Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kvinner tjener som kjent rundt 80 prosent av hva menn tjener.

Samtidig vet vi at reklame selskapene elsker kvinnelige forbrukere, fordi de kjøper alt mulig rart og pengene sitter løst.

Dette går jo ikke opp. 

Anonymkode: c885d...76a

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i flere forhold, der jeg sitter med erfaring om det motsatte. 
jeg bruker penger på regninger, barn, mat osv. kjøper sjeldent noe til meg selv. 

Mannfolkene har hatt gjeld i ulik grad (kredittkort), jo større gjeld -dess verre pengebruk. På alt mulig rart som var interesse for en kort periode; traktor, campingvogn som skulle pusses opp, modellfly, ski (brukte et par ganger), kajakk (brukte et par ganger), osv.. 

noen har tjent mer enn meg, andre ikke. Men sløst likevel. Virker som jo mindre penger /mer gjeld de har, jo mer trenger de å føle på at de kan kjøpe hva de vil.. og at ingen andre skal se de sliter. 
jeg har bidratt langt mer til felles kostnader for å si det slik.. 

Så du har en oppfatning, jeg har motsatt.. så jeg tenker det er veldig ulikt hva folk opplever i sine forhold. 

nå er jeg med en som heldigvis ikke har dyre og raske hobbyer.. han er nettopp kvitt gammel gjeld.. men kjøper litt dyre lamper og såper av en eller annen grunn. Men helt greit det. Det er noe annet enn å plutselig kjøpe traktor helt plutselig for alle pengene slik at jeg må betale absolutt alt annet. 

Anonymkode: 283e5...ea9

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært den økonomiske i alle mine forhold, og i to av fem litt lengre forhold var uvettig forbruk delårsak til at jeg gikk videre. Bare for å møte mann jeg brukte 14 år på å riste økonomisk fornuft inn i. I motsetning til dem jeg dumpet brukte han imidlertid ikke penger han ikke hadde, eller mine penger. 

Nå er jeg godt voksen, og der mine sønner har hatt behov for tilsnakk angående pengebruk mange ganger har det aldri vært behov for å oppfordre min datter til å spare. Sist ute og ennå student har hun mer egenkapital enn sine brødre i full jobb. Mine venninner sier det samme. Guttas penger renner ut, jentene styrer økonomi klokt. 

Eneste pluss hos gutta er at de gjerne har litt aksjer, mens jentene synes fond er skummelt nok. 

Anonymkode: dcf10...dee

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hørt tallene, og stusser sånn egentlig

Her i huset tjener kona over 300.000 mer enn meg, lol....

Anonymkode: 6eba3...332

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hørt tallene, og stusser sånn egentlig

Her i huset tjener kona over 300.000 mer enn meg, lol....

Anonymkode: 6eba3...332

Er ikke noe å stusse på egentlig. Det er flest menn blant dem som tjener uhorvelig mye mer enn gjennomsnittsnordmannen, og de som tjener mest tjener ofte veldig mye. Av en eller annen årsak mener noen menn at slikt liksom drypper på alle menn, men min mann har iallefall aldri fått noe. 😂

Så er det dessverre flere kvinner enn menn som jobber deltid fremdeles. Vi har ikke reell likestilling ennå. Når familiekabalen må gå opp ved at ene jobber deltid er det i de aller fleste tilfeller kvinnen som ofrer sin karriere. At kvinner i økende grad har høyest utdanning har ikke endret dette. 

Anonymkode: dcf10...dee

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok en sannhet med modifikasjoner. 
Ja, den "vanlige" forbrukeren for klær, hudpleie, barneprodukter er nok kvinnen. 
Kvinnen er nok mer opptatt av estetikk. 
Jeg har vokst opp med en pappa som mente mamma brukte så mye penger, min mamma sparte til alle møblene i huset, elsker interiør og mote. 
Min pappa hadde hobbyer og de var ikke billige, det var data til mange tusen kroner tidlig på 90 tallet, modellfly, modelljernbane, eget mikro fly, sykler, motorsykler osv listen er lang. 
Mamma kjøpte klær til oss også han, seg selv og all mat. 
Jeg vil tro min far slår min mor i pengebruk fordi hun shoppet for 4 medlemmer avgangen, og ikke kun til seg selv.

Jeg er nok flinkere enn mannen til å bruke penger, men mannen min har ekstremt mye utstyr til sin hobby. 
Så hva kvinner og menn bruker penger på bør man jo se på før man faktisk konkluderer. 
Jeg håper alle er enig i at selv om kvinner tjener mest og bruker mest penger, så er det felles til familien når hun bruker på klær og utstyr til barn/mann og mat til familien.

Anonymkode: 74cc3...20b

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Stemmer ikke her. Jeg planlegger, organiserer, handler inn på tilbud osv. Mens mannen i alle år har konsekvent smurt altfor store matpakker til alle barna slik at halvparten kastes hver ettermiddag, selv om jeg påpeker at det sikkert går et helt brød i søpla ukentlig. Han åpner gjerne 4 ulike melkekartonger slik at de rekker å bli sure, 4 ulike typer kjøttpålegg osv. Jeg må gjemme unna penger hver måned for å kunne spare i fond til oss alle (han vet knapt nok hva en ASK er). Han bruker masse penger på Mönster, treningsutstyr og elektroniske duppeditter. Han har kjøpt flere droner til guttungen som fort får en liten skade, for så å bare bli liggende på kjøkkenbenken i månedsvis uten strøm. Jeg giftet meg definitivt ikke for pengenes skyld 🤣

Anonymkode: 734c3...6b6

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg betaler selv det jeg handler til meg selv. Større innkjøp til hjemmet blir vi enige om og deler på. Jeg spanderer dessuten oftere på min samboer enn han gjør på meg, selv om vi tjener like mye, såe......

Anonymkode: 5c1a8...fd2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tjener rett over 1 mill, mannen min tjener 500 k. 

Jeg tar alle økonomiske felles avgjørelser og holder hele husholdningen. Så ja, jeg bruker mest penger, men jeg er også den som kjøper mat, betaler boliglån, klær, strømregning osv osv osv. I fjor brukte jeg totalt ca 4000 kroner på ting som var utelukkende til meg selv (klær, hygiene, reiser osv osv osv). 

Anonymkode: 8488c...f90

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Samtidig vet vi at reklame selskapene elsker kvinnelige forbrukere, fordi de kjøper alt mulig rart og pengene sitter løst.

Dette går jo ikke opp. 

Har du noen lenker/dokumentasjon på at kvinner faktisk handler mer (utenom nødvendige ting til hjemmet) enn menn?

Anonymkode: 3bc7d...cfc

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I alle mine forhold, så er det mannen som har brukt mest penger til seg selv. Og inntekten har variert.

Men da vi var gift, så kjøpte jeg alt av klær og utstyr til barna, alt av klær til han, alt vi trengte til hjemmet. Han brukte alle sine penger på dyre sportsartikler og gaming. Vi hadde ganske lik inntekt. Og jeg brukte jo mye mindre penger på meg selv, enn hva han gjorde. Men jeg brukte mer penger på barna, han og meg, enn hva han brukte på seg selv.

Anonymkode: 75918...e63

• Nyttig 2
Skrevet

Stemmer ikke for min del. Jeg lever nøkternt, og bruker minst mulig. 

Hater shopping 😂

AnonymBruker
Skrevet

Menn handler som regel for mer. De kjøper de dyre tingene. Dyre hobbyer, og biler som koster mye mer enn man trenger mens de skylder på «sikkerhet».

Anonymkode: ba8b0...520

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg handler mer enn mannen, men jeg handler billige ting. Jeg bruker gjerne et par 100kr på en genser fra for eks Cubus, mens han må ha Dressmann til 700.

Og teknologi. Jeg har en 4 år gammel mobil. Han har datautstyr til 100k…

Anonymkode: e0ebf...355

AnonymBruker
Skrevet

kvinner er som regel en økonomisk belastning, heldigvis er de herlige på alle andre måter 😅

Anonymkode: 938de...a4e

• Nyttig 1
Skrevet

Dette går jo ikke opp. 

Menn kjøper få, men svært kostbare ting til sin hobby/interesse.
Kvinner kjøper typisk mange små ting.

At kvinner kjøper 9 millioner ulike hudpleie-, sminke- og hårprodukter er deres frie valg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette går jo ikke opp. 

Hvem sine penger bruker kvinnene til disse innkjøpene? Hva er det som kjøpes inn? Kan du vise til noen studier eller annen dokumentasjon, eller slenger du bare ut løse påstander?

Anonymkode: 5c1a8...fd2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er heller ikke min erfaring, de jeg har vært sammen med har bl.a. brukt store summer på teknologi. Data, tv, stereo, kamera, ... De hadde også et helt annet matbudsjett enn meg. Ferdigmat, spiste ute, bestilte hjem, kastet mye mat. Brus og alkohol var også mye større utgiftsposter enn jeg var vant med. Det har også vært viktigere for de med en "fin" bil som må byttes ut jevnlig. 

Samtidig så tror jeg ikke det er så "enkelt" å reklamere for en del teknologiske varer. De som er interessert følger mer med på informasjonen som kommer. De leser heller en test på tek.no enn å bli overbevist av en annonse. 

Anonymkode: 9381f...89c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vil tro den typiske kvinnen kanskje handler mer enn den typiske mannen, men at den typiske kvinnen også handler billigere, slik at hun bruker mindre penger.

Veldig generaliserende, men menn bruker typisk mye penger på bil, teknologi osv. som koster mye penger, selv om det dreier seg om færre gjenstander.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tjener rett over 1 mill, mannen min tjener 500 k. 

Jeg tar alle økonomiske felles avgjørelser og holder hele husholdningen. Så ja, jeg bruker mest penger, men jeg er også den som kjøper mat, betaler boliglån, klær, strømregning osv osv osv. I fjor brukte jeg totalt ca 4000 kroner på ting som var utelukkende til meg selv (klær, hygiene, reiser osv osv osv). 

Anonymkode: 8488c...f90

Kanskje du skal bruke litt mer på deg selv i år?

Anonymkode: e15d3...199

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...