AnonymBruker Skrevet 30. mars #1 Skrevet 30. mars Endelig er det båndtvang tid snart. I dag så jeg hvordan folk slipper løs hunder mot fugler ved sjøen. Håper folk vil respektere dette nå . Virket som alle hunder fikk løpe løs i dag. Å håper de nå gjorde det, da vi vet nå blir det lenge til neste gang. Håper også katteeier tar litt ansvar også i hekketid. Anonymkode: 37ebd...777 6 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars #2 Skrevet 31. mars Likevel er sommeren sesong for løse hunder, ironisk nok møter jeg mange flere løse hunder under båndtvangen 🤦♀️ Anonymkode: 34673...30f 6
AnonymBruker Skrevet 31. mars #3 Skrevet 31. mars Det ironiske er jo at majoriteten av hunde- og katte- eiere regner seg som "dyrevernere". Utekatter er jo lystmordere av småfugl og smågnagere som er mat for andre dyr som rovfugl. Når det gjelder hundeiere er jo de tiden fremover kritisk for bla. rådyrkje som blir satt igjen av geita, og fugler som har reir på bakken som skogsfugl. Møtte for noen uker siden ei med polarhund som var helt ignorant på båndtvang. Hun lurte på når det var, og om det var behov for bånd i marka der jeg møtte henne under båndtvangen. (Det kryr av rådyr i dette området.) Det var en vennlig samtale om rasen siden jeg har venner som har samme. Bikkja var løs, og strengt tatt skal polarhunder alltid være i bånd da instinktene er for sterke både for vilt og buskap, men jeg tok ikke dette med henne da, siden det var første gang jeg møtte henne. Anonymkode: 7f95b...599 2
Tabris Skrevet 31. mars #4 Skrevet 31. mars Min erfaring er at de som ikke tar hensyn når de har hunden løs, de tar heller ikke hensyn under båndtvangsperioden. Jeg var en av dem som gikk med min hund løs året rundt. Jeg tok like mye hensyn til mennesker, hunder og annet dyreliv/vilt året rundt. 7
Millinea Skrevet 31. mars #5 Skrevet 31. mars Ja veldig enig, men skulle ønske den ble overholdt.. Drittlei store løse hunder som løper inn i gården vår. Føler det er utrygt å gå ute med barnet vårt i vår egen hage 5 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars #6 Skrevet 31. mars Nesten ingen respekterer båndtvang der hvor jeg bor og eierne kommer langt etter hundene og er fokuserte på noe helt annet. Nå har ikke jeg hund lengre men syns det var så sykt irriterende, både for meg selv og min hund som ikke var så glad i andre hunder men også for fugler og andre dyr. Og så sier de alltid «det går bra, hunden min er snill» Anonymkode: 16503...2ba 4 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars #7 Skrevet 31. mars Nok en gang en snill hund som eieren har kontroll på.......not 😑 https://www.nettavisen.no/nyheter/hundeangrep-i-trondheim-avlivet-pa-stedet/s/5-95-2954017 Anonymkode: dd7d1...e10 2 2
Gjest Daniella2026 Skrevet 31. mars #9 Skrevet 31. mars Det er bare å ta bilder og melde. Bøter blir ganske høye for de som blir tatt flere ganger…
Fru Uperfekt Skrevet 31. mars #10 Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (På 31.3.2026 den 0.06): Endelig er det båndtvang tid snart. I dag så jeg hvordan folk slipper løs hunder mot fugler ved sjøen. Håper folk vil respektere dette nå . Virket som alle hunder fikk løpe løs i dag. Å håper de nå gjorde det, da vi vet nå blir det lenge til neste gang. Håper også katteeier tar litt ansvar også i hekketid. Anonymkode: 37ebd...777 Bor et sted med båndtvang året rundt men mange eiere driter i det 2
AnonymBruker Skrevet 1. april #11 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (På 31.3.2026 den 0.06): Endelig er det båndtvang tid snart. I dag så jeg hvordan folk slipper løs hunder mot fugler ved sjøen. Håper folk vil respektere dette nå . Virket som alle hunder fikk løpe løs i dag. Å håper de nå gjorde det, da vi vet nå blir det lenge til neste gang. Håper også katteeier tar litt ansvar også i hekketid. Anonymkode: 37ebd...777 Håper folk klarer å holde det. Så lei å få store hunder på meg.... Anonymkode: daab6...fb6 3
AnonymBruker Skrevet 1. april #12 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (15 timer siden): Gjelder det katter også? Anonymkode: 503dd...8af Det burde det, i alle fall de som har urbane hjem hvor det er pelias-bokser knyttet til de fleste husstander. Vanskeligere på bygda hvor kattene faktisk har en funksjon med å holde smågnager unna for, korn osv. Anonymkode: 7f95b...599 2
AnonymBruker Skrevet 1. april #13 Skrevet 1. april Det er båndtvang året rundt, dersom man ikke har kontroll på hunden sin. Dvs at hunden ikke skal løpe mot andre, eller forstyrre andre på noe vis, og selvfølgelig ikke andre dyr. Det tragiske er at mange gir blaffen i det, gjerne med ordene " min hund er så snill", det går bra. Nei, det går ikke bra, for svært mange, både 2 og 4-bente blir plaget. Båndtvangsreglene er egentlig en stor vits, at det er båndtvang fra 1 april har lite å si for mange hundeeiere. Svært få har såkalt 100% kontroll på sin hund, de som sier det, er i det store og det hele inkompetente hundeeiere som vet lite om hunders adferd. Jeg anmelder glatt de som ikke kan holde bikkja si vekk fra meg og mine, eller lar den går løs i hekketid og kalvetid for vilt. Men det er jo en vits det også, da politiet har litt annet å bry seg med enn en løshund. Og ja, jeg er hundeeier, dersom noen lurte på det. Anonymkode: d07c5...812 3 1
Rhodiola Skrevet 4. april #14 Skrevet 4. april Tråden er ryddet for oppfordring til brudd på norsk lov og tilhørende svar. Rhodiola, admin.
DivaBit Skrevet 10. april #15 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (På 31.3.2026 den 0.06): Endelig er det båndtvang tid snart. I dag så jeg hvordan folk slipper løs hunder mot fugler ved sjøen. Håper folk vil respektere dette nå . Virket som alle hunder fikk løpe løs i dag. Å håper de nå gjorde det, da vi vet nå blir det lenge til neste gang. Håper også katteeier tar litt ansvar også i hekketid. Anonymkode: 37ebd...777 Her jeg bor hjelper det lite med båndtvang. Bor akkurat ved en skog og en åker hvor det kryr av elg, rådyr, rev og hare, og selvsagt fugler og ekorn. Her er det om å gjøre å la hunden strekke bena sine, fremfor å respektere de ville dyrene og loven. Tror ikke dette skyldes uvitenhet, for selv om jeg opplyser om at båndtvangen har startet så fortsetter de å slippe løs. 1
Matriarken Skrevet 10. april #16 Skrevet 10. april (endret) Det burde være båndtvang året rundt om en ikke har FULL kontroll på hunden sin. Jeg er hunde og dyre elsker. Har flere venner med hund, og da eiere som driver med hund på høyt nivå. De er så enige om at det er alt for mange mennesker som IKKE burde hatt hund. De menneskeliggjør hundene og mener deres hund er som barn og er "verdens snilleste", men det hjelper lite når hundene er ute av kontroll, oppsøker andre hunder, mennesker og barn. Og btw. Menneskebarn kan bite, dytte og slå. Så i hva verden er "din" hund "bare snill" om du ikke har stålkontroll når det finnes andre hunder som er redd og usikker pga dårlige erfaringer, og mennesker som er redd for hunder og som får panikk om en fremmed hund kommer løpende mot dem. Endret 10. april av Matriarken 2
Snok1 Skrevet 10. april #17 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (På 1.4.2026 den 8.54): Det burde det, i alle fall de som har urbane hjem hvor det er pelias-bokser knyttet til de fleste husstander. Vanskeligere på bygda hvor kattene faktisk har en funksjon med å holde smågnager unna for, korn osv. Anonymkode: 7f95b...599 Katter er en fremmedart som ikke har en naturlig plass i faunaen. 3
AnonymBruker Skrevet 10. april #18 Skrevet 10. april DivaBit skrev (44 minutter siden): Her jeg bor hjelper det lite med båndtvang. Bor akkurat ved en skog og en åker hvor det kryr av elg, rådyr, rev og hare, og selvsagt fugler og ekorn. Her er det om å gjøre å la hunden strekke bena sine, fremfor å respektere de ville dyrene og loven. Tror ikke dette skyldes uvitenhet, for selv om jeg opplyser om at båndtvangen har startet så fortsetter de å slippe løs. Samme problemet rundt oss her😢. Store egoer. Vetrinær fortalte meg at det er mye større sjanse at hunden da blir bitt av hoggorm om den løper fritt. Anonymkode: 37ebd...777 2
AnonymBruker Skrevet 10. april #19 Skrevet 10. april Matriarken skrev (5 timer siden): Det burde være båndtvang året rundt om en ikke har FULL kontroll på hunden sin. Jeg er hunde og dyre elsker. Har flere venner med hund, og da eiere som driver med hund på høyt nivå. De er så enige om at det er alt for mange mennesker som IKKE burde hatt hund. De menneskeliggjør hundene og mener deres hund er som barn og er "verdens snilleste", men det hjelper lite når hundene er ute av kontroll, oppsøker andre hunder, mennesker og barn. Og btw. Menneskebarn kan bite, dytte og slå. Så i hva verden er "din" hund "bare snill" om du ikke har stålkontroll når det finnes andre hunder som er redd og usikker pga dårlige erfaringer, og mennesker som er redd for hunder og som får panikk om en fremmed hund kommer løpende mot dem. Men det er jo det? Det står helt tydelig i loven at du får kun ha hunden din løs mellom 21 august og 31 mars dersom den ikke farer mot, forfølger eller er til ulempe eller fare for andre. Anonymkode: 5118d...c37 5 2
Gliffy Skrevet 10. april #20 Skrevet 10. april Min hund holdt på å knekke nakken på en mindre hund som kom styrtende på oss som en rakett i går. Skjønner ikke at folk tør å være så uforsiktige med hundene sine, selv om deres hund er snill så er jo ikke alle andre hunder det. Dessuten er det ingen hunder som liker at andre hunder kommer styrtende på i full fart, så uansett om hunden er «snill» er det jo stor sjanse for at den får seg en skade når den holder på sånn. 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå