AnonymBruker Skrevet 4. mars #21 Skrevet 4. mars Crazydoglady skrev (33 minutter siden): Ja, og du sitter meg som ikke har sagt noe annet enn deg, bare for å kverulere fordi du tror jeg mener noe annet enn jeg har sagt.. det står sort på hvitt. Det er åpenlyst at du ikke er ts , men du siterer folk som ikke snakker til deg, som svarer på ting som ikke har noe med deg å gjøre å krangler om ting som vi ikke har sagt om ting som ikke har noe med deg å gjøre og om ting du faktisk ikke vet noe om. du krangler med deg selv rett og slett. Konfirmanten kan godt få bestemme maten, men det betyr ikke at man ikke nødvendigvis stepper inn å sørger for at alle andre også er ivaretatt. I tillegg til, ikke istedet for. Det at en forelder spør om tips, råd, forslag betyr ikke at de ikke har spurt konfirmanten om hva de vil.. det betyr ikke at konfirmanten ikke er med på planene. Hvor mange konfirmanter tror du vet eller bryr seg om hva resten av gjestene vil spise/liker? Den jobben hadde iallefall jeg glatt satt bort til mine foreldre. Du uttaler deg også som at koldtbord er voksnes straff til ungdom og at det er helt umulig at en konfirmant setter pris på det. Men her er vi da altså flere som sier det motsatte av det. Jeg skjønner at du åpenbart har ett problem med koldtbord, og det er greit, men det gjenspeiler faktisk ikke alle andre sine meninger. Det er din mening og din opplevelse.. det er helt mulig at konfirmanten både er forespurt om hva h*n ønsker av mat. At man har landet på koldtbord, har sikret at konfirmantens egne favoritter er med og fortsatt ønsker tips til flere retter/pålegg å servere. Om du ønsker noe annet i din konfirmasjon eller din ungdom ønsker noe annet i sin, kjør på. Men det finnes altså ungdom som er glad i og ønsker seg koldtbord i selskap. 🤷 Siden du tydeligvis har problemer med å forstå det, så har jeg spurt, ikke sagt, TS om det er det hen faktisk ønsker seg til konfirmasjonen. Jeg svarer ut fra det jeg har lest – noe annet kan jeg ikke gjøre, særlig når TS selv ikke deltar i diskusjonen. For meg fremstår det bare som at alle andre skal tas hensyn til, mens konfirmantens egne ønsker ikke prioriteres. Du tolker det på en helt annen måte, men for meg er det veldig tydelig. Jeg har aldri sagt at man ikke skal ivareta gjestene, men jeg reagerer på motsigelsen: tenåringer kalles kresne når de har egne preferanser, mens voksne får samme hensyn uten kritikk. Det er dét poenget mitt handler om. Anonymkode: ff094...5e4
Crazydoglady Skrevet 4. mars #22 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Siden du tydeligvis har problemer med å forstå det, så har jeg spurt, ikke sagt, TS om det er det hen faktisk ønsker seg til konfirmasjonen. Jeg svarer ut fra det jeg har lest – noe annet kan jeg ikke gjøre, særlig når TS selv ikke deltar i diskusjonen. For meg fremstår det bare som at alle andre skal tas hensyn til, mens konfirmantens egne ønsker ikke prioriteres. Du tolker det på en helt annen måte, men for meg er det veldig tydelig. Jeg har aldri sagt at man ikke skal ivareta gjestene, men jeg reagerer på motsigelsen: tenåringer kalles kresne når de har egne preferanser, mens voksne får samme hensyn uten kritikk. Det er dét poenget mitt handler om. Anonymkode: ff094...5e4 Helt i orden det. Jeg har ikke sitert deg på noe som helst annet enn dine direkte svar til meg om ting som ikke er relevant til det du snakker om. Hvor du bastant påpeker at vi ikke bryr oss om konfirmanten selv om jeg ikke en eneste plass har skrevet noe som helst i den retningen. Jeg her heller ikke kalt tenåringer kresne eller sagt at de ikke kan få lov å ikke like ting. Så jeg skjønner oppriktig ikke hvorfor du snakke til meg på den måten der eller overhodet ser behov for å respondere til eller kverulere med det jeg skriver. For det har null relevans til noe av det. Ikke er jeg uenig med deg heller i at konfirmanten selv skal ha ett ord med i avgjørelsen.
