Gjest gjest 0 Skrevet 6. april 2006 #81 Del Skrevet 6. april 2006 Hvis jeg er mørk i huden og tar meg nær av dine utsagn, legger det en demper på ordbruken? ← Kanskje hvis jeg snakket med deg i det virkelige liv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 6. april 2006 #82 Del Skrevet 6. april 2006 og det synes du ikke jeg har gjort ← Jeg har ikke sett deg skrive "jeg er mørkhudet og føler meg støtt av innleggene deres" ennå, nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest 0 Skrevet 6. april 2006 #83 Del Skrevet 6. april 2006 Jeg har ikke sett deg skrive "jeg er mørkhudet og føler meg støtt av innleggene deres" ennå, nei. ← Nei ikke jeg heller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sukkerert Skrevet 6. april 2006 #84 Del Skrevet 6. april 2006 Ja men et stort antall svarte bruker det ordet om seg selv også. ← Hva man bruker om seg selv og hva andre kaller en er to ulike ting. Fint at du ikke legger noe negativt i ordet, men det hjelper ikke så lenge en stor andel andre gjør det. Ordet "negro" ble opprinnelig brukt om svarte slaver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 6. april 2006 #85 Del Skrevet 6. april 2006 Grunnen til at jeg kverulerer med dette er at jeg synes det er på tide at man legger vekk gamle fordommer, og går videre. Jeg forstår at man ikke kan glemme fortiden, men skal man holde på slik kan man snart ikke bruke noen ord. Tysker, og Hitler var en periode et skjellsord, hva skal man gjøre med det da? Kan ikke jeg kalle en tysk mann for tysker og fordi mange husker det som skjedde under krigen? Jeg synes det er på høy tid man får en skikkelig debatt rundt nettopp dette. Det er de som tilegner ordene negativ retning som gjør de til et skjellsord. ← Tysker kan du si, men nazi er litt verre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 6. april 2006 #86 Del Skrevet 6. april 2006 http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sog...ne/3751101.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 6. april 2006 #87 Del Skrevet 6. april 2006 http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sog...ne/3751101.html ← Det enkleste er jo å skrive neger her, men han kunne jo godt ha skrevet "mann mked afriskansk opphav". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 6. april 2006 #88 Del Skrevet 6. april 2006 http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sog...ne/3751101.html ← Enig i at de kunne ha brukt ordet "afrikansk opprinnelse" eller noe... Men mulatt og fremmedkulturell? Er virkelig ikke det "lov" heller? :klø: Jeg bruker definitivt mulatt positivt, og de gjør seriøst alle fargede jeg kjenner også; at mulattbarn eller blandingsbarn er de peneste osv. Og fremmedkulturell trodde jeg var gjengs Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sukkerert Skrevet 6. april 2006 #89 Del Skrevet 6. april 2006 Jeg ser at andre synes det er stygt fordi de bruker ordene negativt selv. Søker du på hore i wikipedia kommer du rett inn på prostitusjon, ikke en side om at hore er et skjellsord. http://no.wikipedia.org/wiki/Hore ← Siden du drar fram wikipedia. På http://no.wikipedia.org/wiki/Hore står det: «Hore» (stammer fra det gammelengelske hōra, med røtter i indo-europeiske «kā» som betyr «lyst») er en nedlatende betegnelse på kvinnelige prostituerte; prostituert er en mindre verdiladet betegnelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 6. april 2006 #90 Del Skrevet 6. april 2006 Enig i at de kunne ha brukt ordet "afrikansk opprinnelse" eller noe... Men mulatt og fremmedkulturell? Er virkelig ikke det "lov" heller? :klø: Jeg bruker definitivt mulatt positivt, og de gjør seriøst alle fargede jeg kjenner også; at mulattbarn eller blandingsbarn er de peneste osv. Og fremmedkulturell trodde jeg var gjengs ← Jepp. Ei venninne av meg (norsk) har nettopp fått barn med en columbianer, og de kaller babyen sin for mulattbarn. Det er det mest positivt ladede rase-ordet jeg vet om, kan ikke skjønne noen skulle greie å finne noe negativt med det også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest 0 Skrevet 6. april 2006 #91 Del Skrevet 6. april 2006 (endret) Ja men det står også at prostituert er en mindre nedlatende beskrivelse... Dermed mener de at prostituert også er negativt. edit: Det kom ut feil Endret 6. april 2006 av Vampyra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 6. april 2006 #92 Del Skrevet 6. april 2006 Jeg er helt enig i at endel ord kan man med fordel unngå, men å ikke skulle si mulatt synes jeg blir litt ekstremt... Dessuten er det ikke så greit å kalle folk "afrikanere" heller, for mange afrikanere ser ned på somaliere (helt seriøst, jeg har ikke snakket med EN ikke-somalier som synes det er trivelig å være fra samme sted som de). Kanskje ikke-somaliere kunne tenke seg å bli kalt nettopp det? Men da vil man stigmatisere gruppen "somaliere" som noe negativt, og det blir jo feil det OG... Neigu ikke lett det her... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest 0 Skrevet 6. april 2006 #93 Del Skrevet 6. april 2006 Alle ord kan bli negative hvis man ønsker at de skal bli det. Det er derfor jeg "kjemper" for bruken av slike ord slik at det negative skal forsvinne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 6. april 2006 #94 Del Skrevet 6. april 2006 For meg er ingen av ordene negative fordi jeg ikke bruker de negativt. Hadde alle klart det ville det heller ikke vært et skjellsord. ← dersom du, dine foreldre og søsken, besteforeldre og venner og forfedre så langt man kan huske, har blitt trakasert og kalt ved ett spesiellt ord som har vært sagt og ment negativt og nedsettende i all tid tidligere, ville det gått over bare fordi noen plutselig mente at man bør kunne bruke ordet bare man ikke mener det negativt? dersom du f.eks idag hadde vært gift og fått barn med en tysker, tror du du ville synes det var greit om folk kalte barnet ditt for tyskerunge? og deg for tyskertøs, ikke norsk, men tyskertøs? hadde det vært greit så lenge de ikke mente det stygt? vi er så heldige at vi ikke har blitt trampet på i uminnelige tider, så vi aner heldigvis for oss, ikke noe om hvordan det føles å ha ett ord som neger hengende ved oss. ergo er det heller ikke opp til OSS om ordet bør aksepteres eller ikke, rett og slett fordi vi ikke har den ringeste anelse om hva det ordet kan bety for mange, uansett hva du personlig legger i det. det er da ikke DU som kan ha noe forhold til ordet, men tro meg, plenty afrikanere kan ha ett meeeget personlig forhold til det ordet, som IKKE er positivt. uansett hvordan du mener det. og at man selv kaller seg neger, er faktisk noe HELT annet en at hvem som helst kan gjøre det samme. JEG kan f.eks kalle faren min en egoistisk dust, nåde den utenforstående som hadde sagt det til om faren min. det er noe med at når noe er personlig, så kan man gjøre og si mye selv som ikke nødvendigvis alle andre kan gjøre av den grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest 0 Skrevet 6. april 2006 #95 Del Skrevet 6. april 2006 Men nå har jeg sagt at jeg kverulerer her bare for å få frem et poeng. Jeg er helt med på alt du sier, men jeg skulle ønske at man kunne jobbe med å endre den negative ladningen. Og det går hvis man bruker tid! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 6. april 2006 #96 Del Skrevet 6. april 2006 Men nå har jeg sagt at jeg kverulerer her bare for å få frem et poeng. Jeg er helt med på alt du sier, men jeg skulle ønske at man kunne jobbe med å endre den negative ladningen. Og det går hvis man bruker tid! ← jeg skulle ønske det kunne bli fred på jord også, men jeg tror ikke det går selv om du go jeg og alle på hele kg jobber for å endre noe, fordi det alltid er noen (og disse noen kan være ganske mange og ganske høylydte) som ikke er interessert i å jobbe mot dette. så du og jeg og vito kan mene neger positivt, naboen og søstra hans liker ikke negere og da vil de aldri mene positivt når de bruker ordet heller. og så lenge de bruker det negativt, så vil det alltid ramme noen, som igjen vil fortsette å føle negativt til ordet. hvor viktig er egentlig ordet? klarer ikke folk å si noe annet? og ja, noen kan reagere på det ene og noen kan reagere på det andre, men det eneste som er ganske sikkert, er at ordet neger har vært brukt negativt i så mange år at det er en mye større risiko for å støte noen ved å bruke det en ved å bruke f.eks svart, farget, afrikansk eller annet som også betegner samme gruppe menneser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sukkerert Skrevet 6. april 2006 #97 Del Skrevet 6. april 2006 Ja men det står også at prostituert er en mindre nedlatende beskrivelse... Dermed mener de at prostituert også er negativt. edit: Det kom ut feil ← Det gjør det ikke. Det står at det er en mindre verdiladet beskrivelse. Er det mulig? Det står jo rett over innlegget ditt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest 0 Skrevet 6. april 2006 #98 Del Skrevet 6. april 2006 Ja det er faktisk mulig å lese feil.... Men poenget mitt var at begge ordene er negativt ladet nettopp fordi de handler om noe som sees på som negativt. Jeg ønsket som du sikkert har skjønt nå en debatt om ordene, ikke på død å liv bruke dem som jeg vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gamle Alex Skrevet 7. april 2006 #99 Del Skrevet 7. april 2006 Det er klart at du kan kalle folk hva du vil vampyra men kanskje du burde ta i betrakning at du kan såre andre mennesker, men for all del stå på ditt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 7. april 2006 #100 Del Skrevet 7. april 2006 Igrunn ganske morsomt å se at de som mener at et ord er negativt ladet nekter å gjøre noe for å forbedre ordet, men står hardnakket på at dette ordet er negativt og sånn skal det være. Jeg bruker ordet neger. Hvorfor? Fordi de aller fleste negrene jeg kjenner kaller seg selv det. Etter mine erfaringer er da ikke ordet negativt ladet med mindre du setter det i en negativ kontekst. Men det gjelder også andre ord som f.eks nerd, blond, berte osv... Skal vi se på ordet "asylsøker" som et negativt ord siden endel fremmedkulturelle bruker det som skjelsord til hverandre? I hovedinnlegget står det negerhore. Hore er i seg selv et negativt ladet ord, hvertfall i mine øyne. Prostituert er et navn på et yrke. Negerprostituerte synes jeg er et bedre ord, men for å være helt politisk korrekt og fisefin kan man si "prostituerte med fremmedkulturell bakgrunn". Man kan også legge til at de er mørkhudete i tilfelle man vil spesifisere enda nærmere. Nei, jeg synes det er underlig at man på død og liv skal beholde fordommer for et ord slik det blir gjort i debatten her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå