Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Har du ingen mulighet å starter bilen i pause å lå den gå for 15 min? Etter 4 timer trenger du ikke enda bruker motorvarmer.

Og en ny batteri og skifte olje for vinter hjelpe også mye i kaldt været. 

Endret av Q2012
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Finns ingen krangel her, tvert imot. 

Anonymkode: d2b8e...f4b

Da forstår jeg ikke hva du lurer på.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.2.2026 den 19.52):

Ærlig talt, man kan ikke stjele strøm på jobb. Vi har fått klar beskjed om at vi ikke får lade osv på arbeidsgivers regning. Ingen bil MÅ varmes opp før turen hjem.

Anonymkode: 1bb1c...ca8

Hvor leser du at de stjeler strøm på jobb?

AnonymBruker
Skrevet

Hva hadde du gjort dersom det ikke var NOEN stikk tilgjengelig ? 

Anonymkode: 07c44...021

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Spør kollega om hun kan plugge inn din motorvarmer når hun tar ut sin, er den åpenbare løsningen på problemet. Jeg kjenner ikke din bil, men min erfaring er at problemer med å få start har mer å gjøre med batteriet enn hvorvidt motorvarmer har vært plugga i. Men ja, det sliter mindre på motoren å starte når motorvarmer har vært på. Sjekk batterihelsen på et bilverksted. Kanskje trenger du nytt batteri? Hvis du har mest småkjøring så er det lurt å vedlikeholds lade. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.2.2026 den 20.11):

Ingen som har svart på mitt spørsmål da,bare kommet med annet. 

Mener du det er arbeidsgiver som skal stå for at det er mulighet til å koble på motorvarmer? Dette er jo arbeidstaker sitt eget ansvar med til/fra jobb hvordan en løser det.  
vis oss gjerne hvor det står at arbeidsgiver er pliktig og stille med dette til dere…

Dette blir like kokko som de ansatte der jeg jobber som mener jobben bør stille med gratis el-lading til bil. Altså hallo? Da burde der være bensin og dieselpumpe gratis for de som ikke har el-bil også.

Anonymkode: 57a6c...a0a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts er antagelig 18 år, har en ræva bil og er vant til at foreldrene ordner opp for henne og tror at arbeidsgiver skal overta dullingen hun får hjemme. Hjernen i fatle. Forstår ikke at det er hennes eget ansvar å møte opp til jobb og at arbeidsgiver har eksakt 0% ansvar for å hjelpe til her. Når bilen ikk virker må man faktisk enten reparere bilen, kjøpe ny eller benytte alternativ transport. Det er ikke normalt at en bil er avhengig av motorvarmer. Jeg er 45, har eid tolv biler og NULL av dem har hatt motorvarmer selv om jeg bor i innlandet med minus 20 rett som det er. Men jeg forstår at man må følge med på batteriene. Kun EN gang har jeg ikke fått start på bil, da var det minus 31.

• Liker 2
Skrevet (endret)

.

Endret av fugl fønix
AnonymBruker
Skrevet

Motorvarmer er ikke noe du har krav på fra jobben, så her har du en bonus selv om den ikke står ledig til deg hele tiden. Så å klage til jobben og bed de ordne opp kan du glemme.

Du har tre muligheter. 

- Kjøp forgrener slik at du biler kan være plugget inn samtidig. (Dette hadde jeg valgt)

- Plugge inn når den blir ledig og vente den tiden det tar. (Kan ikke skjønne at det skal ta så lang tid selv om bilen din er gammel).

- Bytt bil (Det gjorde jeg da mitt arbeidsted ikke samsvarte med egenskapene til bilen min)

De færreste har tilgang til motorvarmer på jobb men klarer seg fordet. Så vil faktisk si at dette er et ikke-problem.

Anonymkode: 85df3...612

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke krav på sånne ting på jobb, det er en gode. Som betyr at du måtte fikset problemet på en annen måte om du ikke hadde hatt tilgang på strøm. Sett på lader om natten hjemme, dette er nok til å få bilen til min samboer til å starte når han skal på jobb og hjem igjen, og det er en bil som ikke starter når det nærmer seg 20 blå. 

Anonymkode: 496f0...ff6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Leo skrev (På 5.2.2026 den 19.41):

Motorvarmer? Jeg har aldri brukt det siden jeg fikk førerkort langt tilbake i forrige århundre og jeg tror ikke jeg har sett noen andre som har brukt det heller. Her jeg bor er det relativt ofte godt under minus 20 om vinteren, men jeg har ikke opplevd bil som ikke starter på grunn av kulde. Hvor kaldt er det egentlig der dere jobber? 

Noen  steder har det ligget på rundt -30 døgnet rundt i flere uker nå. Da er det jammen ikke greit å være bil. 
Der jeg bor var det -29 i dag tidlig og sånn har det vært i flere uker. Kunne aldri hatt bil uten motorvarmer og kupévarmer. 

Anonymkode: b661a...f82

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Motorvarmer er ikke noe du har krav på fra jobben, så her har du en bonus selv om den ikke står ledig til deg hele tiden. Så å klage til jobben og bed de ordne opp kan du glemme.

Du har tre muligheter. 

- Kjøp forgrener slik at du biler kan være plugget inn samtidig. (Dette hadde jeg valgt)

- Plugge inn når den blir ledig og vente den tiden det tar. (Kan ikke skjønne at det skal ta så lang tid selv om bilen din er gammel).

- Bytt bil (Det gjorde jeg da mitt arbeidsted ikke samsvarte med egenskapene til bilen min)

De færreste har tilgang til motorvarmer på jobb men klarer seg fordet. Så vil faktisk si at dette er et ikke-problem.

I Østerdalen har alle tilgang til motorvarmer. Hvor bor dere egentlig, dere som svarer i tråden? Oslo? Sørlandet? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.2.2026 den 22.16):

Ts er antagelig 18 år, har en ræva bil og er vant til at foreldrene ordner opp for henne og tror at arbeidsgiver skal overta dullingen hun får hjemme. Hjernen i fatle. Forstår ikke at det er hennes eget ansvar å møte opp til jobb og at arbeidsgiver har eksakt 0% ansvar for å hjelpe til her. Når bilen ikk virker må man faktisk enten reparere bilen, kjøpe ny eller benytte alternativ transport. Det er ikke normalt at en bil er avhengig av motorvarmer. Jeg er 45, har eid tolv biler og NULL av dem har hatt motorvarmer selv om jeg bor i innlandet med minus 20 rett som det er. Men jeg forstår at man må følge med på batteriene. Kun EN gang har jeg ikke fått start på bil, da var det minus 31.

-20 er jo ingenting. Nå har det vært flere uker med -30. Hva tenker du da? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

I Østerdalen har alle tilgang til motorvarmer. Hvor bor dere egentlig, dere som svarer i tråden? Oslo? Sørlandet? 

Har bodd i Østerdalen og hadde ikke tilgang til motorvarmer.....

Uansett er det tydelig at TS ikke bor i Østerdalen da det kun er et uttak på jobben hennes.....

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

-20 er jo ingenting. Nå har det vært flere uker med -30. Hva tenker du da? 

Du forsto ikke nei? Poenget var at jeg på 27 år med bil kun har hatt problem med å få start EN gang, det er veldig lite. Det er ofte minus 20 her og  selvfølgelig også enda kaldere.  Poenget er; lær deg å leve med værforholdene der du bor. Motorvarmer er vel og bra hvis du har det, men det er fullt mulig å ha bil i kalde strøk uten motorvarmer, det er jeg selv bevis på. Har aldri hatt det, men vedlikeholder batteriene og bilen for øvrig. Byttet motorolje en gang i halvåret f eks. (Nå har jeg elbil og sørger selvfølgelig for å lade opp 12V-batteriet innimellom.)

Det har ikke vært minus 30 noe sted på det norske fastlandet i flere uker nei, så du trenger ikke å overdrive. Jeg bor i en av landets kaldeste kommuner.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.2.2026 den 20.18):

Kan du ikke bare kjøpe en sånn? IMG_0006.thumb.jpeg.a7a364cb75e8e582ec38c03374b133c2.jpeg

Anonymkode: 83bb3...0ca

Ja, her er jo svaret på TS sitt problem!

Anonymkode: 16dfb...6b6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Du forsto ikke nei? Poenget var at jeg på 27 år med bil kun har hatt problem med å få start EN gang, det er veldig lite. Det er ofte minus 20 her og  selvfølgelig også enda kaldere.  Poenget er; lær deg å leve med værforholdene der du bor. Motorvarmer er vel og bra hvis du har det, men det er fullt mulig å ha bil i kalde strøk uten motorvarmer, det er jeg selv bevis på. Har aldri hatt det, men vedlikeholder batteriene og bilen for øvrig. Byttet motorolje en gang i halvåret f eks. (Nå har jeg elbil og sørger selvfølgelig for å lade opp 12V-batteriet innimellom.)

Det har ikke vært minus 30 noe sted på det norske fastlandet i flere uker nei, så du trenger ikke å overdrive. Jeg bor i en av landets kaldeste kommuner.

Der tar du hvertfall feil, jeg har billedbevis på at det har vært 36 et sted og rekorden nå i vinter er 39. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

«Alle» har ikke tilgang nei. Skulle tatt seg ut om alle bygg hadde hatt kontakt til alle ansattes biler. Ønsketenking. 

Anonymkode: 496f0...ff6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes jo at det er rimelig at hun bruker den først i og med at hun starter og er ferdig før deg. Men kanskje hun kunne avsluttet tidligere slik at det passet bedre for deg?

Men jeg skjønner ikke helt det behovet.

Hilsen en med bensinbil uten motorvarmer

Og jeg har bodd i enda kaldere strøk og brukte ikke motorvarmer da heller.

Anonymkode: 89919...3b0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes jo at det er rimelig at hun bruker den først i og med at hun starter og er ferdig før deg. Men kanskje hun kunne avsluttet tidligere slik at det passet bedre for deg?

Men jeg skjønner ikke helt det behovet.

Hilsen en med bensinbil uten motorvarmer

Og jeg har bodd i enda kaldere strøk og brukte ikke motorvarmer da heller.

Anonymkode: 89919...3b0

Så fordi DU ikke har behov så er det garantert at ingen andre har det heller? Det var rart! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...