AnonymBruker Skrevet 11. februar #21 Skrevet 11. februar det er jo veldig store forskjell fra person til person jeg handler lite spesielt til meg selv og kun billige varer siden jeg ikke trenger dyre merke klær og ser ikke vitsen men og bruke flere tusen kr på et plagg, når billig er like bra om ikke bedre mannen min kjøper nesten bare dyre merke klær og det blir ofte ødelagt med en gang Anonymkode: 0da65...379
Gjest Teknoil Skrevet 11. februar #22 Skrevet 11. februar (endret) Litt trollende tråd kanskje, alle vet jo at kvinner og menn tjener ca likt, og at forskjellene skyldes andre ting, som at topptjenerne i norge er menn, og de drar opp snittet noe helt enormt på egen hånd. Justeres det til median, er det vel bare 4-6% forskjell. Vet ikke om reell forskjell på 4-6% egentlig er noe å hyle om (se sitat nedenfor), og du generaliserer ikke bare lønn, men handlevaner. Man bør jo også tenke seg om hvem det er som står nede i kloakken, og generelt gjør drittjobbene i samfunnet. Leste nylig om at kvinner angivelig har de mest belastende yrkene, det må i så tilfelle være emosjonelt. Menn er vel fortsatt overrepresentert i de yrkene som fører til arbeidsuførhet lenge før pensjonsalder. https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/lonn-og-arbeidskraftkostnader/artikler/hvor-stort-er-egentlig-lonnsgapet-mellom-kvinner-og-menn Sitat e høyeste lønningene har som forklart stor påvirkning på gjennomsnittet. Ser man på lønn uten de 10 prosent høyest lønnede, blir lønnsgapet mindre. Kvinners lønn i forhold til menns går da fra å utgjøre 88,2 prosent til 96 prosent i 2024. Sitat Når vi skifter statistisk mål for lønnsgapet fra gjennomsnitt til median, viser figuren at gapet går ned bare ved å skifte statistisk mål. For 2024 går gapet fra å være 88,2 prosent i gjennomsnitt til nesten 94 prosent for medianen, og likelønnsdagen flyttes over i desember. Redigert: Mon tro om denne statistikken inkluderer kvinner i influenser og kremt kremt andre ting, hvor de tjener millioner i måneden på ingenting. Hadde vært interessant å se hvor stor forskjellen er i disse yrkene, og om noen da ville hylt om at menn tjener mindre, og at det er uholdbart. Endret 11. februar av Teknoil
AnonymBruker Skrevet 11. februar #23 Skrevet 11. februar Hvem som kjøper mest eller oftest er én ting, men gjennomsnittlig tror jeg kvinner er bedre på å ikke bruke mer enn de har. Av de med offentlig gjeldsordning er 60% menn for eksempel, og det tallet er relativt stabilt over flere år. Tenker det har sammenheng med at menn oftere er mer risikovillige, så da blir det høyere topper og dypere daler. Anonymkode: c833d...ba1 2 2
Mr X Skrevet 11. februar #24 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Hvem sine penger bruker kvinnene til disse innkjøpene? Hva er det som kjøpes inn? Kan du vise til noen studier eller annen dokumentasjon, eller slenger du bare ut løse påstander? Anonymkode: 5c1a8...fd2 Bør man være forsker for å tilfredstille folk som deg? Må være lov til å stille spørsmål basert på både egne opplevelser, nysgjerrighet eller myter uten å måtte vise til lange avhandlinger fra forskere. Hvis du mener utgangspunktet er feil, argumenter gjerne...
AnonymBruker Skrevet 11. februar #25 Skrevet 11. februar Jeg kjøper jo uten tvil mye mer enn mannen min. Brukte jo 100.000 kr bare på mat i fjor. Legg til litt klær og sko til ungene, nye vinterdekk, ny vaskemaskin da den gamle røk... Mannen min har "bare" kjøpt ny PC, ny mobil, diverse hobbyartikler og litt klær til seg selv. Antagelig brukt halve beløpet jeg har brukt. Anonymkode: 2a19c...e4c 1 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar #26 Skrevet 11. februar Kvinner holder jo liv i kosmetikkbransjen, som er fullt av svindel. Skal menn konkurerre med sånne tall, så må vi virkelig gjøre stor innsats😅 Kjæresten bruker vel flere tusen på på utseende I mnd, jeg derimot klarer meg med en hundrelapp. At kvinner bruker mer på seg selv enn menn er vel ikke akkurat mye å tvile på Anonymkode: 41a78...497 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar #27 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tjener rett over 1 mill, mannen min tjener 500 k. Jeg tar alle økonomiske felles avgjørelser og holder hele husholdningen. Så ja, jeg bruker mest penger, men jeg er også den som kjøper mat, betaler boliglån, klær, strømregning osv osv osv. I fjor brukte jeg totalt ca 4000 kroner på ting som var utelukkende til meg selv (klær, hygiene, reiser osv osv osv). Anonymkode: 8488c...f90 "Jeg tar alle økonomiske felles avgjørelser"😂😂😂 Anonymkode: 2de90...a30
AnonymBruker Skrevet 11. februar #28 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hvem som kjøper mest eller oftest er én ting, men gjennomsnittlig tror jeg kvinner er bedre på å ikke bruke mer enn de har. Av de med offentlig gjeldsordning er 60% menn for eksempel, og det tallet er relativt stabilt over flere år. Tenker det har sammenheng med at menn oftere er mer risikovillige, så da blir det høyere topper og dypere daler. Anonymkode: c833d...ba1 Du må se på tallet menn med gjeldsordning i forhold eller singel. Anonymkode: 2de90...a30
AnonymBruker Skrevet 11. februar #29 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Kvinner tjener som kjent rundt 80 prosent av hva menn tjener. Samtidig vet vi at reklame selskapene elsker kvinnelige forbrukere, fordi de kjøper alt mulig rart og pengene sitter løst. Dette går jo ikke opp. Anonymkode: c885d...76a Jo, det går opp. Kvinnerer er ofte i innkjøpsansvsrlige i familien. Det inngikk også i den gamle husmorrollen. Menn sparer mye mer enn kvinner. Det har de råd til blant annet fordi noen andre planlegger familiens forbruk så barna får klær kjøpt på salg feks. Anonymkode: a64c1...83e 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar #30 Skrevet 11. februar De parene jeg kjenner godt nok til å vite noenlunde hvordan de fordeler innkjøp og økonomi, så er det, med få unntak, kvinnene som handler mest, ingen tvil om det! Men, det er også kvinnene som handler 80-90-100 % av all mat og andre husholdningsartikler (renhold, hygiene m.m.), selv i et par tilfeller der han har barn som er hjemmeboende og hun ikke har det lenger. Det er også kvinnene som som regel handler klær til barna, som regel alle barna, enten de er deres felles eller også hans barn. Det er kvinnene som handler til bursdager og høytider og nødvendige ting til ferier. Det er kvinnene som sørger for bursdagsgaver ungene har med seg i barnebursdager og til andre bursdager i vennekrets/familie. Det er stort sett kvinnene som sørger for å få kjøpt sportstøy til barna. Det er også kvinnene som stort sett handler inn andre ting til bolig, som ting til hage og ellers i huset. Sikkert flere ting jeg ikke kommer på i farta. Heldigvis, de kvinnene jeg nevner her som gjør dette, de har også en ordning ellers med sine ektemenn/samboere, om at mennene deres overfører penger til kvinnene, nok til at det dekker utgiftene kvinnen tar gjennom hele året. Av større innkjøp deler de utgiftene enten likt eller etter inntekt/evne. Så på papiret og i statistikker så handler disse kvinnene uten tvil langt mer enn mennene de er sammen med. Men det er bare fordi det er kvinnene som utfører innkjøpene for familien, ikke fordi de bruker mer penger på seg selv. Av disse jeg har nevnt tar heldigvis mennene ansvar ellers i hjemmet, de forstår at familien sparer penger på at kvinnen har oversikt over tilbud og salg og også tenker fremover på barnas behov neste års sesonger. Disse mennene tar naturlig ansvar hjemme med husarbeid, matlaging, henting og bringing av barna, de følger opp foreldremøter og legebesøk osv. osv. Hos to av disse parene har mennene jobber som gjør at de tjener mange ganger mer enn kona. Jobber disse mennene ikke kunne hatt om ikke kona tok mer ansvar hjemme i perioder når mennene må være borte. Når disse mennene er hjemme tar de det aller meste hjemme. Utgifter til mat o.l. deles likt, mens mennene har insistert på å betale lån og utgifter til hus/hytte/bil, selv om de eier 50 % på alt, og de har avtaler som sikrer kvinnene ved ev. skillsmisse, og pensjon for kvinnene. Disse mennene er fullstendig klar over at de ikke kunne hatt sine jobber hvis det ikke var for at konene ofret mer, både med ansvar hjemme og mtp. kvinnenes jobb/lønn. Jeg innser at jeg har mange gode og fornuftige folk rundt meg! 😊 Anonymkode: 0176d...f87 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar #31 Skrevet 11. februar AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Kvinner holder jo liv i kosmetikkbransjen, som er fullt av svindel. Skal menn konkurerre med sånne tall, så må vi virkelig gjøre stor innsats😅 Kjæresten bruker vel flere tusen på på utseende I mnd, jeg derimot klarer meg med en hundrelapp. At kvinner bruker mer på seg selv enn menn er vel ikke akkurat mye å tvile på Anonymkode: 41a78...497 Jeg er veldig uenig. Menn har jevnt over brukt mye mer penger på seg selv enn det jeg har brukt på meg. Kosmetikk er ikke veldig dyrt, og varer lenge. Menn bruker ofte mye på å gå ut, på hobbyer, på dyre tekniske ting, og så videre. Tidligere brukte nok kvinner mer på klær enn menn, men det er i stor grad endret. Ola på bygda, som har en skjorte, en fin bukse og en dress han har hatt i ti år er ikke lenger representativ for hvordan menn er angående dette. Anonymkode: dcf10...dee
ItchyBitchySpider Skrevet 12. februar #32 Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (På 11.2.2026 den 3.34): Kvinner tjener som kjent rundt 80 prosent av hva menn tjener. Samtidig vet vi at reklame selskapene elsker kvinnelige forbrukere, fordi de kjøper alt mulig rart og pengene sitter løst. Dette går jo ikke opp. Anonymkode: c885d...76a Akk så misvisende statistikk, gitt. Kvinner handler mest fordi menn sitter hjemme og forventer at kona tar handlingen. Jeg er den som handler 80 prosent av maten, alt av utstyr til barna og det meste av interiøret. Selv om det er jeg som fysisk går til butikken, betyr det ikke at det er JEG som handler. Det er VÅR FAMILIE som handler. 1 1
ItchyBitchySpider Skrevet 12. februar #33 Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jo, det går opp. Kvinnerer er ofte i innkjøpsansvsrlige i familien. Det inngikk også i den gamle husmorrollen. Menn sparer mye mer enn kvinner. Det har de råd til blant annet fordi noen andre planlegger familiens forbruk så barna får klær kjøpt på salg feks. Anonymkode: a64c1...83e Dette. Min mor har vært hjemmeværende i noen år, og handlet da ALT. Det betyr ikke at hun "shoppet" - det hadde vi ikke råd til. Men det var veldig praktisk at alt var handlet inn mens min far var på jobb, kontra at han måtte ut og handle etter en slitsom arbeidsdag. 2
herzeleid Skrevet 12. februar #34 Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (På 11.2.2026 den 3.34): Dette går jo ikke opp. Anonymkode: c885d...76a Grunnen til at det går opp er nok i stor grad at kvinnene har menn som dekker en større andel av de felles utgiftene og at kvinnene i større grad bruker ‘fellesmidlene’ i familien. Jeg gjetter også at menn sitt forbruk oftere er knyttet til spissede, ofte dyre, interesser mens kvinner legger mer penger i daglige forbruksartikler. Reklamevolumet blir deretter. 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar #35 Skrevet 13. februar Blir sjokkert over hvor mange kvinner her som har uøkonomiske menn.... Anonymkode: aec59...282
Grønnsaksvaffel Skrevet 14. februar #36 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (På 11.2.2026 den 3.34): Dette går jo ikke opp. Anonymkode: c885d...76a Jeg shopper det jeg har lyst på, men klarer likevel ikke bruke opp lønna min hver måned. Så jo, det går opp for min del 😊 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar #37 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (På 11.2.2026 den 3.34): Kvinner tjener som kjent rundt 80 prosent av hva menn tjener. Samtidig vet vi at reklame selskapene elsker kvinnelige forbrukere, fordi de kjøper alt mulig rart og pengene sitter løst. Dette går jo ikke opp. Anonymkode: c885d...76a Feil premiss fra starten av, det går jo fint opp, siden ikke alle handler for hele inntekten sin. Så en med millionlønn kan godt handle mye mindre enn en minstepensjonist. Anonymkode: b9854...5d0
AnonymBruker Skrevet 15. februar #38 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (På 11.2.2026 den 3.34): Kvinner tjener som kjent rundt 80 prosent av hva menn tjener. Samtidig vet vi at reklame selskapene elsker kvinnelige forbrukere, fordi de kjøper alt mulig rart og pengene sitter løst. Dette går jo ikke opp. Anonymkode: c885d...76a Jeg tjente 30-50% mer enn eks-dama. Vi var ganske økonomiske begge to, så ikke noe vesentlig forskjell. Anonymkode: 99c95...099
AnonymBruker Skrevet 15. februar #39 Skrevet 15. februar ItchyBitchySpider skrev (På 12.2.2026 den 12.42): Akk så misvisende statistikk, gitt. Kvinner handler mest fordi menn sitter hjemme og forventer at kona tar handlingen. Jeg er den som handler 80 prosent av maten, alt av utstyr til barna og det meste av interiøret. Selv om det er jeg som fysisk går til butikken, betyr det ikke at det er JEG som handler. Det er VÅR FAMILIE som handler. Vi snakker vel her om primært om reklame for «unyttige» produkter - såpe, kosmetikk og annet som primært formidler en god følelse via høy pris mer enn en objektiv funksjon? Hvis du skal ha en mannlig ekvivalent (kaste penger ut av vinduet for å proppe opp selvbildet) så blir det kanskje dyre høyttalere? Anonymkode: 99c95...099
AnonymBruker Skrevet 15. februar #40 Skrevet 15. februar Ikke alle kvinner er opptatt av vesker, sko og design. Kjenner derimot mange menn med middelmådig inntekt som må ha den beste sykkelen og vinkjelleren. De har verken talent i sykling eller vinsmaking for å si det mildt. Anonymkode: 77623...4dd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå