vet er når fremmede folk skal kjefte og smelle fordi han går løs. Selv om han ikke har gjort noe galt, skal de hyle høyt om at det er båndtvang, og slenger gjerne på at de er redde. 

Båndtvangen er ikke for deg! Eller din hund! Og jeg har tatt hensyn, slik jeg alltid gjør, selv om det ikke er båndtvang.  Jeg må betale boten jeg får den dagen jeg får det. Jeg har ingen andre å klage til da, når jeg velger å bryte loven. Jeg bestemmer selv hva jeg er villig til å risikere, ingen andre.  Jeg kjenner min hund. Jeg hadde ALDRI sluppet ham, hvis han hadde som vane å løpe etter eller spore opp vilt. Men jeg vet han ikke gjør det. 

Jeg er 100% sikker på at alle som klager på brudd på båndtvangen, bryter andre lover fra tid til annen. Så hvorfor er båndtvangen den ene loven der folk påberoper seg en autoritet de ikke har? Jeg står ikke i ankomsthallen når ferja fra Danmark legger til kai, for  å ta de som smugler. Jeg står ikke langs veien og stopper folk som kjører for fort i 50-sona, eller anmelder folk som snakker i mobilen mes de kjører bil. 

Så du på nyhetskompaniet på tv 2 i dag?. Det burde alle hundeeier se. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

I Kvinnherad driter de i båndtvang. Møter hunder hver dag. Naboens gamle collie er den mest skeptiske, men løs går hun. Lassie<3 

Anonymkode: d6266...a99

Det er sikkert mange snille hunder som aldri hadde gjort noe galt. Men de stresser vilt bare at de kommer. Jeg synes langline også er feil inni i skog nå. Og når rådyr får ungene sine.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Så du på nyhetskompaniet på tv 2 i dag?. Det burde alle hundeeier se. 

Nei, hva var der som skulle forandre mitt syn på MIN hund? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er sikkert mange snille hunder som aldri hadde gjort noe galt. Men de stresser vilt bare at de kommer. Jeg synes langline også er feil inni i skog nå. Og når rådyr får ungene sine.

Hvordan stresser en hund som går sammen med si eier, viltet? 

Vul ikke et menneske som går alene på samme stien stresse vilt like mye? 

Skal man forby all ferdsel i skogen visse tider av året? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har selv 3 hunder og ene går helt ærlig løst året rundt for hun gir f i både egg, andre dyr og mennesker (dette er åpenbart i mot loven, men stoler faktisk 100% på denne hunden). De to andre lever i langline under båndtvangen. 

Anonymkode: 00223...134

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er noen som bare tror de er verdensmestre som hundeeiere . Men nå er det bøter å håper flere får det. Er ikke mye gøy å møte løse hunder når du selv går med hund i bånd heller. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er noen som bare tror de er verdensmestre som hundeeiere . Men nå er det bøter å håper flere får det. Er ikke mye gøy å møte løse hunder når du selv går med hund i bånd heller. 

Båndtvangen er ikke for deg og dine hund!!

Hvorfor er dette så vanskelig å forstå? 

Hensyn skal tas uansett om det er båndtvang eller ikke. 

Jeg kommer aldri til å klage til noen hvis jeg får bot. Jeg har bare meg selv å takke. Jeg kommer til å betale den uten å protestere. 

Men jeg har hatt hund i over 25 år, alltid hatt dem løse og under kontroll. Ingen av dem har plaget folk, hunder eller skadet vilt, så jeg har veldig god samvittighet.  Jeg har aldri fått bot, eller hørt om andre kjente som har fått det. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo det er galt når det er i båndtvang tiden er det båndtvang som gjelder 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (11 timer siden):

Jo det er galt når det er i båndtvang tiden er det båndtvang som gjelder 

Ja, jeg er fullt klar over at jeg bryter loven. Det er ikke det det er snakk om. Men at "vanlig mann i gata" skal rope og hisse seg opp  og beordre meg til å ta hunden min i bånd når jeg tar hensyn til vedkommende, er for meg uakseptabelt. 

Båndtvangen er ikke for folk som er redde osv. JEG vet hva hunden min gjør og ikke gjør når den går løs på tur. Vi tar hensyn året rundt til folk og fe, så da er det opp til meg om jeg velger å bryte loven, å gå med hunden løs.. Får jeg bot så betaler jeg den uten å klage. Den fortjener jeg når jeg slipper han løs. Etter 25 år med løs hund, har jeg fremdeles ikke fått bot, eller vært i nærheten av å få en. Ei aldri hørt om noen som har fått her vi ferdes. Hvis dette er den loven jeg velger å bryte, og det mest kriminelle jeg gjør, er dere veldig trygge i mitt nærvær. Samme er dyr, både ville og tamme. 

Men igjen. De som føler for å leke båndtvang-politi bryter garantert en eller flere av Norges lover og regler selv. Så hvorfor fremkaller denne spesifikke loven alle disse selvutvalgte autoriteter? 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, jeg er fullt klar over at jeg bryter loven. Det er ikke det det er snakk om. Men at "vanlig mann i gata" skal rope og hisse seg opp  og beordre meg til å ta hunden min i bånd når jeg tar hensyn til vedkommende, er for meg uakseptabelt. 

Båndtvangen er ikke for folk som er redde osv. JEG vet hva hunden min gjør og ikke gjør når den går løs på tur. Vi tar hensyn året rundt til folk og fe, så da er det opp til meg om jeg velger å bryte loven, å gå med hunden løs.. Får jeg bot så betaler jeg den uten å klage. Den fortjener jeg når jeg slipper han løs. Etter 25 år med løs hund, har jeg fremdeles ikke fått bot, eller vært i nærheten av å få en. Ei aldri hørt om noen som har fått her vi ferdes. Hvis dette er den loven jeg velger å bryte, og det mest kriminelle jeg gjør, er dere veldig trygge i mitt nærvær. Samme er dyr, både ville og tamme. 

Men igjen. De som føler for å leke båndtvang-politi bryter garantert en eller flere av Norges lover og regler selv. Så hvorfor fremkaller denne spesifikke loven alle disse selvutvalgte autoriteter? 

Meg og mitt behov som gjelder , tenk om alle var slik. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Meg og mitt behov som gjelder , tenk om alle var slik. 

Min og hunden min sitt behov gjelder for meg med tanke på båndtvangen. Hvem plager det?? Alle mennesker er vel i større eller mindre grad opptatt av sitt eget behov? Sikkert deg selv inkludert. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Min og hunden min sitt behov gjelder for meg med tanke på båndtvangen. Hvem plager det?? Alle mennesker er vel i større eller mindre grad opptatt av sitt eget behov? Sikkert deg selv inkludert. 

Nei har evnen til å tenke at jeg deler denne jorda med andre skapninger også.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Nei har evnen til å tenke at jeg deler denne jorda med andre skapninger også.

Du må være en helgen.😇 Sette andres behov foran dine egne hele tiden. Du er en av veldig få. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du høres ut som ene naboen min, ja hen har stort sett god kontroll på hunden men finner den i min hage innimellom og der hører den ikke hjemme.

Selv har jeg hatt topp trente hunder i over 20 år men de får ikke gå løs i områder med båndtvang av hensyn til mine medmennesker like mye som til faunaen

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De fleste tenker på fellesskapet, fremdeles 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et hus med bakhage som fortsetter ut på en åpen slette/eng med skog rundt. Gjennom skogen går en elv. På andre siden av elva er det åkrer.

Selvfølgelig slipper jeg min 5-kilos hund ut så han kan løpe fritt og snuse på sletta, når jeg ser fra terrassen min at det ikke er en sjel i nærheten. Andre naboer gjør det samme med sine hunder.

Det er snakk om å gi dyra våre et godt liv. En eventuell bot for brudd på båndtvang tar jeg med glede.

Anonymkode: 247be...570

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...