AnonymBruker Skrevet 17. mars #61 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Det var iallfall helt normalt da jeg vokste opp på 80- og 90-tallet. Jeg er vant med samme som deg der ts, bare at vaskingen var på fredager. Anonymkode: 240c1...5f9 Godt å vite at jeg ikke er så overdrevent streng. Ser det er delte meninger i tråden, så det er vel snakk om at forskjellige familier er forskjellige Anonymkode: 0678e...04c
Thirdy Skrevet 17. mars #62 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (På 16.3.2026 den 14.37): Jeg har alltid trodd at jeg hadde verdens mest normale foreldre og oppvekst, men får oftere og oftere høre av venninner at det var over snittet strukturert og fornuftsstyrt? Som barn var det en selvfølge å hjelpe til med husarbeid, sette familietid og plikter, inkl lekser først, og dernest moro-tid med venninner. Det var alltid en forventning om å være rolige og behersket. Det var en selvfølge å drive med en fysisk aktivitet og en kulturell aktivitet. Det var ikke noe valg om det skulle gjøres eller ikke. Helger var vi sammen med familie eller på turer i skogen eller sto på ski eller slalåm. På kvelden spilte vi brettspill eller så på tv. Huset var alltid rent og ryddig, for alle ryddet og vasket etter seg med en gang. Hver torsdag vasket vi huset sammen så det var klart til helg. Ingen av oss barna kunne da gjøre noe med venner. Vokste opp et sted hvor stort sett alle rundt meg hadde det slik. Syns mange rundt meg gir barna for frie rammer for tidlig, men får høre jeg er streng? Anonymkode: 0678e...04c Kan ikke svare deg på om du vokste opp for strukturert, kan bare si at jeg ville ELSKET å vokse opp slik! 🏆 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars #63 Skrevet 17. mars 84-modell her, og vokste opp i liknende hjem, men likevel ikke likt. Hos oss var det mor som tok alt husarbeidet, ikke snakk om at far eller brødrene mine skulle løfte en finger (jeg hjalp gjerne til). Alt skulle være gullende rent og ryddig og plettfritt, så min mor må ha slitt seg ut i tillegg til å jobbe deltid. Hos oss var det strengt med tidspunkt for måltider, og ingenting het "å skippe et måltid" eller "å komme for sent til middag". Når jeg selv ser hvor dynamisk hverdagen er med min egen familie nå i 2026, klarer jeg nesten ikke fatte hvor strikt vi hadde det på 80- og 90-tallet. Det var jo ingen rom for avvik eller feil. Det eneste jeg egentlig har videreført fra egen barndom er at lekser skal gjøres med én gang man kommer fra skolen. Like greit å få det overstått, tenker jeg, så det tar ingen skade av. Anonymkode: fc7cf...566 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars #64 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (På 16.3.2026 den 17.15): Kjenner du ingen som vokste opp med ordnede forhold i hjemmet? Anonymkode: 054e0...1f8 Jo, men ikke i Sachsenhausen. Anonymkode: 8cf5a...044 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars #65 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (På 16.3.2026 den 17.01): 😅 På spekteret? Hverken mamma, pappa, lillebror eller jeg er på spekteret. De er velutdannede og velfungerende mennesker med stor familie og nettverk, og nå nylig pensjonerte etter gode karrierer🤷♀️ Anonymkode: 0678e...04c Mange velutdannede på spekteret med gode karrierer. Familie og nettverk har de også. Det du ønsker er en slags validering på at det du liker er det alle vil ha. Og nei det er det ikke. Men funker det for deg og dine er det jo bare å kjøre på. Anonymkode: 8cf5a...044
AnonymBruker Skrevet 17. mars #66 Skrevet 17. mars Høres ikke det minste unormalt ut. Hvorfor lurer du på det? Anonymkode: a7351...505 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars #67 Skrevet 17. mars Jeg vokste ikke opp slik. Kunne aldri levd på den måten heller. Det er alt for rigid for meg. Jeg er glad i frihet og minimalt med planlegging. Passer dårlig sammen med rigide petimetere. Anonymkode: c3bc0...d71
AnonymBruker Skrevet 18. mars #68 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jo, men ikke i Sachsenhausen. Anonymkode: 8cf5a...044 😂Sachsenhausen å måtte bidra og å ha rutiner i hjemmet? Anonymkode: 0678e...04c 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #69 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (På 16.3.2026 den 14.59): Men er det så viktig hva alle andre gjør? Det er nettopp slike holdninger som gjør at verden går til helvete og at de oppvoksende generasjonene er snøflak. Den største tabben i menneskehetens historie er å ikke bry seg om hva andre gjør. All elendighet skyldes det. Anonymkode: fdac4...552
AnonymBruker Skrevet 18. mars #70 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (På 16.3.2026 den 14.37): Jeg har alltid trodd at jeg hadde verdens mest normale foreldre og oppvekst, men får oftere og oftere høre av venninner at det var over snittet strukturert og fornuftsstyrt? Som barn var det en selvfølge å hjelpe til med husarbeid, sette familietid og plikter, inkl lekser først, og dernest moro-tid med venninner. Det var alltid en forventning om å være rolige og behersket. Det var en selvfølge å drive med en fysisk aktivitet og en kulturell aktivitet. Det var ikke noe valg om det skulle gjøres eller ikke. Helger var vi sammen med familie eller på turer i skogen eller sto på ski eller slalåm. På kvelden spilte vi brettspill eller så på tv. Huset var alltid rent og ryddig, for alle ryddet og vasket etter seg med en gang. Hver torsdag vasket vi huset sammen så det var klart til helg. Ingen av oss barna kunne da gjøre noe med venner. Vokste opp et sted hvor stort sett alle rundt meg hadde det slik. Syns mange rundt meg gir barna for frie rammer for tidlig, men får høre jeg er streng? Anonymkode: 0678e...04c Vi hadde også plikter, men de var nok ikke så rigide nei. Vi var også med venner hjem fra skolen, ellers gjorde vi alltid lekser først. Var mye med nabobarna. Fisket , gikk litt på ski og gikk litt tur i helgene å var ellers en del med venner evt overnatting hos venner eller hadde de på overnatting. Fikk gå på de aktivitetene jeg ønsket, det var ikke noe krav. Anonymkode: 40054...ccb
AnonymBruker Skrevet 18. mars #71 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Mange velutdannede på spekteret med gode karrierer. Familie og nettverk har de også. Det du ønsker er en slags validering på at det du liker er det alle vil ha. Og nei det er det ikke. Men funker det for deg og dine er det jo bare å kjøre på. Anonymkode: 8cf5a...044 Foreldrene mine er ikke på spekteret. Bare veldig disiplinerte og strukturerte. Ts Anonymkode: 0678e...04c 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #72 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (På 16.3.2026 den 20.18): Venner har aldri vært så viktig, egentlig. Fettere og kusiner rett i nærheten. Familiemiddager veldig ofte. Møtte venner på skolen og aktiviteter. Ikke så mye ellers. Anonymkode: 0678e...04c Beklager,men det høres i grunn litt trist ut. Anonymkode: 40054...ccb 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #73 Skrevet 18. mars Skrekk og gru tenker jeg 😅 Ville hatet alt det tvungne opplegget. Vi ble oppdratt relativt strengt selv, og hadde plikter hjemme, men aldri ble vi hindret fra å være med venner en hel dag. Lekser kom alltid rett etter skoletid, men så lenge rapportene fra skolen var bra var det ingen som sjekket at jeg gjorde dem. Vi ble oppdratt til å være ærlige og pliktoppfyllende og de forventet at de kunne stole på at vi gjorde det vi skulle. Ingen ble tvunget til aktivitet, men vi fikk prøve det vi ville. Ville mye heller leke hjemme i gaten enn å ha faste avtaler, og var ikke inaktiv av den grunn. Virker unødvendig strengt og veldig preget av perfeksjonisme slik du beskriver det. Anonymkode: bedae...e44 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #74 Skrevet 18. mars 84 modell 🙋 vokste opp ganske likt. Mine foreldre jobbet begge 100 % jeg begynte i barnehage da jeg var 1 år. Vi hadde faste oppgaver i hjemmet, så huset ble vasket hver uke. Når jeg gikk på barneskolen, måtte jeg starte på middagen til mamma og pappa kom hjem. Gikk på forskjellige fritidsaktiviteter og måtte alltid gå eller sykle. I helgene skulle det alltid skje noe. Skogturer, skiturer, hytteturer, familieselskaper osv. Har egentlig vært glad for oppveksten min, bortsett fra det at det alltid må skje noe. Det er veldig nesten det eneste jeg ikke har tatt med meg inn i min familie. Anonymkode: 68bed...5bc 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars #75 Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 16.3.2026 den 14.41): Jobbet begge foreldrene dine til 16:00? Som nesten alle foreldre gjør nå? Anonymkode: 7199f...259 hva har det med saken å gjøre? Mine foreldre jobbet fullt, jeg gikk i barnehage fra jeg var 4 måneder for da var det ikke mer permisjon, og hadde likevel en sånn oppvekst som ts beskriver, unntatt det med å være rolig og behersket, i min familie var det definitivt lov å le og tulle. Anonymkode: f6362...eca
AnonymBruker Skrevet 20. mars #76 Skrevet 20. mars Høres veldig normalt ut synes jeg. Men mange familier har det nok ikke slik (dessverre) og vennene dine kommer fra et annet sosialt lag. Anonymkode: 1830a...612
AnonymBruker Skrevet 20. mars #77 Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (På 16.3.2026 den 14.37): Syns mange rundt meg gir barna for frie rammer for tidlig, men får høre jeg er streng? Ja, mange gir barn for frie rammer eller prøve å være kompis eller venninne med barna sine. Om du er streng eller ikke, kan ikke vi svare på.. Om du gjør ting på samme måte som foreldrene dine, syns jeg ikke det er for strengt nei.. Anonymkode: 929cb...671
AnonymBruker Skrevet 21. mars #78 Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 16.3.2026 den 14.37): Jeg har alltid trodd at jeg hadde verdens mest normale foreldre og oppvekst, men får oftere og oftere høre av venninner at det var over snittet strukturert og fornuftsstyrt? Som barn var det en selvfølge å hjelpe til med husarbeid, sette familietid og plikter, inkl lekser først, og dernest moro-tid med venninner. Det var alltid en forventning om å være rolige og behersket. Det var en selvfølge å drive med en fysisk aktivitet og en kulturell aktivitet. Det var ikke noe valg om det skulle gjøres eller ikke. Helger var vi sammen med familie eller på turer i skogen eller sto på ski eller slalåm. På kvelden spilte vi brettspill eller så på tv. Huset var alltid rent og ryddig, for alle ryddet og vasket etter seg med en gang. Hver torsdag vasket vi huset sammen så det var klart til helg. Ingen av oss barna kunne da gjøre noe med venner. Vokste opp et sted hvor stort sett alle rundt meg hadde det slik. Syns mange rundt meg gir barna for frie rammer for tidlig, men får høre jeg er streng? Anonymkode: 0678e...04c Jeg er født på 70-tallet og har samme oppvekst som deg. Synes at dette var vanlig hos oss og min omgangskrets Anonymkode: 82967...e94
AnonymBruker Skrevet 24. mars #79 Skrevet 24. mars Hadde det det ganske likt. Er 45. Vi hjalp til med mye,og vi fikk lite godteri og brus. Syns det var stas å spise hos venninna mi som hadde sjokoladepålegg hver dag! Måtte pent være med på skiturer,hater det den dag i dag. Jeg fikk ikke alltid lov til det vennene mine fikk. Mamma tok seg nok av mesteparten av vaskingen,men vi måtte hjelpe til med småting her og der. Og lekser kom selvsagt først! Anonymkode: 3a8f0...b9a
MizzVic Skrevet 24. mars #80 Skrevet 24. mars Vokste opp i ett strøkent hjem. Aldri oppvask på benken, og vi barna måtte ha ryddige rom. F eks ikke lov å slenge fra seg skolesekk i gangen etter skolen, den bæres inn på rommet. Syns ærlig talt det motsatte er rart, er ekstremt ryddig selv, og det å ikke trene, drive med en sport/hobby, eller ha strøkent hjem er spesielt. Alle jobbet i vårt hus, og selv min bestemor og oldemor hadde jobb. En drev eget firma og tjente godt. Vi måtte forresten også spise sunt. Dette er ting jeg er veldig glad for idag. Generelt er hele min familie slik. Bare en tante som ikke liker å rydde, så hun lukker døra til kjøkkenet 😅
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå