Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Der tar du hvertfall feil, jeg har billedbevis på at det har vært 36 et sted og rekorden nå i vinter er 39. 

Anonymkode: d2b8e...f4b

Du skrev minus 30 i flere uker. Det har det ikke vært. 

Anonymkode: 1bb1c...ca8

AnonymBruker
Skrevet

Men må dere begge ha den i så lenge, da? Hvis dere jobber et helt skift begge to så trenger vel ikke motorvarmeren brukes hele tiden? Hun kan bruke den en stund før hun reiser, og så deg. Hvis hun reiser en halvtime før deg, så er vel en halvtime nok? Men tror vel ikke hun trenger bruke den helt frem til hun reiser heller? Hvis hun varmet bilen en time så frysen den ikke til igjen på et kvarter.

Anonymkode: e6262...836

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men må dere begge ha den i så lenge, da? Hvis dere jobber et helt skift begge to så trenger vel ikke motorvarmeren brukes hele tiden? Hun kan bruke den en stund før hun reiser, og så deg. Hvis hun reiser en halvtime før deg, så er vel en halvtime nok? Men tror vel ikke hun trenger bruke den helt frem til hun reiser heller? Hvis hun varmet bilen en time så frysen den ikke til igjen på et kvarter.

Anonymkode: e6262...836

Jeg trenger hvertfall en time og selv da så er det bare såvidt den starter. For dere er det en bagatell,for meg et problem. 

Og så er det ikke alle som har økonomi til å spontanhandle bil heller. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg trenger hvertfall en time og selv da så er det bare såvidt den starter. For dere er det en bagatell,for meg et problem. 

Du har tre valg.

Du kan kjøpe ny bil, godta det slik det er eller løse dette sammen med henne.

Har du i det hele tatt pratet med henne om dette?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Flere linker til forgrenere men det bare overser du.....

Anonymkode: 85df3...612

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor tar du ikke til deg noen av rådene her? 

Anonymkode: 496f0...ff6

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Noen  steder har det ligget på rundt -30 døgnet rundt i flere uker nå. Da er det jammen ikke greit å være bil. 
Der jeg bor var det -29 i dag tidlig og sånn har det vært i flere uker. Kunne aldri hatt bil uten motorvarmer og kupévarmer. 

Anonymkode: b661a...f82

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Poenget var at jeg på 27 år med bil kun har hatt problem med å få start EN gang, det er veldig lite. Det er ofte minus 20 her og  selvfølgelig også enda kaldere.  Poenget er; lær deg å leve med værforholdene der du bor. Motorvarmer er vel og bra hvis du har det, men det er fullt mulig å ha bil i kalde strøk uten motorvarmer, det er jeg selv bevis på. Har aldri hatt det, men vedlikeholder batteriene og bilen for øvrig. Byttet motorolje en gang i halvåret f eks. (Nå har jeg elbil og sørger selvfølgelig for å lade opp 12V-batteriet innimellom.)

Det har ikke vært minus 30 noe sted på det norske fastlandet i flere uker nei, så du trenger ikke å overdrive. Jeg bor i en av landets kaldeste kommuner.

Anonymkode: 1bb1c...ca8

Jeg har hatt bil enda lenger og det som beskrives over her forholder jeg meg til fremdeles selv om min nåværende bil kan forvarmes via en app etc. I tillegg sørger jeg for sikkerhets skyld for at tanken er mer eller mindre full til en hver tid når det er veldig kaldt og at motoren kjøres ordentlig varm minst en gang i døgnet i ekstremkulde. Og når vi først er inne på det så bytter jeg til vinterspylevæske om høsten. 

Min Opel fra slutten av 80-tallet ble i sin tid behandlet på samme måte, etter råd fra min daværende svigerfar som hadde vært bilmekaniker siden 60-tallet, og den startet i all slags vær. Også i ekstrem kulde. Den gangen var også kondensfjerner en ting, men så gammel bil vil jeg tro det er svært få som har i daglig drift lenger ;)

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Interessant hvordan hele løsningen på problemet kom på side 2, men ingen (jo, én for å være korrekt) - og hvert fall ikke TS - kommenterer på det 😂

Anonymkode: d9178...a40

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Desto viktigere er det å ta vare på det man har. Få sjekket at batteriet ditt ikke er i ferd med å bli eller er veldig dårlig. De varer ikke evig, men koster ikke all verden å bytte. Sjekk pluggene i samme slengen. Sørg også for at motoroljen har en viskositet som tåler kulde og hvis det er lenge siden den ble skiftet så bør det gjøres uansett. Det skal veldig mye til at det ikke finnes et uavhengig bilverksted eller en lokal hobbymekaniker som kan gjøre dette for deg uten at det koster så alt for mye. Uansett er det vanlig vedlikehold på en bil. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Interessant hvordan hele løsningen på problemet kom på side 2, men ingen (jo, én for å være korrekt) - og hvert fall ikke TS - kommenterer på det 😂

Anonymkode: d9178...a40

Strengt tatt ikke en løsning.

Å bruke en dobbel grenuttak på noe som trekker mye strøm på en kurs det er andre ting som går, er ikke så lurt. Minst ødeleggende blir det om sikringen går pga overlast. Størst risiko er det om det medfører til brann i det elektriske anlegget.

Dersom begge kun har en liten motorvarmer så går det kanskje fint. Men har en av de (eller begge) kupévarmer i tillegg så vil det bli overbelastning.

Og når ts tydeligvis ikke er villig til å snakke med kollegaen sin om dette blir det jo vanskelig å vite.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan er det mulig å være så vanskelig og lite fleksibel?

Prøv å være litt løsningsorientert og ta til deg råd nå. Du driter deg ut.

Anonymkode: 54eea...f30

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan er det mulig å være så vanskelig og lite fleksibel?

Prøv å være litt løsningsorientert og ta til deg råd nå. Du driter deg ut.

Anonymkode: 54eea...f30

Hadde du kjent meg så hadde du ikke kallt meg lite fleksibel. Så det tar jeg ikke til meg. Forstår du lille venn 😇

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.2.2026 den 19.34):

Hvordan løser vi dette? Vi har kun ett motorvarmerpunkt på jobb og vi er to som trenger strøm til motorvarmer. Jeg kommer på jobb etter henne så kun får plugga i før meg. Jeg må sitte på jobb og vente en time etter jeg er ferdig med skiftet mitt, hun andre er ferdig en halv time før meg. Kunne det være rimelig at jeg sa at HUN måtte vente med å plugge i til etter meg så HUN kunne sitte å vente en time etter sitt skift på jobb? Skjønner ikke helt at det er meg som må vente.. Hva hadde dere gjort? 

Forstår ikke helt. MÅ dere ha motorvarmer? 

Anonymkode: 4286a...766

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.2.2026 den 19.43):

Jeg har gammel bil som må ha motorvarmer så det er ikke noe svar at ikke dere bruker eller vet andre som bruker motorvarmer. Her har det vært mellom 25 og 30 minus og det er ikke sjanse å starte en gammel bil uten varmer. 

Da hadde jeg kjøpt en nyere bil. Har en 12 år gammel diesel-bil, men bruker motorvarmeren veldig sjelden. Har aldri vært borti en bil hvor en MÅ bruke motorvarmer, og jeg er i 50-årene og har hatt egen bil siden jeg var 18. Her er det også til tider kaldt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da hadde jeg kjøpt en nyere bil. Har en 12 år gammel diesel-bil, men bruker motorvarmeren veldig sjelden. Har aldri vært borti en bil hvor en MÅ bruke motorvarmer, og jeg er i 50-årene og har hatt egen bil siden jeg var 18. Her er det også til tider kaldt. 

Som jeg sa: ikke alle har penger til å spontankjøpe en bil. Og så må folk slutte med holdningen: " jeg har ikke hørt om problemet så da finns det ikke" 

AnonymBruker
Skrevet

Det virker jo som den eneste løsningen du mener er akseptabel er at du får bruke den, du trenger den mest. Folk som er litt kritisk kaller du for lille venn. Noe som sier meg at du kanskje ikke er den enkleste å bli enig om ting med.

Hadde jeg vært kollegaen din hadde jeg tenkt at du måtte komme før meg om du hadde så voldsomt behov for den.

Det er jo ingen annen løsning enn kommunikasjon her. At du er ydmyk og tar en prat med kollegaen din. 

Arbeidsgiver ønsker ikke å blande seg, ingen her kan bestemme noe. Og pr dags dato kommer du etter hun andre på jobb og stikkontakten er derfor tatt, du må lade etter jobb. Uten kommunikasjon er det sånn det kommer til å være videre og

Anonymkode: 05614...32e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hadde du kjent meg så hadde du ikke kallt meg lite fleksibel. Så det tar jeg ikke til meg. Forstår du lille venn 😇

Har du eller har du ikke snakket med henne om dette, lille venn?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det hadde vært omvendt, du kom først og plugget inn om morgenen. Kollegaen din trengte den også og etterlyste en løsning. Hadde du da bare hektet deg av og gitt den til henne, eller hadde du sakt at hun måtte vente til du dro eller finne på noe annet?

Anonymkode: 85df3...612

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge arbeidsgiver ikke har retningslinjer, så må dere jo klare å finne en løsning?

Stikkontakt med to uttak og tidsur for begge. Så få tidsuret til kollegaen kutte strømmen ca 15 minutt før hun avslutter dagen, da starter motorvarmer på bil nr to. Da blir det "bare" ett kvarter du må jobbe ekstra. 

Har du fleksitid, hadde jeg vel heller kommet tilsvarende senere og jobbet den timen lengre på ettermiddagen. 

Men jeg ville nok fått tatt en service på bilen, inkl sjekket tilstand på batteriet. 

Anonymkode: f5740...398

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...