AnonymBruker Skrevet 3. mars #1 Skrevet 3. mars Mitt eldste barn skal konfirmeres i vår og jeg tenker og lage det meste av maten selv. Det vil bli koldtbord. Hva er ditt beste tips til og ha på koldtbordet? Hva er du glad for og få servert selv? Alle tips tas i mot med takk 🤗 Anonymkode: b576c...2fb
AnonymBruker Skrevet 3. mars #2 Skrevet 3. mars Det vi pleier å ha er: Elgkarbonader Viltgryte Eggerøre Spekemat Varm Røkt fisk Fylte egg Salat Potetsalat Waldorfsalat Roastbiff Vårruller Loff Smør Kylling Anonymkode: 093ad...e0d 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars #3 Skrevet 3. mars Eggerøre, spekemat, potetsalat Svinestek, surkål Roastbiff, remulade Røkt laks, eggerøre Karbonader, løk Kremet pastasalat med skinke Marinerte kyllingklubber/kyllinglår/ kyllingspyd Druesalat Aioli, smør Brød Og gjerne en god gryterett til. Anonymkode: 5a2fc...eab 1
Daisy-love Skrevet 4. mars #4 Skrevet 4. mars Mye godt over her, som ofte går igjen på koldtbord 😊 Tenker du tradisjonelt koldtbord eller med innslag fra en eller annen retning (som tapas, texmex, eller japansk), eller med en eller flere varmretter i tillegg? For meg er det viktig med godt brød, og at det er nok grønnsaker. Ikke bare litt pynt her og der, men for eksempel små tomater, oppkuttet agurk, og paprika i strimler. Gode salater som grønn salat, med en vinaigrette ved siden av, eller en pastasalat med pesto er også godt. Jeg vet mange setter pris på kyllingvinger eller kubber i sånne sammenhenger, og det ser jeg ikke på listene over her. Det er vel ikke helt klassisk, men ser mange liker det. Er det noen som trenger allergivennlig som minus melk, er det lurt å tenke på hva en steker karbonader og eggerøre i, så en enkelt får flere muligheter. Ved vegetar er falaffel eller linseboller fine om en vil ha noe en kan fryse ned og bare ta opp. Hummus er også fint for både veggiser og altetende. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars #5 Skrevet 4. mars Er det noe hn faktisk vil ha eller er du du som ønsker deg det? jeg hadde koldtbord og marsipan kake i min konfirmasjon og jeg er ikke noe serlig glad i noen av delen og fikk ikke velge mat selv😒 Anonymkode: ff094...5e4 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars #6 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Er det noe hn faktisk vil ha eller er du du som ønsker deg det? jeg hadde koldtbord og marsipan kake i min konfirmasjon og jeg er ikke noe serlig glad i noen av delen og fikk ikke velge mat selv😒 Anonymkode: ff094...5e4 Eh? Hvordan er det mulig å ikke like noe av alt det gode og lekre som er listet opp ovenfor??? Listen er jo lang! Er man så kresen som deg, så må du jo slite i hverdagen. Anonymkode: a505f...3ef 4 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars #7 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (På 3.3.2026 den 14.54): Mitt eldste barn skal konfirmeres i vår og jeg tenker og lage det meste av maten selv. Det vil bli koldtbord. Hva er ditt beste tips til og ha på koldtbordet? Hva er du glad for og få servert selv? Alle tips tas i mot med takk 🤗 Anonymkode: b576c...2fb Vil anbefale deg å sjekke hva ulike catering-bedrifter i ditt område tilbyr, og ta utgangspunkt i det. De kjenner markedet og vet hva folk vil ha. Så må du nesten vurdere selv hva du skal ha ut fra det og tips her. Husk at det er mye arbeid både med konfirmasjonen i seg selv og å lage koldtbordet selv samtidig… Råvarene er heller ikke gratis. Så den reelle besparelsen ved å lage selv er ikke så voldsomt stor. Anonymkode: e9de4...286 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars #8 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eh? Hvordan er det mulig å ikke like noe av alt det gode og lekre som er listet opp ovenfor??? Listen er jo lang! Er man så kresen som deg, så må du jo slite i hverdagen. Anonymkode: a505f...3ef Har du aldri hørt at man utvikler smakssanser etter hvert som man blir eldre, forresten? Poenget mitt er egentlig ganske enkelt: det er konfirmanten som skal bestemme hva hen vil ha i sin egen konfirmasjon. Det er dens dag, og da bør ikke voksne diktere maten eller velge kjedelige alternativer. Selv om det finnes mye forskjellig pålegg man kan slenge på en brødskive, betyr ikke det at jeg faktisk fikk et stort eller variert utvalg. For meg handler det ikke om å være vrang – det handler om at når det først er en feiring, så burde maten faktisk føles som fest for den som feires. Anonymkode: ff094...5e4
Crazydoglady Skrevet 4. mars #9 Skrevet 4. mars Jeg er sikkert en ganske enkel sjel, men sett frem noe godt kjøttpålegg (roastbeef feks, spekemat), eggerøre, røkt laks, og oppskjært frukt ol så er iallefall jeg strålende fornøyd. God mat for både ungdom og voksne. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars #10 Skrevet 4. mars Crazydoglady skrev (1 minutt siden): Jeg er sikkert en ganske enkel sjel, men sett frem noe godt kjøttpålegg (roastbeef feks, spekemat), eggerøre, røkt laks, og oppskjært frukt ol så er iallefall jeg strålende fornøyd. God mat for både ungdom og voksne. ja men nå er jo du voksen det er ikke mange på 14\15års aldren som spiser det det er jo noe man kanskje bør tenke på Anonymkode: ff094...5e4
AnonymBruker Skrevet 4. mars #11 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): ja men nå er jo du voksen det er ikke mange på 14\15års aldren som spiser det det er jo noe man kanskje bør tenke på Anonymkode: ff094...5e4 Jeg hadde elsket dette som barn/ ungdom. Anonymkode: f9c61...6f0 3
Crazydoglady Skrevet 4. mars #12 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): ja men nå er jo du voksen det er ikke mange på 14\15års aldren som spiser det det er jo noe man kanskje bør tenke på Anonymkode: ff094...5e4 Hæ? 😅 Koldtbord var veldig vanlig når jeg var yngre iallefall og dette har vært favoritter hele veien..sikkert ikke for alle, men jeg var absolutt ikke alene om å like disse tingene veldig godt. Har da vært på min andel både selskaper og reiser med andre ungdommer også. Har selv barn nå som koser seg om slikt blir servert/når vi er på hotell osv. 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars #13 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg hadde elsket dette som barn/ ungdom. Anonymkode: f9c61...6f0 Javel, men nå er det vel ikke du som skal konfirmeres, så det er tydelig at du ikke gidder å få med deg poenget. Poenget er at det er konfirmanten som skal velge, så hva du liker av mat på den alderen har ingenting å si for hva hen ønsker seg av mat. Anonymkode: ff094...5e4
AnonymBruker Skrevet 4. mars #14 Skrevet 4. mars Crazydoglady skrev (15 minutter siden): Hæ? 😅 Koldtbord var veldig vanlig når jeg var yngre iallefall og dette har vært favoritter hele veien..sikkert ikke for alle, men jeg var absolutt ikke alene om å like disse tingene veldig godt. Har da vært på min andel både selskaper og reiser med andre ungdommer også. Har selv barn nå som koser seg om slikt blir servert/når vi er på hotell osv. Javel, men da var det vel kanskje ikke så vanlig at man fikk velge selv heller – før skulle jo barn verken bli sett eller hørt. Den siste konfirmasjonen jeg var i fikk vi pizza, og de hadde leid en hel pizza-kjappe slik at vi hadde hele lokalet for oss selv. Noen ansatte stekte pizzaene fra steinovn mens vi så på, og det gjorde maten til en del av festen. Anonymkode: ff094...5e4
AnonymBruker Skrevet 4. mars #15 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Javel, men nå er det vel ikke du som skal konfirmeres, så det er tydelig at du ikke gidder å få med deg poenget. Poenget er at det er konfirmanten som skal velge, så hva du liker av mat på den alderen har ingenting å si for hva hen ønsker seg av mat. Anonymkode: ff094...5e4 Tror ikke du har fått med deg poenget heller. Spørsmålet var om hva man blir glad for å få servert selv. Ikke kverulere på om konfirmanten skal velge mat eller ei. Anonymkode: f9c61...6f0
AnonymBruker Skrevet 4. mars #16 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Tror ikke du har fått med deg poenget heller. Spørsmålet var om hva man blir glad for å få servert selv. Ikke kverulere på om konfirmanten skal velge mat eller ei. Anonymkode: f9c61...6f0 Jeg har sett hva TS har skrevet, derfor spurte jeg om konfirmanten faktisk ønsker koldtbord, for jeg fikk ikke inntrykk av at det er dens ønsker. Foreldre som er mer opptatt av hva de selv vil servere, og som ikke engang gidder å spørre den som skal konfirmeres, fremstår bare som egoistiske. Anonymkode: ff094...5e4
Crazydoglady Skrevet 4. mars #17 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Javel, men da var det vel kanskje ikke så vanlig at man fikk velge selv heller – før skulle jo barn verken bli sett eller hørt. Den siste konfirmasjonen jeg var i fikk vi pizza, og de hadde leid en hel pizza-kjappe slik at vi hadde hele lokalet for oss selv. Noen ansatte stekte pizzaene fra steinovn mens vi så på, og det gjorde maten til en del av festen. Anonymkode: ff094...5e4 🤷 Snakk om å legge ord i munnen på andre. Er vell ikke din tråd heller? Om du hadde forsøkt å argumentere for hva du faktisk prøver å si her så hadde det vært enklere både å forstå hva det er du mener og prøver å si, og å svare relevant til det. Basert på andre svar du har gitt så antar jeg dette handler om din mening om at konfirmanten bør få være med å bestemme. Og jeg har ingen plass argumentert imot det i mitt innlegg. Jeg har gitt noen forslag til det som faktisk ble spurt om basert på min egen erfaring av både hva jeg har likt og hva mange andre spiser, inkl ungdom. Så vidt jeg vet vet vell heller ikke du i hvor stor eller liten grad ungdommen har blitt inkl i valget. Eller hvorvidt det er sikret mat som ungdommen faktisk vil ha (som bonde fleste faktisk gjør). Men nå er det ikke bare ungdom i en konfirmasjon, og alle skal ha mat, så da er det vell helt vanlig av en god vert å se på muligheter og alternativer som med stor sannsynlighet vil gjøre alle glade og fornøyde. Det trenger på ingen måte å gå på bekostning av ungdommens servering eller trivsel i eget selskap. Ferskt godt brød, godt pålegg man ikke får spise hver dag er snadder og noe jeg alltid har satt pris på iallefall. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars #18 Skrevet 4. mars Crazydoglady skrev (15 minutter siden): 🤷 Snakk om å legge ord i munnen på andre. Er vell ikke din tråd heller? Om du hadde forsøkt å argumentere for hva du faktisk prøver å si her så hadde det vært enklere både å forstå hva det er du mener og prøver å si, og å svare relevant til det. Basert på andre svar du har gitt så antar jeg dette handler om din mening om at konfirmanten bør få være med å bestemme. Og jeg har ingen plass argumentert imot det i mitt innlegg. Jeg har gitt noen forslag til det som faktisk ble spurt om basert på min egen erfaring av både hva jeg har likt og hva mange andre spiser, inkl ungdom. Så vidt jeg vet vet vell heller ikke du i hvor stor eller liten grad ungdommen har blitt inkl i valget. Eller hvorvidt det er sikret mat som ungdommen faktisk vil ha (som bonde fleste faktisk gjør). Men nå er det ikke bare ungdom i en konfirmasjon, og alle skal ha mat, så da er det vell helt vanlig av en god vert å se på muligheter og alternativer som med stor sannsynlighet vil gjøre alle glade og fornøyde. Det trenger på ingen måte å gå på bekostning av ungdommens servering eller trivsel i eget selskap. Ferskt godt brød, godt pålegg man ikke får spise hver dag er snadder og noe jeg alltid har satt pris på iallefall. Jeg har aldri lagt ord i munnen på noen, og jeg prøver heller ikke å fremstille meg som TS. Ærlig talt, hvis du tror det, bør du lese innlegget et par ganger til før du svarer. Jeg synes det faktisk er ganske frekt å være så tydelig på at man bryr seg så lite om hva konfirmanten vil ha, og heller være mer opptatt av hva alle andre vil spise. Ærlig talt, for en dritt du er. Det er utrolig feil å være mer opptatt av andres ønsker enn konfirmantens. Poenget mitt er fortsatt at det er konfirmanten som bør få bestemme maten i sin egen konfirmasjon – det er dens dag, og det handler ikke om å nekte andre å ha det gøy eller spise det de liker Anonymkode: ff094...5e4
AnonymBruker Skrevet 4. mars #19 Skrevet 4. mars Så, ungdommer på 14–15 år skal være glade for det de får, mens voksne gjester skal tas masse hensyn til? Konfirmanten, som det faktisk handler om, skal visst ikke tas hensyn til. Når en tenåring ikke liker alt, blir hen kalt kresen og vanskelig, men voksne som ikke liker mat, blir ikke kritisert. Det er rett og slett motsigende. Konfirmanten bør få bestemme selv – det er dens dag. Anonymkode: ff094...5e4
Crazydoglady Skrevet 4. mars #20 Skrevet 4. mars (endret) AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg har aldri lagt ord i munnen på noen, og jeg prøver heller ikke å fremstille meg som TS. Ærlig talt, hvis du tror det, bør du lese innlegget et par ganger til før du svarer. Jeg synes det faktisk er ganske frekt å være så tydelig på at man bryr seg så lite om hva konfirmanten vil ha, og heller være mer opptatt av hva alle andre vil spise. Ærlig talt, for en dritt du er. Det er utrolig feil å være mer opptatt av andres ønsker enn konfirmantens. Poenget mitt er fortsatt at det er konfirmanten som bør få bestemme maten i sin egen konfirmasjon – det er dens dag, og det handler ikke om å nekte andre å ha det gøy eller spise det de liker Anonymkode: ff094...5e4 Ja, og du sitter meg som ikke har sagt noe annet enn deg, bare for å kverulere fordi du tror jeg mener noe annet enn jeg har sagt.. det står sort på hvitt. Det er åpenlyst at du ikke er ts , men du siterer folk som ikke snakker til deg, som svarer på ting som ikke har noe med deg å gjøre å krangler om ting som vi ikke har sagt om ting som ikke har noe med deg å gjøre og om ting du faktisk ikke vet noe om. du krangler med deg selv rett og slett. Konfirmanten kan godt få bestemme maten, men det betyr ikke at man ikke nødvendigvis stepper inn å sørger for at alle andre også er ivaretatt. I tillegg til, ikke istedet for. Det at en forelder spør om tips, råd, forslag betyr ikke at de ikke har spurt konfirmanten om hva de vil.. det betyr ikke at konfirmanten ikke er med på planene. Hvor mange konfirmanter tror du vet eller bryr seg om hva resten av gjestene vil spise/liker? Den jobben hadde iallefall jeg glatt satt bort til mine foreldre. Du uttaler deg også som at koldtbord er voksnes straff til ungdom og at det er helt umulig at en konfirmant setter pris på det. Men her er vi da altså flere som sier det motsatte av det. Jeg skjønner at du åpenbart har ett problem med koldtbord, og det er greit, men det gjenspeiler faktisk ikke alle andre sine meninger. Det er din mening og din opplevelse.. det er helt mulig at konfirmanten både er forespurt om hva h*n ønsker av mat. At man har landet på koldtbord, har sikret at konfirmantens egne favoritter er med og fortsatt ønsker tips til flere retter/pålegg å servere. Om du ønsker noe annet i din konfirmasjon eller din ungdom ønsker noe annet i sin, kjør på. Men det finnes altså ungdom som er glad i og ønsker seg koldtbord i selskap. 🤷 Endret 4. mars av Crazydoglady 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå