I Grosny Skrevet 13. april #41 Skrevet 13. april Mine favorittøl er Aass Bock, som er temmelig mørkt og fløtemykt, og Aass Premium Pilsner som er en myk pilsnertype. Begge selges bare på Vinmonopolet.
AnonymBruker Skrevet 13. april #42 Skrevet 13. april AnonymBruker skrev (På 2.4.2026 den 16.03): Dessverre så tror jeg ikke egentlig at Norge eller skandinavia har noe særlig med øltradisjon som vil kunne imponere internasjonale ølsmakere. Det nevnes flere norske bryggerier som lager godt øl, og det er mye bra øl å finne fra de. Men ølsortene er ikke slike jeg ser på som norske typer øl. Altså: poenget mitt er at om et norsk bryggeri lager en belgisk type øl som er veldig god, så er det ikke "norsk". Det vil ikke være dette ølet som er "brunosten" man viser frem. Det vi har som er litt særnorsk er forskjellige typer mørk krydret juleøl. Det finnes noen slike juleøl på glassflaske som er veldig gode. Fyldige og litt søte med mye god kryddersmak. MEN: det finnes mye juleøl som er utrolig dårlig også (gjelder stort sett alle de vanlige dagligvaremerkene på 0,5L boks). De smaker ofte som slikt brent sukker man bruker til å lime sammen pepperkakehus og har ingen som helst gode kvaliteter. Så her ville jeg prøvesmakt litt før man serverer. Etter min mening trenger det ikke å være jul for å drikke slikt øl, men det kan være vanskeligere å få tak i nå. Kanskje det er noen restpartier her og der. Ellers har vi vel kanskje litt sånn honningølgreier som låner litt av mjødtradisjonen. Men jeg tviler på at dette er noe som faller i smak. Om målet bare er å la dem smake godt øl brygget i Norge, uavhengig av opprinnelsen til ølsorten, så er det bare å velge seg ut noe godt fra de forskjellige mikrobryggeriene Anonymkode: 7800d...d97 Tvert imot, skandinavisk mikrobryggeri øl er svært annerkjent blant øl entusiaster i utlandet Anonymkode: 7ad2c...0dc 1
Snok1 Skrevet 13. april #43 Skrevet 13. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du er blant dem ser jeg😉 Anonymkode: 7ad2c...0dc Try me.
AnonymBruker Skrevet 13. april #44 Skrevet 13. april Snok1 skrev (Akkurat nå): Try me. Du har jo alt fortalt det i første posten din her i tråden Anonymkode: 7ad2c...0dc
AnonymBruker Skrevet 13. april #45 Skrevet 13. april Norsk "industriøl" har høy kvalitet. Jeg slår et slag for Aass Pilsner, Aass IPA og Aass Halling. Utover det liker jeg godt Kinn Vestkyst IPA og Kinn Globetrottar (IPA). Anonymkode: 4ed33...8d3 1 2
I Grosny Skrevet 13. april #46 Skrevet 13. april Wettre er flinke, men jeg finner ikke min favoritt Bokk Roger på vinmonopolet nå. Det kan være fint å smake på annet Wettre -øl, men jeg har ikke oversikt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå