AnonymBruker Skrevet 1. mars #21 Skrevet 1. mars Jeg har vært i Budapest alene, fin by, trygt og kunne gå overalt til fots. Anbefales. Anonymkode: b4f4f...1d9 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars #22 Skrevet 1. mars Tusen takk for mange gode tips 😊 Jeg har en del alternativer å vurdere. Setter pris på å høre hva slags forholdsregler dere tar når dere reiser alene, hvis dere har noen tips der også. Anonymkode: 0af13...bb5 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars #23 Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Anbefaler Lisboa alternativt Porto. Har kun vært i Lisboa, men drømmer om Porto også. Jeg gikk vel egentlig rundt og bare så i 3 dager. Bodde veldig sentralt ved Rossio. Et slitent pensjonat, men rent og stille. Så mange vakre bygninger, fortau og torg. Følte meg helt trygg. Også de gangene jeg var ute sent på kvelden. Likte stemningen i byen som jeg syntes var tilbakelent. Kjente hverken på stress eller kaos. Ingen shopping og nattelivet strakk seg til en drink på kvelden. Skal tilbake for byen har så mye å by på. Anonymkode: 9f060...c2f Du solgte inn Lisboa på en veldig bra måte, tror jeg må ta turen dit. Lærte du deg noen portugisiske fraser, eller snakket de ok engelsk? Anonymkode: 0af13...bb5 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars #24 Skrevet 1. mars Anbefaler Dublin eller Nice. Veldig hyggelig byer og trygge. I Nice er de også gode i engelsk. Begge byene er passe store til å komme seg rundt til fots og det er enkelt med kollektiv. Mye fin arkitektur i Nice. Passer bra for helgeturer. Anonymkode: 574b1...2fb 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars #27 Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Tusen takk for mange gode tips 😊 Jeg har en del alternativer å vurdere. Setter pris på å høre hva slags forholdsregler dere tar når dere reiser alene, hvis dere har noen tips der også. Anonymkode: 0af13...bb5 Egentlig det samme du bør gjøre uansett. - Aldri ha alle kort på samme sted. - Pass på tingene dine. Ha ryggsekken på magen på metroen for eksempel. Ha veske med glidelås. Alltid hold vesken «låst» under armen din. - Pass på telefonen din. Ikke ha «alt» kun på telefonen. Ha utskrift av billetter + et ekstra kort på rommet - Sjekk ut hvor det er trygt å gå når det er mørkt. Typisk er enkelte strøk verre/bedre enn andre. Unngå små, mørke bakgater og parker. Hold deg til godt belyste, større gater der det er andre folk. Det er ofte litt «røffere» rundt, og særlig på, togstasjoner. Evt ta en taxi/Uber hjem, men sjekk GODT først hvilke selskaper du bør velge! Det går nok fint! Kos deg! Anonymkode: 5d05b...c63 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars #28 Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg har vært i Budapest alene, fin by, trygt og kunne gå overalt til fots. Anbefales. Anonymkode: b4f4f...1d9 Enig! Og om du blir lei av å gå, har Budapest et veldig effektivt og billig kollektivsystem som tar deg dit du måtte ønske! Definitivt god mat og nydelig arkitektur! Bonuspoeng for varme kilder og spa. Anonymkode: 5d05b...c63 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars #29 Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Egentlig det samme du bør gjøre uansett. - Aldri ha alle kort på samme sted. - Pass på tingene dine. Ha ryggsekken på magen på metroen for eksempel. Ha veske med glidelås. Alltid hold vesken «låst» under armen din. - Pass på telefonen din. Ikke ha «alt» kun på telefonen. Ha utskrift av billetter + et ekstra kort på rommet - Sjekk ut hvor det er trygt å gå når det er mørkt. Typisk er enkelte strøk verre/bedre enn andre. Unngå små, mørke bakgater og parker. Hold deg til godt belyste, større gater der det er andre folk. Det er ofte litt «røffere» rundt, og særlig på, togstasjoner. Evt ta en taxi/Uber hjem, men sjekk GODT først hvilke selskaper du bør velge! Det går nok fint! Kos deg! Anonymkode: 5d05b...c63 Det er vel ingenting som roper dum turist mer enn å ha ryggsekken på magen, men ha veska foran når du er ute og går, det gjør de fleste kvinner uansett og du stikker deg ikke ut. Jeg har reist alene til mange byer og aldri følt meg særlig utrygg. Når det gjelder turmål vil jeg anbefale Dublin, vi var der i romjula og det var en kjempefin og kompakt by med mye å se på. Ellers liker jeg også Paris selv om den er diger, men lettvint å komme seg rundt med metro. Praha er også svært vakker. Og så må jeg nevne min favorittby New York, sånn til neste gang du skal reise alene og har fått litt mer øvelse (og de fått en annen president 😬). God tur!! Anonymkode: 34e47...538 1 1
missLynch Skrevet 2. mars #30 Skrevet 2. mars Barcelona er jo fantastisk. Mye å oppleve, men pass på mobil/lommebok… Nice er også fint. Begge steder har strender, et pluss
AnonymBruker Skrevet 2. mars #31 Skrevet 2. mars AllahBallah skrev (12 timer siden): Tja, hva liker du å gjøre da? Reiser selv til Berlin når jeg trenger alenetid. Bra uteliv, bra shopping og deilig spa midt i sentrum (Vabali). Ofte rimelige flybilletter og hotell. Jeg også😊 Berlin er konge. Ok overnattingspriser sammenlignet med andre metropoler, helt uproblematisk å gå alene på kveldstid de fleste steder. Forholdsregler jeg bruker å ta er å booke overnatting i sentrum Mitte, jeg synes det er greit å leie leilighet slik at det ikke blir så stusslig om man trenger å trekke seg tilbake tidlig på kvelden. Anonymkode: dca1f...84a 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars #32 Skrevet 2. mars Dere som anbefaler Lisboa, Malaga…TS ønsker jo en helgetur. Reise til Lisboa og sånn tar 4 timer. Anonymkode: bc635...981
AnonymBruker Skrevet 2. mars #33 Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dere som anbefaler Lisboa, Malaga…TS ønsker jo en helgetur. Reise til Lisboa og sånn tar 4 timer. Anonymkode: bc635...981 TS her; 4 timer på fly kan gå fint, kommer an på når flyet går. Med et tidlig fly kan jeg få mye ut av den første dagen, og jeg ønsker en langhelg, så jeg tenker at den reisetiden ikke er så ille for 3-4 netter. Anonymkode: 0af13...bb5 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars #34 Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (18 timer siden): Tusen takk for mange gode tips 😊 Jeg har en del alternativer å vurdere. Setter pris på å høre hva slags forholdsregler dere tar når dere reiser alene, hvis dere har noen tips der også. Anonymkode: 0af13...bb5 Ingen som helst forholdsregler utover vanlig sunn fornuft som når man går i byen hjemme. Reise alene er ikke annerledes enn å reise med andre, bortsett fra at man kan se og gjøre akkurat det man vil uten å måtte bli enige med andre. Som kvinne alene på tur opplever jeg at folk tror jeg er innfødt, antagelig fordi de ikke ser for seg at en kvinne alene er turist. Med mindre man går med et kjempestort kart og ser forvirret ut, da. Anonymkode: 6fd1d...4aa 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars #35 Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (18 timer siden): Du solgte inn Lisboa på en veldig bra måte, tror jeg må ta turen dit. Lærte du deg noen portugisiske fraser, eller snakket de ok engelsk? Anonymkode: 0af13...bb5 De snakker engelsk. Lærte meg bare takk og hei før jeg dro. Den ene dagen gikk jeg oppover til det jeg antok var Alfama. Så flere såkalte severdigheter. De bare dukket opp. Utsikt. Bygninger med vakre fliser. Et stopp på en cafe/uteservering når jeg ønsket. Havnet til slutt i en flott park hvor jeg satte meg ned på en cafe. Måtte sjekke ut Google (satt på tracking) da jeg kom tilbake til pensjonatet for jeg ante ikke hvor jeg hadde vært 😅 Det ble nesten 25.000 skritt den dagen. Det jeg lærte var at utenfor de mest turistiske stedene er at de var stengt noen timer tidlig ettermiddag så spis lunsj litt tidlig. Det jeg angrer på er at jeg ikke fant bedre og mer autentiske spisesteder når det gjaldt middag. Jeg var nok for sliten så hadde ikke helt kapasiteten. Ha gode sko! Jeg brukte sneakers fra New Balance og Sketcher uavhengig om jeg brukte kjole eller bukse. Håper du får en fin opplevelse! Jeg bare drømmer meg tilbake. Anonymkode: 9f060...c2f 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars #36 Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (19 timer siden): Egentlig det samme du bør gjøre uansett. - Aldri ha alle kort på samme sted. - Pass på tingene dine. Ha ryggsekken på magen på metroen for eksempel. Ha veske med glidelås. Alltid hold vesken «låst» under armen din. - Pass på telefonen din. Ikke ha «alt» kun på telefonen. Ha utskrift av billetter + et ekstra kort på rommet - Sjekk ut hvor det er trygt å gå når det er mørkt. Typisk er enkelte strøk verre/bedre enn andre. Unngå små, mørke bakgater og parker. Hold deg til godt belyste, større gater der det er andre folk. Det er ofte litt «røffere» rundt, og særlig på, togstasjoner. Evt ta en taxi/Uber hjem, men sjekk GODT først hvilke selskaper du bør velge! Det går nok fint! Kos deg! Anonymkode: 5d05b...c63 nei. Da er du utpekt som "turist". Altså et offer. Drit i ryggsekk. Ha en liten veske med skulder-reim der du har pass, penger og telefon. Vesken har du innenfor klærne. Altså du har en jakke eller kåpe eller noe utenpå. Anonymkode: 46e7d...70a 4 2
AC0608 Skrevet 3. mars #37 Skrevet 3. mars Jeg reiste alene på tur for første gang i november. Var en konsert jeg ikke kunne gå glipp av, og derfor falt valget på Manchester siden jeg er litt kjent i byen fra før. Føltes litt tryggere siden jeg ikke har helt stålkontroll på kart. 😉 Visste det var kort vei fra flyplassen, så kun en kort taxitur til hotellet. Sørget også for å booke et hotel jeg hadde bodd på en gang tidligere, og som lå kun 5 min gange fra konsertstedet. Konserter er gjerne ferdig i 23-23.30 tiden på kvelden, så lurt å ikke ha for lang vei til hotellet så sent. Lurt også å ha med seg et backup bankkort. Jeg tar gjerne en frokost, lunch eller et kafebesøk alene, men ikke tøff nok enda til å spise middag ute alene. Så lunchen ble middag, også kjøpte jeg med en salat eller noe på rommet til kvelds. Kommer helt sikkert til å reise alene igjen, men må nok ha et mål for turen, som i mitt tilfelle gjerne er en konsert. God tur! 🙂 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars #38 Skrevet 3. mars Amsterdam og egentlig alle byene i Nederland. Kule, hyggelige folk og trygt. Anonymkode: fbf9e...93d 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars #39 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (På 2.3.2026 den 0.02): Det er vel ingenting som roper dum turist mer enn å ha ryggsekken på magen, men ha veska foran når du er ute og går, det gjør de fleste kvinner uansett og du stikker deg ikke ut. Jeg har reist alene til mange byer og aldri følt meg særlig utrygg. Når det gjelder turmål vil jeg anbefale Dublin, vi var der i romjula og det var en kjempefin og kompakt by med mye å se på. Ellers liker jeg også Paris selv om den er diger, men lettvint å komme seg rundt med metro. Praha er også svært vakker. Og så må jeg nevne min favorittby New York, sånn til neste gang du skal reise alene og har fått litt mer øvelse (og de fått en annen president 😬). God tur!! Anonymkode: 34e47...538 Lommetyvene ser at du er turist uansett, det kan jeg love deg. Ryggsekk på ryggen på fylt metro er ikke lurt, rett og slett. Ja, jeg har bodd i en storby i Europa med masse lommetyver i mange år, og har også reist mye ellers. Anonymkode: 5d05b...c63 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars #40 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (På 2.3.2026 den 19.27): nei. Da er du utpekt som "turist". Altså et offer. Drit i ryggsekk. Ha en liten veske med skulder-reim der du har pass, penger og telefon. Vesken har du innenfor klærne. Altså du har en jakke eller kåpe eller noe utenpå. Anonymkode: 46e7d...70a Som sagt, lommetyvene ser du er turist uansett. Turister er kjempelette å spotte. Jeg bruker aldri ryggsekk, men jeg ser mange turister gjør det. Men bruker du ryggsekk, så må du se på den hele tiden når du er på offentlig transport. Ikke ha den på ryggen. Jeg ser mange turister er helt svimete når det gjelder å passe på glidelåser (eller enda verre, knapper) på vesker, sekker og lignende. Anonymkode: 5d05b...c63 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå