Gaia Skrevet 1. april #21 Skrevet 1. april Kinn, Ægir, Nøgne ø, Monkey Brew og Autmann har mange gode øltyper.
Flintis Skrevet 1. april #22 Skrevet 1. april Jeg tenker motsatt av mange når det gjeldet presentasjon av norsk øl. Ta utgangspunkt i den lokale store pilsener eks. Rignes og sammenlign med Frydenlund Hansa, Dahls, Mack eller hva du måtte ønske. Gå så videre til Bayer og gjerne ting som fatøl. Dette er mer klassisk norsk. Siden de liker IPA finnes det sikkert en sånn i utvalget også. Jeg sier ikke dette for å rakke ned på de gode små bryggeriene, men det er de store som representerer det folk drikker i Norge. Håper gjestene kan ha det hyggelig med å smake litt norsk øl. 1
AnonymBruker Skrevet 2. april #23 Skrevet 2. april Flintis skrev (14 timer siden): Jeg tenker motsatt av mange når det gjeldet presentasjon av norsk øl. Ta utgangspunkt i den lokale store pilsener eks. Rignes og sammenlign med Frydenlund Hansa, Dahls, Mack eller hva du måtte ønske. Gå så videre til Bayer og gjerne ting som fatøl. Dette er mer klassisk norsk. Siden de liker IPA finnes det sikkert en sånn i utvalget også. Jeg sier ikke dette for å rakke ned på de gode små bryggeriene, men det er de store som representerer det folk drikker i Norge. Håper gjestene kan ha det hyggelig med å smake litt norsk øl. At folk drikker Ringnes betyr ikke at det er godt øl. Det er billig, enkelt og lettvint, men det er ikke godt øl. Vanlig pilsnerøl fra de store bryggeriene skiller seg i liten grad fra bryggeriene som lager pilsnerøl til massedistribusjon i utlandet. Folk som er «ølnerder» har en helt annen opplevelse av øl enn å bælme nedpå noe lettvindte greier for å få promille. Der sammenligner man ulike typer korn, humle, gjær, smakstilsetninger og bryggerimetoder, noe man ikke gjør med industriprodusert øl. Hvis du tror det er de store bryggeriene som representerer norsk øl, så er du ganske dårlig informert om hva som foregår. Hele Norge spiser Norvegia og, men det er ikke det du serverer til utlendinger som kommer og vil smake norsk ost. Anonymkode: cebb1...971 2
AnonymBruker Skrevet 2. april #24 Skrevet 2. april Udyrisk skrev (18 timer siden): Lomb øl Ekte småskala kvalitet. Liker også Lomb, nydelig øl. Anonymkode: 077ac...223 1
aksase Skrevet 2. april #25 Skrevet 2. april Ingen som nevner Aass bryggeri. Det er Norges eldste bryggeri, fortsatt heleid av familien som også deltar aktivt i driften. Aass lager mange gode øl, synes jeg, uten at jeg er noen ølekspert. Hvis dere holder til på Østlandet, kan jeg anbefale å ta en tur til Aass bryggeri i Drammen. De tilbyr pakker med omvisning, ølsmaking og middag. Ellers er øl mye mer enn tørstedrikk. Historien, opplevelsen og kanskje maten man får sammen ølet er ofte like viktig, derfor anbefaler jeg å besøke et av de mange mikrobryggerier som finnes, snakke med folka der, få deres historie, smake deres produkter og skape gode minner. De fleste større byer har vel et mikrobryggeri eller flere, tror jeg. Mitt tips er derfor å jakte opplevelser og ikke bare fokusere på drikken. 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. april #26 Skrevet 2. april Dessverre så tror jeg ikke egentlig at Norge eller skandinavia har noe særlig med øltradisjon som vil kunne imponere internasjonale ølsmakere. Det nevnes flere norske bryggerier som lager godt øl, og det er mye bra øl å finne fra de. Men ølsortene er ikke slike jeg ser på som norske typer øl. Altså: poenget mitt er at om et norsk bryggeri lager en belgisk type øl som er veldig god, så er det ikke "norsk". Det vil ikke være dette ølet som er "brunosten" man viser frem. Det vi har som er litt særnorsk er forskjellige typer mørk krydret juleøl. Det finnes noen slike juleøl på glassflaske som er veldig gode. Fyldige og litt søte med mye god kryddersmak. MEN: det finnes mye juleøl som er utrolig dårlig også (gjelder stort sett alle de vanlige dagligvaremerkene på 0,5L boks). De smaker ofte som slikt brent sukker man bruker til å lime sammen pepperkakehus og har ingen som helst gode kvaliteter. Så her ville jeg prøvesmakt litt før man serverer. Etter min mening trenger det ikke å være jul for å drikke slikt øl, men det kan være vanskeligere å få tak i nå. Kanskje det er noen restpartier her og der. Ellers har vi vel kanskje litt sånn honningølgreier som låner litt av mjødtradisjonen. Men jeg tviler på at dette er noe som faller i smak. Om målet bare er å la dem smake godt øl brygget i Norge, uavhengig av opprinnelsen til ølsorten, så er det bare å velge seg ut noe godt fra de forskjellige mikrobryggeriene Anonymkode: 7800d...d97
AnonymBruker Skrevet 2. april #28 Skrevet 2. april Haandbryggeriet har flere gode. Jeg er glad i Fyr og flamme, selges på polet. Anonymkode: 29574...ab0
AnonymBruker Skrevet 2. april #29 Skrevet 2. april aksase skrev (2 timer siden): Ingen som nevner Aass bryggeri. Det er Norges eldste bryggeri, fortsatt heleid av familien som også deltar aktivt i driften. Aass lager mange gode øl, synes jeg, uten at jeg er noen ølekspert. Hvis dere holder til på Østlandet, kan jeg anbefale å ta en tur til Aass bryggeri i Drammen. De tilbyr pakker med omvisning, ølsmaking og middag. Ellers er øl mye mer enn tørstedrikk. Historien, opplevelsen og kanskje maten man får sammen ølet er ofte like viktig, derfor anbefaler jeg å besøke et av de mange mikrobryggerier som finnes, snakke med folka der, få deres historie, smake deres produkter og skape gode minner. De fleste større byer har vel et mikrobryggeri eller flere, tror jeg. Mitt tips er derfor å jakte opplevelser og ikke bare fokusere på drikken. Enig med denne, som ølglad ikke-ekspert synes jeg Aass har mange gode øltyper. Og omvisningene deres med ølsmaking og middag har jeg hørt mye bra om. Jeg synes ikke TS skal droppe øl fra alle de eminente mindre bryggeriene som har blitt foreslått hittil, men som representant for norsk øltradisjon av storskalaprodusent-typen synes jeg Aass er en veldig god kandidat. Anonymkode: 8f87e...028 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. april #30 Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (På 1.4.2026 den 6.27): Du har åpenbart ikke drukket Seidel og har fått meningen din fra folk som ikke liker øl. Du drikker ikke tilfeldigvis Corona? Anonymkode: c7dd5...1f7 Seidel og Corona er i samme liga spør du meg. Ingen av de er noe å rope hurra for, men på en varm sommerdag tror jeg faktisk jeg hadde valgt Corona. Det er uansett masseprodusert industri-øl, helt på det jevne . Anonymkode: eb7b8...2c0 2
Snok1 Skrevet 2. april #32 Skrevet 2. april Flintis skrev (19 timer siden): Ta utgangspunkt i den lokale store pilsener eks. Rignes og sammenlign med Frydenlund Hansa, Dahls, Mack eller hva du måtte ønske. Gå så videre til Bayer og gjerne ting som fatøl. Jeg er enig med deg. Det er en god variasjon innenfor de klassiske pilsnertypene som har høy kvalitet og bra særpreg innenfor sin klasse. Jeg er en stor fan av Frydenlund Fatøl og Schous Pilsner som begge har en markert bitterhet. Schous markerer også med sin gyldenhet som nesten er som rav. Her har bryggmesteren fått lov til å bruke penger på brent byggmalt. Mack’s Isbjørn er en deilig lys pilsner med friskhet uten sødmen som jeg mener enkelte pilsnere av Carlsberg/Heineken-skolen er belemret med. God kvalitet kjennetegnes ofte ved et produkt som lever lenge i markedet, og som har en distinkt gjenkjennelse. Mange går etter nye øl som har ekstreme ingredienser eller prosesser. Klart flere av disse er gode øl, men ofte dreier dette seg om mote-øl hvor markedssjefen bestemmer mer enn bryggerimesteren. At endel kunder lar seg lure, er denne tråden et vitnemål om. Pilsnerølen dra nok inn hovedinntekten, men moteølet har størst dekningsbidrag per liter og gir mikrobryggeriene en brand-identitet. 1
AnonymBruker Skrevet 3. april #33 Skrevet 3. april Snurrebart spontangjæret surøl Anonymkode: 463d2...3cc 1
AnonymBruker Skrevet 3. april #34 Skrevet 3. april aksase skrev (15 timer siden): Ingen som nevner Aass bryggeri Aass lager Seidel som er som sagt Norges beste øl. Anonymkode: c7dd5...1f7
AnonymBruker Skrevet 3. april #37 Skrevet 3. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Aass lager Seidel som er som sagt Norges beste øl. Anonymkode: c7dd5...1f7 Har ikke Unil/NorgesGruppen flyttet produksjonen til Mack? Anonymkode: 8f87e...028
AnonymBruker Skrevet 13. april #39 Skrevet 13. april AnonymBruker skrev (På 30.3.2026 den 3.40): Det beste ølet du får i norske butikker er Seidel pilsner, skal lete lenge for å finne noe bedre! Anonymkode: c7dd5...1f7 🤣🤣Nå var det ikke sosialklient-pils ts ba om råd om. 🤣🤣 Seidel drakk vi da vi var 17-18 og ikke hadde råd til annet. Det kan man faktisk ikke by folk. Ts- spør på polet. Det er fordelen med at vi har pol, de kan mye om det de selger. Anonymkode: 44205...228 1
AnonymBruker Skrevet 13. april #40 Skrevet 13. april Snok1 skrev (På 31.3.2026 den 15.03): Folk som ikke har særlig peiling på øl, bælmer jo ned overhumlede IPAer og sier «ja, dette var skikkelig øl!». Alle kan lage IPAer og en halvdårlig resept kan lett maskeres med kopiøse mengder aromatisk tørrhumle. De er lette å please. Kjøp inn noen tunge IPAer fra et overpriset mikrobryggeri, så får bydgehipsterne som driver bryggeriet også til ferie. Problemet løst. Du er blant dem ser jeg😉 Anonymkode: 7ad2c...0dc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå