Gå til innhold

Outlander sesong 8!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ikke greia med Franks profeti i boken om Jamies dødsdato? Han hadde jo tidligere funnet avisklippet om at Jamie og Claire skulle dø i Brann? Omkom han ikke i bilulykken rett etter dette? 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Snabeltann skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke greia med Franks profeti i boken om Jamies dødsdato? Han hadde jo tidligere funnet avisklippet om at Jamie og Claire skulle dø i Brann? Omkom han ikke i bilulykken rett etter dette? 

Han fant vel ut at Jamie døde i krig etter at han trodde han døde i brann. Han visste nok litt av hvert, inkludert at Brianna kom til å dra tilbake. Man skulle tro at selv Frank ville advart Claire hvis han visste hun ville dø i brann, men kanskje ikke hvis han fant ut at hun overlevde. Men man vet aldri, Frank må jo ha trodd at Claire kom til å reise fra ham igjen. Han kunne ikke visst at det først ville bli etter at hun ble enke. 

Anonymkode: 2b72d...82f

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Oi, så Ben ville ikke tilbake til livet sitt? Lurer på hva som skjer med giftemålet til William nå… 

Anonymkode: cdf8c...789

• 2 uker senere...
Skrevet

Har "sett" tv-serien flere ganger. Har "hørt" på bok-serien på lydbok flere ganger. Kan det på rams. Lytter på med ett øre eller ser med ett øye etterhvert, fordi jeg driver med hverdagslige sysler, og har de med på lasset. Koselig.

Men dette nye her, som ikke er ferdig, virker litt hengende i løse luften...

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.3.2026 den 22.11):

Joda, men ville du valgt å reise fra din 20 år gamle datter for alltid for en mann?

Ikke hvilken som helst mann. Det er Jamie vi snakker om🤭

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Adrenalina1 skrev (På 15.4.2026 den 16.17):

Ikke hvilken som helst mann. Det er Jamie vi snakker om🤭

Haha, ja! Det er nok mange som hadde reist gjennom tiden for hans skyld. 🤣

Wonders skrev (På 15.4.2026 den 13.59):

Har "sett" tv-serien flere ganger. Har "hørt" på bok-serien på lydbok flere ganger. Kan det på rams. Lytter på med ett øre eller ser med ett øye etterhvert, fordi jeg driver med hverdagslige sysler, og har de med på lasset. Koselig.

Men dette nye her, som ikke er ferdig, virker litt hengende i løse luften...

Det er mange løse tråder, og jeg skjønner ikke hvordan de skal klare å avslutte alt dette på bare fire episoder! 

AnonymBruker skrev (På 4.4.2026 den 21.29):

Oi, så Ben ville ikke tilbake til livet sitt? Lurer på hva som skjer med giftemålet til William nå… 

Dette ser ikke bra ut… Vedder på at hun er gravid, dessuten. Med William. 

Anonymkode: cfdcc...eb7

AnonymBruker
Skrevet

Hva synes dere om episode 7?

Ser at det er svært mye kritikk ute å går, hvor det gjøres mye sammenligninger om at Outlander nå har gått rett i Game of Thrones-fella. Diana Gabaldon har tatt sterkt avstand fra alle «sjokk-tvistene» i denne episoden, hvor serieskaperne i grunn nå har snudd totalt opp ned på alt nå som de har gjort så drastisk store endringer fra bøkene. Som i grunn er veldig merkelig med tanke på hvor få episoder det er igjen. 

Personlig synes jeg hele den Faith historien har tatt serien til nye «såpeopera-høyder» og hele opplegget er så vanvittig lite gjennomtenkt. Matematisk går det først og fremst ikke opp, men selv hvis man unnskylder den biten bort så er det for mange plot-holes til at det gir mening.

Hele greia med John og William, hvor John nå er outed. Hva er poenget her annet en å levere en sjokkerende effekt, og spesielt nå med så få episoder igjen? Dette viser også Diana sterk kritikk og misnøye over som hun har ytret på Twitter. 

Så har vi da selvfølgelig til slutt den store endringen fra bok til serie med brannen og Fergus. Igjen, HVORFOR gjøre en så sentral endring av selve historien når det bare er noe få episoder igjen? Som Diana har sagt, hvis serieskaperne var for pysete til å gå for dødsfallet som skjer i boken, så kunne de enkelt og greit bare ekskludert et dødsfall og heller BARE hatt brannen. Det verste med hele det opplegget ble for meg at Faith sin storyline overskygget alt annet og dermed også dysset ned det andre. Fergus er Jamie’s første sønn, og her får vi altså et par sekunder av hans reaksjon. Det var rushet, og åpenbart bare for å presse mest mulig sjokk-verdi inn på kortest mulig tid. 

Jeg synes det er utrolig trist at en så fin serie som Outlander får en siste sesong som er så lite verdig, og jeg kjenner at jeg gruer meg til å se hvordan de avslutter hele historien. Spesielt nå som man ser at Diana er svært misfornøyd med retningene og visjonen deres. 

Anonymkode: be06b...409

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hva synes dere om episode 7?

Ser at det er svært mye kritikk ute å går, hvor det gjøres mye sammenligninger om at Outlander nå har gått rett i Game of Thrones-fella. Diana Gabaldon har tatt sterkt avstand fra alle «sjokk-tvistene» i denne episoden, hvor serieskaperne i grunn nå har snudd totalt opp ned på alt nå som de har gjort så drastisk store endringer fra bøkene. Som i grunn er veldig merkelig med tanke på hvor få episoder det er igjen. 

Personlig synes jeg hele den Faith historien har tatt serien til nye «såpeopera-høyder» og hele opplegget er så vanvittig lite gjennomtenkt. Matematisk går det først og fremst ikke opp, men selv hvis man unnskylder den biten bort så er det for mange plot-holes til at det gir mening.

Hele greia med John og William, hvor John nå er outed. Hva er poenget her annet en å levere en sjokkerende effekt, og spesielt nå med så få episoder igjen? Dette viser også Diana sterk kritikk og misnøye over som hun har ytret på Twitter. 

Så har vi da selvfølgelig til slutt den store endringen fra bok til serie med brannen og Fergus. Igjen, HVORFOR gjøre en så sentral endring av selve historien når det bare er noe få episoder igjen? Som Diana har sagt, hvis serieskaperne var for pysete til å gå for dødsfallet som skjer i boken, så kunne de enkelt og greit bare ekskludert et dødsfall og heller BARE hatt brannen. Det verste med hele det opplegget ble for meg at Faith sin storyline overskygget alt annet og dermed også dysset ned det andre. Fergus er Jamie’s første sønn, og her får vi altså et par sekunder av hans reaksjon. Det var rushet, og åpenbart bare for å presse mest mulig sjokk-verdi inn på kortest mulig tid. 

Jeg synes det er utrolig trist at en så fin serie som Outlander får en siste sesong som er så lite verdig, og jeg kjenner at jeg gruer meg til å se hvordan de avslutter hele historien. Spesielt nå som man ser at Diana er svært misfornøyd med retningene og visjonen deres. 

Anonymkode: be06b...409

Godt oppsummert. Jeg er enig. Synes de ødelegger en fortelling som er godt skrevet og som på tross av urealistiske ting fra før av, som tidsreising og alt det, hang sammen innen det universet fortellingen skjer i og det var en indre logikk i det hele. Etter mitt syn nå så raserer serieskaperne det for billig sjokkverdi og rusher seg gjennom sjokk på sjokk. Riktignok dømmer jeg litt uten å ha sett absolutt alt nå, men har lest diverse tråder med folks reaksjoner, anmeldelser etc. Ga meg etter sesong 7, når de slapp «bomben» med Faith, eller cliffhangeren, det ble bare for dumt. Ødela også for mye av det fine skuespillerarbeidet og for ses. 2, særlig i episoden «Faith». Jeg orker bare ikke at held dette «opplegget» de har laget ut av Faith-storylinen skal legges oppå alle andre traumer disse folka har. La den døde babyen hvile i fred. Faktisk synes jeg nesten det er litt uverdig hele greia, men jeg reagerer sterkt av egne grunner.

På generelt grunnlag er jeg så lei av serier som lander i rushet historiefortelling og sjokkverdi og som lager tvungne plottwister. Det er så mye av det om dagen, det blir bare billig og dårlig. Jeg synes Outlander i de siste sesongene har havnet i den kategorien.

At de tydeligvis drepte Fergus istedetfor barnet i episode 7, meh. Kunne de ikke bare latt være da, hvis de ikke likte tanken på å drepe dette barnet, og la det være kun med brannen.

Anonymkode: 8e279...92f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fram til nå synes jeg sesong 8 har vært ekstremt treig og mye rot fram og tilbake. Ikke gledet meg til ny episode som jeg pleide... Spent på hvordan de skal avslutte alle storylines på bare 2-3 episoder. 

Anonymkode: 02fb9...f10

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke sett episoden enda, men elsker at de endelig følger opp det med Faith, i motsetning til i boka hvor det bare rant ut i sanden. Liker å se bokelskere litt i harnisk også 😄 noen av disse tror de snakker for alle, og at man ikke kan ha ulike meninger om serien.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i og for seg ikke noe veldig stort problem med at de drepte Fergus i stedet for den lille gutten som vel døde i boka (jeg husker ikke hvordan det franske navnet hans ble stavet, noe med Henri?). Det jeg er kritisk til i sesong åtte, er at de biter over for mye, og det blir mye overforklaring i stedet for å la handlingene tale for seg. 
For eksempel:

- Alt rundt Faith - det ble altfor overtydelig forklart i denne siste episoden, og det virket veldig rart. Det er masse ubesvarte spørsmål som ikke henger på greip. Som at Faith var født altfor tidlig, og hun var jo faktisk død? +++ 

- Alt med Amaranthus. Er virkelig det den viktigste plotlinen? Virkelig?? Jeg driter i dette søskenbarnet som har faket sin egen død. Bryr meg ikke så mye om Amaranthus, heller. 

I det hele tatt har det vært mye bla-bla. Ja, jeg skjønner at Sam og Caitríona ikke vil gjøre sex-scener mer, men da må dere for himmelens skyld kutte dem ut helt i stedet. Ikke ha scener mellom Sophie S og Richard R, som har like mye kjemi som to uttørkede kvister! Jeg ga også blaffen i Marsali og Fergus, det ble bare for overtydelig at hun sikkert ble gravid da. 
Det er rett og slett for dårlig manusskriving. De har tatt med for mange plotlines fra boka. De skulle heller valgt ut færre, og kjørt dem fullt ut. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke lest bøkene, så jeg skjønner ikke denne irritasjonen fra dere lesere. Jeg synes serien er veldig god jeg, og jeg lever meg inn i alt sammen :) Endelig fikk jeg forklaring på dette med Faith også, og hvordan hun kunne den sangen. Vi som ikke har lest bøkene aner jo heller ikke noe om at det var et barn som skulle bli drept og ikke at Fergus skulle dø. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Veldig lett å bli påvirket av bok-lesere i harnisk over at de ikke følger bøkene til punkt og prikke, for oss som kun ser på serien. Dette med Faith liker jeg ikke, virker lite troverdig og unødvendig rart.  Har vansker med å skjønne hvordan det skal bli en tilfredsstillende avslutning med kun 2 episoder igjen? Alfor mye fokus på introdusering av nye karakterer og plots, når vi nærmer oss slutten er det ikke det vi vil ha.

Skrevet

Synes det er rart når man har kommet til nest siste Outlander-episode gjennom tidene, at man velger å bruke nesten hele denne på William og Lord John. At Roger og Brianna fikk sitt tredje barn ble bare en fotnote, og hvordan det gikk videre med Marsali og hennes barn ble ikke nevnt. Er redd siste episode nå bare vil handle om at Jamie blir dødelig skadet i krigen, og at Claire med sine nye evner gjenoppliver ham - the end.

Synes det er rart om de ikke forstår at de må sørge for at det blir som med brannen. De kan ikke endre historien, så de må bare sørge for at noen (Marsali?) lager en ny falsk dødsannonse som Frank kan finne i fremtiden.

Skrevet

Jeg lurer også veldig på hvordan de skal klare å avslutte dette på bare én episode! Elsket twisten med nok en time traveler, men var skuffet da han døde umiddelbart. Selv om jeg forstår hvorfor. Men jeg elsker tidsreise-aspektet. 
Akkurat dette med Lord John i denne episoden har jeg ikke noe problem med, jeg har et mye større problem med tidsbruken deres på unødvendige plot tidligere i denne sesongen. Med så lite tid tilgjengelig burde de spisset hvilke deler av det veldig store materialet de skulle fokusert på. Ikke forsøkt å gjøre alle fornøyde. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg lurer også veldig på hvordan de skal klare å avslutte dette på bare én episode! Elsket twisten med nok en time traveler, men var skuffet da han døde umiddelbart. Selv om jeg forstår hvorfor. Men jeg elsker tidsreise-aspektet. 

Jeg også, derfor jeg begynte å se på serien. Hvis dette bare var en serie om noen folk som bodde i Skottland og etter hvert emigrerte til Amerika hadde jeg nok mistet interessen. Jeg håper det kommer noe ut av at Frances kan tidsreise. Bok ni var kjedelig, vet ikke hvordan jeg kom gjennom den. Eneste interessante var det med Faith, og det kom det jo ikke mer ut av i boka. Så jeg er glad for at tv-serien tok tak i det. Til bokelskeres fortvilelse drømmer jeg om at Claire får møte sine foreldre igjen også. 

Håper også å finne ut mer om forbindelsen mellom Fergus og Claire, og at ikke det også bare blir en storyline som renner ut i sanden. Kanskje han også kan/kunne tidsreise. Men er vel for mye å håpe på at han skal dukke opp igjen i live, selv om de gjorde et poeng av at det ikke var noe gjennkjennelig igjen av ham etter brannen.

Forresten virker det ikke som om noen av de tidsreisende i serien tenker tanken å reise tilbake for å treffe folk som er borte. Bortsett fra når det skjer uplanlagt, som med Roger og faren.

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg også, derfor jeg begynte å se på serien. Hvis dette bare var en serie om noen folk som bodde i Skottland og etter hvert emigrerte til Amerika hadde jeg nok mistet interessen. Jeg håper det kommer noe ut av at Frances kan tidsreise. Bok ni var kjedelig, vet ikke hvordan jeg kom gjennom den. Eneste interessante var det med Faith, og det kom det jo ikke mer ut av i boka. Så jeg er glad for at tv-serien tok tak i det. Til bokelskeres fortvilelse drømmer jeg om at Claire får møte sine foreldre igjen også. 

Håper også å finne ut mer om forbindelsen mellom Fergus og Claire, og at ikke det også bare blir en storyline som renner ut i sanden. Kanskje han også kan/kunne tidsreise. Men er vel for mye å håpe på at han skal dukke opp igjen i live, selv om de gjorde et poeng av at det ikke var noe gjennkjennelig igjen av ham etter brannen.

Forresten virker det ikke som om noen av de tidsreisende i serien tenker tanken å reise tilbake for å treffe folk som er borte. Bortsett fra når det skjer uplanlagt, som med Roger og faren.

Jeg tror det kommer til å være veldig mange løse tråder når serien avsluttes. Jeg kan ikke se for meg at de klarer å ta tak i halvparten av de mange løse trådene på den siste episoden en gang! 
Angående siste avsnitt, det er kanskje fordi det er så krevende/farlig å reise i tid? Claire tror jo hun vil dø hvis hun prøver igjen. Og vi vet fra Geillis sin notatbok/research at mange sannsynligvis har dødd. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror det kommer til å være veldig mange løse tråder når serien avsluttes. Jeg kan ikke se for meg at de klarer å ta tak i halvparten av de mange løse trådene på den siste episoden en gang! 
Angående siste avsnitt, det er kanskje fordi det er så krevende/farlig å reise i tid? Claire tror jo hun vil dø hvis hun prøver igjen. Og vi vet fra Geillis sin notatbok/research at mange sannsynligvis har dødd. 

Ja, må være fordi det er farlig, men om det er for Jamie ofrer hun jo alt, selv om det betyr (tror hun) at hun aldri får se Brianna igjen. Hun hadde sikkert risikert liv og helse igjen om det var for å treffe Jamie igjen etter han dør. Nå som hun vet at Faith levde til hun ble voksen, har hun jo muligheten til å reise og møte henne mens hun levde. Hvis hun tør ta risken. Men hvem vet, kanskje Faith dukker opp på the Ridge, denne "fanget av pirater"-greia virker jo også suspekt. Hvorfor skrive inn en historie om at Faith overlevde, uten å la dem møtes. Det er jo dette Outlander er mest kjent for, storslagne gjenforeninger. 

Så min drømmeavslutning, Faith ankommer Ridgen sammen med Henry, Julia, Jane, Fergus, ja gjerne Murtagh også. Siden hvem som helst kan gjenopplives. 😅

Skrevet

Kanskje siste episode blir en 2,5 timers episode, slik som «Stranger things» 🙏

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.5.2026 den 17.32):

Ja, må være fordi det er farlig, men om det er for Jamie ofrer hun jo alt, selv om det betyr (tror hun) at hun aldri får se Brianna igjen. Hun hadde sikkert risikert liv og helse igjen om det var for å treffe Jamie igjen etter han dør. Nå som hun vet at Faith levde til hun ble voksen, har hun jo muligheten til å reise og møte henne mens hun levde. Hvis hun tør ta risken. Men hvem vet, kanskje Faith dukker opp på the Ridge, denne "fanget av pirater"-greia virker jo også suspekt. Hvorfor skrive inn en historie om at Faith overlevde, uten å la dem møtes. Det er jo dette Outlander er mest kjent for, storslagne gjenforeninger. 

Så min drømmeavslutning, Faith ankommer Ridgen sammen med Henry, Julia, Jane, Fergus, ja gjerne Murtagh også. Siden hvem som helst kan gjenopplives. 😅

Foreløpig virker storylinen om at Faith overlevde egentlig som noe de gjorde for å skape sjokk i sesongavslutningen, ikke noe mer. Så jeg tviler på at hun reiser tilbake for å møte Faith - selv om jeg skulle ønske du har rett! 

Snabeltann skrev (På 10.5.2026 den 19.01):

Kanskje siste episode blir en 2,5 timers episode, slik som «Stranger things» 🙏

Jeg håper, men må si jeg tviler. Selv om jeg ikke skjønner hvordan det skal være mulig å avslutte noe som helst på 60 minutter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...