Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Janne Amble og Jenny Skavlan har ganske lik stemme. Bare til info🤔

Videoannonse
Annonse
Skrevet
mippakk skrev (På 2.5.2026 den 13.21):

For all del en verdig vinner, men Amble ble sittende veldig lenge med koden i starten, før hun plutselig skjønte det. Jeg mistenker at hun på et tidspunkt fikk et hint om at det hadde noe med bokstavene å gjøre. Jeg har likt finalene bedre når de har handlet om å bevege seg over avstander ute i stedet.

Hvordan tiden fremstilles på tv skal man  ikke nødvendigvis sette så mye lit til,  de klipper ting sammen for å gjøre det spennende for seerne.  Den oppgaven var også bare en av mange og Amble kan (sannsynligvis) ha vært raskere enn de andre i øvrige oppgaver. Verdig vinner, men de alle er vinnere som har kommet seg gjennom hele opplegget. Siste biten med å kåre en vinner er egentlig bare tull, og beror mye på tilfeldigheter og egentlig flaks. 

• Liker 8
Skrevet (endret)
Nymphadora skrev (2 timer siden):

Hvordan tiden fremstilles på tv skal man  ikke nødvendigvis sette så mye lit til,  de klipper ting sammen for å gjøre det spennende for seerne.  Den oppgaven var også bare en av mange og Amble kan (sannsynligvis) ha vært raskere enn de andre i øvrige oppgaver. Verdig vinner, men de alle er vinnere som har kommet seg gjennom hele opplegget. Siste biten med å kåre en vinner er egentlig bare tull, og beror mye på tilfeldigheter og egentlig flaks. 

Jeg er helt enig i at TV-klipping ikke viser reell tid. Poenget mitt var egentlig bare at finalen virket ganske redigert og tilrettelagt for å fremstå jevn og spennende hele veien. En innendørs finale gjør det lettere å skjule avstander og hvor langt foran eller bak deltakerne faktisk ligger, enn hvis det foregår ute. Jeg sitter likevel litt med følelsen av at det var en del vi seerne ikke fikk se. Basert på klippingen og reaksjonene deres fremsto det som om Amble fikk et hint om bokstavene, og at Haavik fikk hjelp til å finne inngangen til pyramiden. Det er jo helt greit, og kanskje sånn det må være for å lage "god TV".

Endret av mippakk
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes det hadde vært gøy om Sellevoll hadde vunnet, og han var jo så nære. Rart han ikke hørte hva Amble sa som passord, - da hadde det blitt helt likt. 

Håper Amble og Haavik ikke fikk hjelp underveis, for det føles veldig urettferdig! Går det an? 

Skrevet
mippakk skrev (3 timer siden):

Jeg er helt enig i at TV-klipping ikke viser reell tid. Poenget mitt var egentlig bare at finalen virket ganske redigert og tilrettelagt for å fremstå jevn og spennende hele veien. En innendørs finale gjør det lettere å skjule avstander og hvor langt foran eller bak deltakerne faktisk ligger, enn hvis det foregår ute. Jeg sitter likevel litt med følelsen av at det var en del vi seerne ikke fikk se. Basert på klippingen og reaksjonene deres fremsto det som om Amble fikk et hint om bokstavene, og at Haavik fikk hjelp til å finne inngangen til pyramiden. Det er jo helt greit, og kanskje sånn det må være for å lage "god TV".

Jeg tror mye er "rigget",  men tror ikke produksjonen har hjulpet to og ikke den tredje. Det var en liten del av episoden jeg ikke fikk med meg, hvordan løste Sellevoll morsekoden f.eks? Samtidig kan man spørre seg om han hadde kommet seg gjennom natten alene og kommet seg til  finalen i det hele tatt om han ikke fikk hjelp med tennstål (?) den natten i forkant av finalen.

Prestasjonsmessig sett sesongen i sin helhet, var det rett vinner uansett når det absolutt skal være en. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg tror mye er "rigget",  men tror ikke produksjonen har hjulpet to og ikke den tredje. Det var en liten del av episoden jeg ikke fikk med meg, hvordan løste Sellevoll morsekoden f.eks? Samtidig kan man spørre seg om han hadde kommet seg gjennom natten alene og kommet seg til  finalen i det hele tatt om han ikke fikk hjelp med tennstål (?) den natten i forkant av finalen.

Prestasjonsmessig sett sesongen i sin helhet, var det rett vinner uansett når det absolutt skal være en. 

Jeg tror også eventuell «rigging» først og fremst handler om flyt og TV-produksjon, ikke om å favorisere noen. Mer sånn standardisert hjelp dersom noen står fast for lenge, slik at det blir bedre TV. Det kan godt hende det var noe sånt med Adrian og koden også, da vi aldri fikk en soundbite på hvordan han løste den. 

Skrevet

Han fikk hjelp til å starte likt med tennstålet. 

Skrevet
Nymphadora skrev (10 timer siden):

Prestasjonsmessig sett gjennom hele sesongen var det rett vinner, men det er bare noe ved Amble jeg syns fremstår så kalkulert. Ikke mye personlighet å spore der, syns jeg. Men bevares, flink pike så det holder. Syns vinnerne er kåret når den oransje bereten kommer på de utvalgte hodene jeg. 

• Liker 4
Skrevet
Nicky B skrev (4 timer siden):

Prestasjonsmessig sett gjennom hele sesongen var det rett vinner, men det er bare noe ved Amble jeg syns fremstår så kalkulert. Ikke mye personlighet å spore der, syns jeg. Men bevares, flink pike så det holder. Syns vinnerne er kåret når den oransje bereten kommer på de utvalgte hodene jeg. 

Ja litt enig. Føler at alle som gjennomfører siste oppgave egentlig er vinnere. Amble er utrolig flink, men jeg syns hun (på tv) fremstår vanskelig å lese. Som du sier man klarer ikke helt å spore personligheten hennes. 

Samtidig syns jeg det er behagelig at hun er mer dempet og ikke så voldsom som Mele som for all del og har vært utrolig flink.

Alt i alt syns jeg det har vært en god sesong med en veldig bra cast.

• Liker 4
Skrevet
Ludovica- skrev (48 minutter siden):

Ja litt enig. Føler at alle som gjennomfører siste oppgave egentlig er vinnere. Amble er utrolig flink, men jeg syns hun (på tv) fremstår vanskelig å lese. Som du sier man klarer ikke helt å spore personligheten hennes. 

Samtidig syns jeg det er behagelig at hun er mer dempet og ikke så voldsom som Mele som for all del og har vært utrolig flink.

Alt i alt syns jeg det har vært en god sesong med en veldig bra cast.

Tror Amble bare er mer trent i å holde ting innabords og ikke så høylydt som Mele. Amble har jo i flere episoder beskrevet hvordan hun ser på konkurranser, hvorfor hun ikke skriker høyt osv. Hun virker bare forberedt på at alt er jævlig. Hun er også småbarnsmor så litt mer vant til sutring rundt seg. 

Personligheten hennes er stille, rolig, omsorgsfull og hvor frykt ikke tar over all fokus.

• Liker 1
  • Nyttig 5
  • 3 måneder senere...
Skrevet (endret)
_Maddie_ skrev (På 18.4.2026 den 13.36):

Har merket at hver gang Mele er redd for noe krever hun veldig mye oppmerksomhet fra gruppen, mens Amble klarer å håndtere mer selv. Synes ikke befal tar sånt så mye opp.  

Ser på dette programmet nå, er på episode 18, "levende begravd".

Føler Mele later som om ting er verre for henne enn det de er for at hun liksom skal fremstå som tøff som likevel gjennomfører. Virker ikke mye genuint. Og ble irritert da Obersten skrøyt sånn av henne og fremhevet henne som den tøffeste i flokken bare fordi hun hun hadde laget mest bråk i forkant. Lot meg nok irritere fordi jeg er som Amble.

Endret av Blåttvann
  • Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...