AnonymBruker Skrevet 4. mars #23 Skrevet 4. mars Crazydoglady skrev (25 minutter siden): Helt i orden det. Jeg har ikke sitert deg på noe som helst annet enn dine direkte svar til meg om ting som ikke er relevant til det du snakker om. Hvor du bastant påpeker at vi ikke bryr oss om konfirmanten selv om jeg ikke en eneste plass har skrevet noe som helst i den retningen. Jeg her heller ikke kalt tenåringer kresne eller sagt at de ikke kan få lov å ikke like ting. Så jeg skjønner oppriktig ikke hvorfor du snakke til meg på den måten der eller overhodet ser behov for å respondere til eller kverulere med det jeg skriver. For det har null relevans til noe av det. Ikke er jeg uenig med deg heller i at konfirmanten selv skal ha ett ord med i avgjørelsen. Ok, jeg skjønner hva du sier, og beklager om tonen min virket kverulerende Anonymkode: ff094...5e4
AnonymBruker Skrevet 6. mars #24 Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (På 4.3.2026 den 16.23): Har du aldri hørt at man utvikler smakssanser etter hvert som man blir eldre, forresten? Poenget mitt er egentlig ganske enkelt: det er konfirmanten som skal bestemme hva hen vil ha i sin egen konfirmasjon. Det er dens dag, og da bør ikke voksne diktere maten eller velge kjedelige alternativer. Selv om det finnes mye forskjellig pålegg man kan slenge på en brødskive, betyr ikke det at jeg faktisk fikk et stort eller variert utvalg. For meg handler det ikke om å være vrang – det handler om at når det først er en feiring, så burde maten faktisk føles som fest for den som feires. Anonymkode: ff094...5e4 Takk for innspill! 🙂 dette er det konfirmanten selv ønsker seg. Konfirmanten vil også ha sushi, så det bestiller jeg utenom ☺️ Anonymkode: b576c...2fb 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars #25 Skrevet 6. mars TS her, beklager dårlig oppfølging på tråden 😅 takk til dere som har kommet med innspill til mat! koldtbord er noe konfirmanten selv ønsker seg, og det trenger ikke være kjedelig. Det blir også sushi. På koldtbord er det som regel masse og velge i, og noe for enhver smak. Jeg hadde poteter og tørr steik i min konfirmasjon 🫠 Som noen etterspurte her, jeg tenker noe skal serveres varmt, kyllingklubber og kjøttboller og karbonader i allefall. Og potetgrateng og vårruller. Ellers blir vel resten servert kaldt. Jeg (og konfirmanten😅) har allerede skrevet en liste med hva vi ønsker og servere, men det er alltid nyttig med litt flere tips, plutselig har man glemt noe. Ang brød så tenkte jeg focaccia og loff, men jeg bør kanskje ha ett grovere alternativ også? Anonymkode: b576c...2fb
AnonymBruker Skrevet 6. mars #26 Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (På 3.3.2026 den 15.05): Det vi pleier å ha er: Elgkarbonader Viltgryte Eggerøre Spekemat Varm Røkt fisk Fylte egg Salat Potetsalat Waldorfsalat Roastbiff Vårruller Loff Smør Kylling Anonymkode: 093ad...e0d Takk! ☺️ gryterett har ikke vært i mine tanker, koker du f.eks. litt ris vedsiden av eller tenker du det holder med forskjellige typer brød og salat til? I tillegg til alt annet selvsagt. TS Anonymkode: b576c...2fb
AnonymBruker Skrevet 6. mars #27 Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (På 3.3.2026 den 22.24): Eggerøre, spekemat, potetsalat Svinestek, surkål Roastbiff, remulade Røkt laks, eggerøre Karbonader, løk Kremet pastasalat med skinke Marinerte kyllingklubber/kyllinglår/ kyllingspyd Druesalat Aioli, smør Brød Og gjerne en god gryterett til. Anonymkode: 5a2fc...eab Druesalat hørtes spennende ut ☺️ hvordan lager du den? takk for innspill ☺️ TS Anonymkode: b576c...2fb
AnonymBruker Skrevet 6. mars #28 Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk! ☺️ gryterett har ikke vært i mine tanker, koker du f.eks. litt ris vedsiden av eller tenker du det holder med forskjellige typer brød og salat til? I tillegg til alt annet selvsagt. TS Anonymkode: b576c...2fb Det er også lurt og tenkte på å ha mat som gravide kan spise. Anonymkode: ff094...5e4
AnonymBruker Skrevet 6. mars #29 Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er også lurt og tenkte på å ha mat som gravide kan spise. Anonymkode: ff094...5e4 Ingen gravide i selskapet ☺️ men gravide kan vel uansett spise alt utenom sushien på ett koldtbord? Tenker at litt av greia med koldtbord er at det passer for alle jeg da 🤔 TS Anonymkode: b576c...2fb 3
Maleficenta Skrevet 6. mars #30 Skrevet 6. mars (endret) AnonymBruker skrev (På 3.3.2026 den 14.54): Mitt eldste barn skal konfirmeres i vår og jeg tenker og lage det meste av maten selv. Det vil bli koldtbord. Hva er ditt beste tips til og ha på koldtbordet? Hva er du glad for og få servert selv? Alle tips tas i mot med takk 🤗 Anonymkode: b576c...2fb Røykelaks og eggerøre er min favoritt koldtbord greie. Og reker og majones. Og oh ja pastasalat Endret 6. mars av Maleficenta 1
Maleficenta Skrevet 6. mars #31 Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (På 4.3.2026 den 16.36): ja men nå er jo du voksen det er ikke mange på 14\15års aldren som spiser det det er jo noe man kanskje bør tenke på Anonymkode: ff094...5e4 Er mange på den alderen som spiser det. Hva mat tenker du? Pizza??
Maleficenta Skrevet 6. mars #32 Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ingen gravide i selskapet ☺️ men gravide kan vel uansett spise alt utenom sushien på ett koldtbord? Tenker at litt av greia med koldtbord er at det passer for alle jeg da 🤔 TS Anonymkode: b576c...2fb De kan spise sushien og
AnonymBruker Skrevet 6. mars #33 Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (På 4.3.2026 den 15.49): Er det noe hn faktisk vil ha eller er du du som ønsker deg det? jeg hadde koldtbord og marsipan kake i min konfirmasjon og jeg er ikke noe serlig glad i noen av delen og fikk ikke velge mat selv😒 Anonymkode: ff094...5e4 Ja det er det. Begge mine ungdommer fikk velge mat til koldtbord. Og kan si sønnen var stolt over at den røkte ørreten til eggerøre var fisk han hadde fisket selv og fått premie på at elgkarbonader var fra elg han selv hadde skutt første opplærings jakt , Her så sa ungdommene hva de ønsket av forskjellige ting og så la vi til litt mer Anonymkode: 093ad...e0d 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars #34 Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (På 4.3.2026 den 16.36): ja men nå er jo du voksen det er ikke mange på 14\15års aldren som spiser det det er jo noe man kanskje bør tenke på Anonymkode: ff094...5e4 Rart begge mine og ungene til svigrinn mi spiser nå alt dette. De rynket på nesa da vi var i en konfirmasjon der det ble servert shussi, noen rare salater med noe ost og saus, og taco. Kan si det var mye mat igjen for en del spiste ikke det som var servert Anonymkode: 093ad...e0d
AnonymBruker Skrevet 6. mars #35 Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk! ☺️ gryterett har ikke vært i mine tanker, koker du f.eks. litt ris vedsiden av eller tenker du det holder med forskjellige typer brød og salat til? I tillegg til alt annet selvsagt. TS Anonymkode: b576c...2fb Vi har ikke ris til. Har holdt med salat og brød/loff. Men vet noen har riskoker å lager det i tilleg Anonymkode: 093ad...e0d
AnonymBruker Skrevet 6. mars #36 Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ingen gravide i selskapet ☺️ men gravide kan vel uansett spise alt utenom sushien på ett koldtbord? Tenker at litt av greia med koldtbord er at det passer for alle jeg da 🤔 TS Anonymkode: b576c...2fb Det kan da hende noen er det uten og ha det det, det er jo ikke noe man sier før man er 8-12 uker på vei Kommer jo ann på hva dere skal ha på det koldtbodet. Di jeg har vært på i det siste så har det kun vært eggerøre som jeg kunne spise selv om di viste godt om graviditeten Gravid kan for eks ikke spise spekemat, brie, røkelaks. Mat med mye lukt er det noe reagerer på. Men det er vel ikke noe nytt det for deg vel Anonymkode: ff094...5e4
AnonymBruker Skrevet 6. mars #37 Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det kan da hende noen er det uten og ha det det, det er jo ikke noe man sier før man er 8-12 uker på vei Kommer jo ann på hva dere skal ha på det koldtbodet. Di jeg har vært på i det siste så har det kun vært eggerøre som jeg kunne spise selv om di viste godt om graviditeten Gravid kan for eks ikke spise spekemat, brie, røkelaks. Mat med mye lukt er det noe reagerer på. Men det er vel ikke noe nytt det for deg vel Anonymkode: ff094...5e4 Det er garantert ingen gravide i selskapet 😊 men takk for omtanken. Det er derimot noen som ikke tåler melk og gluten, så jeg har tenkt og skrive hva alt innholder og ta hensyn til allergier. Anonymkode: b576c...2fb
AnonymBruker Skrevet 6. mars #38 Skrevet 6. mars Maleficenta skrev (2 timer siden): Er mange på den alderen som spiser det. Hva mat tenker du? Pizza?? Jeg kan ikke se for meg noe bedre enn koldtbord selv jeg da men, man kan velge og vrake fra masse deilige retter! Det er ungdommen selv som ønsket det. Hadde jeg skulle valgt og laget noe som var enkelt så hadde jeg ikke giddi og lagd koldtbord i allefall 😅 da hadde jeg laget en gryterett da. 🤷♀️ visste ikke at koldtbord kunne skape så stor diskusjon jeg 🫣 Takk for tips om mat ☺️ Anonymkode: b576c...2fb 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars #39 Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er garantert ingen gravide i selskapet 😊 men takk for omtanken. Det er derimot noen som ikke tåler melk og gluten, så jeg har tenkt og skrive hva alt innholder og ta hensyn til allergier. Anonymkode: b576c...2fb Ok. Ja det er greit å skrive allergivennlig så dem slepper å spørre Anonymkode: ff094...5e4
AnonymBruker Skrevet 6. mars #40 Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Takk! ☺️ gryterett har ikke vært i mine tanker, koker du f.eks. litt ris vedsiden av eller tenker du det holder med forskjellige typer brød og salat til? I tillegg til alt annet selvsagt. TS Anonymkode: b576c...2fb Gjerne stekte småpoteter og ris til. Risen passer til gryter og småpoteter passer utmerket til resten av saltmaten. Anonymkode: c4a35...bb9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå