LilleMy_09 Skrevet 27. mars #21 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Förlåt, jag förstod inte helt om mobilen är eller inte är tillåtet vid middagsbordet? Anonymkode: bf017...0fe Den er ikke tillatt ved middagsbordet. Ts skriver at barna blir sure og lager sjau når hun ber dem legge den vekk ved matbordet
AnonymBruker Skrevet 27. mars #22 Skrevet 27. mars Du har en mobil boks der mobilene skal oppi uten protest til avtalt tid. Surmuling fører til at mobil inndras resten av dagen. Punktum. Ditt hus, dine regler. 19 åringen kan bestemme når hun flytter for seg selv og betaler alt for seg selv. Anonymkode: de1e8...7d0 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars #23 Skrevet 27. mars Vi er 55 og 52 og mobil er alltid med. Hva skjer hvis man ikke får tatt bilde av maten? Har dere tenkt på det? Anonymkode: 68c81...738 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #24 Skrevet 27. mars Fru Uperfekt skrev (2 timer siden): Var den bastante om at far hadde så mye mer autoritet enn mor Bastant? Ja, det er jo hovedregelen. Far er "bad cop", mor er "good cop". Anonymkode: de607...0fb
Fru Uperfekt Skrevet 27. mars #25 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Bastant? Ja, det er jo hovedregelen. Far er "bad cop", mor er "good cop". Anonymkode: de607...0fb Nopes, mor er bad cop og far er good cop i min krets.
AnonymBruker Skrevet 27. mars #26 Skrevet 27. mars Fru Uperfekt skrev (Akkurat nå): Nopes, mor er bad cop og far er good cop i min krets. Jeg skrev hovedregel. Anonymkode: de607...0fb
AnonymBruker Skrevet 27. mars #27 Skrevet 27. mars LilleMy_09 skrev (8 timer siden): Nei, en myndig person kan man ikke bestemme over Selvfølgelig kan man det når de bor hjemme. Har to myndige ungdommer i mitt hus, og de må selvsagt følge reglene i huset som jeg eier… Anonymkode: c8f57...aa8 2
GlitrendeSjokolade Skrevet 27. mars #28 Skrevet 27. mars (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hun kan bestemme over 19-åringen også. Anonymkode: 24fcb...847 Ikke på samme måte som 15 åringen. Foreldrene kan ha regler i huset/leiligheten som 19 åringen også må følge, men de kan ikke bestemme over henne når hun er myndig. Endret 27. mars av GlitrendeSjokolade 1
LilleMy_09 Skrevet 27. mars #29 Skrevet 27. mars (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Selvfølgelig kan man det når de bor hjemme. Har to myndige ungdommer i mitt hus, og de må selvsagt følge reglene i huset som jeg eier… Anonymkode: c8f57...aa8 Når det kommer til regler om fest ja. Mobilbruk og innetider, nei Endret 27. mars av LilleMy_09
Fru Uperfekt Skrevet 27. mars #30 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg skrev hovedregel. Anonymkode: de607...0fb Og jeg har erfart at det motsatte er hovedregelen.
AnonymBruker Skrevet 28. mars #31 Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (På 25.3.2026 den 22.34): Har 2 tenårinsjenter. De lever og ånder for mobilen, til alle døgnets tider. Sikkert ikke et ukjent fenomen rundt om. Jeg har gitt beskjed i årevis om at mobilen ikke skal være med under felles måltider og på fast hygge/spillkveld hver onsdag. Begge tar med mobilen til bords likevel. Eldstejenta surmuler når jeg ber henne legge den bort - mens den yngste lager et sant helvete! Hva i all verden skal jeg gjøre for at de skal la være å ta med mobilen til bordet, så vi slipper disse slitsomme diskusjonene hver gang?! Jeg kommer rett og slett ikke i mål med dette, det GÅR ikke! Mvh frustrert! Anonymkode: 1b89b...3ed Disse spillkveldene hver onsdag, hvem er de for? Deg eller de? Du sier at ungene er 15 og 19… ganske vanlig at de har egne liv og dermed er mobilen ganske sentral ift kontakt med andre jevnaldrende. La de nå holde på. Du taper den kampen igjen og igjen. Fokuser heller på deg og ditt. Anonymkode: 13378...e5e
AnonymBruker Skrevet 28. mars #32 Skrevet 28. mars Så lenge jeg betaler for mobilabonnement og wifi i huset, så har jeg full kontroll når dette kan kastes ut av internett. Da bør man ikke strekke strikken for langt. Det får følger. Anonymkode: bc2b4...a33 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars #33 Skrevet 28. mars Sånn holder en del godt voksne på også. Dessverre. Og nåde den som våger å kommentere oppførselen deres. Da kan man banne på at de kommer til å bli drita sure. Men temmelig patetisk oppførsel da. Klarer ikke en gang å ligge unna mobiltelefonen i noen få minutter av gangen. Anonymkode: 60ffa...6b7
AnonymBruker Skrevet 28. mars #34 Skrevet 28. mars LilleMy_09 skrev (19 timer siden): Når det kommer til regler om fest ja. Mobilbruk og innetider, nei Altså i følge norsk lov og alt det der, helt sikkert. Men mine ungdommer må følge mine regler så lenge de bor hos meg. Anonymkode: c8f57...aa8 1
LilleMy_09 Skrevet 28. mars #35 Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Altså i følge norsk lov og alt det der, helt sikkert. Men mine ungdommer må følge mine regler så lenge de bor hos meg. Anonymkode: c8f57...aa8 Glad foreldra mine var litt mer avslappa på ting som mobilbruk og gaming og ikke hadde en drøss med regler ang. det
AnonymBruker Skrevet 28. mars #36 Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (På 25.3.2026 den 22.34): Har 2 tenårinsjenter. De lever og ånder for mobilen, til alle døgnets tider. Sikkert ikke et ukjent fenomen rundt om. Jeg har gitt beskjed i årevis om at mobilen ikke skal være med under felles måltider og på fast hygge/spillkveld hver onsdag. Begge tar med mobilen til bords likevel. Eldstejenta surmuler når jeg ber henne legge den bort - mens den yngste lager et sant helvete! Hva i all verden skal jeg gjøre for at de skal la være å ta med mobilen til bordet, så vi slipper disse slitsomme diskusjonene hver gang?! Jeg kommer rett og slett ikke i mål med dette, det GÅR ikke! Mvh frustrert! Anonymkode: 1b89b...3ed Her har det alltid vært NULL skjerm med matbordet , og det respekterer de. Prøver de å.ta fram tlf så sier jeg : INGEN skjerm med matbordet. Da tar de den vekk! Her spiser vi og snakker sammen. Skjermen tar nok tid av døgnet ellers! Ta den fra de fysisk? Mobilhotell? Hvor gamle er de? kan du bruke app til å låse tilf ved matbordet? Anonymkode: e0ab0...f69 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars #37 Skrevet 28. mars LilleMy_09 skrev (57 minutter siden): Glad foreldra mine var litt mer avslappa på ting som mobilbruk og gaming og ikke hadde en drøss med regler ang. det Her games det og vi koser oss, men skjermen har INGENTING med matbordet å gjøre! Når vi er på besøk og ser 0-10år gsmle barn sitte med en skjerm å bli matet/spise så er det bare sykt.. 0-3åringen spiser ikke uten skjerm.. nei.. Mon tro hvorfor. Anonymkode: e0ab0...f69 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars #38 Skrevet 29. mars GlitrendeSjokolade skrev (På 27.3.2026 den 13.56): 15 åringen kan du ta mobilen fra hvis hun ikke hører på deg. For hun er ikke voksen. Hun er ett barn. Barn under 18 år skal ikke bestemme at de skal sitte med skjerm når de vil. Hun får bare bli så sur hun vil. Du er den voksne og bestemmer. Ikke ei 15 år gammel jente som bestemmer. Så lenge de spiser middag hjemme, må de forholde seg til husets regler. Gjelder også 19-åringen. Hun kan selvsagt flytte ut og lage sin egen middag, og sitte med mobilen dagen lang. Men bor hun hjemme, må hun innrette seg. Anonymkode: f18ce...6ef
AnonymBruker Skrevet 29. mars #39 Skrevet 29. mars LilleMy_09 skrev (På 27.3.2026 den 23.55): Når det kommer til regler om fest ja. Mobilbruk og innetider, nei Jo. Anonymkode: f18ce...6ef
GlitrendeSjokolade Skrevet 29. mars #40 Skrevet 29. mars (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så lenge de spiser middag hjemme, må de forholde seg til husets regler. Gjelder også 19-åringen. Hun kan selvsagt flytte ut og lage sin egen middag, og sitte med mobilen dagen lang. Men bor hun hjemme, må hun innrette seg. Anonymkode: f18ce...6ef Følge husets regler ja, men det er ikke det samme som at foreldrene bestemmer over 19 åringen på samme måte som en 15 åring. Å ha regler f.eks at alle legger vekk mobilen når man spiser er ikke å bestemme over en myndig person. Det er regler folk følger i huset/leiligheten som gjelder alle regner jeg med? Ikke bare barn og tenåringer? Når det gjelder 15 åringen så bestemmer foreldrene over henne for hun er ett barn, og de kan ta mobilen vekk fra henne. Endret 29. mars av GlitrendeSjokolade 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå