Gå til innhold

Vinter-OL 2026 Milano/Cortina

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Litt fascinerende at sport er så utrolig lite interessant for kvinner her inne. Denne tråden har altså 3(!) sider bare to dager før OL er over - og mange av de få innleggene her er laget av menn. Forumet har jo heller ikke dedikerte sportskategorier. Hvorfor er det slik?

Anonymkode: d5562...609

Den andre tråden er åtte sider lang.

Anonymkode: f9576...73f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lørdag ble en ny god dag for Norge med tre nye medaljer - 1 gull, 1 sølv, 1 bronse. 🥇🥈🥉

Så langt i OL er vi oppe i 40 medaljer, hvorav 18 er gullmedaljer. Og det er fortsatt en dag igjen med konkurranser!

Før vinter-OL var det mange - inkludert meg selv - som tvilte på at Norge kunne ta like mange medaljer som i 2018 og 2022, primært fordi mange toppidrettsutøvere hadde lagt opp. Men der tok vi alle feil. Vi smadret alle rekorder, og vinter-OL 2026 ga oss flere gullmedaljer og flere medaljer totalt enn noen gang. Vi har satt rekorder som få - om noen land - vil være i stand til å slå i overskuelig framtid. At et lite land som Norge klarer dette er litt av en bragd. :norsk:

Skrevet (endret)

For meg er ikke Klæbo tidenes største, selv om han har flest gull.

Bjørn Dæhlie leverte 8 gull på en tid hvor det var færre distanser. Flere av distansene var intervallstart, blant annet 5 mila. Sprint og lagsprint var ikke på OL-programmet. Langrenn var manndomsprøver, og man kunne ikke bare henge på som en gratispassasjer slik Klæbo gjør.

Konkurransen var laaaangt hardere enn i dag. Mange konkurrenter fra mange forskjellige land. Jeg kan nevne 50 løpere fra den tiden, men nesten ingen i dag.

Klæbo har sluppet unna sin største rival Bolsjunov, en mann som garantert hadde tatt et og annet gull.

Klæbo er rå, overlegen og alt det der, men han har hatt flaks også. Rett og slett mangel på konkurrenter.

Bare tilbake i OL 2022 tok Russland 3 gull. Klæbo bare 2.

Niskanen har også vært syk og i dårlig form, han har tatt gull de 3 foregående OL.

Endret av Ronaldo85
  • Liker 2
Skrevet

Hockey og kunstløp er mine høydepunkter i vinter OL. Ble en spennende finale for både damene og mennene. Og også spenning i kunstløp finalene. 

Men i denne tråden er det mest norske prestasjoner og skisport som diskuteres så derfor har jeg ikke deltatt noe særlig. Sånn som svar til hvorfor ikke flere damer skriver. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det ble èn medalje på Norge på OLs siste dag, da Heidi Weng fikk sølv på 5-mila. 🥈

Dermed endte vi på 41 medaljer totalt, hvorav 18 er gullmedaljer. Den gamle rekorden fra 2018 på 39 medaljer ble dermed slått.   :bolledeig:

https://www.sportsidioten.no/skiskyting/medaljeoversikt-vinter-ol-2026/

Endret av NordicViking
Lagt til link.
Skrevet

Ble litt hekta på curling under dette OL. Synes gutta er flink, og greide en imponerende fjerdeplass. Så er de jo også ganske kjekke O:) jada, ser på curling for sporten 

Skrevet
powerpuffen skrev (9 minutter siden):

Ble litt hekta på curling under dette OL. Synes gutta er flink, og greide en imponerende fjerdeplass. Så er de jo også ganske kjekke O:) jada, ser på curling for sporten 

Hva med de norske curling-damene? Var de ikke kvalifisert?

Skrevet

En liten betraktning; Nederland er jo utelukkende bare med i skøyter i vinter-ol.

Kan noen nevne en nederlandsk langrennsløper, skiskytter, alpinist eller skihopper? Kombinert, ishockey? Det er jo en viss logikk knyttet til landskapet i landet. Er jo samme greia med Danmark f.eks.

Nederland endte med 10 gull. Tenk om de satset på andre grener også. Da kunne Norge blitt utfordret.

Skrevet

Takk og pris at dette er over og jeg kan glede meg over TV igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...