Gå til innhold

Har jeg vokst opp unormalt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Høres mest ut som trådstarters familie befinner seg et sted på spekteret. Er 48 og kjenner ingen som vokste opp sånn eller har det sånn nå. 

Anonymkode: 8cf5a...044

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres tvangspreget ut. Jeg tenker at det å være smidig og raus i hverdagen er det beste for meg og mine unger.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres mest ut som trådstarters familie befinner seg et sted på spekteret. Er 48 og kjenner ingen som vokste opp sånn eller har det sånn nå. 

😅 På spekteret? Hverken mamma, pappa, lillebror eller jeg er på spekteret. De er velutdannede og velfungerende mennesker med stor familie og nettverk, og nå nylig pensjonerte etter gode karrierer🤷‍♀️

Anonymkode: 0678e...04c

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Har det noe å si? Føler du at du hadde en forferdelig oppvekst? Jeg tenker vi gjør som vi føler er best for oss. Det som er rett for meg trenger ikke å være rett for deg? Og det som er rett for deg trenger ikke å være rett for meg? Men så lenge målet er det samme så har det ikke noe å si hvordan veien dit er? Vi alle ønsker selvstendige barn som skal klare seg i verden. 

Anonymkode: 879b9...836

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har det noe å si? Føler du at du hadde en forferdelig oppvekst? Jeg tenker vi gjør som vi føler er best for oss. Det som er rett for meg trenger ikke å være rett for deg? Og det som er rett for deg trenger ikke å være rett for meg? Men så lenge målet er det samme så har det ikke noe å si hvordan veien dit er? Vi alle ønsker selvstendige barn som skal klare seg i verden. 

Anonymkode: 879b9...836

Nei, ikke viktig for meg hvordan andre gar det. Men jeg trodde virkelig at dette var normalen i 80-og 90-talls oppvekst

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke heeelt likt som dere, men ganske. Var ikke kjemperyddig hos oss, vi var 2 voksne i full jobb (pappa jobba på oljeplatform ) og 3 barn. Men var ikke ekkelt og rotete heller. I ungdommen vaska jeg annenhver uke og fikk månedslønn for det. 

Vi måtte lese bøker. Vi måtte drive med en fritidsaktivitet. Vi var på svømmekurs. Vi var ofte på museum og andre kulturelle aktiviteter. Veldig ofte på tur i naturen. Vi måtte spare penger og gjøre det godt på skolen. Foreldrene våre fulgte alt dette tett opp. 

Født i 89.

Anonymkode: e2b22...904

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

80-modell her. Vokste opp på alle inclusive med hjemmeværende mor som disket opp med middag hver dag og tok seg av all husvask, klesvask osv. (Jeg holdt orden og vasket eget rom da).

Jeg gikk på kulturskolen, men det var av eget ønske. Styrte skolearbeid selv og hadde ellers ettermiddager og helger fri til venner og hobbyer. Jeg og mine søstre hadde hester, pluss at familien hadde andre dyr, så det ble jo mye fysisk aktivitet og frisk luft selv om jeg ikke gikk på noen organisert idrett.

Anonymkode: 69975...344

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kjenner du ingen som vokste opp med ordnede forhold i hjemmet?

Anonymkode: 054e0...1f8

• Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres litt overkill ut i den forstand at alt var en selvfølge. Hva med fri tenkning, lyster og eventuelt behov for noe annet? Hva om man var en lesehest og ikke ønsket en kulturell aktivitet? Ville drive med håndarbeid eller skru bil? Henge med venner fremfor å spille brettspill? Var det slik alltod eller fikk dere litt slack? Protesterte dere noen gang? Følte dere det var rom for det? Hva skjedde hvis dere gjorde det?

Vi hadde også "faste rutiner" og jeg deltok i husarbeidet og matlaging. Det var litt mer adhoc og noen dager var huset mer rotete enn andre. Når sola ENDELIG skinte og mamma og pappa hadde fri på ettermiddagen så ble ikke husarbeidet tatt DEN dagen liksom. Da var det på med bikini, solkrem og å være ute. Selv om rundvadk av huset var planen ville den bli utsatt så sant det ikke skulle være storfint besøk dagen etter. Fredag og lørdag hadde vi en fast rutine, men hvis vi ville besøke venner fikk vi som oftest lov til det. Ingen guilt tripping. Men vi visste at vi gikk glipp av familiekosen og noen av oss (jeg) var mer interessert i den enn andre (mine søsken😅).

Vi kranglet, diskuterte, forhandlet om husarbeid. Det var sjelden vi hadde faste oppgaver, det handlet mer om alder og ferdigheter. Jeg vasket aldri toalettet, men jeg støvsugde myyyyyyyyyyye og tok meg av et kjæledyr. Det var dager og perioder jeg ikke var så flink... (mamma og pappa var ikke hjemme før ca kl 1800)

Anonymkode: 23a4e...142

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har alltid trodd at jeg hadde verdens mest normale foreldre og oppvekst, men får oftere og oftere høre av venninner at det var over snittet strukturert og fornuftsstyrt?

Som barn var det en selvfølge å hjelpe til med husarbeid, sette familietid og plikter, inkl lekser først, og dernest moro-tid med venninner. Det var alltid en forventning om å være rolige og behersket. Det var en selvfølge å drive med en fysisk aktivitet og en kulturell aktivitet. Det var ikke noe valg om det skulle gjøres eller ikke.

Helger var vi sammen med familie eller på turer i skogen eller sto på ski eller slalåm. På kvelden spilte vi brettspill eller så på tv. 

Huset var alltid rent og ryddig, for alle ryddet og vasket etter seg med en gang. Hver torsdag vasket vi huset sammen så det var klart til helg. Ingen av oss barna kunne da gjøre noe med venner.

Vokste opp et sted hvor stort sett alle rundt meg hadde det slik. 

Syns mange rundt meg gir barna for frie rammer for tidlig, men får høre jeg er streng?

Eg vaks opp som deg, berre at vi vaska på lørdagen. 

Og vi hadde ikkje brettspel så ofte, fordi "nokon" i familien ikkje var så gode taparar. 😅

Vaks opp i Hardanger, fødd seint 70-tal.

Anonymkode: 6f352...944

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nei, ikke viktig for meg hvordan andre gar det. Men jeg trodde virkelig at dette var normalen i 80-og 90-talls oppvekst

Det var vel noen i klassen min som hadde det som dere, men til felles for dem var at foreldrene var veldig religiøse og/eller lærere. Andre lærerbarn var i andre enden av skalaen med fri flyt av alt. Jeg hadde ikke orket å ha så strukturert og planlagt hverdag, men jeg er hekt sikker på at det er en del folk som har det og trives med det. Det som er viktig er å kunne være litt rundere i kantene dersom man får et eller flere barn som trenger at det er litt mer frihet. At man kan slippe en aktivitet og gjøre noe annet som gir påfyll og ferdigheter/kunnskap. At rommet skal ryddes en gang i uka, men velg hvilken selv. Feks.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det hørte fint ut. Jeg var nøkkelbarn . Mine foreldre var skjelden hjemme. Jobbet masse . Hadde noen storesøsken når jeg gikk i barnehagen som henta meg.  Når jeg ble voksen ble jeg stikk motsatt for mine barn. Savnet ofte voksne rundt meg.

Anonymkode: 97f7a...902

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har alltid trodd at jeg hadde verdens mest normale foreldre og oppvekst, men får oftere og oftere høre av venninner at det var over snittet strukturert og fornuftsstyrt?

Som barn var det en selvfølge å hjelpe til med husarbeid, sette familietid og plikter, inkl lekser først, og dernest moro-tid med venninner. Det var alltid en forventning om å være rolige og behersket. Det var en selvfølge å drive med en fysisk aktivitet og en kulturell aktivitet. Det var ikke noe valg om det skulle gjøres eller ikke.

Helger var vi sammen med familie eller på turer i skogen eller sto på ski eller slalåm. På kvelden spilte vi brettspill eller så på tv. 

Huset var alltid rent og ryddig, for alle ryddet og vasket etter seg med en gang. Hver torsdag vasket vi huset sammen så det var klart til helg. Ingen av oss barna kunne da gjøre noe med venner.

Vokste opp et sted hvor stort sett alle rundt meg hadde det slik. 

Syns mange rundt meg gir barna for frie rammer for tidlig, men får høre jeg er streng?

Høres ut som en trygg og god barndom der foreldrene dine lærte deg at livet består av både forventninger og frihet.

At de deltok i livet ditt og var interessert i å tilbringe tid med dere og tok dere med på opplevelser.

Jeg vil si du var meget heldig!

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ikke unormalt ut for meg. 

Anonymkode: 28e74...7fa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er mindre viktig om dette var normalt, og mer viktig hvordan du opplevde det. 

Jeg synes dette hørtes ut som en god oppvekst som gav god ballast for barna videre. Tydelige forventninger, lærer å ta ansvar og bidra til fellesskapet. Tror det er viktig å lære barna fra tidlig alder. Spesielt i dagens samfunn hvor dette er mangelvare og barn og ungdommer ikke tåler verken ubehag eller grenser.

Anonymkode: 99758...554

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jobbet begge foreldrene dine til 16:00? Som nesten alle foreldre gjør nå?

Anonymkode: 7199f...259

Det er det da veldig mange som ikke gjør. Det er mange som jobber turnus i butikk, sykehus, barnehage osv. 

Anonymkode: 1c007...39a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som om du kommer fra en ressurssterk familie som sørget for at du fikk god almendannelse. Det er ikke uvanlig at barn får både svømmekurs, kulturskole og idrett dersom man har kapasitet til det. 

Anonymkode: 9bc40...d7e

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg synes det høres litt overkill ut i den forstand at alt var en selvfølge. Hva med fri tenkning, lyster og eventuelt behov for noe annet? Hva om man var en lesehest og ikke ønsket en kulturell aktivitet? Ville drive med håndarbeid eller skru bil? Henge med venner fremfor å spille brettspill? Var det slik alltod eller fikk dere litt slack? Protesterte dere noen gang? Følte dere det var rom for det? Hva skjedde hvis dere gjorde det?

Vi hadde også "faste rutiner" og jeg deltok i husarbeidet og matlaging. Det var litt mer adhoc og noen dager var huset mer rotete enn andre. Når sola ENDELIG skinte og mamma og pappa hadde fri på ettermiddagen så ble ikke husarbeidet tatt DEN dagen liksom. Da var det på med bikini, solkrem og å være ute. Selv om rundvadk av huset var planen ville den bli utsatt så sant det ikke skulle være storfint besøk dagen etter. Fredag og lørdag hadde vi en fast rutine, men hvis vi ville besøke venner fikk vi som oftest lov til det. Ingen guilt tripping. Men vi visste at vi gikk glipp av familiekosen og noen av oss (jeg) var mer interessert i den enn andre (mine søsken😅).

Vi kranglet, diskuterte, forhandlet om husarbeid. Det var sjelden vi hadde faste oppgaver, det handlet mer om alder og ferdigheter. Jeg vasket aldri toalettet, men jeg støvsugde myyyyyyyyyyye og tok meg av et kjæledyr. Det var dager og perioder jeg ikke var så flink... (mamma og pappa var ikke hjemme før ca kl 1800)

Det er da mye ulikt man kan velge selv man f eks ønsker at barnet skal få basiskunnskaper innen musikk. Mange ulike instrumenter og stilarter. Samme innen idrett. Ganske stor forskjell på fotball, ridning og sjakk. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Eyr skrev (3 timer siden):

85-modell.

Måtte vaske hver torsdag og vi støvsuget flere ganger i uken. Mor og to døttre. Jeg er ikke fanatisk i dag men har det ryddig og relativt rent. Vasker 1 gang i mnd men kjøkken/bad oftere ved behov og kjører robotstøvsuger. Vil si jeg har vokst opp lik som ts og glad for det. Har fått adhd(add) diagnose i voksen alder og den strukturerte oppveksten har nok hjulpet meg å maskere. Forøvrig er husarbeid dritkjedelig og et ork. Gir meg null dopamin, men er en MÅ oppgave pga oppveksten min tror jeg. Så har takket mamma for støvmanien hennes for det gir meg en dytt til å få gjort ting. Inviterer også til besøk for å få igang motoren med vaskejobben. 😂 Prøver å jobbe forbi denne idiotiske feilsignalene i hjerne. 😁

Struktur og gode vaner kan nok være ekstra gunstig for enkelte barn

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste ikke opp slik, men kjente et par familier der det var slik, bortsett fra det med to aktiviteter. Det var uvanlig å ha mer enn én  men det var nok mest et økonomisk spørsmål.

Det må være opp til den enkelte familie hvordan de ønsker å ha det hjemme og hvor strenge de ønsker å være med barna, innen rimelighetens grenser. (Jeg personlig ville blitt stresset av dette og ikke klart å slappe av hjemme.)

Anonymkode: db5b6...46a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...