Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
velociraptor skrev (På 4.2.2026 den 14.10):

Merkelig å sammenligne dåp og konfirmasjon. En barnedåp er for en baby, babyen spiser ikke middag, sover sannsynligvis mens middagen pågår, og det er en feiring for de voksne. Et glass vin eller to til maten er helt innafor. Fest etterpå ala bryllup har jeg derimot aldri hørt om. Konfirmasjon der i mot, er en feiring av en ung tenåring, som deltar på middagen, sitter ved bordet, og der er det mye mer unaturlig med alkohol, selv om jeg ikke ser det store problemet om noen får et glass vin her heller. I de konfirmasjoner og dåper jeg har vært i har det vært tilbud om et glass vin til maten om man feirer på restaurant, men ikke dersom man lager maten selv og bare leier et lokale, eller feirer hjemme.

Spørs vel litt på hvor gammelt barnet som skal døpes er. Mine ble døpt da de var 8-9 mnd, og våkne store deler av feiringen.

Anonymkode: 52d11...cee

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spørs vel litt på hvor gammelt barnet som skal døpes er. Mine ble døpt da de var 8-9 mnd, og våkne store deler av feiringen.

Anonymkode: 52d11...cee

Likevel for små til å forstå et kvekk av hva som foregikk

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Upassende å servere alkohol i en barnedåp. 

Anonymkode: 08833...8bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo nærmest et under at det blir folk av mange av de som vokser opp andre steder i Europa, hvor det ikke er noen fremme med pekefinger og store bokstaver og roper "ALKOHOLIKER" over at noen tar et glass vin i sosiale sammenheng.

Det har sikkert sammenheng med hvor man vokser opp, men i deler av hovedstaden er det i alle fall helt vanlig med alkoholservering i både dåp og konfirmasjon. Dåpen min husker jeg naturlig nok ingenting av, men i konfirmasjonen min var det vin til maten. I moderate mengder. Og ingen var fulle. Jeg har vokst opp med foreldre som fint kan ta seg et glass vin (ikke ti eller en flaske akevitt), og er på akkurat samme måte selv. Og ja, jeg klarer helt fint en kveld uten alkohol, men klarer ikke skjønne at noen ser svart bare ved å tenke på at andre serverer alkohol i sitt eget selskap. Ser mange skriver at det ikke er passende, men helt uten å forklare hvorfor. Som flere har skrevet har ikke hovedpersonen noen glede av verken maten som serveres, selskapet som sådan eller noe annet ved dåpsdagen.

Anonymkode: 168a0...389

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.2.2026 den 14.16):

Sånt varierer tydeligvis mellom familier. I en del av min side av familien er det helt vanlig, i min manns side (begge sider), er det helt utenkelig... så her bestemmer dere selv, ingenting er "rart". 

Anonymkode: a0108...fb7

Det eneste rare er at de faktisk "reagerer" på at det ikke blir alkohol. Da har de fokus på litt feil sted. 

Anonymkode: b85e8...41a

Skrevet

For oss er det naturlig å servere øl og vin i selskap uansett hvilken anledning det er. Vi har hatt to barnedåper og to konfirmasjoner med middagsservering hjemme, og jeg kan ikke huske at det var noen diskusjon på forhånd om vi skulle ha alkohol eller ikke. Det var som sagt bare naturlig, og det dreide seg om ett glass eller to til de som hadde lyst og anledning. 😊

Jeg ville aldri blandet meg borti hvordan andre gjør det i sine selskap, men synes det er et merkelig argument at hvis ikke hederspersonen drikker alkohol, skal ingen andre gjøre det heller. Mine barn har fått klar beskjed om at i min begravelse skal det serveres rødvin, og da er jeg garantert ikke i stand til å drikke selv! 😄

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er vanlig med begge deler.

Det er vanlig å ha barnedåp med alkoholservering.

Og det er vanlig med barnedåp uten alkoholservering.

Derimot å reagere på at det ikke serveres alkohol til middagen på en barnedåp, DET er uvanlig! Du har fortalt at de som vil kan kjøpe seg alkohol, som gjør at arrangementet ikke er alkoholfritt engang, bare mindre alkohol-tilgjengelig. Og det er faen meg ingenting å klage på!

Det tyder derimot på at Tanta di er ev av de hinnsides mange normenn med den "typisk norske alkoholismen". For det er et faktum at det er helt sykt hvor mange normenn som faktisk er alkoholikere, men samfunnet har normalisert det så sykt! 🤦‍♀️

Pappa spretta en vin på hotellrommet før barnedåp, altså før vi dro i navnesermonien som begynte kl 12. Jeg reagerte selvfølgelig, men jeg ble sett på som den rare som ikke tok et et glass 🙄 Tilgi meg for at jeg ikke ser på barnedåp som en grunn til å bli full. 60-årsdag derimot, det er grunn for å bli full 🤣

• Liker 2
Skrevet

Aldri vært borti hverken dåp eller konfirmasjon det det serveres alkohol. 

Kommer ikke fra en avholdsfamilie og ikke er vi avholds heller, men synes ikke det hører til under slike sammenkomster 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...