Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest M0NSTER
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 11.2.2026 den 5.33):

Så er det dessverre flere kvinner enn menn som jobber deltid fremdeles. Vi har ikke reell likestilling ennå. Når familiekabalen må gå opp ved at ene jobber deltid er det i de aller fleste tilfeller kvinnen som ofrer sin karriere. At kvinner i økende grad har høyest utdanning har ikke endret dette. 

Anonymkode: dcf10...dee

Er reell likestilling realistisk da, så lenge normal arbeidsuke er 37,5 timer?

Jeg spør oppriktig, dette er ikke sarkastisk eller spydig ment. Tenkt en del på dette i det siste. Av meg og kona har jeg lyst til å gå ned til 80%, men vi har ikke råd, dessverre.

Endret av M0NSTER
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke alle kvinner er opptatt av vesker, sko og design.

Kjenner derimot mange menn med middelmådig inntekt som må ha den beste sykkelen og vinkjelleren. De har verken talent i sykling eller vinsmaking for å si det mildt. 

Anonymkode: 77623...4dd

«Ikke alle kvinner»

»jeg kjenner mange menn som»

Du vil ha deg frabedt anekdoter i beskrivelse av kvinner men bruker dem villig vekk mot menn? Er det for mye forlangt at du bruker samme standard på begge?

Anonymkode: 99c95...099

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.2.2026 den 5.33):

Så er det dessverre flere kvinner enn menn som jobber deltid fremdeles. Vi har ikke reell likestilling ennå. Når familiekabalen må gå opp ved at ene jobber deltid er det i de aller fleste tilfeller kvinnen som ofrer sin karriere. At kvinner i økende grad har høyest utdanning har ikke endret dette. 

Anonymkode: dcf10...dee

Jeg innbiller meg at kvinner jobber mindre også i forhold uten barn eller hvor barna er flyttet ut.

Jeg sier ikke at mekanismen du skisserer er feil, men kanskje også noen kvinner setter pris på å kunne slappe av mens mannen jobber?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.2.2026 den 3.34):

Kvinner tjener som kjent rundt 80 prosent av hva menn tjener.

Samtidig vet vi at reklame selskapene elsker kvinnelige forbrukere, fordi de kjøper alt mulig rart og pengene sitter løst.

Dette går jo ikke opp. 

Anonymkode: c885d...76a

Kvinner handler oftere og mer, men handler ofte mer spontant på salg fordi "det er så billig". Menn handler sjeldnere, men når de handler så handler de dyrere ting fordi prisen ikke er så nøye. Så kvinner handler mange billige ting, mens menn handler få og dyre ting. Det går ganske greit opp.

I vårt forhold har vi ikke felles økonomi, så her handler vi for våre egne penger. Hvordan andre løser det økonomiske, vet jeg ikke. Tror de færreste lever et liv der mannen tjener masse penger, og så handler dama masse greier med hans penger.

Anonymkode: 8b2a6...597

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kvinner handler oftere og mer, men handler ofte mer spontant på salg fordi "det er så billig". Menn handler sjeldnere, men når de handler så handler de dyrere ting fordi prisen ikke er så nøye. Så kvinner handler mange billige ting, mens menn handler få og dyre ting. Det går ganske greit opp.

I vårt forhold har vi ikke felles økonomi, så her handler vi for våre egne penger. Hvordan andre løser det økonomiske, vet jeg ikke. Tror de færreste lever et liv der mannen tjener masse penger, og så handler dama masse greier med hans penger.

En logisk brist i diskusjonen er «det er mye reklame for kvinneprodukter på tv. Derfor sløser kvinner mer enn menn».

Såpe og kosmetikk er (kan være) temmelig dyre produkter som man kjøper litt bevisstløst «for den gode følelsen». Perfekt egnet for tv reklame som appellerer til følelser.

Men også nytt hifi utstyr eller felleski kan være irrasjonell investering. Men stykkprisen gjør kanskje at det er mer rasjonelt å markedsføre i andre kanaler enn tv - spesielt romantiske tv-serier på dagtid.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg innbiller meg at kvinner jobber mindre også i forhold uten barn eller hvor barna er flyttet ut.

Jeg sier ikke at mekanismen du skisserer er feil, men kanskje også noen kvinner setter pris på å kunne slappe av mens mannen jobber?

Jeg kjenner kun en uten barn som jobber redusert. Alle de andre har gått opp igjen i stilling etter at barna er blitt store. Hun ene som jobber redusert har inntekter fra utleie av 6-7 boenheter i tillegg til jobben.

Anonymkode: 3a330...924

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

«Ikke alle kvinner»

Du vil ha deg frabedt anekdoter i beskrivelse av kvinner men bruker dem villig vekk mot menn? Er det for mye forlangt at du bruker samme standard på begge?

Jeg leser det veldig forskjellig fra det du gjør.

Ikke alle - kan bety alt fra få til mange. Mange betyr heller ikke alle. Det åpner opp for store forskjeller individuelt for meg, og da er det ikke generaliserende.

Anonymkode: 9381f...89c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Mr X skrev (På 11.2.2026 den 14.18):

Bør man være forsker for å tilfredstille folk som deg? Må være lov til å stille spørsmål basert på både egne opplevelser, nysgjerrighet eller myter uten å måtte vise til lange avhandlinger fra forskere. Hvis du mener utgangspunktet er feil, argumenter gjerne...

Nei, men det er rimelig meningsløst å komme med slike påstander uten noen som helst grunnlag, med mindre du kun er ute etter å provosere. 

Det understrekes av det du skriver om at "regnestykket ikke går opp", noe som antyder at du tar for gitt at kvinner på gruppenivå handler i dyre dommer for mannens penger. Nå er jeg ganske sikker på at en slik oppfatning enkelt lar seg motbevise med statistiske fakta, så da står jeg igjen med oppfatningen om en lite gjennomtenkt påstand du har slengt ut hovedsakelig for å provosere. 

Anonymkode: 5c1a8...fd2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg leser det veldig forskjellig fra det du gjør.

Ikke alle - kan bety alt fra få til mange. Mange betyr heller ikke alle. Det åpner opp for store forskjeller individuelt for meg, og da er det ikke generaliserende.

Anonymkode: 9381f...89c

La oss se på innlegget:

Sitat

Ikke alle kvinner er opptatt av vesker, sko og design.

Kjenner derimot mange menn med middelmådig inntekt som må ha den beste sykkelen og vinkjelleren. De har verken talent i sykling eller vinsmaking for å si det mildt. 

Er du uenig i at mange kvinner med middelmådig inntekt er opptatt av vesker, sko og design?

Hva er da den språklige hensikten med «derimot» over, annet enn å kunne mase om «menn dårlig, kvinner bra»?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.2.2026 den 14.59):

Du må se på tallet menn med gjeldsordning i forhold eller singel.

Anonymkode: 2de90...a30

Hva har det med saken å gjøre? Folk som handler over styr vil jo gjøre det uavhengig av om de er i forhold eller ikke.

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Vi snakker vel her om primært om reklame for «unyttige» produkter - såpe, kosmetikk og annet som primært formidler en god følelse via høy pris mer enn en objektiv funksjon?

Hvis du skal ha en mannlig ekvivalent (kaste penger ut av vinduet for å proppe opp selvbildet) så blir det kanskje dyre høyttalere?

Er såpe et unyttig produkt i dine øyne??? Hva pleier du å vaske deg med?
Bortsett fra at jeg er kresen på lukt og har en hudtype som krever minst mulig fjas i innholdsfortegnelsen, så anser jeg såpe som en nødvendig forbruksvare i daglig personlig hygiene. Ikke noe mer enn det.

Grunnen til at jeg bruker mer penger på såpe enn mannen min, er at han bare bruker det han finner i dusjen. Så det er jeg som står for innkjøpet av såpe. Da guttene bodde hjemme, brukte de også den såpa de fant (den jeg hadde kjøpt). Jeg har altså ikke større såpebudsjett fordi jeg kjøper såpe etter følelse og dyr pris, men fordi jeg kjøper såpe til hele husholdningen.

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

«Ikke alle kvinner»

Hun bruker jo samme standard på begge. "Ikke alle" og "mange" er ulike uttrykk for samme konsept; det gjelder ikke alle. Hadde hun derimot skrevet "alle menn jeg kjenner" eller bare "menn", hadde du hatt grunn til å klage.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

La oss se på innlegget:

Er du uenig i at mange kvinner med middelmådig inntekt er opptatt av vesker, sko og design?

Hva er da den språklige hensikten med «derimot» over, annet enn å kunne mase om «menn dårlig, kvinner bra»?

HI setter et premiss om at kvinner handler mye rart og at pengene sitter løst. Er da hele denne trådens hensikt å mase om at "menn bra, kvinner dårlig"? 

• Liker 2
Skrevet
Uanonym bruker skrev (På 11.2.2026 den 13.23):

Vil tro den typiske kvinnen kanskje handler mer enn den typiske mannen, men at den typiske kvinnen også handler billigere, slik at hun bruker mindre penger.

Veldig generaliserende, men menn bruker typisk mye penger på bil, teknologi osv. som koster mye penger, selv om det dreier seg om færre gjenstander.

Kvinner handler vel generelt mer klær, hudpleie og interiørting. Mens menn generelt handler mer dyre hobbyting, elektronikk, motorsykler, båter, dyrere biler enn de egentlig trenger osv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hun bruker jo samme standard på begge. "Ikke alle" og "mange" er ulike uttrykk for samme konsept; det gjelder ikke alle. Hadde hun derimot skrevet "alle menn jeg kjenner" eller bare "menn", hadde du hatt grunn til å klage.

Du hopper behendig over «derimot». Hun bruker forskjellig standard.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

HI setter et premiss om at kvinner handler mye rart og at pengene sitter løst. Er da hele denne trådens hensikt å mase om at "menn bra, kvinner dårlig"? 

Det er mulig at TS ønsket å fremme et slikt syn. Jeg har derimot prøvd å fremme et nyansert syn som ikke ensidig fremstiller et kjønn ensidig dårlig. Jeg tror ikke at «de gjør det, derfor kan jeg også gjøre det» er en bra tilnærming.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.2.2026 den 9.55):

Nei, men det er rimelig meningsløst å komme med slike påstander uten noen som helst grunnlag, med mindre du kun er ute etter å provosere. 

Det understrekes av det du skriver om at "regnestykket ikke går opp", noe som antyder at du tar for gitt at kvinner på gruppenivå handler i dyre dommer for mannens penger. Nå er jeg ganske sikker på at en slik oppfatning enkelt lar seg motbevise med statistiske fakta, så da står jeg igjen med oppfatningen om en lite gjennomtenkt påstand du har slengt ut hovedsakelig for å provosere. 

Anonymkode: 5c1a8...fd2

Hvor skrev jeg dette?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.2.2026 den 14.19):

Er såpe et unyttig produkt i dine øyne??? Hva pleier du å vaske deg med?

Såpe er et veldig nyttig produkt. Og den koster nesten ingenting.

Såpe og kosmetikk av typen «because I am worth it» som man reklamerer for er etter min forståelse ikke nyttige produkter annet enn for produsenten som tjener gode penger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...